Jak přispět na dobrou věc a nic přitom neutratit? Studenti z Podpořit.cz propojují nakupování s charitou

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

podporitczStory

Foto: Podpořit.cz

Zakladatelé Podpořit.cz Dan Šikling, Radim Oulehla, Kristýna Mučková a Ondřej Machač

0Zobrazit komentáře

Finanční transakce mají dva základní, výrazně oddělené typy: výměnou za peníze dostaneme požadovaný produkt či službu, nebo se určitého obnosu vzdáme pouze ve prospěch druhé strany, bez nároku na přímou odměnu. Existují ovšem i takové platformy, které oba typy spojují do jednoho. Mezi ně patří třeba české Podpořit.cz, díky němuž lze při každém nákupu zároveň přispět na dobrou věc, aniž bychom museli zaplatit o korunu navíc.

Jak je to možné? Překvapivě jednoduše. Podpořit.cz funguje na základě tzv. affiliate marketingu, kdy se při nakupování v internetovém obchodě použije speciální kód. Ten může pocházet buď od spolupracujícího influencera, nebo je skryt v odkazu a daný e-shop podle něj pozná, že zákazník přišel na základě reference. Malá část z provize obchodu následně putuje na účet daného člověka nebo webu.

Pro e-shopy je to způsob, jak získat další zákazníky, pro partnery, které e-shopy propagují, zdroj příjmů a pro nakupující příležitost, jak třeba podpořit oblíbeného youtubera a možná přitom i ušetřit. „Pro obchody to funguje jako marketingový nástroj,“ vysvětluje pro CzechCrunch spoluzakladatel Podpořit.cz Ondřej Machač. „Lidé přes naši službu prozatím nakoupili za zhruba milion korun a 100 tisíc z toho šlo na dobrou věc,“ dodává.

V současnosti – a podle zakladatelů i do budoucna – má jít o všechny peníze vybrané přes affiliate programy. Základní koncept Podpořit.cz vytvořil Radim Oulehla, zanedlouho se k němu pak připojili spoluzakladatelé Ondřej Machač, Daniel Šikling a Kristýna Můčková. Ti vývoj projektu od jeho počátků v listopadu roku 2018 v zásadě až do současnosti financují primárně z vlastních kapes.

podporit-web

Foto: CzechCrunch

Služba Podpořit.cz

První impulzy ke vzniku charitativního fintechu přišly hned z několika zdrojů. Oulehla se po předchozích podnikatelských zkušenostech s e-shopy chtěl angažovat v něčem výrazněji sociálně prospěšném. Když se pak ve škole opět setkal s affiliate marketingem, bylo jasné, že se s ním dá zajímavě pracovat. Už nějakou dobu navíc sledoval britský projekt Give As You Live, který využívá jeho mechanismy k charitativním účelům asi 10 let.

„Díky zkušenostem z e-commerce jsem věděl, že lidem můžu umožnit na internetu nakoupit, přispět na dobrou věc a přitom neutratit ani korunu navíc,“ vysvětluje zakladatel. Tuto myšlenku spolu s kolegy rozpracoval do konceptu silně inspirovaného britskou platformou, avšak s důležitým rozdílem: skrze Podpořit.cz nakupující nepřispívají na abstraktní „charitu“, ale pomáhají konkrétním lidem s konkrétními problémy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Síla příběhu je všem velmi dobře známá, o to víc je překvapující, jak málo se jí používá. Příběhy Podpořit.cz se snaží podněcovat silné emoce, které jsou směřovány pozitivně. V jednom z posledních takových příběhů například Chráněné bydlení Ovečka v Brně shánělo finance na nakoupení hygienických pomůcek pro klienty s dlouhodobým duševním onemocněním. „Pro uživatele je to více osobní zkušenost než přispívání neziskovce, kde neví, kam přesně peníze jdou a kolik se jich tam dostane,“ shrnuje Oulehla.

Podobným způsobem startup zdůrazňuje i komunitní aspekt celé záležitosti. Stejně jako na crowdfundingových platformách se zde mnoho lidí sejde u zajímavého projektu, který řeší specifický problém. Rozdíl je samozřejmě v tom, jakým způsobem se to děje. Není zde časový limit a jednotliví přispěvatelé nemusí vybrané obnosy peněz cíleně posílat.

podporit-team

Foto: Podpořit.cz

Většina týmu Podpořit.cz se zná ze školy

Tedy nemusí, ale mohou. Nápad pracovat s konkrétními příběhy funguje, tudíž se mnozí ptali, jak se na jejich pozitivním vyústění podílet přímo a nezávisle na nákupech. Tým studentů proto přidal možnost posílat peníze napřímo a do budoucna plánuje také platební bránu, díky níž by šlo příspěvky posílat jednoduše pravidelně. „Obecně máme širší ambice, teď ale fungujeme jako taková kombinace Darujme.cz a Give As You Live,“ poznamenává Machač.

