Je tu nová internetová televize. Za kvalitní obsah budou ochotny platit statisíce Čechů, říká Stanislav Hruška
Stanislav Hruška je tvůrce internetové StandaShow a Talk TV
Internet umožnil stovkám českých tvůrců, aby si vydělávali přímo ze svých videí, podcastů či příspěvků na Instagramu. Většina z nich však žije díky reklamě a spolupracím s firmami. Stanislav Hruška, známý díky své StandaShow, však tomuto modelu nevěří a sám již dlouhodobě dokazuje, že Češi jsou ochotni za obsah na internetu platit.
V malém pražském studiu se u něj na rozhovorech vystřídali třeba ministryně Alena Schillerová, kuchař Zdeněk Pohlreich nebo zpěvák Ben Cristovao. Díky hloubkovým konverzacím vybudoval komunitu čítající více než čtyři tisíce předplatitelů a nyní spouští na osvědčených principech nezávislou internetovou televizi Talk TV. Navíc na ní nebude sám, ale přibírá s sebou i další internetové tvůrce. Divák ale vše dostane za jedno předplatné.
Dnes dvaatřicetiletý Hruška se k internetové tvorbě dostal díky své kariéře v IT a mediálních firmách. Nejvíce ho v tomto směru inspirovala práce v Českém rozhlase. Ze své pozice internetového specialisty se tam sice k mikrofonu nedostal, nicméně rádiové prostředí ho uchvátilo. Začal si tak doma hrát na to, co viděl v práci u profesionálů.
Následovala i štace produktového manažera v internetové televizi Stream.cz, během které začal po večerech občas vysílat na YouTube diskuzní nebo herní živé přenosy. Ze situace, kdy na něj koukaly jednotky lidí, se dostal za pár let až do momentu, kdy mu z darů od diváků za jeden živý přenos přistály na účtě tisíce korun a mohl zvát stále známější hosty.
„Řekl jsem si, že kdybych streamy dělal dvakrát týdně, mohlo by to i fungovat,“ vzpomíná na své začátky Hruška. A tak svoji dobře placenou pozici ve Streamu s koncem roku 2016 opustil a začal kariéru youtubera na plný úvazek. Komunitu si budoval krok po kroku. Nejdřív vysílal sám, a když už mu docházela témata, začal zvát do svého domácího studia hosty.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOd ostatních youtuberů se lišil v jedné zásadní věci. Běžně firmy platí internetovým tvůrcům a ti následně tvoří obsah, který danou značku zobrazuje a propaguje. Hruška se však tomuto modelu od začátku vyhýbá, protože chtěl být ve své tvorbě skutečně nezávislý.
„Nechci rýt do žádného konkrétního influencera. Často to v daném modelu dělají nejlépe, jak mohou. Ale problém je, že český divák nechápe tok peněz v tomto modelu – že na YouTube není obsah zadarmo, ale vykoupený jejich pozorností k reklamě. A to mi vadí,“ vysvětluje Hruška.
Zatímco většina tvůrců i velkých médií vymýšlela, jak udělat co nejzajímavější a přitom divácky nenásilnou inzerci, tvůrce StandaShow tak trochu předběhl dobu. Jako jeden z prvních Čechů začal aktivně využívat platformu Patreon. Ta funguje na principu přímé platby tvůrci, často výměnou za exkluzivní obsah, který jinde není dostupný.
Tisíce nových předplatitelů za rok
Díky tomuto modelu stačí na živobytí řádově menší skupina diváků než u komerčních spoluprací. Zatímco reklamní modely kalkulují s malou pozorností velkého množství diváků, přímé platební modely s věrnou, ale klidně malou skupinou. StandaShow léta sledovali hlavně skalní fanoušci, ale komunita rostla. Díky ní bylo možné vybudovat i profesionální studio, což přitáhlo další diváky. Největší nárůst pak přišel loni.
Na začátku pandemie měl Stanislav Hruška na Patreonu přibližně 700 předplatitelů. Dnes už je majitelem největšího a také nejvýdělečnějšího českého účtu na této platformě. Nedávno pokořil hranici čtyř tisíc diváků, kteří mu v průměru posílají pět dolarů měsíčně (přibližně 107 korun). Hrubě si tak lze dopočítat, že před všemi náklady si přijde na okolo 450 tisíc korun měsíčně.
Z této částky je však nutné odečíst ještě podíl Patreonu, který činí mezi 8 až 12 procenty a tříprocentní poplatek platební bráně. Postupně tak mohl reinvestovat nemalé částky a do týmu přibrat další kolegy, kteří se mu dnes starají o domlouvání hostů, rešerše nebo postprodukci. Sám Hruška říká, že dnes už je StandaShow malý mediální startup.
Kouzlo úspěchu ale možná spočívá právě v tom, že navenek skoro není několikanásobný růst StandaShow poznat. Každé pondělí a středu v osm hodin večer zapíná živý stream stále ten stejný Standa, pokládá hostovi i dotazy diváků a vytváří si tím vztah s komunitou. A je vlastně jedno, jestli na druhé straně stolu sedí politik, letuška, podnikatel nebo jaderná fyzička či spisovatel.
