Je nejvyšší čas začít brát NFT jako opravdovou inovaci, nebo nám ujede vlak. Nemusí to být jen barevný obrázek

Roman KomárekRoman Komárek

bayc-cryptopunkKomentář

Foto: BAYC/Cryptopunk

Bored Ape Yacht Club a Cryptopunks patři mezi nejznámější NFT

0Zobrazit komentáře

Zběsilé sumy, za které se kupují na první pohled obyčejné obrázky, na nichž jsou roztodivné opice nebo rozpixelovaní panáčci, přitahují pozornost. Zájemci za ně dávají miliony dolarů zejména proto, že se označují jako NFT. A podle některých představují předzvěst velkých změn, které tato technologie může přinést do různých oblastí. Takzvané nezaměnitelné tokeny totiž vůbec nemusí být jen o barevném obrázku, jehož cena i hodnota jsou diskutabilní.

Světu NFT se věnuje také Roman Komárek, zakladatel česko-amerického startupu Veracity Protocol, který se dlouhodobě zabývá tématy spojenými s decentralizací, kryptem i takzvaným web3. Ve svém komentáři pro CzechCrunch vysvětluje, proč se řada expertů mýlí, pokud vidí v NFT pouze spekulaci. A hlavně, proč o NFT ještě hodně uslyšíme.

***

Jsem si jistý, že jste už někde četli o nezaměnitelných tokenech (NFT) a vyskočil na vás obrázek opice nebo rozpixelovaného chlapíka zvaného Punk. Normálně bychom tyto kresbičky přešli bez povšimnutí, kdyby pod obrázkem nesvítila podezřelá cena, která se v případě jedné opice z kolekce Bored Ape Yacht Club vyšplhala až na 2,75 milionu dolarů, tedy zhruba 60 milionů korun.

Ještě podivnější vám mohou připadat názvy platforem, kde se tito opičáci a pixeláci prodávají. Třeba LooksRare nebo OpenSea. Kam se poděly etablované aukční domy jako Christie’s a Sotheby’s? Ačkoliv i zde byly první NFT už vydraženy.

Rozumím, že jakmile mnozí z vás začnou číst něco o blockchainu nebo bitcoinu, tak vám začne tikat oko, rozbolí vás hlava a někde uprostřed článku se vaše pozornost zcela rozpadá. Váš názor na bitcoin pak bude přinejlepším tak nějak neutrální, něco ve smyslu: „Vím, že to existuje, nějak to funguje, ale co s tím?“

Zdá se mi, že na NFT má každý jasný názor. Pro většinu je to jasná spekulace, hype, šílenství. Každý z nás totiž chápe, že barevný obrázek je prostě barevný obrázek. Všichni jsme si v dětství něco čmárali a někteří z nás si kreslí ještě dnes. A jako expertům na vlastní kresbičky je nám přece jasné, že ten divný obrázek opice, kočky, žáby nebo příšerky má minimální nebo nulovou hodnotu. Tohle máme vyřešeno.

Co je digitální NFT?

Existují různé druhy digitálních tokenů. Pro potřeby tohoto článku berme jako fakt, že jsou dva základní – zaměnitelné a nezaměnitelné. Zaměnitelné jsou například používané bankovky, každá stokoruna má stejnou hodnotu, není ničím unikátní, a když si ji s někým vyměníte za jinou stokorunu, máte v ruce pořád stejnou hodnotu.

Naopak nezaměnitelný token je NFT, které ve formě kódu reprezentuje digitální aktivum. Digitálním aktivem může být například digitální obrázek, hudba, předmět ve videohře nebo virtuální pozemek. Použil jsem termín „digitální aktivum“, protože se budeme také věnovat NFT reprezentující fyzické předměty, tedy hmotné aktivum.

bayc-opensea

Foto: CzechCrunch

Největším tržištěm s NFT je OpenSea

Hlavní princip NFT tkví v tom, že každý jeho vlastník může prokázat, že mu dané digitální aktivum nezaměnitelně a trvale patří. O vlastnictví je pořízen záznam v blockchainu, takže ho nemůže nikdo zmanipulovat. Pokud chceme NFT prodat, nemusíme nikam jezdit – šetříme čas, energii, peníze. Žádná logistika, žádný specializovaný kurátor nebo drahý odhadce. Prostě nastavíme cenu a kliknutím prodáme. Všechno ostatní určuje poptávka trhu.

Pozitivní je, že se po dlouhé době podařilo narušit hegemonii aukčních domů. Na toto téma doporučuji knihu Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů od Dona Thompsona, která popisuje, jak funguje světový trh se současným uměním a proč se za některá díla dávají závratné sumy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nutné bude doladit otázku vlastnictví, protože NFT je pouze dokladem, že vlastníte „odkaz umístění obrázku na internetu“, takzvanou URL adresu. Nevlastníte tedy autorská práva, ani nedostanete fyzický tisk. Teprve nyní vznikají koncepty, které se touto problematikou zabývají. Jak to dopadne? Uvidíme.

Zároveň se zatím nepodařilo úplně vyřešit problém manipulace. Realitou zůstává, že cenu NFT silně ovlivňují novodobí umělečtí experti – influenceři a komunitní manažeři na uzavřených sítích typu Discord. Volí stejnou techniku, která je popsána v knize zmíněné výše. Subjektivně si vyberou umělce, nakoupí předem jeho díla za pár korun, a pak sofistikovaným způsobem ovlivňují svoje followery. Následně se ziskem nakoupená nebo darovaná díla prodají. Věřím, že volný trh a větší konkurence přinese řešení i v tomto bodě.

NFT jako inovace a příležitost ke změně

Mnoho expertů si klade otázku, zda jsme v první, nebo už ve druhé fázi evoluce NFT. Zda se stane NFT za deset let standardem pro prodej nejen digitálních, ale i fyzických aktiv. Diskutuje se o tom, jestli jde o odvětví s hodnotou bilionu dolarů, nebo jen spekulativní mánii pro informované sběratele. Zda má NFT nějaký investiční fundament, či dokonce zda nepůjde o budoucí digitální měnu. Spousta otázek na jednu „bezvýznamnou“ technologii.

Na sociálních sítích jsem zaznamenal diskuzi, že luxusní značky naskakují rychle na trend NFT, aby snadno získaly další příjmy a obsadily nové teritorium pro své marketingové aktivity. Zde si musíme uvědomit, že každá luxusní značka budovala svoji kredibilitu vyšší desítky let. Většina značek proto rozhodně nenaskočí na spekulativní vlnu NFT a nebudou nic dělat rychle nebo zbrkle.

Ostatně naše zkušenost je taková, že pokud přinesete koncept digitálního NFT, v rámci kterého chcete luxusní kolekce převést do obrázků pro sběratele, tak ze schůzky se zástupci nejedné luxusní značky za pět minut odcházíte. Díky Veracity Protocolu totiž vidíme do globálních kuchyní mnoha etablovaných značek v oblasti NFT, decentralizovaných autonomních organizací či web3.

rtfkt

Foto: RTFKT

Startup RTFKT propojil NFT s teniskami, koupil ho Nike

Důvodem, proč dochází k dalšímu zkreslení ve vnímání NFT, je skutečnost, že značky testují nové byznys modely pod silným utajením. Všechny kooperující startupy mají podepsanou přísnou dohodu o mlčenlivosti. Zajímavé byznys modely tak zůstávají zatím pod pokličkou. Nenechte se zmást tím, že Visa, Dolce & Gabbana, Adidas nebo Nike investují do NFT. Oni ve skutečnosti neinvestují. Pouze testují chování trhu. Pracují na vlastních modelech.

NFT není odpověď na všechno

V případě, že budeme používat NFT pro fyzické věci (Physical NFT), je potřeba dodržovat jiné principy než u digitálních NFT. Doporučuji se vyhnout konceptu NFT pouze ke spekulaci. Je nezbytné si ujasnit, jaký reálný problém chceme řešit a jakou hodnotu má náš NFT byznys model pro značku a její zákazníky. V některých projektech bude nutné nezaměnitelně propojit fyzickou věc s jejím digitálním záznamem. To blockchain nevyřeší, takže bude potřeba použít další technologie jako počítačové vidění nebo strojové učení.