Momentálně je to opravdu skoro půl na půl. Lidé, kteří využijí možnost část ceny svého nákupu poslat na dobrou věc, pak mají poměrně silnou motivaci přispět ještě trochu navíc. Důležité jsou ale také offline akce. Loni se například týmu Podpořit.cz podařilo vybrat kolem 16 tisíc korun při tradiční akci jejich vysoké školy. Na vánočním stromečku místo ozdob visely kartičky s malými finančními obnosy. Kdokoliv si mohl jednu z nich vzít a na vyhrazeném místě přispět.

Vývoj Podpořit.cz funguje na stejném principu jako jeho samotná činnost. Své síly čerpá zejména ze široké komunity, z níž každý přispěje trochu do většího celku. „Náš startup má teď jedenáct členů, což by už mohla být docela zavedená firma. Ve skutečnosti si ale práci rozdělujeme na poměrně malé části, protože většina z nás k tomu ještě studuje a má zaměstnání,“ vysvětluje Oulehla.

Síla komunity

Součástí základního týmu je vedle něj ještě Ondřej Machač, Dan Šikling, který se zabývá hlavně technologickou částí projektu, a Kristýna Můčková, jejíž primárním úkolem je komunikace s projekty, kterým pomáhají. Kromě dalších kolegů ze studia své nápady často konzultují jak s absolventy, tak profesory. „Celý náš projekt je se školou docela úzce propojený a profesoři i studenti nám vychází vstříc,“ dodává Machač, který pomáhá se strategií a hledáním příležitostí.

Původně to tak vůbec nevypadalo. Oulehla, dnes dvaadvacetiletý podnikatel, počítal spíše se samostatnou činností. „Myslel jsem, že to zvládnu sám,“ říká. Ve světě e-commerce se pohybuje už od svých sedmnácti a má za sebou užitečné zkušenosti z provozu internetových obchodů, kde se v praxi setkal s mnoha aspekty jejich fungování i s affiliate marketingem. Přesto očekával, že bude muset poměrně velkou částku investovat do vývoje webu.

O opaku ho přesvědčil Libor Hoření, jenž založil TopRecepty.cz a nyní provozuje magazín Pozitivní zprávy. Absolvent brněnské Newton College, kde sám studuje, mu poradil, aby zkrátka vytvořil funkční beta verzi a vyzkoušel, jestli bude koncept fungovat. „Na této beta verzi vlastně pokračujeme dodnes a postupně ji vylepšujeme,“ poznamenává Oulehla, který s kolegy nedávno úspěšně dokončil crowdfunding na Hithitu s cílem získat prostředky na další rozvoj.

podporit-3

Foto: Podpořit.cz

Podpořit peníze na charitu vybírá prostřednictvím příběhů konkrétních lidí

„Nechceme k tomu používat finance z nákupů, které vždy posíláme na dobrou věc,“ říká Ondřej Machač. Dát dohromady dostatečně atraktivní kampaň bylo náročné, díky ní ale vybrali více než 130 tisíc korun a přispěli například i Václav Dejčmar či Martin Hošek. Výtěžek jim pomůže například zrychlit web, rozšířit jeho funkcionalitu nebo zavést slevové kódy pro e-shopy.

Například doplněk pro prohlížeče, který při návštěvě spolupracujících e-shopů automaticky upozorní na možnost využít Podpořit.cz, ale jeden ze spolužáků zakladatelů napsal zadarmo a stal se součástí týmu. Silou komunity se tak celý projekt může posouvat kupředu i bez velkých finančních injekcí nebo kompromitování nastavených hodnot. Startup má ostatně na webu zvláštní sekci se jmény lidí, co jim svými nápady pomáhají.

