Jako na PlayStationu. Trenér ještě nemá licenci, ale už trápí i Messiho s Neymarem ve francouzské lize

Třicetiletého Willa Stilla přivedla k práci počítačová hra. A i když nemá potřebné povolení, jeho klub za něj rád platí statisíce korun jako pokutu.

Jiří BlatnýJiří Blatný

willstill

Reprofoto: Stade de Reims/YouTube

Will Still trénuje fotbalový klub Stade Reims z francouzské Remeše

0Zobrazit komentáře

Jako teenager trávil Angličan Will Still s oblibou hodiny u počítačové hry Football Manager, ve které v roli generálního manažera ovládal fotbalový klub. Ve virtuálním světě se staral o chod týmu od výběru základní sestavy a plánování tréninků až po podpisy smluv se sponzory, nastavování ceny vstupenek nebo sledování mladých talentů. Jednou si řekl, že když mu to jde u počítače, proč by to nešlo i v reálném klubu. Dnes je ve třiceti letech nejmladším trenérem ze všech koučů působících v pěti nejprestižnějších evropských ligách dohromady. Jeho klub z francouzské Remeše už dvanáct zápasů v řadě neprohrál. Still ale ještě nemá profesionální licenci, takže tým musí za každé utkání platit tučnou pokutu.

Still je hlavní trenér klubu Stade Reims z francouzské Remeše a v tamní nevyšší soutěži si vede velice dobře. Ani jednou ho v této sezoně neporazilo hvězdami nabité pařížské PSG v čele s Kylianem Mbappém a Lionelem Messim. Oba duely mezi kluby skončily remízou.

I díky tom se tým z města severovýchodně od Paříže drží na jedenáctém místě ve středu tabulky po polovině sezony. Nic ve Stillově životě přitom ještě před pár lety nenasvědčovalo tomu, že by se jako kouč měl měřit s elitními týmy francouzské ligy. „Kdyby mi někdo řekl, že budu ve třiceti trénovat tým v první francouzské lize, požádal bych ho, aby mě praštil do obličeje,“ napsal s nadsázkou Still v deníku The Guardian.

Jak ale dodává, život umí být bláznivý. „Nikdy jsem si nedával žádné cíle. S trénováním jsem nezačínal s tím, že se chci dostat do nějaké top ligy, nejsem prostě takový. Chci si to hlavně užít,“ vysvětlil Still. S trénováním začal ve dvaceti letech, tedy v době, kdy jsou fotbalisté běžně na startu své hráčské kariéry a ani nepřemýšlejí o tom, že by snad někdy dělali kouče.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nebyl jsem zrovna nejrychlejší. Uběhnout sto metrů mi trvalo tak deset dní,“ vysvětlil Still pro britský Daily Mail jeden z důvodů, proč se vydal na dráhu trenéra. K pomyslnému kormidlu v Remeši se dostal v říjnu, kdy vedení vyhodilo tehdejšího hlavního trenéra Óscara Garcíu. Jako jeho náhradník má třicetiletý Angličan tým vést do konce této sezony.

Still, potomek belgických přistěhovalců, začal v roce 2011 jako asistent trenéra mládežnického týmu v anglickém Prestonu, kde mohl zužitkovat zkušenosti z počítačové hry, na které, jak přiznává, byl závislý. „Stávalo se mi, že jsem hrál v deset večer a řekl jsem si, že si zahraju ještě jeden zápas. Za chvíli jsem při pohledu na hodiny zjistil, že jsou čtyři ráno a já pořád hraju,“ vysvětlil.

Hodiny u počítače sice jeho zdraví nejspíš příliš neprospěly, opakovaně se však ukazuje, že získané zkušenosti dokáže úspěšně aplikovat při práci pro opravdový fotbalový tým. „Vím, že to zní šíleně, ale ta počítačová hra je prostě realistická,“ uvedl. V roce 2014 se Still přestěhoval do Belgie, rodné země svých rodičů. A i tam ukazoval, že talent pro práci kouče má. Začal pracovat jako analytik taktiky soupeřů v druholigovém Sint-Truidenu, ve kterém jako malý kluk hrál a pomohl mu postoupit do nejvyšší soutěže.

Úspěch mu v roce 2017 pomohl k pozici analytika a poté i asistenta trenéra v jednom z nejúspěšnějších belgických klubů Standardu Lutych a o čtyři roky později se dočkal nabídky na post hlavního trenéra jiného belgického celku nejvyšší soutěže Beerschotu. Psal se rok 2021 a Still se v novém působišti dlouho neohřál. Spolu se španělským trenérem Garcíou totiž putoval do francouzské elitní soutěže, do Remeše.

Remešský klub Stillovi nabídnul post hlavního trenéra i přes to, že si Angličan ještě nestihnul pořídit potřebnou licenci UEFA, aby mohl práci dělat. Musí totiž nejprve složit zkoušky. Vedení Stade Reims to ale nevadí, i když teď kvůli tomu za každé utkání musí platit pokutu 25 tisíc eur (zhruba 600 tisíc korun). „Řekli mi, že dokud budeme vyhrávat, tak budou moc rádi investovat do mojí kariéry,“ řekl Still Daily Mailu.

Protože jsou Stillovi svěřenci prakticky jeho vrstevníci, má to pro tým také výhodu v tom, že s nimi mladý trenér dokáže jednoduše najít spojení i po lidské stránce. Byť Angličan, který díky svému původu kromě angličtiny ovládá i francouzštinu a vlámštinu, říká, že žádné konkrétní cíle nemá, nebránil by se v budoucnu angažmá na britských ostrovech. „Jestli se ta příležitost objeví, byl by to splněný sen. Ale jestli ne, objeví se nějaká jiná,“ uzavírá.

