Jak zapomenutý kelímek ve Hře o trůny zajistil Starbucksu reklamu za miliardy dolarů, i když nebyl jeho

Filip HouskaFilip Houska

game-of-thrones-cup
0Zobrazit komentáře

Finální řada seriálového fenoménu Hra o trůny je v plném proudu a prakticky nemáte šance se zprávám o zvratech a nástrahách fiktivního Západozemí vyhnout, ať už seriál sledujete, nebo ne. Veledílo z produkce HBO si zkrátka získalo celý svět a píše se v něm takřka ve všech médiích a jsou ho plné i sociální sítě. Během posledních dní se však internetem nevířily zmínky pouze o samotném seriálovém dění, ale také o jedné na první pohled prakticky nepostřehnutelné rekvizitě.

Ve čtvrté epizodě aktuální osmé řady, která se odvysílala před týdnem, se na stole před jednou z hlavních hrdinek seriálu, Daenerys Targaryen, objevil kelímek. Obyčejný papírový kelímek s plastovým víčkem, který vyvolal naprostý poprask mezi diváky i samotnými herci. Protože taková rekvizita evidentně do středověkého světa nepatří.

Protože je Hra o trůny nejsledovanějším seriálem posledních týdnů a sleduje ho miliony fanoušků, kteří hltají každou jeho vteřinu, bylo více než jasné, že si přítomnosti kelímku na kávu někdo všimne. A šlo o velmi rychlou akci. Twitter a další sociální sítě po odvysílání epizody The Last of the Starks rázem zasypaly tisíce příspěvků, díky nimž se o této kuriozitě dozvěděli i lidé, jež seriál vůbec nesledují. Velkou měrou se do celé kontroverzní situace angažovaly i internetové magazíny, které jen přilévaly olej do ohně.

game-of-thrones-cup-2

V důsledku toho se tak rozpoutala vášnivá řetězová reakce, kterou doprovázely (a stále doprovází) nejen originální vtípky, ale také názory kritizující laxní přístup HBO k jedné z nejočekávanějších sérií všech seriálových dob. Často skloňovaným argumentem bylo, že tvůrci měli na osmou sezónu a každou její epizodu rozpočet okolo 15 milionů dolarů a tým těch nejlepších lidí, kteří okolní scenérie připravují, nicméně ani tak se nepodařilo uhlídat banalitu jako osamocený kelímek na stole.

Nápor byl tak velký, že musela přijít reakce od těch nejpovolanějších – HBO. Ještě předtím, než HBO kelímek ze scény digitálně odstranilo, krizový management vysoce úspěšné americké stanice měl na výběr prakticky dvě reakční možnosti. Buď by zareagoval konzervativně a jednoduše se všem za tuto chybu omluvil, nebo by to kreativně nasadil na vlnu vtipu a okořenil celou situaci ještě více.

Možnost číslo dvě byla silnější. Přes oficiální Twitter seriálu HBO uvedlo, že se jednalo o omyl, protože si „Daenerys původně objednala bylinkový čaj, nikoliv latte (jak se každý domníval)“. Vyjádřila se i výkonná producentka Hry o trůny Bernie Caulfieldová, která v rozhovoru pro rádio WNYC uvedla, že „Západozemí vlastně bylo prvním místem, kde byl Starbucks“.

Starbucks jako vítěz této patálie

Do celé kontroverze se namočil i světoznámý kavárenský řetězec Starbucks, a to úplnou náhodou, jež mu koneckonců přinesla skvělé promo. Většina lidí si totiž onen kelímek začala ihned spojovat právě se Starbucksem, který v USA patří k úspěšnému synonymu kávy s sebou.

Po důkladnějším přezkoumání (a několika dalším fotkám ze zákulisí) se nicméně zjistilo, že kelímek od Starbucksu vlastně není a patří jinému, ne příliš známému výrobci, jehož identita se ani teď vzhledem k tmavému prostředí scény nepodařila přesně vypátrat. To ale nic nemění na tom, že Starbucks je vítěz celé této patálie.

starbucks

Foto: Starbucks

Ikonický kelímek

Jak píše CNBC, podle marketingové agentury Hollywood Branded měla přítomnost kelímku udělat Starbucksu promo odhadované na zhruba 2,3 miliardy dolarů, aniž by firma vynaložila jakékoliv své peníze či aktivitu. Mohly za to hlavně reakce na sociálních sítích a blogovacích platformách, které na základě výstupů monitorovací platformy Talkwalker čítaly přes 193 tisíc zmínek kombinací „Starbucks“ a „Game of Thrones“ jen za prvních 48 hodin. Nepočítaje diskuze ve videích na YouTube a offline světě.

Starbucks se následně k této věci vcelku trefně vyjádřil na svém Twitteru, kde napsal, že se „diví, že si (Daenerys) neobjednala Dragon Drink“, což je skutečný mléčný nápoj této značky s příchutí exotického ovoce. Divil se určitě i proto, že Dragon Drink v doslovném překladu znamená „Dračí nápoj“ a draků je Hra o trůny plná.

Reagovala i Sansa Stark

Opomene-li se jistá neschopnost štábu kelímek před natáčením odstranit (minimálně pak včasná editace ve střižně), hojně se řešilo, čí káva to na stole vlastně byla. Na povrch se totiž dostaly fotky, kde Sophie Turner (seriálová Sansa Stark) drží dost možná ten stejný kelímek, který byl zachycen v záběru.

Ta však nařčení o tom, že by to bylo její dílo, odmítá, a to z důvodu, že fotka byla pořízena několik epizod předtím, než se točila ta čtvrtá. Logicky tak vinu svrhla na Emilii Clarke (seriálovou Daenerys), která v blízkosti kelímku sedí. Samozřejmě v kamarádském a nijak zlém tónu.

Na další díl, na který bude opět upřena pozornost desítek milionů fanoušků z celého světa, se můžeme těšit dnes v noci, z neděle na pondělí, kdy má premiéru pátý a zároveň předposlední díl finálové řady. Ve Spojených státech je premiéra tradičně ve 3 hodiny ráno našeho času a sledovat ji půjde i u nás na kanálu HBO nebo na HBO GO, česká premiéra v hlavním vysílacím čase se pak na televizní stanici HBO odvysílá v pondělí ve 20 hodin.

Aktualizace 13. 5. 2019 v 7:53: Titulek v první verzi tvrdil, že na události Starbucks vydělal miliardy dolarů. Ve skutečnosti měl dle odhadů serveru CNBC kelímek v seriálu pouze zajistit reklamní prostor v několikamiliardové hodnotě.

Foto: HBO