Na první pohled se může zdát nepochopitelné, že lidé jsou ochotni za obyčejné rozhovory platit, když internet je podobného obsahu plný. Hruška však věří, že kouzlo je ve způsobu vedení rozhovoru. Nečekejte dvacetiminutovou, silně konfrontační konverzaci. „Mým cílem je hosta rozkecat, občas si rýpnout a umožnit divákům pochopit jeho skutečné myšlenkové pochody. Divák byl měl odcházet s tím, že hosta lépe zná a třeba i na něj změnil názor,“ říká tvůrce.
Základ StandaShow tak tvoří hloubkové rozhovory, kde se dozvíte i to, na jaký pořad na Netflixu se dívá ministr vnitra. V židli naproti Hruškovi se totiž skutečně v poslední době vystřídaly i české politické špičky včetně Jana Hamáčka, ministryně financí Aleny Schillerové nebo Václava Klause mladšího. Týmu StandaShow se to daří i přesto, že podobné hosty často neúspěšně zvou největší média v zemi.
„Rád bych udělal rozhovor s Milošem Zemanem, protože já mu prostě nerozumím.“
Kritici někdy namítají, že do StandaShow chodí politici na rozhovor proto, že je méně konfrontační než v jiných médiích. Hruška však říká, že je to primárně proto, že pokládá jiné otázky. „Je to dané stopáží. Když jde politik na rozhovor do DVTV nebo České televize, může to být dvacetiminutová soda. Když ale dělám podcast, který má hodinu a půl, tak tato dynamika nefunguje,“ míní.
Ačkoliv teď chystá i speciální předvolební vysílání a účast přislíbil i premiér Andrej Babiš, nebude cílem Hrušky ho „drtit“ na jeho kauzách, ale nechat diváka nahlédnout do jeho myšlení. Na rozdíl například od České televize si zároveň může jednoduše říct, že nepozve Tomia Okamuru, protože se mu jeho názory příčí. „Rád bych ale udělal rozhovor s Milošem Zemanem, protože já mu prostě nerozumím,“ jmenuje svého vysněného respondenta.
Nezávislost má nicméně v internetové tvorbě vícero dimenzí a v jedné z nich měla StandaShow dlouhodobě deficit. To proto, že záznamy z živých přenosů si diváci mohli pustit v zásadě přes YouTube, který ovšem v posledních letech značně zasahuje do obsahu, jenž na své platformě povoluje. Zjednodušeně řečeno, pochodit na největší videoplatformě světa s jakýmkoliv tématem, které je byť jen trochu kontroverzní a dmýchá diskuzi, je stále těžší.
„Na YouTube jsou tvůrci závislí, ale ten se přitom chová jako neférový zaměstnavatel. Ze dne na den mění podmínky a tvůrci kvůli tomu například přicházejí o monetizaci, konkrétní videa nebo celé kanály,“ zmiňuje Hruška s tím, že v jednom z posledních kroků například platforma zakázala retroaktivně i videa, kde se aktéři cítí ohroženě – tedy včetně různých žertů a pranků.
Když i StandaShow několikrát za sebou schytala takzvaný žlutý dolar, tedy zrušení příjmů z reklam z daného videa, začal její tvůrce rozhlašovat mezi fanoušky, že se musí závislosti na YouTube zbavit. Právě tehdy začaly klíčit nápady na vlastní platformu. Projektu nejdřív dával kódový název StandaShowTV, ale z nápadu vznikl projekt s řádově většími ambicemi. Jmenuje se Talk TV a kromě Hruškovy StandaShow nabídne i řadu dalších tvůrců. Oficiálně ji spustil 1. září ve 20 hodin.
„V Česku budou statisíce lidí, kteří budou ochotní za obsah platit.“
Její principy jsou podobné jako v případě samotné StandaShow. Jedná se de facto o internetovou televizi (Hruška ji nazývá českým Netflixem pro videopodcasty), kam divák přijde a napřímo zaplatí za obsah. Bez reklam a bez jakýchkoliv komerčních spoluprací. Od podobných českých projektů, jako je HeroHero nebo Pickey, se ovšem odlišuje v tom, že za všechny tvůrce zde divák zaplatí jednu cenu.
Ta přitom nebude o nic větší, než jsou si už teď někteří ochotni platit jen za samotnou StandaShow – Talk TV si lze pořídit za lidových 159 korun měsíčně. „Lidé mi psali, že už podporují celou řadu tvůrců nebo by chtěli, ale jednoduše nemají třeba tolik peněz. A já jím rozumím, proto této poptávce chci jít naproti,“ popisuje Hruška. To i přesto, že většina lidí v Česku zatím není ochotná za obsah platit.
„Věřím tomu, že to, jak je dnes nastavený internet, nevyhovuje čím dál více lidem. Pokud se dnes podíváme na graf, jak rychle roste trh s s placeným obsahem, a protáhneme jej do budoucnosti, tak zjistíme, že do pár let budou v Česku statisíce lidí, kteří budou ochotní za obsah platit,“ říká Hruška.
