Investuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

martin-rozhon-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Rozhoň

0Zobrazit komentáře

Takzvaných andělských investorů je v Česku nespočet a neustále přibývají, ale jen málo jich je vidět tolik jako Martin Rozhoň. Po téměř 20 letech, kdy budoval vlastní e-commerce skupinu Vivantis a dovedl ji k miliardovému obratu i úspěšnému prodeji do rukou Mall Group, se z chrudimského rodáka stal investor na plný úvazek.

V rámci své nové profese proinvestoval do nejrůznějších projektů, od brýlí pro virtuální realitu VRgineers přes kalhotky z nanovláken Snuggs nebo zlepšování vratek v e-shopech v Retino až po uLékaře.cz chirurga Tomáše Šebka, několik milionů korun. Závratná zhodnocení investice pro něj však nejsou zdaleka vždy prioritou. Vedle samotné finanční podpory jednotlivým projektům pravidelně pomáhá a soustředí se primárně na osobnost a vizi zakladatelů.

„Beru to hodně intuitivně a pocitově. Soustředím se na lidi, kteří za projektem stojí – sleduji, jakou mají motivaci, hodnoty, jakou mají schopnost exekuce. Projekt sám o sobě je často sekundární záležitostí,“ říká Martin Rozhoň v nejnovějším dílu CzechCrunch Podcastu, kam jsme si ho pozvali k téměř hodinovému povídání o jeho investiční historii, ale i hodnotám, investorskému prostředí v Česku a o tom, za kolik vlastně prodal Vivantis.

Po téměř dvou dekádách budování vlastní firmy se dnes čtyřicetiletý Rozhoň naučil spoustu. E-shop totiž není jen jedna disciplína, ale cokoliv od tvorby webu přes marketing a složité účetnictví až po marketing a logistiku. „Po těch letech už pro mě bylo budování firmy s miliardovým obratem a stovkami zaměstnanců na jedno brdo,“ přiznává a v podcastu přiznává, že se potýkal s jistým vyhořením a ztracením zápalu pro věc.

I proto se nakonec rozhodl firmu prodat a proměnil se v investora. Sám svou investiční strategii označuje jako „investice do lídrů s dobrou karmou“. Největší výhodou je podle něj, že není svázán podmínkami investičního fondu – nikdo mu neříká, kolik peněz musí investovat, v jakém oboru nebo v jakém regionu. I proto investiční fond dle svých slov rozhodně neplánuje.

Ostatně většinu peněz, které utržil prodejem Vivantisu (část k němu putovala v hotovosti a část v dluhopisech Mall Group) už během posledních několika let proinvestoval a nyní bude čekat na první úspěšný exit. Většina jeho podpořených projektů má své působiště v Praze, sám Rozhoň ale odjakživa sídlí ve východočeské Chrudimi, z niž pravidelně do hlavního města dojíždí a setkává se jak se zainvestovanými, tak novými projekty.

martin-rozhon2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Rozhoň, zakladatel e-shopů značky Vivantis

Tomu, že není klasickým andělským investorem, napovídá i fakt, že investoval mnohem víc, než by podle obecných pravidel měl. „V jednom z vašich podcastů jsem se dozvěděl, že by se do startupů mělo investovat zhruba 5 procent majetku. To jsem se zhrozil, protože já to mám skoro all in,“ směje se.

„Mám dvě investiční nohy. První jsou technolgické online společnosti, kde se na to koukám víc byznysově a komerčně, z hlediska návratnosti a možnosti expanze těch projektů. Druhá část, tomu říkám moje srdcovky, jsou investice v oblasti ekologie, alternativní medicíny, zdravé výživy, vzdělávání a tak dále. A tam se na to už komerčně úplně nekoukám,“ přibližuje svou strategii Rozhoň.

Pokud vás zajímá o investicích i způsobu přemýšlení Martina Rozhoně více, stejně jako pokud se chcete dozvědět o jeho názoru na kvalitu investorů, investiční prostředí v Česku, ale také o alternativní medicíně a vzdělávání dozvědět více, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.

Další díly CzechCrunch Podcastu můžete najít i přímo zde.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym