Jak se chovají retailoví investoři na burzách? Ukazuje se, že už tolik nepanikaří a učí se od profíků

Petr Žabža, který má v Air Bank na starost vývoj a správu investičních produktů pro klienty, glosuje, jak se mění chování retailových investorů.

Petr ŽabžaPetr Žabža

zabza-1Komentář

Foto: CzechCrunch / Archiv PŽ

Jak se chovají retailoví investoři na burzách?

0Zobrazit komentáře

Glosa Petra Žabži: Vzpomínáte si ještě na letošního 5. srpna, kdy to podle vývoje akciových trhů v Asii, Evropě a ve Spojených státech vypadalo na konec světa? Vše začalo prudkým propadem v Asii, pak se prodejní vlna přelila do Evropy a trhy v zámoří končily den řádově o tři procenta níže. To jsou v intencích burzovních pohybů významná čísla.

Všude se o výkyvech psalo a mluvilo a tak obrovská volatilita by mohla na první pohled naznačovat, že obchodovaly hlavně „roztřesené ruce“ – menší nebo začínající investoři, kteří jsou na trhu relativně krátce a mají tendenci přehnaně reagovat na potenciálně znepokojivé zprávy.

Máloco by však mohlo být dále od pravdy. Poslední data firmy Vanguard, jednoho z největších správců investičních aktiv na světě, ukazují, že 97,5 procenta oslovených retailových investorů onoho 5. srpna vůbec neobchodovalo a z těch, co obchodovali, tak 73 procent nakupovalo a jen 17 procent prodávalo.

Retailoví investoři navíc zůstávají poměrně optimističtí – v průměru očekávají výnos z akcií ve výši 6,2 procenta v příštích deseti měsících a jen 4,4 procenta z nich se domnívá, že trh může v příštím roce výrazně korigovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Historicky platilo, že první, kdo na burze panikaří, je retail, ale časy se evidentně mění. Proč tomu tak je? Prvním důvodem je nonstop přístup k informacím z trhů. Dokud byli investoři dominantně závislí na zprávách od makléřů, velmi často reagovali emotivně, bez znalosti kontextu nebo se zpožděním.

Dnes mají investoři všechny informace ve svém mobilním telefonu v zásadě ve chvíli, kdy se objeví na trhu a mohou operativně reagovat. Nebo nereagovat.

Druhým důvodem je rostoucí úroveň finanční a investiční gramotnosti. A tím třetím je pak šířka trhů a dostupnost celé plejády investičních instrumentů. Finanční trhy už dávno nejsou uzavřeným klubem „hochů, co spolu hovoří“, ale staly se digitální demokratickou platformou pro zhodnocování peněz každého, kdo má chytrý mobil a přístup k internetu.

Jedná se o osobní názory Petra Žabži, které neodráží postoj Air Bank a.s. Nejedná se o investiční radu ani o jiné doporučení konkrétní investice.

Rubriku Investice podporujíxtblogo_njet-investment_logo_srgbjt-bankaamundi

CzechCrunch Jobs