Jak náš mentoringový program pomohl začínajícím podnikatelům? Druhé kolo startupové akademie se blíží

Filip HouskaFilip Houska

sa-1

Foto: Alexandra Siebenthal

Závěrečný večer prvního běhu Startup Academy

0Zobrazit komentáře

S pojmem profesní mentoring se potkáváme čím dál častěji. A ostatně není divu – při kariérní cestě vzhůru je tato metoda rozvoje velmi důležitá a začínajícím podnikatelům může hodně pomoci. Právě na mentoringu je postavená i naše startupová akademie, v rámci které se startupistům snažíme pomoci s budováním projektů. A ostřílení mentoři z branže v ní hrají stěžejní roli.

„Ve startupovém ekosystému se CzechCrunch pohybuje den co den. Posloucháme příběhy zaběhlých startupů i jejich nelehké začátky. Mezi naše hlavní pilíře patří dlouhodobě networking, vzdělávání a podpora, proto jsme se rozhodli vytvořit program, který je na nich postaven a dá mladým projektům šanci se v tomto tvrdém světě zorientovat a prorazit,“ říká eventová manažerka CzechCrunche Kateřina Kováčová.

Jak mentoři a mentees ovšem mentoringový program vnímají? Před ukončením druhého běhu naší Startup Academy, do kterého se přihlášky uzavírají zítra (3. února) minutu před půlnocí, proto přinášíme postřehy účastníků, kterými se můžete inspirovat. Více informací o startupové akademii včetně formuláře pro registraci naleznete na webu. Dodáváme, že se stále můžete přihlašovat i jako mentoři.

***

Robert Haas
Symbio

Do mentoringu CzechCrunche i mimo něj jsem se pustil proto, že jsem chtěl sdílet zkušenosti, které jsem za 22 let nasbíral, a zjistit, jaké to je, podílet se částečně na jiném než vlastním byznysu. A to se mi v dobrém vrátilo. Jednak díky tomu, že až když člověk formuluje to, co v podnikání intuitivně dělá a jak přemýšlí, tak teprve zjistí, co si vlastně myslí. A jednak díky skvělé mentee Marcele, která je jednou z nejnašlápnutějších a nejakčnějších podnikatelek s velkým srdcem a obrovským drivem. Moc jí přeji úspěch, protože pokud si ho někdo zaslouží, je to ona.

Jiří Nečas
Productboard

Aby si mentees z mentoringového program něco odnesli, měli by mít otevřenou mysl, ochotu učit se nové věci a být připraveni nové věci zkoušet. Obrovsky pomáhá, když jdou do programu s tím, že už mají představu, co by se chtěli naučit, jaké znalosti by chtěli získat a jaké problémy potřebují vyřešit. Do začátku jim to pomůže lépe si nastavit cíle a celková očekávání.

ccu1-1

Foto: CzechCrunch

Jiří Nečas, Employer Branding Manager ve startupu Productboard

Mentor i mentee si pak dokážou díky tomu lépe uvědomit situaci, v jaké se mentee nachází, a vytvořit představu, jak by mohl vypadat finální stav po skončení programu. Shrnul bych to tím, že vztah mezi mentorem a menteem je založen na důvěře, respektu, konstruktivní zpětné vazbě, otevřenosti, povzbuzování, vzájemné spolupráci a ochotě učit se a sdílet.

***

Adam Sládek, Petr Štěpánek, Eva Kuttichová
Macromo

Po zkušenostech se Startup Academy víme, že jsme po všech stránkách připraveni vstoupit na trh. Myšlenka, že můžeme díky prediktivní a preventivní zdravotní péči udělat aktivní život člověka delší, kvalitnější a produktivnější, nás napadla loni v září. Kromě partnerství s certifikovanou laboratoří na celogenomové sekvenování DNA jsme během Startup Academy sestavili vývojářský tým a v uzavřené komunitě spustili funkční minimum viable product schopný rozpoznávat několik znaků lidského zdraví. Čeká nás testovací provoz na českém trhu, následně chceme směřovat na další trhy v Evropské unii. Už nyní však dostáváme nabídky partnerů, kteří by nám otevřeli dveře do Spojených států.

Martin Kučera
Boo.cz

Díky Startup Academy mám spoustu nápadů na vylepšení, které budu ještě dlouho zapracovávat. Je brzo na konkrétní vyhodnocení, ale rozhodně to stálo za to a hned bych do toho šel znova. Oceňuji zejména tři hlavní roviny, na které jsem v rámci mentoringového programu narazil – mentoring, semináře a startupovou komunitu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lukáš Benzl
Mailhunt

Startup Academy nám pomohla srovnat si řadu myšlenek a procesů. To vše díky skvělým mentorům a doprovodným workshopům, ze kterých jsme si odnesli hromadu poznatků. I díky tomu se chystáme do zahraničí a měsíční opakující se tržby nám vyrostly za čtyři měsíce o 572 procent. Na jaře začneme jednat aktivně s investory. Čekají nás ještě velké věci.

Šéf STRV jede po rekordním roce na dva měsíce vypnout. Pomůže mi to nakopnout celou firmu, plánuje

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lubo-smid4

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Lubo Smid, výkonný ředitel STRV

0Zobrazit komentáře

Poslední lednový den si ze svého iPadu, který je jeho dvorním pracovním nástrojem, smaže aplikace, s nimiž běžně řídí firmu, a na dva měsíce odjede. Lubo Smid tak učiní s vědomím, že jeho technologická společnost STRV má za sebou nejlepší rok v historii, během kterého svůj byznys připravila na novou etapu. Chce více rozvíjet vlastní projekty a na to chce být maximálně připraven i její šéf a většinový majitel. Proto se Smid na čas vzdálí. „Ani jsem neměl čas promyslet, kam pojedu,“ usmívá se.

