Zpátky k vratným lahvím. Kofola začne kvůli udržitelnosti stáčet nápoje do skla, přidává se i Mattoni

Projekt Cirkulka od Kofoly počítá s vratnými lahvemi na nealkoholické nápoje

Foto: Kofola

Pokud si v obchodě chcete koupit nealkoholický nápoj, téměř s jistotu jej v regálu většinou najdete v plastové lahvi nebo plechovce, ovšem to může být minulostí. Nápojářský gigant Mattoni totiž spouští nový systém zálohovaných lahví, které budou na pultech obchodů dostupné už v září. S obdobným produktem přijde na jaře i její konkurence Kofola. Ta vnímá, že spotřebitelé chtějí ekologičtější alternativu.

V případě Kofoly se jedná o systém s názvem Cirkulka, ve kterém budou hlavní role hrát vratné litrové lahve, modulární přepravky a nová logistika. Primární idea spočívá v tom, aby si lidé nakoupili své oblíbené nealkoholické nápoje, vypili je a vrátili, podobně jako třeba lahve od piva. Kofola je následně vymyje, naplní a znovu pustí do oběhu.

„Ctíme metodu RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle (Omez, Znovupoužij, Zrecykluj), která tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady. Poté, co jsme uvedli na trh lahve ze 100% recyklovaného plastu (rPET), jsme se nyní rozhodli přijít s konceptem snadno vratných lahví na nealko,“ vysvětluje Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.

mattoni

Přepravka s novými zálohovanými lahvemi od Mattoni

Foto: Mattoni 1873

Modulární přepravky s uchem by měly přispět ke komfortu zákazníků – dají se totiž rozdělit na dvě části po šesti lahvích. Kofola také naznačila, že do jedné přepravky bude možné namíchat různé kombinace nápojů z její skupiny.

V první fázi bude Cirkulka pro tři nápoje: Kofolu, Vineu a pramenitou vodu Rajec. Gastronomické provozy, které od Kofoly odebírají nápoje, už podle skupiny téměř výhradně pracují s vratnými obaly, a tak  je přesun do obchodů logickou návazností.

Stejné přepravky jako Kofola představila na své minerální vody i Mattoni, jak informovaly Seznam Zprávy. Taktéž pracuje s litrovými lahvemi a šéf společnosti Alessandro Pasquale jmenuje pro svůj krok stejné důvody jako Jannis Samaras.

kofola_cirkulka_prepravky

Kofola v rámci Cirkulky používá i vlastní přepravky

Foto: Kofola

Mattoni však bude v uvedení na trhu rychlejší, než konkurence. Už od září bude možné koupit, ale i vracet její nový produkt v prodejnách Lidl. Pokud bude mít koncept úspěch, chce firma přidat i další značky z portfolia. Záloha na jednu lahev bude činit pět korun, na polovinu přepravky 50 a na celou 100 korun.

„Se sklem to v Česku umíme již dávno, skleněná zálohovaná Mattoni tedy může být alternativou pro zákazníky, kterým vadí, že PET lahve zatím zálohované nejsou,” doplňuje Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

Už dříve Mattoni experimentovalo například se zálohovanými plechovkami, které prodávala na online supermarketu Košík.cz. Podporuje také zálohování plastových PET lahví, ostatně společnost i založila platformu Zálohujeme.cz.

Sklo také není ideální

Skupina Kofola svůj krok prezentuje jako ekologickou iniciativu, ovšem konkrétní kalkulace na snižování emisí neposkytuje. Skleněné vratné obaly se stávají trendem i v dalších oblastech. Sypané a tekuté potraviny, ale i drogerii v nich nabízí například online supermarket Rohlik.cz. V oboru začal podnikat také Marek Lukesle s firmou Vratné lahve.

Sklo se stává oblíbeným materiálem především proto, že stejně jako plast dokáže zaručit ochránění výrobku uvnitř před vnějšími vlivy. Podle mluvčího Kofoly Pavla Barvíka ho navíc zákazníci sami začínají vnímat jako ekologickou alternativu a v podobném smyslu se pro Seznam Zprávy vyjádřil i šéf Mattoni Alessandro Pasquale.

Reálný ekologický dopad skla ovšem není jen pozitivní. Jedná o těžký materiál, který se hůře skladuje a přepravuje. Tím pak vzniká i více emisí oxidu uhličitého, nutné je započítat také náklady na vymývání.

Jak přitom popsal CzechCrunch ve velkém textu z předloňského prosince, najít vhodnou alternativu k plastům není snadné. Mluvčí potravinářských koncernů se tehdy shodli, že prioritou obalů je především ochrana produktu i lidského zdraví. Na to je plast ideální.

„Skleněný obal na 500 gramů jogurtu váží stejně jako 34 kelímků na stejnou hmotnost produktu. Skleněné obaly jsou násobně těžší, a proto i nákladnější na přepravu. Zároveň je také důležité, aby byl zajištěn jejich návrat do oběhu, tedy do továrny, kde budou opět naplněny,“ vysvětlil tehdy Jan Škoda z Hollandie, tuzemského výrobce jogurtů.

kofola_cirkulka_schema

Schéma Cirkulky

Foto: Kofola

Do portfolia Kofoly patří dnes již řada českých i zahraničních značek. Kromě zmíněné Vinei a Rajecu vyrábí Samarasova skupina také řadu sirupů Jupí, energetický nápoj Semtex nebo Top Topic. Patří pod něj i síť salaterií UGO. Nejnovějšími přírůstky do nápojového portfolia na československém trhu jsou řemeslné cidery a limonády F.H.Prager a tradiční české minerální vody Ondrášovka a Korunní.

Konkureční Mattoni je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Současnou podobu získala skupina v 90. letech díky výrazným investicím italské rodiny Pasquale. Své produkty vyváží do téměř 20 zemí světa a vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku.

Aktualizace 26. 8. 11:30: Doplnili jsme obrázek a další podrobnosti o konkurenčním produktu od Mattoni.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.