Je dobré promyslet, jaké informace může NFT přenášet. V jednom z našich projektů se zapůjčují luxusní předměty za desítky tisíc korun uživatelům na jeden měsíc. V tomto případě řešíme, jak NFT svázat s pojištěním, automatizovanou zárukou a ověřováním pravosti při vrácení zboží. Vše za použití mobilu bez centrálních zprostředkovatelů a pojišťoven.

Se značkami diskutujeme novou roli spotřebitele, který bude v budoucnu spíše spoluinvestor a spolutvůrce značky. Pracujeme na projektu, kde spotřebitel obdrží podíl z prodejů značky. V jiném projektu si zase zákazník kupuje NFT a za ně kromě mnoha výhod obdrží i fyzické zboží. Výrobce tak získává finanční prostředky z prodeje NFT výrazně předem a může si lépe plánovat výrobu a logistické náklady. Tyto všechny příklady se reálně testují – zatím v tichosti – na bázi „fyzických“ NFT a vícevrstvé tokenizace procesů.

V České republice se v této oblasti bohužel příliš mnoho neděje. Většina tradičních podnikatelů je k těmto inovacím skeptická, nesleduje je nebo zamrzla v blockchainu, který jim je nabízen pro nesmyslné účely. S výrazným zpožděním se začínají přijímat první krypto platby. Zahraniční firmy přitom řeší, jak by měl svět vypadat za třicet let a jak k tomu decentralizace může pomoci.

V Česku diskutujeme hlavně o bitcoinu a obchodování. Utápíme se v argumentech, která kryptoměna je lepší. A reálná hodnota samotné inovace nám uniká. Pokud vás tato problematika zajímá, příště se podíváme na některé naše zkušenosti se stavěním decentralizovaných autonomních organizací, tzv. DAO. Budu se těšit.

Jsou banky připraveny na udržitelnou revoluci? Kdo pochopí nové výzvy nejrychleji, vyhraje, říká expert z Accenture

kotounKomentář

Foto: Accenture

Karel Kotoun, senior manažer finančních služeb v poradenské společnosti Accenture

Udržitelnost, šetrnější chování k planetě a nové výzvy spojené i třeba se změnou klimatu. To jsou témata, která se řeší napříč společností a nevyhýbají se ani finančnímu světu. Stát na místě nemohou ani banky, za nimiž sice je zástup mnohdy věrných zákazníků, avšak pokud by bankovní domy nezačaly včas reflektovat nové trendy, mohou na to v dlouhodobém měřítku doplatit.

Ve svém komentáři pro CzechCrunch právě o těchto výzvách pro bankovní sektor píše Karel Kotoun, který se v tuzemském pobočce společnosti Accenture věnuje mimo jiné oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomice. Jsou banky připraveny na udržitelnou revoluci? Co to v jejich případě znamená a jak jejich proměnu ovlivňují zákazníci?

***

ESG. Environmental, Social a Governance. Pod touto zkratkou se skrývají nefinanční kritéria, která měří dopad na životní prostředí (E), respekt k sociálním hodnotám (S) a aspekty prospěšného řízení společností (G). To je v současnosti jedno z hlavních témat, které hýbe světovými finančními trhy. Důkazem je i konference COP26 uskutečněná v listopadu loňského roku v Glasgow, kde byla ustanovena iniciativa GFANZ (Glasgow Financial Alliance For Net Zero).

Tato iniciativa sdružuje přes 100 bank a spravuje 67 trilionů dolarů a udala jasný směr, že finanční instituce jsou jedním z hlavních hybných faktorů v našem boji s klimatickou změnou. Jsou ale banky na tuto výzvu ohledně změny svého obchodního modelu připraveny? Jakým dalším výzvám v současné době banky čelí a které z nich přežijí „zelenou revoluci“?