„Nic nenahradí pocit, když jedeme za člověkem předat to, na co jsme vybrali peníze.“

Zároveň jeho zakladatelé operují s tím, že spolupráce s okolím bude v dohledné době probíhat spíše jen na myšlenkové než ekonomické úrovni. „Nedávno jsme mluvili třeba s Martinem Rozhoněm, který chce investovat do startupů s dobrou karmou, obecně se ale takového směřování trochu obáváme,“ říká Oulehla. Podpořit.cz chce lidem umožnit na dobrou věc přispívat nenásilným způsobem, takže je k nákupu nikdy netlačí. Investoři by mohli chtít tento přístup změnit.

V současnosti se tak startup kromě vlastních sil a zdrojů spoléhá v zásadě na totéž, co sám nabízí, tedy nezištnou pomoc komunity podpořenou dobrým příběhem. „Je to naplňující práce, co mě baví a rád si na ni najdu čas,“ vysvětluje Machač. Přiznává, že kombinovat zaměstnání, studium a práci na projektu bývá náročné, ale stojí to za to. „Nic nenahradí pocit, když jedeme za člověkem předat to, na co jsme vybrali peníze,“ dodává.

Fungovat jako „tech for good“

Ačkoliv se tak bezesporu jedná o zásadní součást dlouhodobě udržitelného projektu, způsob, jak by si tým z Podpořit.cz mohl svou bohulibou činností vydělat i na živobytí, prozatím zůstává na druhé koleji. Machač v souvislosti s tím mluví o „druhé větvi“.

V dlouhodobém plánu by se jí mohly stát marketingové služby nabízené diakoniím, hospicům a podobně. „Všimli jsme si, že takové organizace často nemají nikoho na PR a sociální sítě, takže pak i těžko získávají peníze,“ popisuje Machač. Mají přitom alespoň malý rozpočet na zajištění potřebných služeb a většinou si najímají brigádníky. Podpořit.cz by však bylo schopno se o tuto část starat dlouhodobě a postupem času začít platit lidi, co v něm pracují.

pb1

Přečtěte si takéProductboard po miliardové investici dál rychle roste a ukázal nové kanceláře. V Praze přesídlil do libeňských dokůProductboard po miliardové investici dál rychle roste a ukázal nové kanceláře. V Praze přesídlil do libeňských doků

A jaká je budoucnost působení projektu? Jelikož většina příspěvků dosahuje v řádu několika desítek korun, pro efektivní systém je důležité spolupracovat s co nejširším sortimentem obchodů a co největším počtem nakupujících. Momentálně lze přes Podpořit.cz nakoupit ve více než tisícovce e-shopů, mezi nimiž jsou třeba Mall.cz, Euronics, Dr. Max, Zoot, ale také AliExpress, Booking.com nebo Qatar Airways.

S většinou z nich tuzemský projekt navázal spolupráci prostřednictvím affiliate sítí čítajících stovky obchodů v jednom vlákně, avšak oslovují ho i sami prodejci. Ve vývoji je řešení, díky němuž by se mohli na charitativní činnosti podílet i e-shopy bez standardních nástrojů pro affiliate marketing. Do budoucna pak je v plánu se rozšiřovat také za hranice e-commerce, což startup dělí od jinak podobného českého projektu Givt. Ten funguje už pár let a charitám rozdělil přes milion korun (v roce 2022 už je to přes deset milionů).

Z hlediska získávání peněz na dobrou věc sahají ambice Podpořit.cz poměrně daleko, klidně až k vlastní platební kartě. Chce působit jako dobročinný technologický startup se zaměřením na fintech. „Samotnou technologii už v základu máme a dalšími kroky je co nejširší integrace v různých typech transakcí,“ říká Machač.

Prvním větším krokem k tomu by mohla být věrnostní karta, na níž momentálně pracují. Ta by umožnila princip posílání části z ceny nákupu na charitu přenést také do kamenných obchodů. Trochu jiným směrem se zase vydává plánovaný nadační fond, místo jednotlivých zákazníků zaměřený na velké firmy. Jeho spuštění se plánuje už na listopad.

Podpořit.cz se v zásadě snaží měnit způsob, jakým nahlížíme na nakupování. Vracíme se k úvodní poznámce – smazává hranici mezi dvěma typy transakce, které se na první pohled vylučují. Nemusíme se rozhodovat mezi přímým a nepřímým ziskem, protože můžeme mít obojí najednou. Nakoupíme sice požadovaný produkt, ale dostaneme za něj dvě odměny, hmotnou i emoční.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Ze studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičení

Filip HouskaFilip Houska

fitify-1Story

Foto: Fitify

Matouš Skála (vlevo) a Martin Mazanec, zakladatelé Fitify

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv mají fitness centra své kouzlo, pro mnohé je komfortnější cvičit především doma, pěkně v klidu a bez okolního tlaku. Právě na tuto oblast se zaměřuje i český startup Fitify, který vaše snahy o vysněnou postavu díky aplikaci posune o kus blíže realitě. Zprostředkuje vám totiž přes 800 cviků, desítky workoutů i virtuálního kouče, jenž vás nenechá vydechnout, pokud mu to sami nedovolíte.

