Jako ze starých časů. Mattoni začala stáčet své vody do vratných lahví, aby produkovala minimum odpadu

Filip HouskaFilip Houska

mattoni-1

Foto: Mattoni 1873

Skleněné lahev Mattoni

0Zobrazit komentáře

Před necelými dvěma týdny nápojářské společnosti Mattoni a Kofola ohlásily svůj plán vrátit se zpátky ke sklu a stáčet své nápoje do zálohovaných lahví. A právě první jmenovaná firma se k tomu uchyluje od dnešního dne s jasným cílem – podporovat cirkulární ekonomiku, respektive produkovat co nejméně odpadu.

Počínaje dneškem začala společnost Mattoni stáčet minerální vodu do zálohovaných skleněných lahví určených pro maloobchodní prodejny, přičemž na základě slov její mluvčí Andrey Brožové už teď firma pozoruje, že je o skleněné lahve mezi zákazníky zájem. Poprvé se na pultech objeví koncem tohoto měsíce.

S rozšířením nabídky o skleněné litrové láhve se pojila i investice v řádech desítek milionů korun. „Je do toho zahrnutý vývoj lahve, veškerá marketingová podpora, ale především je to o nákupu lahví a přepravek. Byly tam i nějaké menší úpravy na lince a myčce, která tady funguje i na lahve, které používáme v restauracích,“ říká Brožová.

1mattoni-1

Foto: Mattoni 1873

Přepravka se zálohovanými lahvemi od Mattoni

Od konce září tak zákazníci budou moci v obchodech narazit na speciálně navržené průhledné lahve od sklářů z Dubí z Teplic, ve kterých bude perlivá i neperlivá voda od Mattoni. Do budoucna chce firma nabídku skleněných lahví zvyšovat, ovšem o snížení produkce její vody v plastových lahvích zatím neuvažuje.

Návrat ke skleněným lahvím však neiniciovala pouze Mattoni, ale také Kofola, další velká nápojová značka produkující zpravidla slazené limonády. Ta by chtěla svůj koncept vratných skleněných lahví rozjet zřejmě na počátku příštího roku s tím, že se objeví litrová Kofola, Rajec a Vinea.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Krnovská firma v tomto případě sází na systém, který nazývá Cirkulka. V něm budou hlavní role hrát vratné litrové lahve, modulární přepravky a nová logistika. Primární idea spočívá v tom, aby si lidé nakoupili své oblíbené nealkoholické nápoje, vypili je a vrátili, podobně jako třeba lahve od piva. Kofola je následně vymyje, naplní a znovu pustí do oběhu.

„Ctíme metodu RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle (Omez, Znovupoužij, Zrecykluj), která tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady. Poté, co jsme uvedli na trh lahve ze 100% recyklovaného plastu (rPET), jsme se nyní rozhodli přijít s konceptem snadno vratných lahví na nealko,“ vysvětloval Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.

S přispěním ČTK.

Malý a plně recyklovatelný. BMW představilo vizi vozu, kterým bychom mohli brázdit ulice měst v roce 2040

bmw-circular2

Foto: BMW

Městský koncept Circular od BMW

0Zobrazit komentáře

Jak budou vypadat města za 20 let? Tuto otázku si položilo BMW při hledání ideálního vozu pro přežití v betonových džunglích blízké budoucnosti. Výsledkem jeho pátrání je maličký koncept Circular, který mimo netradičního vzhledu a elektrického pohonu přináší i zamyšlení nad otázkou, co bude s vozem po vypršení jeho životnosti. Proto je koncept nejen futuristický, ale i kompletně celý vyrobený z recyklovatelných materiálů.

Novinka od německého výrobce se představila na autosalonu v Mnichově, na který se tento týden upírá zrak všech milovníků automobilů. BMW si na výstavu přivezlo řadu novinek, ať už se jedná o elektrické modely SUV iX, sedanu i4, nebo třeba o vodíkový koncept iX5 Hydrogen.

Circular je tak obklopen samými velikány, a přesto si je pro sebe schopen ukrást značné množství pozornosti. Může za to jeho atypický vzhled, který velmi originálně zpracovává současný designový jazyk BMW, jímž promlouvá skrze své elektrifikované vozy a futuristické koncepty.

bmw-circle

Foto: BMW

Maska s ledvinkami, do kterých se vměstnalo vše důležité

Na Circularu zaujme především přední maska, na které nechybí ikonické ledvinky, jež však dostaly několik ostrých zkosení, a přímo do jejich okrajů byly zakomponovány jednoduché světlomety. Ty navíc doprovází celá řada LED detailů, jejichž grafika se prolíná celým vozem.

Na světelný podpis přídě odkazuje například i grafika zadních lamp, kola vozu a také lemování bočních okének a čelního skla. To se zde nerušeně přelévá rovnou do panoramatické střechy, díky čemuž má posádka z vozu neuvěřitelný výhled nerušený žádnou pevnou překážkou.

Krystalické lekníny

Jazykem budoucnosti promlouvá i interiér, ve kterém dominuje krystalický materiál v odstínech modré a růžové. Díky němu interiér působí jako obraz od Moneta přemalovaný Picassem. Ve velké míře byl při jeho vytváření používán 3D tisk, takže podle BMW bylo při výrobě použito jen minimum pojidel.

Díky 3D tisku působí celá palubní deska jednolitým dojmem. Tuto jednolitost dokonce nenarušuje ani obrazovka infotainmentu. Na tradičním místě ve středu palubní desky je nahrazena transparentním prvkem, který změnou barvy signalizuje chování vozu. Veškeré další informace jsou posádce promítány na spodní část čelního skla.

bmw-circular7

Foto: BMW

Palubové desce dominuje krystalický prvek

3D tiskem byl vyroben dokonce i volant, a to pomocí speciálního dřevěného prášku. Specialitou jsou i sedačky automobilu v odstínech levandulové či starorůžové, chcete-li. Sedadla, která připomínají spíše starý, ale extrémně pohodlný gauč, byla vytvořena z recyklovaných materiálů a recyklovaný je i hliníkový rám, jenž obkresluje jejich siluetu.

Právě udržitelnost je na celém konceptu to nejzásadnější. Je jasné, že se v nejbližší době nedočkáme jeho produkční verze, protože Circular je manifestem alternativního přístupu ke zpracování a výrobě vozu. BMW se snažilo ukázat, že ani automobil nemusí mít jen jeden život, ale s výběrem správných materiálů a výrobních technik může psát hned několik příběhů uvězněných do cirkulační smyčky, ve které z něj bude vytěženo maximum.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proto vůz využívá speciálně upraveného hliníku a oceli, které nebylo nutné lakovat. Pneumatiky jsou vyrobeny z přírodního kaučuku. Dřevo, jímž je vykládána palubová deska, bylo získáno z již padlých stromů. Zajímavým detailem je i skleněný ovladač iDrive, jenž najdeme v současných vozech BMW a který zde plní funkci světla. Plně recyklovatelná je dle BMW i baterie.

BMW zkrátka dokazuje, že vytvořit stoprocentně recyklovatelný automobil lze již dnes, a proto by to neměl být problém ani za dvacet let. Do té doby se však musí změnit spousta věcí. Po recyklovatelných obalech musíme o udržitelnosti začít přemýšlet v daleko širším měřítku, a přesto se soustředit především na detaily. Přesně tak, jako to udělalo BMW.

bmw-circular4

Foto: BMW

Kabina vozu je maximálně prosklená