Zelené bankovní výzvy

Tlak na větší aktivitu v rámci společenské odpovědnosti, zvyšující se růst rizikových nákladů, udržitelná regulace a požadavky ze strany zákazníků na lepší služby – na to vše se dnes banky musí připravit. Co to pro ně znamená?

Klienti i zaměstnanci chtějí společnost s jasným raison d’être

Ačkoliv výše úrokové sazby a kvalita služeb zůstávají hlavními faktory, které ovlivňují rozhodování zákazníků, většina z nich se také domnívá, že dnešní banky by měly být aktivnější v záležitostech souvisejících se společenskou odpovědností. Ty banky, které tak neučiní, riskují, že budou vytlačeny konkurencí s jasnou misí a vyšším cílem, než je vydělávání peněz.

Podle výzkumu učiněného společností Zeno Group tento názor převažuje u 92 procent respondentů z generace Z a u 90 procent mileniálů. U generací, jakými jsou Husákovy děti a starší, bylo zastoupení tohoto názoru mezi 77 procenty a 73 procenty respondentů. V tomto ohledu tedy banky mají před sebou stále velkou výzvu, jelikož podle stejného výzkumu si pouze 37 procent zákazníků v současné době myslí, že společnosti mají jasně definovaný svůj společensky prospěšný cíl.

graphs-05-the-purpose-paradox

Data: Zeno Group

Banky by měly být dle zákazníků aktivnější ve společenské odpovědností

Příkladem na českém trhu je Air Bank, která se svým sloganem „I banku můžete mít rádi“ jasně dává najevo svůj cíl, jenž je posléze propagován do produktů, smluv a celkové komunikace.

Růst rizikových nákladů

Riziko finančního dopadu změny klimatu na výsledovky bank je evidentní již i u nás. Výkyvy počasí ovlivňující zemědělskou úrodu nebo nedávné ničivé tornádo na Moravě jsou příklady důsledků postupně rostoucí průměrné teploty v České republice. Na základě stress-testů francouzského regulatorního úřadu může vést tato změna klimatu ke 30–40% zvýšení rizikových nákladů bank.

Tato skutečnost prakticky znamená vyšší rizikovost, a tím pádem i zvýšení úrokových sazeb a poplatků u projektů, které jsou vystaveny vyššímu klimatickému riziku. Proto je důležité, aby banky uplatnily svou investiční páku a podporovaly převážně udržitelné projekty, omezující negativní dopady na životní prostředí.

Udržitelná regulace

Vzhledem k prokázanému negativnímu dopadu změny životního prostředí na stabilitu finančního sektoru přicházejí i evropští regulátoři s bankovní regulací zaměřenou v první fázi na klasifikaci bankovních aktiv dle udržitelných pravidel. V praxi to znamená, že takzvaný poměr zelených aktiv banky (GAR – Green Asset Ratio) ukazuje, kolik peněz banka půjčila anebo investovala do společností či projektů spojených s udržitelnou ekonomikou a kolik jich investovala například do uhelných elektráren. Definici, co je více udržitelné a co méně, udává Taxonomie EU (EU-Taxonomy).

Zatím neexistuje žádná regulace či nařízení, které by znevýhodňovaly banky, jež budou mít větší podíl svých aktiv zainvestovaných do neudržitelných aktiv. Na druhou stranu investoři, od nichž si banky půjčují peníze, už tyto atributy zohledňují a podobná diskuze probíhá i na půdě Evropské unie.

Česká národní banka zatím zůstává, co se týče regulace ESG, klidnou a zaujímá konzervativní postoj. Podle jejího názoru již v současné době dochází k zahrnování těchto rizik do bankovních rizikových modelů, a tak žádná dodatečná regulace není potřeba. Tento názor je zcela správný, na druhou stranu ovšem nebere plně v potaz dlouhodobý pohled na dopady klimatické změny a na stabilitu finančního sektoru.

graphs-01-dopad-zmeny-klimatu-na-jednotliva-odvetvi-01

Zdroj: AFPR

Dopad změny klimatu na jednotlivá odvětví

Ačkoliv dnes banky musí jen reportovat poměr svých zelených aktiv, opozdilci v oblasti udržitelného úvěrování mohou čelit nárůstu úvěrových rizik a poklesu ziskovosti, protože rizika ESG, jako je expozice fosilním palivům, se koncentrují v jejich úvěrových portfoliích.

