Investujeme hůř, když víme příliš moc? Tyhle tři kroky vám pomohou nepodlehnout CNN efektu

Petr Žabža z Air Bank radí, jak si zachovat čistou investiční mysl i v době, kdy na nás útočí zprávy a analýzy 24 hodin denně.

Petr ŽabžaPetr Žabža

zabza-17Komentář

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

CNN efekt byl poprvé identifikován v letech 1990-1991

0Zobrazit komentáře

Glosa Petra Žabži V době nonstop zpravodajství a sociálních sítí čelí investoři fenoménu zvanému „CNN efekt“. Ten popisuje, jak čtyřiadvacetihodinový tok informací ovlivňuje ekonomické a politické prostředí, často vyvoláváním přehnaných reakcí. Pro investory to znamená riziko impulzivních rozhodnutí, která mohou poškodit jejich dlouhodobé cíle. Jak se v této informační smršti neztratit a zachovat si chladnou hlavu?

„CNN efekt“ byl poprvé identifikován v letech 1990-1991 během války v Perském zálivu s nástupem kontinuálního zpravodajství. Dnes se rozšířil i o vliv sociálních médií. Tento fenomén způsobuje, že investoři reagují na zprávy okamžitě a zkratkovitě, často bez jakékoliv hlubší analýzy.

Rychlost šíření informací je užitečná, ale zároveň vytváří prostředí, kde je snadné podlehnout emocím. Média tomu napomáhají zdůrazňováním senzacechtivých zpráv, které zkreslují realitu. Nadbytek informací tak paradoxně může způsobit iracionální rozhodování a zvýšit pravděpodobnost chybných kroků.

Mozek investora se může stát jeho největším nepřítelem. Investoři dnes totiž čelí záplavě zpráv a analýz, což vede k tzv. „paralýze z analýzy“ – neschopnosti rozhodnout se kvůli příliš mnoha informacím. Behaviorální finance navíc ukazují, že investoři často a rádi podléhají zkreslením, jako je „heuristika dostupnosti“ (přeceňování čerstvých informací) nebo „efekt rámování“ (různé závěry ze stejných dat podle jejich prezentace).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

CNN efekt tyto tendence zesiluje dramatickými obrazy a rychlými závěry. Například během krizí média ráda zdůrazňují negativní scénáře, což může vést k výprodejům akcií i přes absenci fundamentálních důvodů. Klíčem je uvědomit si tato zkreslení a analyzovat situaci racionálně.

Jak se tedy nenechat ovlivnit?

1. Vědomě omezte počet zdrojů informací. Vyberte si několik skutečně důvěryhodných zdrojů a ignorujte ostatní. Kvalitní analýzy jsou cennější než senzacechtivé titulky.

2. Stanovte si pevné časové limity. Nepřetržité sledování trhů vede k únavě a impulzivním rozhodnutím. Sledujte zprávy jen v konkrétních časových blocích.

3. Držte se svojí investiční strategie. Krátkodobé výkyvy na trzích jsou běžné. Soustřeďte se na své dlouhodobé cíle místo okamžitých reakcí. Čím častěji budete zprávy, resp. svoje portfolio kontrolovat, tím větší je šance, že uděláte chybné rozhodnutí.

A jak z toho ven? CNN efekt je nevyhnutelnou součástí moderních finančních trhů, ale nikdo neříká, že mu musíte podlehnout. Selektivita v přijímání informací, zaměření se na dlouhodobé cíle a uvědomění si vlastních kognitivních zkreslení jsou klíčem k úspěchu.

Investování není sprint, ale maraton – nenechte se proto vykolejit každou mediální bouřkou.

Rubriku Investice podporujíxtblogo_njet-investment_logo_srgbjt-bankaamundi