Jaké je Česko budoucnosti? To ukáže virtuální výstava digitálních obrazů přímo v redakci CzechCrunche

Od 1. do 5. ledna bude na stránkách CzechCrunche k vidění unikátní multimediální výstava na téma Česko budoucnosti.

Luboš KrečLuboš Kreč

dalle – 8

Foto: CzechCrunch

Jedna z variant Česka budoucnosti, jak jsme ho nakreslili v DALL-E

0Zobrazit komentáře

Umělá inteligence je čím dál vyspělejší a nástroje, které pohání, jsou čím dál schopnější. V málokterém odvětví je to patrné tolik jako v kreativních oborech. Počítače skládají hudbu, píšou texty, upravují filmy, kreslí. Ano, s jejich pomocí jsme všichni umělci. A protože se blíží nový rok a v CzechCrunchi chceme jeho příchod oslavit stylově, nikoliv předsevzetími, z nichž sejde stejně rychle, jako se urodila, nachystali jsme s našimi čtenáři virtuální výstavu. O Česku budoucnosti.

Salvador Dalí by se divil, ale možná vlastně ne. Slavný provokatér si rád hrál s perspektivou a banální objekty ukazoval v nečekaných tvarech, takže kdyby v osmdesátých letech byla k dispozici umělá inteligence se štětcem, jistě by ho zaujala. Teď se in memoriam stal tak trochu jejím spolupachatelem…

Jeden z nejznámějších grafických nástrojů, který s využitím umělé inteligence převádí text do obrázků, se jmenuje DALL-E (čti dalí). A právě s jeho pomocí vzniklo hned několik děl, která budou na stránkách CzechCrunche k vidění od neděle 1. ledna do čtvrtku 5. ledna.

Naše virtuální výstava bude hodně specifická. Provedeme vás při ní redakcí, aniž byste museli kamkoliv chodit. Jak je to možné? Ve spolupráci se startupem Virtury jsem nasnímali redakční prostory a do nich pak vložíme digitální výtvory, které v duchu motta Česko budoucnosti stvořili s pomocí grafických nástrojů DALL-E, Stable Diffusion či Midjourney jak čtenáři CzechCrunche, tak někteří členové našeho týmu.

Můžete se těšit na dvě desítky děl. Některá mají dystopickou atmosféru, jiná připomínají naivistické obrazy nebo komiksy, všechna ale spojuje to, že nabízí pohled do budoucnosti Česka. Každý z autorů k tomu přistoupil po svém, pro nástroje typu DALL-E nebo Midjourney je klíčové textové zadání čili instrukce, co mají nakreslit. A tomu pak odpovídá i výsledek. Obrázky od čtenářů vzešly z veřejné výzvy, kterou jsme vyhlásili v listopadu.

Výstava bude k vidění na stránkách CzechCrunche po celou dobu bez omezení, k její návštěvě nebude nic potřeba, jen připojení k internetu. Ale podobně jako výstavy v galeriích po nějaké době skončí, i tato exhibice bude mít omezené trvání. Nerozloučíme se s ní ale jen tak, jejím vrcholem bude online debata Když kreslí počítač ve čtvrtek 5. ledna od 18 hodin na téma digitální výtvarné umění.

Těšit se můžete na Annu Pulkertovou, art manažerku J&T Banky, nebo Martina Poštu, šéfa festivalu Signal. Diskuze proběhne online, odkaz včas zveřejníme.

Kam za uměním mezi svátky? Máme pro vás tipy, které vás vytáhnou z vánočního kolotoče

Pokud máte v týdnu mezi Vánocemi a silvestrem volno, podívejte se, jakými kulturními zážitky si lze zpestřit rozvrh.

plato

Foto: Martin Polák

Přinášíme vám tipy, jaké výstavy stihnete v závěru roku 2022 ještě oběhnout

0Zobrazit komentáře

Omrzely vás pohádky i vánoční filmové klasiky a hledáte po několika dnech konzumace bramborového salátu a kapřích řízků nějaké estetické povyražení? Naštěstí se toho kolem nás i v době, kdy se spousta lidí oddává svátečnímu odpočinku, hodně děje. Přinášíme vám proto tipy, jaké výstavy stihnete v závěru roku 2022 ještě oběhnout.

Interiérový dialog – Winternitzova vila, Praha

Ve vile, kterou podle návrhu Adolfa Loose a Karla Lhoty nechal postavit právník Josef Winternitz pro sebe a svou rodinu, si můžete prohlédnout nejen její nezvyklé uspořádání vnitřních prostor, typické pro Loosův rukopis, ale do 20. února 2023 také výstavu o dnes již neexistujícím bytě, který navrhl Jan Kaplický pro ředitele designového muzea v Londýně Deyana Sudjice.

Výstava je složená ze série archivních fotografií i některých prvků interiérového vybavení a ukazuje, jak vypadal extravagantní byt založený na obdivu k technologiím a myšlenkovém futurismu. Byt se nacházel v západním Londýně a vznikl propojením dvou řadových domů z poloviny 19. století a svým monochromatickým charakterem připomínal interiér kosmické lodi. Pěkná podívaná je to však nejen pro milovníky Star Treku.