Mobilní aplikaci Fitify založili Martin Mazanec a Matouš Skála během studia na Fakultě informačních technologií na ČVUT. Tam se ostatně i poprvé střetli. První impuls k rozjetí služby ovšem dostal dnes šestadvacetiletý Martin, který bojoval s bolestmi zad a nemohl si zapamatovat všechny cviky, jež mu fyzioterapeuti doporučovali.

„Nevěděl jsem, jak cviky správně provádět, a hlavně jsem zapomínal cvičit, což vždy vedlo k tomu, že jsem se na cvičení plně vykašlal a bolesti zad přetrvávaly,“ říká pro CzechCrunch Martin Mazanec. Protože znal základy programování, rozhodl se napsat vlastní jednoduchou aplikaci, ve které si ideální harmonogram sám navrhoval.

Do aplikace si tak zapisoval, kdy cvičit, jak dlouho a doplňoval to videi, které mu ukazovaly správné provádění těchto cviků. Zlom ale přišel v momentu, kdy se potkal právě s o rok mladším Matoušem Skálou, který začal pomáhat s kódem, a Martin tak měl více času se zabývat produktovými věcmi.

fitify-3

Foto: Fitify

Tréninky jsou ve Fitify sestavovány ve 100 různých obtížnostech

„První aplikace jsme tvořili ve dvou, z vlastních zdrojů, a protože jsem tou dobou studoval ve Spojených státech a Matouš v Singapuru, většinu práce jsme dělali na dálku a asynchronně,“ vysvětluje Martin Mazanec začátky, během kterých společně dokázali naprogramovat rovnou deset menších fitness aplikací, které se lišily primárně typy cvičení zaměřenými na různé části těla – od posilování horní části přes budování „pekáče“ po kardio nebo cviky s kettlebellem.

Právě přes tyto aplikace začali vydělávat první peníze a získávat cenný uživatelský feedback, na základě kterého mohli nabrat větší tým a pustit se do vývoje komplexnější služby, kterou pojmenovali Fitify. Ta ve své podstatě slouží jako nástroj pro hubnutí, pálení kalorií, nabírání svalové hmoty a získávání síly a dokáže tedy zajistit veškerou aktivitu s tím spojenou. Uživatel samozřejmě musí dodat vlastní silnou vůli, disciplínu a motivaci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V ústřední roli celé aplikace pak stojí virtuální kouč, který se stejně jako skutečný trenér snaží sestavit co nejlepší tréninkový plán, abyste dosáhli svých cílů, ať už jde o nabrání svalů nebo spálení tuků. „Vše je s ohledem na potřeby zákazníka, nejčastěji však jde o redukci hmotnosti. Náš trenér vás provede cvičením od rozcvičky přes high intensity workout (HIIT) až po závěrečný trénink či jógové ásany,“ popisuje Mazanec.

Fitify uvádí, že virtuální trenér může vybírat z více než 14 milionů kombinací tréninků, díky čemuž bude zohledňovat vaše specifické fyzické předpoklady i prostředí, ve kterém cvičíte. Pokud tedy cvičíte doma, kde nemáte přístup k pomůckám, můžete pod digitálním dohledem cvičit pouze s vlastní vahou. V případě, že máte soukromou tělocvičnu nebo vybavení typu činek, kettlebellů nebo gum na TRX, lze zvolit i pokročilejší fáze tréninku.

fitify-2

Foto: Fitify

Martin s Matoušem se potkali na Fakultě informačních technologií ČVUT

„Za necelé dva roky máme data z desítek milionů tréninků, na jejichž základě stále vylepšujeme naše algoritmy i databázi cvičení. Virtuální kouč je způsob, jak dostat zdravý pohyb mezi řádově více lidí. Díky nám mohou lidé ušetřit svůj čas za dojíždění do posilovny i peníze za permanentku a služby trenéra. Spoustě lidem je také nepříjemné – nebo by je ani nenapadlo – jít cvičit mezi lidi do fitka nebo posilovny,“ zmiňuje Mazanec.