Dvouměsíční detox od své milované firmy, jak Lubo Smid svůj plán nazývá, startuje 1. února. Podle třiatřicetiletého podnikatele neexistuje správná doba, kdy takovou věc realizovat. „V kalendáři nikdy nenajdete vhodnou dobu na to, vzít si dva měsíce volno. Existuje jen velice špatná doba a ta teď není. Máme za sebou nejlepší rok v historii, sjednocený leadership tým a právě jsme naladili cíle na celý letošní rok,“ popisuje před svým odjezdem Smid, který věnoval maximální úsilí tomu, aby předal vše, co je potřeba, a firma se během osmi týdnů obešla úplně bez jeho asistence.

Důvodů pro takzvaný sabatikl má šéf STRV několik. Jeho vývojářská firma má za sebou dva náročné roky, během kterých si při startu pandemie sáhla na dno, aby se nakonec odrazila k dosud nejlepším výsledkům. Sám Lubo Smid se navíc během nich stal většinovým majitelem STRV, když postupně odkoupil podíly od spoluzakladatelů Davida Semeráda a Martina Šťávy, a o směřování celého byznysu již rozhoduje jen on sám. A tak když obrat STRV loni dosáhl na 400 milionů korun, rozhodl se o úspěch podělit se zaměstnanci a kontraktory.

Dva měsíce bez e-mailu a Slacku

Mezi desítky kolegů rozdělil v odměnách celkem 20 milionů korun. „Když jsem si odkoupil majoritní podíl, měl jsem pocit, že jsem v tom trochu sám. Chtěl jsem, aby v tom byli lidé se mnou. Navíc si myslím, že je dobré je motivovat i jiným způsobem než základní mzdou. Někteří jsou u nás přes pět let a chtěl jsem, aby se cítili být více součástí a měli důvod, proč tu být třeba dalších pět let,“ vysvětloval pro CzechCrunch Lubo Smid. Sám ve firmě 1. února oslaví deset let, i proto si tento termín symbolicky vybral pro svůj sabatikl. Další dekádu chce otevřít plný energie, která mu však jako velkému sportovci nikdy příliš nechyběla. Při odpočinku chce hlavně získat nový pohled na věc.

V STRV dokázali během uplynulých dvou let vyladit svůj klientský byznys, který generuje většinu příjmů. Vyvíjí weby a aplikace pro značky jako Autodesk, ClassDojo, Barry’s, The Athletic, Barnes & Noble a mnoho dalších velkých firem, které z důvodu mlčenlivosti Lubo Smid nesmí jmenovat. Historicky mezi největší zakázky patřily třeba i aplikace pro seznamku Tinder. Právě klientský byznys už je podle Smida odladěn a teď se chce se svými kolegy více soustředit na rozvoj vlastních projektů. V nich se lze více vyřádit a především slibují zajímavější zhodnocení. Po několika seznamovacích aplikacích a menších mobilních hrách mají letos přijít větší počiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chceme se více zaměřit na vlastní projekty. Vnímám, že jsme dali dohromady jeden z nejsilnějších technologických týmů v naší oblasti, a tak je třeba toho využít. Proto chci přenastavit své fungování. Byl jsem dosud hodně ponořen v klientském byznysu, nově se chci více zaměřit na naše vlastní projekty, ale po těch letech to nejde udělat ze dne na den. Proto si na dva měsíce mažu e-mail a Slack, a až se vrátím, budu schopný nastavit některé věci a procesy úplně jinak, ještě lépe, abychom mohli ještě více nakopnout růst,“ plánuje šéf STRV, kterého neustále vidíte někde na kole, na surfu nebo v posilovně.

hp

Přečtěte si takéKdo je nový Harry Potter? HBO odhalilo jména tří hrdinůNový Harry Potter odhalen. HBO ukázalo, kdo si zahraje ústřední trojici v očekávaném seriálu

Právě sport bude určitě velkou součástí dvouměsíčního sabatiklu, který sice ještě nemá úplně jasný plán, ale jak Lubo Smid popisuje své představy, je jasné, že se během něj nezastaví. „Zatím vím jen to, že na začátku jedeme lyžovat. Mám pár aktivit, které bych rád absolvoval, třeba seminář s extrémním otužilcem Wimem Hofem, všechno se teprve ladí,“ vypočítává Smid. Úplně nezanevře ani na byznys, ale nebude to s přímým napojením na STRV, ale spíše obecnější rozvoj a přemýšlení, jak správně nakopnout firmu k dalším rekordním číslům.

S jistotou může na začátku svého dvouměsíčního detoxu říct Lubo Smid jen to, že bude hodně cestovat. Zavzpomíná tak na roky před pandemií, kdy kvůli byznysu létal na trase Praha–San Francisco klidně patnáctkrát až dvacetkrát ročně tam a zpátky. Teď už to nezbytné není, šéf STRV létá i kvůli pandemii třeba jen dvakrát do roka, vše už běží i bez jeho osobní přítomnosti. „Pomáhá mi trávit čas v Americe, narazíte tam na zajímavé lidi a získáte dobré kontakty, ale pro byznys samotný už na místě být nemusíte, v tom pomohla i pandemie,“ uzavírá Lubo Smid. Na cestách bude každopádně jako doma.