1-jan-kaplicky-interierovy-dialog

Richard Bryant (Archiv Deyan Sudjice)

Výstava sestává ze série archivních fotografií

Optimalizované bajky o dobrém životě – galerie Plato, Ostrava

Koncem září se otevřela ostravská galerie Plato, která vznikla proměnou bývalých městských jatek. První výstavou v nové budově je mezinárodní počin Optimalizované bajky o dobrém životě, který nabízí prostor k zamyšlení nad otázkami, co je vlastně dobrý život a jak bychom ho měli vést. Kurátorky a kurátor výstavy Daniela a Linda Dostálkovy a Marek Pokorný se rozhodli návštěvníka touto introspekcí provést formou bajek. Právě ty nám totiž poskytují návody na dobrý život, byť dost mechanickým a groteskním způsobem.

Výstava se nad pojmem dobrý život pozastavuje prostřednictvím tvorby patnácti umělkyň a umělců různých generací a kombinuje různá média. Jedním z vystavených děl je tak i filmová bajka Dobrodružství dobrého člověka nebo organické objekty od polské umělkyně Agaty Ingarden, ale také díla od jedné z nejvýznamnějších postav poválečného umění na Slovensku Jany Želibské.

plato-1

Foto: Martin Polák

Výstava se pozastavuje nad pojmem dobrý život prostřednictvím děl 15 umělkyň a umělců

Moemi Yamamoto: Yume – Bold Gallery, Praha

Japonská umělkyně tvořící v Praze Moemi Yamamoto během své letošní červnové prezentace své diplomové práce na Akademii výtvarných umění v Praze zaujala unikátním spojením gotizující stylizace s japonskou paralelní perspektivou – pod jejíma rukama tak vznikají díla, která propojují dva světy a která se vtisknou do paměti na první pohled. Takový efekt měla i na majitele galerie Bold Oldřicha Hejtmánka, který Yamamoto nabídl prostor pro její samostatnou výstavu.

A tak vznikla Yume, ve které Yamamoto ukazuje, že sny jsou pro ni inspirací, ale také útočištěm. Malby jsou zároveň reakcí na náš svět a navádějí k dlouhému symbolickému čtení a hledání skrytých významů. Každá z nich má zvláštní, těžko uchopitelnou atmosféru, kterou jistě ocení milovníci románů od Kafky nebo Ishigura. Jako by totiž vyvěrala právě z jejich světů.

yume

Foto: Bold Gallery

Moemi Yamamoto spojuje gotizující stylizaci s japonskou paralelní perspektivou

Dynamický blok: Keep Calm and Discourse – prostor 45 000 l, Brno

Kde se nachází nejvýznamnější kritika české architektonické scény? Marně byste ji hledali na stránkách magazínů a odborných periodik, nejlépe to totiž umí instagramový meme účet Dynamický blok, který glosuje aktuální dění, ale také problémy, s nimiž se potýkají architekti a architektky. Zároveň se nebojí jít proti proudu a dobírá si také osobnosti jako Eva Jiřičná nebo Adam Gebrian.

Virtuální kritika světa architektury se do 8. ledna přesunula do brněnské galerie pro angažovanou architekturu 45 000 l, která se nachází v centru Brna v pasáži vedoucí z Šilingrova náměstí do Velkého Špalíčku. Uskupení zde vytištěné memy pravidelně mění, takže úplně neupouští od instagramového formátu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výstava Františka Jungvirta – Sklářské muzeum, Nový Bor

Šestadvacetiletý sklářský výtvarník a designér František Jungvirt již během studií dosáhl úspěchů v podobě spolupráce se značkami Moser nebo Ajeto/Lasvit, zároveň tento čerstvý absolvent ateliéru skla na pražské UMPRUM pod vedením Ronyho Plesla zastává post kreativního ředitele značky Klimchi. Do 31. ledna aktuálně prezentuje svou tvorbu ve Sklářském muzeu v Novém Boru, kde se koná jeho dosud největší samostatná výstava.

Ve městě protkaném sklářskou tradicí je k vidění průřez Jungvirtovy práce za posledních šest studijních let a je zároveň rozloučením designéra s touto životní etapou. Před návštěvníky se ve Sklářském muzeu v Novém Boru otevírá jeho fantaskní svět plný barev, struktur a organických i ušlechtilých tvarů, ale také minimalismu a čistoty.

jungvirt-1

Foto: Anna Pleslová

František Jungvirt vystavuje ve Sklářském muzeu v Novyém Boru

Šárka Trčková: Tajnosti – GASK, Kutná Hora

V Galerii Středočeského kraje běží do března příštího roku retrospektivní výstava české grafičky a malířky Šárky Trčkové. Tvorba absolventky Akademie výtvarných umění v Praze je výjimečná hned z několika důvodů. Jednak se nebála experimentů s grafickými technikami, jednak dle slov kurátora Radka Wohlmutha předznamenala renesanci českého akvarelu a akvarelové malby. Bravurně ovládala velké i malé formáty a pro své rané práce si dokonce vyráběla svůj vlastní papír.

Její díla se rozvíjejí kolem přírody a dětství, které považovala za zdroj největší inspirace. Obě témata se tak v její tvorbě často prolínala, zvlášť po narození syna. Ve svých pracích zachycovala pozorování každodenních situací, které se jí dařilo zachytit citlivě, se smyslem pro hravost a detail. Důležitým motivem pro ni byl také kruh, symbol koloběhu a nekonečnosti.

gask

Foto: GASK

Díla Šárky Trčkové se rozvíjejí kolem přírody a dětství