Jak vnímají Hru na oliheň v Koreji? Cítí z ní nostalgii a vidí v ní současné problémy, říká koreanistka
Michaela Lee je odbornicí na korejskou kulturu – a pro CzechCrunch přiblížila, jak Hru na oliheň vnímají právě v zemi vzniku.
Už 26. prosince se na Netflix vrátí jeho největší hit – Hra na oliheň neboli Squid Game. Jihokorejský seriál ukazující brutální soutěž, v níž jde o velké peníze, ale především o život. Jak globální úspěch Hry na oliheň vnímají diváci v Koreji? Vidí v něm něco víc než evropský divák? A jaké další korejské seriály stojí za zhlédnutí?
Michaela Lee je přední česká koreanistka, v Jižní Koreji dlouho žila a vedla tamější České centrum. I díky tomu může českému divákovi přiblížit, jak sami Korejci vidí svůj největší současný kulturní artikl – hit Netflixu jménem Hra na oliheň. Netflixovský seriál se na druhý svátek vánoční vrátí na streamovací službu se svou druhou řadou, po níž bude příští rok následovat ještě ta třetí, poslední.
Hlavní hrdina Song Ki-hun (jehož skvěle ztvárnil I Čong-dže) se ve Hře na oliheň účastní titulní soutěže, v níž soutěžící s vidinou pohádkového zbohatnutí – často kvůli dluhům a jinak tragickým osudům – nasazují své životy. Strhující, někdy až brutální podívaná kralovala žebříčkům sledovanosti i v Koreji. „Seriál tam vzbudil stejnou senzaci jako v zahraničí,“ říká pro CzechCrunch koreanistka Michaela Lee.
Hra na oliheň se stala nejsledovanějším seriálem Netflixu, na kontě má řadu ocenění. „Například Hwang Tonghjok získal jako první režisér pocházející z Asie cenu Primetime Emmy za nejlepší režii dramatického seriálu. Je to tedy další z řady úspěchů korejské kulturní vlny,“ dodává expertka na východoasijskou zemi.
Squid Game, jak zní anglický název série, je z velké části srozumitelná i českému divákovi. Kritika kapitalismu je univerzální, napínavé a brutální úkoly šokují či baví bez ohledu na původ či jazyk. Činnosti soutěžících na obrazovce jsou nicméně inspirované tradičními hrami korejských dětí, které sice nejsou složité na pochopení, ale už nějakou překážku v jednoznačné interpretaci představují.
Zůstává tedy ve Hře na oliheň českému divákovi skryto i něco dalšího? „Při sledování jednotlivých her pocítí korejský divák, hlavně ta starší generace, určitou dávku nostalgie, protože jsou to hry, které v dětství sami hráli,“ odpovídá Lee. Ale především je Squid Game relevantní i v kontextu dnešní doby.
„Scénárista pečlivým výběrem všech postav skládá pestrou mozaiku současné korejské společnosti a jejích aktuálních problémů. I když je prostředí her nereálným světem, zachycuje skutečnou společnost, reálně existujícího člověka,“ dodává odbornice, která v roce 2013 zakládala a později i několik let vedla České centrum v Soulu.
Jinak je ale seriál podle koreanistky velice dobře srozumitelný divákům po celém světě. „Což je také jedním z důvodů jeho popularity. Určitě by se našly detaily, které na korejského diváka působí emotivněji, ale nemyslím si, že by to pro pochopení seriálu bylo nějak zásadní,“ dodává.
A když je řeč o jednom jihokorejském hitu, nejde se nezeptat na ty další. Kterých i český uživatel při zběžném omrknutí streamovací služby na Netflixu uvidí nespočet. „Korejci jsou velkými fanoušky seriálů a tomu odpovídá i ohromná produkce a žánrová různorodost. Kdyby chtěl člověk sledovat všechny, nedělal by nic jiného,“ říká Lee.