Nároční zákazníci

V neposlední řadě na banky tlačí jejich zákazníci, zhýčkaní jinými technologickými společnostmi, nabídkou širších služeb, osobnějším přístupem a mikrosegmentací produktů. Aby banky dokázaly naplnit očekávání zákazníků, je zapotřebí učinit několik kroků.

Zaprvé musí inovovat své produktové portfolio na mikroúrovni. Například již nebude stačit „půjčka“, ale bude potřeba „půjčka pro Uber řidiče s elekroautem“, „rychlá půjčka pro lokální stánkaře“, a podobně.

Zadruhé vedoucí banky přivádějí zákazníky do ekosystému, kde je propojují s dalšími službami a vytvářejí tak dynamickou zákaznickou zkušenost. Například hlavní nabídkou platební společnosti Square je poskytování transakčních služeb. Odtud se ale Square posunul k dodatečným službám s přidanou hodnotou, jako je analytika či objednávkové systémy pro restaurace.

Třetím krokem je poskytování personalizovaných analytických přehledů zákazníkům. To zvyšuje frekvenci vztahu se zákazníkem a jeho spokojenost. Příkladem může být společnost Ecolytiq analyzující transakce klientů s ohledem na jejich uhlíkovou stopu.

Co banky musí změnit a inovovat?

Aby banky těmto výzvám dokázaly úspěšně čelit, budou muset učinit několik kroků – vytvořit udržitelná data, důsledně inovovat produkty a efektivně edukovat zákazníky i své vlastní zaměstnance.

Udržitelná data

V souvislosti se zelenou bankovní revolucí spočívá hlavní výzva v dostatku dat o zákaznících a o změně klimatu. Banky již dnes musí klasifikovat své zákazníky dle udržitelné metodologie. Ta je ovšem stále nejasná, což vytváří spoustu otázek na regulátory s ohledem na to, co je udržitelné a co není.

Kreditní společnosti postupně začínají pracovat na rozšíření svých databází o udržitelné indikátory, ale pokrytí menších trhů, jako je ten český, ještě chvíli potrvá. I proto Česká bankovní asociace usilovně pracuje na přípravě metodologie a sdílené databáze mezi českými bankami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S tím souvisí i problematika zahrnutí dat o změně klimatu do rizikových modelů. Jedná se o data, jakými jsou například projekce fyzikálních rizik, projekce změn klimatické politiky státu, plány pro nízkouhlíkové IT, energetické modely ekonomiky, údaje o dodavatelském řetězci, uhlíkové emise ekonomiky a jednotlivých sektorů či dekarbonizační plány. Dostupnost a šíře těchto dat je stále omezená, a proto risk manažeři stále váhají v přístupu ke změně svých matematických modelů.

Správná a spolehlivá data jsou nicméně základem pro úspěch jakýchkoliv snah o udržitelnou změnu. Proto by banky měly své systémy vybavit dostatečnou agilitou, aby mohly rychle a pružně reagovat na změny ESG regulace a nové datové zdroje. Banky, které toto podstoupí, zároveň zajistí přívětivější zákaznickou zkušenost a vyšší rychlost onboardingu nových klientů.

Produktová inovace

Bankovní produkty vázané na udržitelný rozvoj raketově vzrostly z pěti miliard dolarů v roce 2017 na 120 miliard dolarů v roce 2020. Stále ovšem tvoří jen kapku v moři na globálním trhu, který má hodnotu kolem 6,8 bilionu dolarů ročně. To, že se jedná stále ještě o marginální část bankovního byznysu, potvrzuje i výzkum společnosti BankTrack, který identifikoval, že z 60 největších světových bank analyzovaných společností BankTrack bylo 50 klasifikováno jako zaostávajících v podpoře bankovních produktů vázaných na udržitelný rozvoj.