Úspěch i díky pandemii

To, že se v Česku zavřela fitness centra a celý svět funguje spíše v domácím módu, Fitify vyloženě nahrává do karet. Už během první vlny koronavirové pandemie startup zaznamenal, že se jeho měsíční počty stažení zvýšily zhruba o pětinásobek oproti průměru – v jeden měsíc tak měli přibližně 800 tisíc stažení z App Storu a Google Play, přičemž dohromady se aplikace stáhla více než 20milionkrát.

„Situace okolo koronaviru nás také přivedla na novou funkci, které v češtině říkáme Spokojený soused. Když ji zapnete, trenér naplánuje workout tak, aby neobsahoval hlučné cviky a nevyžadoval více než dva metry čtverečních volného místa. Je to doplněk, který vzešel ze zpětné vazby uživatelů na začátku prvního lockdownu a pozitivní ohlasy přichází i teď,“ dodává Mazanec.

fitify-4

Foto: Fitify

Pohled na rozhraní tréninkové aplikace

Všechny tyto aspekty spojené s aktuální globální krizí přináší Fitify měsíční tržby pohybující se na hranici 150 tisíc dolarů (zhruba 3,5 milionu korun). Třešničkou na dortu pak bylo překročení ročního obratu ve výši jednoho milionu dolarů (23 milionů korun), což tvůrce namotivovalo, aby během příštího roku ještě více šlápli do monetizace. Ta totiž byla dle jejich slov zatím vždy na druhé koleji vedle ladění produktu a akvizice uživatelů.

V průběhu roku 2021 pak Fitify chystá vydat další navazující aplikaci, která bude uživatelům sestavovat na míru stravovací plán. „Aplikace nahradí trenéra, který by sestavoval jídelníčky ručně, a zároveň bude nabízet stovky zdravých receptů. Stejně jako naše tréninková aplikace bude i tato v sedmnácti jazykových mutací,“ říká Mazanec a doplňuje, že vlajková aplikace má uživatele ve více než 180 zemích světa.

Rostoucí obliba chytrých tréninků

Fitify pochopitelně není jedinou aplikací, která s digitálními fitness trenéry přichází. Naopak je jednou z těch menších. Tým musí denně čelit popularitě softwarových nástrojů jako Adidas Runtastic či Nike Training Club, na nichž pracují stovky zaměstnanců a spadají pod jedny z nejsilnějších společností se sportovním zaměřením. Velmi dobře fungují i oblíbená Strava nebo startup Freeletics se 48 miliony uživatelů, do kterého mimo jiné před nedávnem investoval Karel Komárek.

jakub-fay-growlight-boxed-min

Přečtěte si takéBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkamiBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkami

Tuzemský startup Fitify, jehož tým čítá patnáct vývojářů, designérů, fyzioterapeutů a trenérů pracujících výhradně na dálku, musí reflektovat i změny na trhu v kategorii „smart home gym“. Všechny ty běžecké pásy, rotopedy, obrazovky a zrcadla se stávají čím dál chytřejšími a uživatelé už často nemusí potřebovat ani telefon, který by jim radil, protože je vše zahrnuté přímo ve cvičebních strojích a pomůckách.

„Všem těmto startupům se samozřejmě nyní daří, nepovažuji je ale za konkurenci – finančně jsou dostupné velmi malému segmentu uživatelů a používání zároveň s Fitify se nemusí nevylučovat. Lídrem trhu je jednoznačně Peloton, jehož akcie vzrostly od začátku pandemie na pětinásobek a hodnota atakuje hranici 40 miliard dolarů. Zajímavé investice letos ohlásily také Zwift, Tonal, Keep nebo Mirror,“ potvrzuje Mazanec.

freeletics

Foto: Freeletics

Aplikace fitness startupu Freeletics

Segment virtuálních trenérů a chytrých doplňků pro cvičení se každopádně stává čím dál oblíbenější a relevantnější pro širší masu uživatelů. Fitify tak musí být neustále na pozoru, na druhou stranu zaznamenává mnohdy lepší uživatelské hodnocení v obchodech s aplikacemi a některé z gigantů převyšuje i na počty stažení. Nehledě na to, že jej Apple nově zařadil do výčtu „oblíbených aplikací vytvořených v Česku“, což může jeho pozici ještě trochu vylepšit.