Jak Praha používá data? Bereme je i z Waze a na automatizaci úřadů stačí i Excel, říkají městští vývojáři
Není nutné hned povolávat umělou inteligenci. Pražská datová platforma Golemio na konferenci WebExpo ukázala, že méně je někdy více.
Zkostnatělá instituce, byrokracie, na stolech hordy papírů a bytostně pomalí úředníci. Kdyby existoval stereotyp české veřejné správy, asi by nebyl daleko od tohoto popisu. Jenže úřady mohou vypadat i docela jinak. Časy se mění a i ony se musí postupně učit čím dál tím větší agilitě. Do svých organizačních struktur vpouštějí programátory nebo datové analytiky. Příkladem je pražská datová platforma Golemio, která funguje pod městskou společností Operátor ICT.
Na konferenci WebExpo, jejímž byl CzechCrunch mediálním partnerem, mluvil šéf Golemia Benedikt Kotmel o tom, jak data stále více pronikají do fungování českého hlavního města. „Kdo byste řekli, že Praha je takzvaně data-driven?” položil na úvod otázku do publika. Z davu se vynořily sotva dvě ruce. „Ano, to je obvyklá odpověď. Dvě ruce a jedno z toho je můj kolega. Jenže ve skutečnosti je Praha opravdu řízená daty,“ vyvedl Kotmel diváky z míry s tím, že hlavní město má ve skutečnosti k dispozici obrovské množství dat – některá využívá, další dává volně k dispozici.
Jak je tedy možné, že i tak máme pocit, že veřejná sféra v moderních postupech často selhává? Jak už to tak bývá, data sama o sobě nejsou všespásná a do všeho vstupuje hlavně lidský faktor – a to jak na straně úředníků, tak občanů. Jako příklad Kotmel uvedl příklad z doby covidové.
„Na začátku pandemie se stát podle dat vůbec nerozhodoval. Když zavedl opatření, nikdo s daty neměl problém. Později už byla veřejně dostupná a stát se podle nich začal řídit, ale výsledkem stejně byly další a mnohem těžší vlny pandemie,“ podotknul šéf Golemia. Více dostupných dat tak nutně neznamená více užitku.
Co tedy s daty dělat, aby byla skutečně užitečná? V první řadě je nutné vzít v potaz složitost celého veřejného sektoru. Podle Kotmela je totiž jen v české veřejné správě deset tisíc různých informačních systémů, jejichž propojování je nadmíru složité i proto, že se každé nové řešení musí ze zákona veřejně vysoutěžit. Takže než aby Golemio vymýšlelo megalomanské projekty, snaží se postupovat po malých, jednoduchých krůčcích. A tím i ve výsledku zvyšovat důvěru ve stát.
Často v Česku totiž podléháme v úvodu zmíněnému stereotypu pomalých úředníků. Jenže skutečnost je spíš taková, že úředníků je málo, potřebují mít vysokou odbornost a brzdí je i dlouhé odvolací lhůty. Myslí si to i Kotmelův kolega a tech lead Golemia František Hána, který s ním na WebExpo také dorazil.
Big data a umělá inteligence? Netřeba
„Ben zmiňoval při prezentaci důležitost vzájemné důvěry v procesu automatizace veřejné správy. Pokud půjdeme na úředníky a jen po nich chceme data, nefunguje to. Potřebujeme jim ukázat, že je nebudeme připravovat o práci. Raději se ptáme, kde můžeme pomoct,“ říká Hána. Technologickou pomoc tedy sami úředníci vyhledávají, ale často neznají řešení.
„Když jsme přišli, dostávali jsme otázky, jestli děláme big data nebo umělou inteligenci a jak to, že nemáme machine learning. A jim říkal proč? To nepotřebujeme,“ směje se Hána. „Často stačí úplné základy – Excel, maximálně lineární regrese a jen tím se vyřeší spousta problémů,“ doplňuje.