Na druhou stranu, zájem ze strany zákazníků o udržitelné produkty roste, a tak banky, které se dnes ujmou vedení a rozvinou znalosti a dovednosti ve svých udržitelných úvěrových praktikách, mají velkou pravděpodobnost stát se lídry na udržitelném trhu s půjčkami budoucnosti.

graphs-03-podil-udrzitelnych-uveru

Zdroj: Bloomberg

Globální úvěry a dluhopisů vázané na výkonnostní cíle v oblasti udržitelnosti

Příkladem takového udržitelného bankovního produktu jsou úsporné hypotéky ČSOB, které dávají majitelům domů slevu ze sazby hypotéky, pokud dům splňuje konkrétní energetické standardy, či takzvaná „Ekologická platební karta“, kterou představila skupina ČSOB v roce 2020. Tato platební karta odměňuje držitele za jejich udržitelné spotřební chování, umožňuje snadné darování peněz udržitelným projektům a navíc je z recyklovaného plastu.

Moneta zase ve spolupráci s programem pro zaměstnanost a sociální inovace EaSI poskytuje úvěry pro ženy podnikatelky. Přestože mají ženy o 2 až 4,5 procenta nižší pravděpodobnost, že nesplatí poskytnutou půjčku, je jim navzdory nízkému rizikovému profilu poskytována v nižší částce, než je tomu u mužů.

Mezi příklady zahraničních udržitelných bankovních produktů patří zelené půjčky singapurské banky OCBC, jež podporují zelenější ekonomiku, usnadňují investice do obnovitelné energie, zelených budov a udržitelného zemědělství, nebo zelený leasing španělské banky BBVA, který nabízí slevu u úvěrů na auta 100% poháněná elektřinou.

Banky, jež chtějí oslovit více zákazníků, kterým záleží na změně klimatu, musí inovovat své produktové portfolio na výše zmíněné úrovni. Navíc je třeba komunikovat danou produktovou nabídku tak, aby předešly greenwashingu a komunikace byla dostatečně účinná a cílená.

Edukace zákazníků a zaměstnanců

I přes zvyšující se procento lidí, kterým záleží na udržitelné změně, je veřejné porozumění o tom, co je udržitelné, jaké to má výhody a co pro to každý z nás může udělat, stále velmi omezené. To stejné platí i o zaměstnancích bank, kteří zatím nemají dostačující povědomí o udržitelném chování, a i proto nemohou vést relevantní rozhovory se svými zákazníky.

Na druhou stranu, podle Harvard Business Review je 9 z 10 zaměstnanců ochotných vyměnit část svého času za vzdělávání a práci s vyšším smyslem. Banky a jejich zaměstnanci tudíž musí efektivně a srozumitelně komunikovat výhody udržitelných produktů tak, aby pomohly zvýšit povědomí veřejnosti o této problematice. Příkladem je například Komerční banka se svojí kampaní O CO2 JDE.

Uvědomělá změna

Ačkoliv „udržitelná revoluce“ již započala, většina bank na ni zatím příliš aktivně nereaguje. Tento vlažný přístup má několik důvodů. Zaprvé je na vině nedostatek jasných standardů a regulace. Zadruhé za to mohou potenciálně delší doby návratnosti spojené s udržitelnou transformací ekonomiky. Jako třetí příčinu můžeme označit nepochopení problematiky veřejností a zaměstnanci, kteří jsou ovlivněni greenwashingovými praktikami či aktivisty a nevidí přidanou hodnotu v udržitelných obchodních modelech.

I přes všechny výše zmíněné výzvy zůstává jedna věc jasná. Téma udržitelnosti a udržitelného bankovnictví nejenže přetrvá, ale jeho důležitost bude sílit. A proto ti bankovní inovátoři, kteří se odhodlají nasednout na udržitelný vlak dříve než ostatní, budou odměněni věrnými zákazníky, menším rizikem, vyššími zisky a v neposlední řadě i lepší planetou.

Partnerem článku je společnost Accenture. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.