Jižní Ameriku už česká energetická firma Solek se svými solárními panely dobyla, teď se hodlá vrátit zpátky domů. Chce se v Česku zaměřit na takzvanou agrovoltaiku. Ta umožňuje využívat jednu plochu pro pěstování zemědělských plodin i pro fotovoltaickou elektrárnu.
„Jde o vertikální řady oboustranných panelů, které postavíte tak, aby mezi nimi projely traktory. Nezabírá to tolik místa a můžete na poli normálně pěstovat, protože zařízení z pole ukrojí asi půl metru,“ uvedl pro CzechCrunch zakladatel české energetické skupiny Zdeněk Sobotka.
Na projektu spolupracuje Solek i s českou vědeckou obcí, konkrétně s Výzkumným ústavem zemědělské techniky. „Jednou všechny vhodné střechy pokryjete. V Německu už je jakákoli střecha orientovaná na jih osazená solárními panely a pole u dálnice, která nejsou vhodná pro pěstování plodin, jakbysmet. Musí tedy přijít něco nového. A to je podle nás spojení zemědělství a fotovoltaiky,“ uvádí Sobotka.
Se zemědělci Solek pracuje i v Chile, kde k panelům sází nižší plodiny, jako jsou jahody nebo borůvky, kterým nevadí, že je nad nimi zastřešený systém. Ve Francii pak podle šéfa Soleku zkouší agrovoltaiku ve vinařských oblastech. Firma se každopádně nyní zabývá tím, jaký má fotovoltaika na pěstování různých plodin vliv. Chce najít nejefektivnější spojení.
Solek tak nyní plánuje, že se svým byznysem do Česka vrátí. „Češi byli dlouho vůči fotovoltaice negativní, takže jsme byli skeptičtí. I tady se to ale významně mění. Je tomu nakloněna nová vláda, co je ale mnohem důležitější, je, že jsou tomu naklonění i lidé. Kdo má dům, řekne si, proč by platil za elektřinu nehorázné částky nebo riskoval, že ho někdo odstaví,“ líčí Sobotka.
A dodává: „Lidé proto začínají řešit tepelná čerpadla i solární panely na střechu. Stejně je to i u firem, které logicky přemýšlí o tom, že jim to ušetří náklady. I kdyby to bylo jen 25 procent, pořád je to hodně peněz. Asi se tedy do Česka vrátíme.“
Foto: Solek
Zdeněk Sobotka, zakladatel a šéf energetické skupiny Solek
Energetická skupina nyní v tuzemsku chystá několik pilotních projektů. Ty se mají týkat menších střešních systémů. Soustředit se s nimi přitom firma chce především na průmyslové objekty, které zatím nejsou soláry pokryté. Hledá ale dlouhodobější kontrakty.
Solek podniká především v jihoamerickém Chile, kde má fotovoltaické elektrárny a staví tu rovněž první elektrárnu na zelený vodík. Plánuje tu také postavit velké větrné parky. Právě v Chile česká firma spolupracuje s největší investiční společností na světě BlackRock. Spolu s ní se nyní chystá dobýt také Kolumbii.
Firma ale zároveň začala podnikat i v Evropě, zejména pak na Kypru, kde otevřela svoji první elektrárnu. „Kypr je sice malý ostrov a malý trh, ale jejich jediný zdroj pro výrobu elektřiny je pálení mazutu. Teplo kvůli tomu, v jakém jsou klimatickém pásu, moc nepotřebují, elektřinu ale ano. A ta je drahá. I tady finanční motivace podpořila ekologii,“ líčí podnikatel.
Domky jsou tu jako ze žurnálu. Před každou bytovkou je malá zahrádka, kde kvetou růže, o které se snad starají ti nejzdařilejší zahrádkáři světa. Kola tu stojí volně ve stojanech a jsou jich dohromady stovky. Popelnice jsou ze dřeva, víko přitom porůstají rostliny. A i trávník je tu zelenější. Posedět je u něj možné na mnoha dostupných lavičkách. Takový je Drottninghög, čtvrť ve švédském Helsingborgu, který jsme navštívili.
