Brněnský Whalebone na internetu chrání miliony uživatelů. 65 milionů korun do něj nyní vkládá miliardář Bouška a spol.

Peter BrejčákPeter Brejčák

wb-richard_malovic-ceo-min

Foto: Whalebone

Richard Malovič, ředitel brněnské společnosti Whalebone

0Zobrazit komentáře

Obor síťové bezpečnosti se na první pohled běžným lidem nemusí zdát zrovna zajímavý, ovšem příběh a ambice tuzemské firmy Whalebone by rozhodně neměly ujít pozornosti. Rozjetý byznys, který meziročně vyrostl o třetinu, teď podpořili také investoři a očekává se jeho další růst. Dohromady 65 milionů korun do Whalebonu vložil maďarský fond Day One Capital s přispěním tuzemského fondu Fazole Ventures miliardáře Pavla Boušky.

Zatímco většina uživatelů má zkušenosti s antivirovými softwary, které si instaluje na počítače nebo na mobilní telefony, technologie Whalebonu se zabývá ochranou zařízení z jiného úhlu. Uživatele chrání před hrozbami, jako jsou škodlivé odkazy šířené skrze e-maily, vyděračský malware či další formy útoků, již na síťové úrovni.

Whalebone tak svoje řešení dodává klientům, kterými jsou telekomunikační operátoři a podobné firmy, a následně chrání všechny telefony, počítače nebo IoT zařízení v dané síti. Uživatelé jsou tak chránění před hrozbami, aniž by si museli cokoliv instalovat nebo aktualizovat, a fungování na síťové úrovni navíc zajišťuje, že nedochází ke snížení výkonu jejich zařízení.

„Nikdy bychom si netroufli říct, že uživatel nepotřebuje antivirus. Nabízíme zabezpečení na jiné úrovni, což s sebou nese výhody, které dokážou klasické antiviry skvěle doplnit. Uživatel nemusí nic instalovat ani aktualizovat, takže nezáleží na zařízení a jeho operačním systému ani na technických znalostech,“ popisuje pro CzechCrunch technologický šéf firmy Robert Šefr.

wb-robert_sefr-cto-min

Foto: Whalebone

Technologický šéf Whalebone Robert Šefr

Takový způsob fungování Whalebonu umožňuje podle Šefra dosáhnout přibližně desetkrát vyšší adopci oproti ochranám vyžadujícím instalaci. A reálně tak jen v Česku pomáhá chránit téměř tři čtvrtě milionu lidí. „Ambici nahradit antivirový program nemáme. S antivirem chceme spolupracovat, ne ho nahrazovat,“ říká technologický ředitel.

Také dodává, že antivir je dnes sice předinstalovaný jako součást Windows, ale počítače ani tak nejsou dostatečně zabezpečené. V případě telefonů s Androidem zase mají uživatelé jen velmi limitované možnosti a na telefony od Applu s iOS ani antivirus nainstalovat nelze.

„Přestože je třeba malware na iOS výjimečný, na phishingové zprávy se můžete nachytat úplně stejně jako na ostatních operačních systémech. A na domácí meteostanici nebo robotický vysavač nenainstalujete vůbec nic,“ doplňuje Šefr. Cílem Whalebonu tak je vytvořit nový standard, kde už jen samotné připojení k internetu bude garantovat bezpečnost, takže být připojen bude automaticky znamenat i být ochráněn.

200 společností a miliony chráněných uživatelů

Whalebone aktuálně spolupracuje s více než dvěma stovkami společností, mezi nimi například s O2 v České republice, A1 v Rakousku a Bulharsku, SBB v Srbsku či s operátorem Telemach ve Slovinsku, Černé Hoře i Bosně a Hercegovině. Reálně tak chrání miliony koncových uživatelů. Další se přitom neustále přidávají a společnost plánuje v nejbližších týdnech oznamovat velká jména.

Z byznysového pohledu brněnská firma konkrétní čísla neuvádí, pro CzechCrunch ale doplnila, že letos očekává tržby ve středních desítkách milionů korun, což by znamenalo více než trojnásobný nárůst oproti loňskému roku. Dlouhodobě se přitom podle svého vyjádření udržuje v zisku, motivace pro získání investice tak spočívala zejména v podpoře dalšího růstu.

„Jde nám hlavně o urychlení růstu a co nejrychlejší etablování v nových geografických teritoriích. Nastavené modely nám fungují, a tak si vlastně kupujeme čas,“ komentuje Richard Malovič, ředitel Whalebonu, který se již delší dobu soustředí na akvizici nových partnerů, a to nejen s evropskými národními operátory, ale i v rámci globálních partnerství, a z tohoto důvodu chce po celém světě zdvojnásobit svůj tým.

Většinu zákazníků má společnost zatím v Evropě, první vlaštovky se ale objevují také v Asii a Africe. Nové členy týmu tak brněnská firma hledá přímo v regionech Asie a Pacifiku, Latinské Americe i ve Spojených státech. Region Středního východu a Afriky chce nadále pokrývat spíše za pomocí regionálních partnerů.

V naplňování těchto cílů teď Whalebonu pomůže také investice Series A ve výši 65 milionů korun. Kolo vedl budapešťský fond Day One Capital, zároveň se k investici přidali všichni seed investoři z předchozího investičního kola, tedy tuzemský fond Fazole Ventures a technologický investor Petr Zámečník. Ti v roce 2019 firmu podpořily 15 miliony korun.

„České firmy jsou dlouhodobě na špičce ve vývoji kyberbezpečnostních produktů světové úrovně. Využili jsme naše zkušenosti z telekomunikací a rozhodli se investovat do Whalebonu, protože věříme Richardovi a celému týmu, že jsou schopní produkt globálně škálovat skrze perfektně přizpůsobené distribuční kanály,“ popisuje György Simó, partner v Day One.

wb-sefr-malovic-gyorgy_simo-min

Foto: Whalebone

Robert Šefr a Richard Malovič z Whalebonu, na obrazovce György Simó z fondu Day One

„Naše dosavadní zkušenost s Whalebonem za poslední dva roky nás přesvědčila o tom, že budou v dohledné době chránit stovky milionů koncových zákazníků po celém světě. Bylo naprosto přirozené, že se všichni seed investoři přidali k Series A investici,“ říká Pavel Přikryl z fondu Fazole Ventures.

Přikryl, mimo jiné spoluzakladatel pražského byznys hubu Opero, ve Fazole Ventures působí s miliardářem a majitelem globální pet-food společnosti Vafo Praha Pavlem Bouškou a bývalým bankéřem Lubošem Černým. Minulý týden fond oznámil také investici do plzeňského startupu SentiSquare.

„Hledali jsme institucionálního investora a perfektně si sedli s velmi kvalifikovaným týmem Day One Capital. Jejich řídící partneři Elek Straub a György Simó přináší cennou expertizu, oba totiž dříve byli ve vedení Magyar Telekom Group,“ doplňuje k investici ředitel Whalebonu Malovič.

„Investice je důležitý krok ke globální expanzi. Poté, co jsme se etablovali na regionálních trzích, jsme se vydali vstříc celosvětovým cílům. V nejbližších pěti letech chceme chránit stovky milionů uživatelů internetu s ročními výnosy sto milionů eur,“ vyhlíží Richard Malovič.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina