Jak bude vypadat nová Florenc? Architekti ukázali, jak si představují renesanci zanedbaného pražského místa
V sedmdesátých letech Florenc přeťala magistrála a z území se tak stalo jedno z nejohavnějších míst v Praze. Co na tom, že slouží mezinárodní dopravě, takže je tím prvním, co člověk uvidí při výstupu z vlaku nebo autobusu. Teď by se z Florence mělo opět stát plnohodnotné místo k životu. A je i trochu jasnější, jak by to tu mělo vypadat. Ve finále architektonické soutěže jsou nyní tři návrhy.
V 15. století, když vznikalo Nové město, tam Karel IV. umožnil usídlit se Italům z Florencie. Odtud patrně také vznikl místní název – Florenc. Italové už se na současné podobě podílet nebudou, o revitalizaci území se však ucházejí architekti z několika zemí. Se svými návrhy uspěli tři mezinárodní týmy, přičemž vítěz by měl být známý ještě letos. Porota ho představí už 1. prosince.
Pro první návrh se spojili architekti z českého studia Unit Architekti, A 69 architekti a studia působícího hlavně v Londýně Marko&Placemakers, jež má slovenské kořeny. První dvě studia se podílela na urbanistické studii Kyje-Hloubětín. Práci v Praze už má ale za sebou i třetí studio, a to v projektu Smíchov City. Architekti si vzali k dispozici sociology, ekonomy a odborníky na klimatickou změnu či dopravu.
A jak o projektu tým přemýšlí? Jako o místě, které propojuje a zaceluje městskou strukturu nebo jako o dopravním uzlu či dynamickém a dobře fungujícím městském centru. Podle návrhu by na místě měla vzniknout zelenomodrá infrastruktura, část města by měla dobře reagovat na to, co přináší klimatická změna a svůj prostor by zde měli mít pěší i cyklisté.
Za druhým návrhem stojí švýcarský tandem agps Architecture Atelier a IBV Hüsler. Druhé jmenované studio se podílelo na projektu překrytí dálnice ve švýcarském Curychu. Několikatisícový provoz by se tady měl schovat pod parky a hřiště. Výhodou studia je tak hledání kompromisu nejen mezi kantonem a městem.
Studia chtějí respektovat například to, že část zástavby patří pod Prahu 1, tedy k Novému městu, zatímco druhá náleží „osmičce“, respektive Karlínu. Třetí pak Masarykovu nádraží. I tento tým chce pracovat s vodními a zelenými prvky. Studia chtějí rovněž zapojit místní viadukty, přičemž cílem je podle týmu proměnit „nemísta v obytný veřejný prostor sloužící lidským setkáním“.