Uděláte půl milionu za měsíc, ale ani to nestačí. Herní trh je šílený, je to průser, říká český vývojář

„Je to šílené. Nejspíš byste čekali, že v top 5 procentech nejprodávanějších jsou hry, které vydělávají statisíce. Kdepak,“ říká Pavel Tovaryš.

good-game-bellfortis
Foto: Rake in Grass
Pavel Tovaryš a jeho středověká strategie Bellfortis
0Zobrazit komentáře

Představte si, že jste videoherní vývojář. Se svým dílem se dostanete do pěti procent nejprodávanějších her na světě. Za jediný měsíc dosáhnete coby jeden člověk na půl milionu korun. A stejně to nemusí stačit. „Existuje nějaká riskantnější práce? Nejspíš jich moc nebude. I na los máte větší šanci vyhrát. Je to průser,“ říká o stavu herního trhu zkušený vývojář Pavel Tovaryš.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Hry jsou mašina na peníze. Obří značky jako GTA nebo Fortnite přinášejí tvůrcům pohádkové tržby. Také v Česku se v nich točí stovky milionů, dokonce i miliardy korun. Podívejte se na Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios, Euro Truck Simulator z garáže SCS Software, sérii Arma od Bohemia Interactive… anebo na konstruktérský megahit Factorio, který sice nevzniká v gigantickém studiu, ale i tak přináší českým zakladatelům Wube Software miliardové tržby.

Ale co když nepatříte k těm největším a nejšťastnějším? Co když jste sólo vývojář nebo malá firma? Je herní vývoj stále dobrý byznys? Uživit se dá, ale ten příběh je často mnohem víc hořkosladký. Poodhaluje ho Pavel Tovaryš, herní tvůrce s pětadvacetiletou zkušeností a mnoha vydanými tituly (včetně pár pěkně výdělečných), který nedávno vyslal do světa středověkou strategii Bellfortis, připomínající oblíbenou značku Total War. „Akorát pro otce s rodinou, co už nemají tolik času,“ jak sám říká.

„Bellfortis se prodaly přes dva tisíce kopií, celkem za 42 tisíc dolarů. Po všech srážkách se dostanu zhruba na 22 tisíc dolarů neboli 470 tisíc korun,“ popisuje Tovaryš s nebývalou otevřeností finanční výkon své hry. A možná vás napadá, že skoro půl milionu korun za měsíc nezní špatně. Jenže nejvyšší vlna prodejů udeří těsně po vydání. A pak zeslábne. V případě Bellfortis třeba na deset kusů denně.

„Do hry jsem dal 230 tisíc korun včetně reklamy a věnoval jí dva a půl roku. V plusu jsem tedy 240 tisíc korun, mám tak zaplaceno zhruba půl roku své práce,“ říká Tovaryš. Ale s hořce úsměvným dodatkem: „Tedy když pominu to, že to dělám tak 70 hodin týdně a seniorní programátor by za takové peníze nevstal ani z postele.“

Je to šílené. Výdělečná je jen jedna z dvaceti her. Možná ještě méně. Je to průser.

Říkáte si, že měl vsadit na něco výnosnějšího? Jenže už teď Bellfortis – která mimochodem velice bavila i nás – patří k těm znatelně úspěšnějším hrám na Steamu, tedy v největším online obchodě s PC hrami. „My jsme na tom vlastně ještě dobře. Bellfortis patří do zhruba deseti procent nejvýdělečnějších her. Ano, je to spíš smutný pohled na nezávislou tvorbu než něco ke chlubení,“ tvrdí Tovaryš.

Podobný příklad zažil i s minulým titulem Silent Sector. Také ten byl na podobné prodejní špičce. „Je to šílené. Nejspíš byste předpokládali, že v top deseti nebo pěti procentech jsou hry, které vydělávají statisíce, možná miliony. Kdepak, je to jen zlomek procenta. A to je průser. Výdělečná je jen jedna z dvaceti her. Možná ještě méně,“ popisuje situaci v herním vývoji Tovaryš, který coby sólo vývojář či s pár blízkými kolegy vystupuje jako studio Rake in Grass.

„A to my máme za sebou hry, které vydělaly poměrně dost, splatily hypotéky, dokonce i na nějaké investice zbylo. Některé občas ještě něco vydělají, na skromné živobytí to stačí. Jako jeden vývojář či malý tým navíc máme minimální náklady,“ připomíná skutečnost, že spoustu nezávislých her jinak tvoří mnohem větší studia. „A prodeje mají horší než my. Existuje nějaká riskantnější práce? Nejspíš jich moc nebude. I na los je větší šance vyhrát,“ glosuje.