O to zajímavější je, když člověk město nejenom vidí, ale také se o něm něco dozví. V Drottninghögu totiž žije největší počet přistěhovalců z celého města. Je jich víc než sedmdesát procent. Takovou přistěhovaleckou lokalitu aby člověk pohledal. Problém v udržované lokalitě nastává, když si místní chtějí dát kafe nebo zajít do obchodu. Není tu nic. Jen supermarket, kam cesta trvá kolem patnácti minut.
Do téhle lokality nyní umístila obrovský stan IKEA. Ano, ten nábytkářský gigant. Nový areál vznikl v rámci městského expa H22, které se každoročně tady v Helsingborgu koná. Je to festival plný udržitelnosti a inovací, a proto není divu, že nábytkářská společnost, která je ve Švédsku doma, je toho velkou součástí. Do Drottninghögu umístila jedno ze stavenišť, kterému dala název DM – Do More, tedy Udělej víc.
Do More je patrně největší ukázkou toho, že IKEA se chystá naplno vystoupit ze své nábytkářské bubliny. Už teď je to, pravda, i gigant v byznysu s potravinami a už teď také fušuje do energetického byznysu, když se chystá ve Švédsku a dalších zemích dodávat do domácností elektřinu z obnovitelných zdrojů. Teď se chystá firma vykročit za hranice domácností a soukromých zahrádek. „Domov už nejsou jen čtyři stěny, je mnohem více venku, v našem sousedství,“ líčí Anna-Carin Alderin, vedoucí projektu DM. Společnost tu chce utvořit místo pro setkávání lidí, chce tu pořádat koncerty i workshopy. Chce socializovat, ale také lidem nabídnout práci. Míří přitom na lidi, kteří mají problémy ji ve Švédsku získat.
Foto: Ingka Group
Je tu i prostor pro pěstování vlastních bylinek a zeleniny
K nim patří i Shaima, žena, která přijela do země na severu ze slunného Egypta. Ve Švédsku žije už sedm let. Za tu dobu měla stovky pohovorů. Práci však nikoli. Dostala ji až teď, v DM. „Když se narodí v Egyptě dítě, dělají velké oslavy a Shaima na ně doma vařila. Říkala jsem si: dobře, ale jak velké párty a pro kolik lidí? Odpověděla, že asi pro tři sta padesát. V tu chvíli jsem věděla, že ji můžeme zaměstnat,“ líčí Alderin. Shaima je dnes součástí DM. Vaří tu ve stánku, zatím jednoduchá jídla. Dnes jsou v nabídce wrapy nebo saláty.
Dohromady dnes takhle švédský gigant zaměstnává padesátku lidí. Převážně jde o lidi, kteří mají nízké vzdělání nebo třeba tělesnou vadu. Společnost tak vykročila směrem ke kreativním a sociálním projektům, díky kterým ale samozřejmě i rozvíjí svůj obchod. Každý rok navštíví domy IKEA víc než 657 milionů lidí. Má 469 obchodů na 63 trzích. Ingka, mateřská společnost nábytkáře, ale rozhodně neusíná na vavřínech. „Dřív IKEA znamenala hlavně velké modré obchodní domy. Teď hodně experimentujeme a snažíme se přijít na to, co bude fungovat v budoucnosti. Abych byl upřímný, zatím to nevíme,“ říká pro CzechCrunch kreativní ředitel Ingka Group Marcus Engman.
Působit na lokalitu, jakou je Drottninghög, kde žije tři tisíce lidí, není špatný nápad, jak začít. Ve Švédsku ale moc dobře vědí, že je potřeba se soustředit také na jednotlivé trhy. „Jedna věc je být pro lidi relevantní z hlediska funkčnosti, druhá z hlediska kultury. Nejlepší cesta, jak k tomu dospět, je zaměstnávat lokální obyvatele. Kdo ví lépe, co chtějí lidé v dané zemi, než ten, kdo v ní žije? Potřebujeme mezi našimi zaměstnanci diverzitu,“ dodává Engman, který ve firmě začínal, když mu bylo sedmnáct. „Tehdy jsem svážel vozíky z obchodu,“ vzpomíná. Přes pozice v samotných obchodech nebo skrze pozici designéra se dostal až do samotné Ingka Group.