Nová křídla motorsportu. Ford se po letech vrací do F1, bude pohánět formule Red Bullu

Americká automobilka měla ve formuli 1 obrovské jméno a nespočet výher, v roce 2004 z ní ale odešla. Nyní chce na slavnou éru navázat.

Filip HouskaFilip Houska

Monopost stáje Oracle Red Bull Racing

0Zobrazit komentáře

Když legendární Michael Schumacher vyhrál v roce 1994 svůj první mistrovský titul, za zády jeho monopostu drnčel motor od Fordu. Legendární americká automobilka měla v F1 zásadní jméno – a teď na to bude chtít navázat. Ford se po letech do královské disciplíny motorsportu vrací a vybírá si rovnou tu nejlepší stáj, která v soutěži aktuálně působí. Bude spolupracovat s Oracle Red Bull Racing.

Ford se pro závodní stáj sponzorovanou Red Bullem stane dvorním dodavatelem motorů, respektive technickým partnerem. Naváže tak na tradici, která započala už v šedesátých letech, od kterých si Ford coby výrobce motorů na své konto připsal třináct mistrovských triumfů, deset titulů v Poháru konstruktérů a přes sto sedmdesát vítězství v jednotlivých závodech, než soutěž v roce 2004 opustil.

S jeho motory vyhrál sezónu formule 1 jak zmíněný Michael Schumacher, který v té době jezdil v barvách stáje Benetton, tak James Hunt v roce 1976, když soutěžil za McLaren, nebo Graham Hill v roce 1968 ve stáji Lotus. Ford to na okruzích zkrátka uměl, i proto je považován za třetího nejúspěšnějšího výrobce motorů pro F1 (po Mercedesu a Ferrari).

„Toto je začátek nové vzrušující kapitoly příběhu motoristického sportu značky Ford, který začal, když můj pradědeček (Henry Ford, zakladatel automobilky – pozn. red.) vyhrál závod, který naši společnost pomohl nastartovat,“ říká k nové výzvě Bill Ford, předseda představenstva Ford Motor Company. Ještě si ale na ni bude muset chvíli počkat.

verstappen_1-1

Foto: Red Bull Racing/Red Bull Content Pool

Max Verstappen, mistr světa formule 1

Legendární americká automobilka se na rozpálený asfalt závodních okruhů F1 vrátí za tři roky, kdy stane hlavním technickým partnerem stáje Oracle Red Bull Racing, za kterou nyní jezdí mistr světa Max Verstappen. Rok 2026 nebyl zvolen náhodou – v této sezóně totiž ve formuli 1 začnou platit nová pravidla, co se vývoje motorů týče.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) loni rozhodla, že motory budou muset být efektivnější a šetrnější vůči životnímu prostředí. Díky podpoře plně udržitelných syntetických paliv mají produkovat téměř nulové emise oxidu uhličitého a množství paliva na formuli během závodu má klesnout na zhruba osmdesát kilogramů. Před deseti lety to byl dvojnásobek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

FIA nicméně ujišťuje, že se to nemá nijak dotknout výkonu samotného pohonného ústrojí, s čímž se ostatně pojí i větší balanc mezi silou spalovacího motoru (který bude stále 1,6litrový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem) a elektromotorem. Ten dnes tomu spalovacímu dodává asi sto dvacet kilowatt, v budoucnu to mát být až třikrát tolik, hlavně díky velikosti a hmotnosti elektromotoru.

„Ford je globální značkou s neuvěřitelným dědictvím v závodním a automobilovém světě. Důležitým důvodem pro jejich rozhodnutí vstoupit do F1 je také náš závazek, který se týká dosažení nulových emisí oxidu uhličitého do roku 2030 a zavedení udržitelných paliv o čtyři roky dříve, tedy v roce 2026,“ říká prezident a výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali.

Z nových motorových technologií od Fordu bude těžit nejen Oracle Red Bull Racing, ale také sesterská stáj AlphaTauri, za kterou jezdí Nyck de Vries a Juki Tsunoda. V následujících třech letech nicméně budou obě stáje ještě využívat motory od japonské Hondy, která je ve světě motorsportu také velmi úspěšná.

strnad

Přečtěte si takéMichal Strnad prodal výrobce hodinek PrimMichal Strnad prodal výrobce hodinek Prim. Koupil jej podnikatel, který se o značku roky soudil

„Půjde o skutečně strategické technické partnerství,“ řekl šéf hlavní stáje Red Bullu Christian Horner. „Ford bude pomáhat s technologiemi baterií a hybridů a také s mnoha dalšími věcmi, aby měl náš tým náskok před konkurencí. Už teď se velmi těším na možnosti, které nám oběma toto partnerství nabídne,“ zmínil na akci v New Yorku, kde Red Bull mimo jiné odhalil novou formuli pro letošní sezónu, která startuje už příští měsíc.

Na celé spolupráci je zajímá i historie obou stran – v počátcích formování stáje Red Bull Racing totiž tak trochu stál právě Ford. V roce 2004 došlo totiž k velkému obchodu, kdy loni zesnulý spoluzakladatel Red Bullu Dietrich Mateschitz koupil původní stáj od Jaguaru. A právě Ford byl posledním partnerem Jaguaru, než z formule 1 odstoupil.