Ale navzdory tomu všemu podle českého vývojáře herní průmysl stále nabízí pozitiva. „Výhoda je, že většina lidí dělat hry neumí. Mnoho lidí si říká, že udělat dobrou hru není problém, ale pro většinu to stále problém je. I když si myslí opak,“ říká. „Musíte mít skvělý nápad, dokonale ho zpracovat, mít jasné publikum, vše dokončit, mít dobrý marketing a štěstí. Vlastně to není těžké, jen to málokdo dokáže,“ přidává Tovaryš s úsměvem.

good-game-44

Přečtěte si takéGood Game: Collective Shout a finanční cenzura SteamuPornohry prohrály souboj s aktivisty. Už stovky jich potopila finanční cenzura a kampaň ještě nekončí

A ještě jeden pozitivní faktor tu je – dlouhověkost her. Největší prodejní boom sice přichází hned po vydání, ale kapající penězovod málokdy vyschne úplně. „Aktuální prodeje Bellfortis byly pod očekáváním, ale hra se nejspíš zaplatí. Předpokládám, že nejvíc se prodá ve slevách v následujících dvou až třech letech,“ popisuje Tovaryš, který Bellfortis navíc stvořil s potenciálem pro další rozšiřování herního obsahu.

„Hrami se živím už 25 let. A i když je to občas vysilující a náročné, protože v jednom člověku nebo jen pár lidech programuješ, designuješ, staráš se o marketing i o odepisování lidem, tak mě to pořád baví. A to je důležité,“ uzavírá Pavel Tovaryš, autor nejen Bellfortis.

Top novinky ze světa her

🍋 Nová Mafia se u recenzentů momentálně pyšní průměrným hodnocením 75 ze sta. Od nás sklidila chválu za skvělou sicilskou atmosféru, povedenou volbu protagonisty nebo luxusní citrony a rajčata. Hratelnost, na kterou ale tahle série ani dřív nějak extra nesázela, je slabší.

🚩 Xzone chystá další herní čtení. Tentokrát se v knize Hledání min: Jak si Microsoft začal hrát dozvíte o počátcích téhle legendární windowsácké hříčky.

🧙 Budoucnost speciálního vydání Krycích jmen: Zpátky do Bradavic je nejasná. Kauzu spustila kritika z řad fanoušků i deskoherních novinářů a youtuberů kvůli tomu, že na licencování světa Harryho Pottera vydělává i J. K. Rowlingová. Autorka poslední roky napadá LGBTQ+ komunitu, což vedlo k výzvám k bojkotu chystané karetní hry od českého vydavatele CGE. Ten se nakonec omluvil a teď řeší, co dál.

🧟 Nový filmový Resident Evil se bude natáčet v Praze. Oznámil to jeho režisér Zach Cregger, který zrovna kraluje kinům s hororem Hodina zmizení (Weapons). V rozhovorech zatím působí jako velký fanoušek videoherní série.

🏹 České akční RPG Kromlech má venku nový trailer. Zároveň hra, která tak trochu připomíná Barbara Conana, láká na první demo – ukáže ho na Gamescomu v Kolíně nad Rýnem.

📺 Na videoherním veletrhu toho bude ale mnohem víc. V úterý 19. srpna od 20:00 si můžete z pohodlí gauče pustit úvodní show, kterou bude provázet Geoff Keighley. K vidění by měly být nové trailery (třeba ke Call of Duty) a k poslechu živá hudba z úchvatného Clair Obscur.

🏞️ O pražském studiu Grip, které dělalo na Indianu Jonesovi nebo Civilizaci, jsme už psali. Teď jeho slovenská pobočka představila simulátor, kde se staneme strážcem národního parku. Tak bacha na medvědy!

👿 Ve studiu Blizzard skončil Rod Fergusson, muž, který stál pět let v čele série Diablo, která nedávno oslavila 25 let – a je tedy podepsaný i pod čtvrtým dílem.

🤷 Dopředu jsme nad tím kroutili hlavou a výsledek je nakonec všelijaký. Vyšlo Disco Elysium ve verzi na mobily, která ale třeba výrazně omezila volné prozkoumávání herního světa, a navíc je podle některých zabuggovaná. To možná spíš doporučíme sledovat další betu Battlefieldu 6, která dneska startuje.