Jak Michael Jordan a Nike změnili sport. Matt Damon a Ben Affleck natočí film o legendární smlouvě
Scénář k filmu o spolupráci Nike s Michaelem Jordanem se dostal na seznam nejlepších nenatočených projektů v Hollywoodu.
Nike je dnes v zásadě synonymum pro kvalitní sportovní oblečení, možná by ale vůbec neexistoval, nebýt jednoho atleta a jedné masivně úspěšné reklamní kampaně. Amazon Studios teď o mnohamilionové sázce, která proměnila sportovní sponzoring a odstartovala takzvanou sneaker culture, natočí film. A scénář k němu píšou Ben Affleck a Matt Damon.
Projekt, o kterém informoval server Deadline, je stále ve fázích příprav, takže zatím není známý ani jeho název. Objevily se nicméně základní informace k ději, který se má zaměřit především na prodejce bot Sonnyho Vaccara. Hlavní role se zhostí přímo Matt Damon a coby spoluzakladatel Nike Phil Knight mu bude sekundovat Ben Affleck. Ten se postará také o režii, poprvé od filmu Pod rouškou noci z roku 2016.
Sám Michael Jordan se v chystaném projektu prakticky nemá objevit, místo toho má tehdy jeden z nejnadějnějších mladých basketbalistů představovat nedostižný cíl Vaccarova snažení. Prodejce se setká s Jordanovými rodiči, bývalými kouči, poradci a přáteli, to vše, aby se sportovcem uzavřel bezprecedentní smlouvu.
Jak už víme z historie, Nike nakonec opravdu uspělo. V roce 1984, kdy i největší hvězdy uzavíraly sponzoring se značkami za stovky tisíc dolarů, Jordan podepsal smlouvu na sedm milionů dolarů v průběhu pěti let. Nějakou dobu přitom měl problém s tehdejším šéfem americké basketbalové ligy NBA, který mu dával pokuty v řádu tisíců dolarů pokaždé, co se objevil na hřišti.
Jordan totiž nosil první výsledek spolupráce s Nike, boty Air Jordan One. Šéfovi NBA Davidu Sternovi vadilo, že svou kombinací červené a černé barvy výrazně vyčnívaly mezi většinou bílými botami ostatních hráčů. Pro Nike to ale samozřejmě byla ta nejlepší možná reklama – mohl prodávat rebelský produkt, který každý okamžitě poznal. Boty z řady Air Jordan se díky tomu staly obřím úspěchem, vytvořily zcela nový fenomén sbírání tenisek (sneaker culture) a nové a nové iterace vznikají dodnes.
Scénář pro film o cestě k tomuto úspěchu, který pod názvem Air Jordan napsal Alex Convery, se loni dostal na The Black List, což je seznam nejlepších nenatočených scénářů. Damon a Affleck ho nyní upravují k obrazu svému, načež se vedle hereckých a režisérských rolí zhostí také rolí producentů chystaného snímku.