Investujeme hůř, když víme příliš moc? Tyhle tři kroky vám pomohou nepodlehnout CNN efektu
Petr Žabža z Air Bank radí, jak si zachovat čistou investiční mysl i v době, kdy na nás útočí zprávy a analýzy 24 hodin denně.
CNN efekt byl poprvé identifikován v letech 1990-1991
Glosa Petra Žabži V době nonstop zpravodajství a sociálních sítí čelí investoři fenoménu zvanému „CNN efekt“. Ten popisuje, jak čtyřiadvacetihodinový tok informací ovlivňuje ekonomické a politické prostředí, často vyvoláváním přehnaných reakcí. Pro investory to znamená riziko impulzivních rozhodnutí, která mohou poškodit jejich dlouhodobé cíle. Jak se v této informační smršti neztratit a zachovat si chladnou hlavu?
„CNN efekt“ byl poprvé identifikován v letech 1990-1991 během války v Perském zálivu s nástupem kontinuálního zpravodajství. Dnes se rozšířil i o vliv sociálních médií. Tento fenomén způsobuje, že investoři reagují na zprávy okamžitě a zkratkovitě, často bez jakékoliv hlubší analýzy.
Rychlost šíření informací je užitečná, ale zároveň vytváří prostředí, kde je snadné podlehnout emocím. Média tomu napomáhají zdůrazňováním senzacechtivých zpráv, které zkreslují realitu. Nadbytek informací tak paradoxně může způsobit iracionální rozhodování a zvýšit pravděpodobnost chybných kroků.
Mozek investora se může stát jeho největším nepřítelem. Investoři dnes totiž čelí záplavě zpráv a analýz, což vede k tzv. „paralýze z analýzy“ – neschopnosti rozhodnout se kvůli příliš mnoha informacím. Behaviorální finance navíc ukazují, že investoři často a rádi podléhají zkreslením, jako je „heuristika dostupnosti“ (přeceňování čerstvých informací) nebo „efekt rámování“ (různé závěry ze stejných dat podle jejich prezentace).
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Vyhledávání