iPhone 15 má USB-C. Nejcennější firma světa se podvolila tlaku, který řídil právník z nejmenší země EU

Apple ukázal novou verzi svého nejdůležitějšího produktu. A došlo na to, co se čekalo a co mu nařídila EU, i když to pocítí lidé všude ve světě.

Luboš KrečLuboš Kreč

nove-iphony

Foto: Apple

Apple představil iPhony patnácté řady

0Zobrazit komentáře

Pětatřicetiletý právník Alex Agius Saliba jako správný fanoušek Applu sledoval živě úterní konferenci, na které nejhodnotnější firma světa představila nový iPhone 15. Zatím si jej ale nepoběží koupit, počká, až bude výměna za jeho nynější model 14 opravdu nutná. Přitom právě on by měl nárok na nový telefon od Applu asi víc než jiní – jako zpravodaj dotáhl v europarlamentu do finále nařízení, kvůli němuž má patnáctka univerzální port USB-C. Tedy něco, co Apple původně zatvrzele odmítal, ale nakonec se před Evropskou unií musel sklonit.

To, že iPhone 15 a iPhone 15 Pro už nemají jako jejich předchůdci port nazvaný Lightning, ale mnohem rozšířenější USB-C, kterými jsou vybavené také iPady nebo MacBooky, je popravdě asi největší změna, jíž se nové telefony mohou pochlubit. Tradičně jsou opatřené i kvalitnějším displejem nebo fotoaparátem s větším rozlišením a také mírně zaoblenějším tělem, ale nic z toho nevyvolává tolik vášní jako konektor.

Ten je na světě od roku 2012 a byl to paradoxně Apple, kdo jej pomohl rozšířit – v roce 2015 jako první firma představil notebook, který byl osazen USB-C. Výhodou konektoru je, že se především snáz nasazuje i vyjímá a je jedno, z které strany samici na samce uživatel napojí. Jenže zatímco další výrobci elektroniky včetně chytrých telefonů si postupně port oblíbili a na své přístroje jej umístili, Apple se tomu bránil. S argumentem, že je pro jeho telefony moc velký a nehodí se tam.

Evropští poslanci vymýšleli, jak v rámci svého regulatorního úsilí, které je často namířeno proti technologickým gigantům, přimět Apple, aby sjednotil porty na svých přístrojích. Nicméně až mladý právník z Malty, nejmenší země EU, Alex Agius Saliba dal jejich snažení potřebný drajv. Do Bruselu se dostal po volbách v roce 2019 a coby technologický nadšenec si boj za faktický zákaz jiných portů než USB-C na mobilech a další ICT technice vzal za svůj. Stal se zpravodajem, tedy klíčovým tahounem a vyjednávačem legislativy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tu europarlament schválil na podzim loňského roku. Říká, že do konce roku 2024 musí mít USB-C všechny mobily prodávané na jednotném evropském trhu a do roku 2025 i notebooky a tablety. Jelikož všichni ostatní výrobci to už splňují, posledním, kdo se musí přizpůsobit, byl Apple. A ten tak učinil nyní, když představil iPhone 15, který je už USB-C osazený.

„Tohle je velké vítězství pro uživatele, jimž nyní bude stačit jen jeden konektor pro mnoho zařízení, která jinak používají na denní bázi,“ řekl Agius Saliba deníku Malta Today. Na tom, že se mu jakožto zástupci miniaturní ostrovní zemičky podařilo přimět nejhodnotnější podnik světa, aby změnil svůj klíčový produkt, a to nakonec nejen pro trh EU, ale i celý svět, je ambiciózní Malťan notně hrdý. Ostatně vlivný list Wall Street Journal o něm před pár dny napsal: „Vyzval na souboj nejcennější firmu světa a vyhrál. Apple chystá v novém iPhonu velkou změnu. Proč? Zeptejte se někoho z nejmenší země EU.“

Europoslanec, který příští rok ve volbách bude nejspíš znovu obhajovat svůj post za maltskou sociální demokracii, následně článek nadšeně sdílel na sociální síti X (dříve Twitter), kde je také hodně aktivní. Právě reportérovi amerického deníku prozradil, že je sám oddaným applistou, že bude event, kde firma iPhone 15 v úterý představila, sledovat živě, ale že si nový telefon zatím nekoupí.

Ostatně jednou z motivací, kterou evropští politici zdůvodňovali přijetí této regulace, byla i ekologie. Čím míň kabelů, tím míň odpadu. „Takže si nový iPhone koupím, až ho budu opravdu potřebovat,“ nechal se slyšet Alex Agius Saliba.