Rodák z Bruntálu tvrdí, že většina tuzemských mediálních projektů přesto stále soutěží o reklamní pozornost. Navíc je prý sám zvědav, zda je český trh na jeho přímočarý model připravený. Ačkoliv jistou naději mu dodává jím vybudovaný Patreon, zmiňuje i příklad nedávno zrušené české videotéky Obbod, která neustála tlak konkurence.
Odlišnost Talk TV bude panovat i v dramaturgii. „Kdykoliv hledám opravdu hloubkový obsah, mám problém ho na českém trhu najít. Na Talk TV přesně takové formáty budou, vždy videa na hodinu či více. Chci tam odborníky, kteří svému oboru opravdu rozumí,“ říká její zakladatel. Zatímco délka videí na Talk TV tak bude napříč tvůrci podobná, tematicky nabral Stanislav Hruška už teď rozmanitou skupinu lidí.
Naomi Adachi, oblíbená moderátorka a herečka, bude mít společně s herním novinářem Jaromírem Möwaldem lifestylový pořad Jarda vs. Naomi o videohrách a popkultuře. „Oba nás s Jardou zajímají hry, seriály, filmy a další věci, které jsou pořád zafixované ve škatulkách jen pro geeky, kluky nebo divný lidi. Zároveň na tato témata máme trochu jiný pohled, jsme i věkově odlišní,“ popisuje Adachi základní premisu nového pořadu.
Každá epizoda bude mít zhruba hodinu a bude rozdělená do patnáctiminutových bloků. „Když si lidé zaplatí Talk TV, tak přijdou kvůli svému oblíbenému tvůrci, ale třeba se podívají i na ten ostatní obsah. Nejvíce jsem tedy zvědavý na diváky, kteří nepřijdou přímo za námi, ale objeví nás například kvůli Leošovi,“ říká Möwald.
Odkazuje tím na Leoše Kyšu, novináře a spisovatele známého také pod pseudonymem František Kotleta. Ten bude mít na Talk TV pořad s názvem Jadrná věda, kde si bude s vědci povídat o jejich oborech. „Je dobrý v tom, že vědě rozumí, a tak nepokládá banální otázky,“ říká Stanislav Hruška. V plánu jsou díly například o vesmíru nebo vymírání živočišných druhů.
Rozhovory s vědci i Čechy v zahraničí
Kyšův formát bude i zajímavý z pohledu produkce. Nejenže si vždy pozve hosta z vědecké sféry, ale zároveň i publicistu či populizátora, který se v daném tématu vyzná. Ten zaujme roli spolumoderátora a přiblíží tak téma i divákům, kteří o něm nic nevědí. „Když jsme teď dělali první díl o kosmonautice, pozvali jsme Ondřeje Rohlíka, českého delegáta v Evropské vesmírné agentuře, a k němu Vítězslava Škorpíka z redakce serveru Kosmonautix.cz,“ nastiňuje Kyša.
Třetím a prozatím posledním tvůrcem je cestovatel Vladimír Váchal. Ten si do svého pořadu Za hranicí bude zvát Čechy, kteří žijí dlouhodobě v cizině. Hruška tento formát s lehkou nadsázkou jmenuje jako náhradu za zahraniční zpravodaje. Váchal bude se svými hosty probírat třeba místní kulturu, ale i politiku. Sám tvrdí, že se nebojí trochu rýpnout, a tak se diváci mohou těšit na peprné konverzace.
Pilotní díly všech tří nových pořadů jsou již na nové platformě dostupné ke zhlédnutí. Do budoucna by chtěl na platformu Hruška přibrat další tvůrce, ale na to samozřejmě potřebuje více předplatitelů. Do dvou let by jich chtěl získat asi 15 tisíc. Samotný rozjezd platformy ho stál stovky tisíc korun a v průběhu dalších měsíců by chtěl proinvestovat až milion korun.
Poslední dny před spuštěním se tak Hruška a jeho tým soustředili především na to, aby zajistili hladký průběh pro diváka. Výhledově by chtěli, aby Talk TV fungovala ve vlastní aplikaci, ale prozatím ladí co možná nejlépe fungování v prohlížeči. Vytvořil i vlastní přehrávač na vlastním hostingu, který si například bude pamatovat, kde ve videu divák skončil.
Předplatitelé z Hruškova Patreonu budou mít přístup na novou platformu velmi snadný – stačí se jednoduše na Talk TV přihlásit přes Patreon a automaticky tak získat přístup i ke třem dalším zmíněným tvůrcům. Sám Hruška ovšem říká, že samostatná StandaShow je projekt, který se včerejším dnem přesunul „do konzervace“.
Ačkoliv za celou ideou Talk TV stála myšlenka uniknout z područí YouTube, Hruška jej zatím úplně nezavrhuje. „Je to pro mě sociální síť, stejně jako Facebook nebo Instagram, a tak k ní budu i přistupovat. Když bude chtít naše videa, tak budou. Když je chtít nebude, tak se svět nezboří,“ uzavírá Hruška.