Strategie firmy se tak bude v příštích letech ubírat různými směry. IKEA chce jít se svými obchody z okrajů měst daleko víc do jejich center a do míst, kde lidé bydlí. Pomoci tomu má i festival, který začal na přelomu května a června v Helsingborgu. „Snažíme se zaměřit na věci, které lidi dělají rádi. Proto je tady hudební stage nebo jídlo. Podobně je to se sportem, který pomalu začíná do IKEA pronikat. Není to tak, že bychom adaptovali jiné segmenty trhu, spíš přemýšlíme, jak je přenést do domácností. Když je něco pro lidi důležité, je to důležité i pro IKEA,“ poodkrývá strategii úspěšného byznysu Engman.
Kromě DM jsou v Helsingborgu i další stanoviště. Je to i Magasin 405, hlavní útočiště modro-žluté festivalové části, který společnost přetvořila ze starého, dlouho opuštěného domu. Ukazuje tady na různé formy bydlení, třeba pro ty, kdo svůj domov mají sami pro sebe vůbec poprvé v životě. K vidění je tu tak například postel udělaná z obrovské diskokoule.
Nábytkář ale samozřejmě představuje i nové trendy v jídle. Vždyť IKEA je i potravinový velikán, na světě je dokonce v prodeji potravin šestá největší. V Magasin 405 je k dostání několik druhů vegetariánských i veganských hot dogů, které zákazníkovi navíc přiveze robot, jenž umí jídlo i objednat.
Foto: Ingka Group
Kreativní ředitel Ingka Group Marcus Engman
Specifikem je například i vlastní zelenina, kterou si tu lidé mohou pěstovat, stejně jako květiny nebo bylinky. Místo pro ně vzniklo uprostřed areálu, kde jsou dva velké čtverce. Teď jsou tu čerstvě zasázené první sazenice. „Roste tu mrkev, tykev i řezané květiny, které jsou zároveň jedlé,“ ukazuje zahradnice Matilda. Malé sazeničky klíčí také ve vertikálních zahradách, zatímco bylinky se pěstují v malém hydroponickém domku.
Ať už tam, nebo tam, na svých stanovištích v rámci H22 jsou samozřejmě vždy také obchodní pointy IKEA, kde je možné nakoupit si některé zboží. V DM jsou to například košíky nebo malé dřevěné bedničky. V Magasin 405 tašky, potraviny nebo novinky, které IKEA na festivalu představila. První nadšenci si tak mohli koupit třeba sprchový závěs, který vzešel ze spolupráce mezi nábytkářem a finskou oděvní společností Marimekko.
„Potřebujeme udělat nakupování znovu emocionální záležitostí. Už to nemůže být jen transakce nebo záležitost levné ceny. Musíte mít něco navíc, zábavu při nákupu. Je to jako s hudebním průmyslem. Přijde nová technologie a ta srazí prodeje dolů. A pak najednou se stane to, že se všichni vrátí k živé hudbě. Je to tedy současně o vystoupeních a o emocionální vazbě. Platí to i v obchodě a takové věci chceme nyní zkoušet,“ vysvětluje Engman. Ví o čem mluví, kromě své dlouholeté dráhy v IKEA je totiž i muzikantem.
A zatímco Magasin 405 spolu s festivalem H22 zase skončí, DM v Drottninghögu nějaký čas zůstane. „Pokud chcete udělat změnu, potřebujete na to i hodně času. Tohle místo tady zůstane tak dlouho, dokud sem lidé budou chodit,“ říká Alderin. Kdy ale něco takového uvidíme i v jiných zemích, kde IKEA působí? Bude pořádat festivaly a expa všude tam, kde má svoje prodejny? „V září se na mnoha místech světa něco stane. Víc než to nemůžu říct,“ odpovídá kreativní ředitel Ingka Group.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.