Podpořily největší startupový exit posledního roku. O investiční trefu se postaraly fondy Reflex a Novira

CzechCrunch v investiční kategorii soutěže Startup Awards ocenil dva fondy, které podpořily startup Smartlook. Ten se prodal za více než miliardu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

2reflex-capital-ondrej-fryc-investicni-trefa-2023

Foto: CzechCrunch

Ondřej Fryc z Reflex Capital

0Zobrazit komentáře

Během posledních tří let bychom mohli miliardové exity startupů českých zakladatelů spočítat na prstech jedné ruky. V letošním roce zatím nastal pouze jeden takový prodej do rukou nových vlastníků – globální gigant Cisco odkoupil brněnský nástroj Smartlook. Ten v minulosti podpořilo několik investorů včetně fondů Reflex Capital a Novira Capital, které si právě za tento počin odnášejí ocenění Investiční trefa roku soutěže Startup Awards od CzechCrunche.

Samotný prodej Smartlooku – jehož platforma pomáhá firmám pochopit chování uživatelů na webech a v aplikacích – je zahalen tajemstvím. Oficiálně totiž částku, kterou za něj Cisco zaplatilo, nechce komunikovat ani jedna ze zúčastněných stran. Podle zdrojů CzechCrunche, jež měly k transakci blízko, se ale cenovka pohybovala vysoko nad úrovní jedné miliardy korun.

Smartlook vznikl před sedmi lety jako produkt ve společnosti Smartsupp. V roce 2020 se pak vyčlenil do samostatné firmy a zároveň získal investici přesahující osmdesát milionů korun od trojice fondů – nizozemského Airbridge Equity Partners s přispěním předešlých a českých investorů Novira Capital a Reflex Capital. Téměř šedesátiprocentní podíl ve firmě do prodeje držel Petr Janošík, druhý zakladatel Ondřej Machek měl podíl na úrovni devíti procent. Airbridge držel třináct procent.

České fondy Novira a Reflex pak ve startupu měly podíl po deseti procentech, což tedy při prodeji každému z nich přineslo více než sto milionů korun. Kolik jednotlivé fondy do Smartlooku investovaly předtím, není známé, odhadovaná návratnost se ale může blížit vyšším stovkám procent.

smartlook-6

Foto: Smartlook

Petr Janošík a Ondřej Machek, zakladatelé firmy Smartlook

Miliardové exity zatím mezi českými zakladateli nejsou moc běžné. V roce 2021 nastal jeden, když australský Zip odkoupil fintech Twisto za více než dvě miliardy korun (a v mezičase jej opět prodal). Loni byly miliardové exity dva – za startup Around zaplatilo americké Miro přes šest miliard, startup Alter (původně Facemoji) odkoupil Google za více než 2,5 miliardy.

Startup Awards jsou oceněním, jehož cílem je mimo jiné přitáhnout pozornost k mladým, rychle rostoucím firmám, ukázat, jak jejich nápady ovlivňují běžné životy v Česku i mimo něj, představit veřejně české talenty a upozornit na skutečnost, že startupové nápady jsou všude kolem nás.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

CzechCrunch v rámci soutěže Startup Awards kromě fondů Reflex a Novira ocenil osobnosti a firmy v dalších třech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže od českého designéra Lukáše Nováka. Cenu za startupovou osobnost roku dostal Jaroslav Beck. Označení nejpopulárnější startup získalo Qerko. Titul mladého startupu roku, tedy takového, který má potenciál stát se příštím miliardovým jednorožcem, má na kontě Upheal.

diablo

Přečtěte si takéDiablo 2 slaví 25 let od vydání. Kolik hodin v něm máte?Před čtvrt stoletím vypuklo peklo, ve kterém se lidé rádi smaží dodnes. Vyšla totiž ta nejďábelštější hra

Akci pořádá CzechCrunch za podpory generálního partnera společnosti Eset, hlavních partnerů, jimiž jsou Sedlakova Legal a Work Lounge, partnerů Blackfish, Abra Software edgy.digital a Yord, car partnera Hyundai a venue partnerů Gabriel Loci a Mo-Cha. Podporovateli letošního ročníku akce se staly společnosti Papelote, Ristre, Liftago a Google Cloud.

Na rozdíl od dalších tří kategorii Startup Awards se hlasování o investiční trefě ujala samotná redakce CzechCrunche. O ceně popularity rozhoduje hlasování veřejnosti, o mladém startupu roku a startupové osobnosti roku pak rozhodovala odborná porota.

Více

Rubriku Investice podporujíxtb2025