Jeden špatný nábor dělí startup od krachu, říká Matolín. Technologickým firmám hledá áčkový talent

Specialista na nábor nových talentů Matěj Matolín založil projekt Aplayerz, ve kterém firmám pomáhá, jak oslovit a získat ty nejlepší posily.

aplayerz

Foto: Aplayerz

Veronika Prášková a Matěj Matolín, zakladatelé Aplayerz

Jeden nábor. To je v krajním případě vše, co může rozhodnout o tom, zda startup skončí neúspěchem, nebo vyroste v globální úspěch, míní Matěj Matolín, který se náboru v technologickém světě věnuje už řadu let. Jelikož jde o dravé a vysoce konkurenční prostředí, je třeba dělat co nejméně chyb, a to i v tom, jaké lidi a kdy firmy najímají. Kdy projekt potřebuje dravého dříče, který jde za cílem bez ohledu na procesy? A kdy naopak metodika, který dokáže počáteční živelný chaos zorganizovat?

S tím firmám radí právě Matěj Matolín, který se dlouhá léta pohyboval v headhuntingu, vedl personální týmy v STRV a Shoptetu, jako talent partner se staral o nábor pro firmy Dataddo a Safetica a o efektivním náboru přednášel na konferencích v Evropě i USA. Zkušenosti s náborem tedy má z Evropy, Spojených států i Jižní Ameriky, kde oslovovali vývojáře a relokovali je do Česka. Začátkem letošního roku založil kreativní náborové studio Aplayerz, které technologickým společnostem a startupům pomáhá správně oslovovat áčkový talent.

„Firmám radíme se strategií employer brandingu, což je spíše dlouhodobá záležitost. Protože startupy často potřebují řešit problém tady a teď, pomáháme jim také s obsazováním míst. Typicky se na nás obrací po uzavření investičního kola, kdy si mohou dovolit zaplatit seniorní lidi. A ty je třeba nabrat co nejdříve,“ popisuje běžný stav věcí ve startupovém světě Matolín.

Kvůli dynamické povaze světa technologických firem a softwarového vývoje doplňuje Aplayerz poradenství s náborem také instantní pomocí se sháněním špičkových lidí. „Nabízíme headhunterské služby a klientům otevíráme pool několika stovek talentů, se kterými jsme dlouhodobě v kontaktu. Případně umíme operativně oslovovat v Česku i ve světě, koho je zrovna potřeba,“ doplňuje Matolín, který Aplayerz založil spolu se zkušenou recruiterkou Veronikou Práškovou, mezi jejíž předchozí působiště patřily české startupy Shipmonk, Rossum nebo Dataddo.

Startupy jsou jeden nábor od krachu

Nabírání správných lidí je obzvlášť pro startupy naprosto kritickým úkolem. Projekt v úplném začátku mnohdy nepohrdne nikým, kdo se nabídne – kamarádi, známí, bývalí kolegové, rodina. Českým startupům nedělá podle Matolína podobná improvizace problém, ale jakmile projekt získá první investici a finance na prvních pár měsíců má zajištěné, mnoho z nich se nedokáže přeorientovat na nábor seniorních posil.

aplayerz1

Foto: Aplayerz

V Aplayerz mají zkušenosti s náborem z celého světa

Právě zkušení lidé přitom mohou pomoci startupu k dosažení často šibeničních cílů, které po firmě investoři při podpisu investice požadují. „Áčkový talent je to, co předurčuje další osud startupu. Na rozdíl od korporátu může jeden špatný nábor znamenat krach celého projektu. Top člověk startupu za týden vyřeší to, co se zakladatelům nedařilo celé měsíce. Nevhodný člověk projekt půl roku brzdí. A než se zakladatelé odhodlají k výpovědi, reálně může celou firmu poslat do kytek,“ upozorňuje zakladatel Aplayerz.

Najmout áčkový talent je jen prvním úkolem, který zakladatelé musí splnit, pokud nechtějí startup potopit. S růstem přichází nutnost načasovat drastickou obměnu raného týmu za tým vhodný pro škálování v rámci následujících a stále větších investičních kol. Také pro stabilizované společnosti pak zůstává nábor top talentů nekončící výzvou.

„Cílem přitom nemusí nutně být to, že se najme ultra seniorní manažer zvyklý na vedení stohlavého týmu z korporace. Může to být sice dokonalý udržovač v pozdějších fázích stabilizace a nastavování procesů, ale rozvíjející se startup by spíš jen brzdil, protože je zvyklý rozdělovat práci, ne si vyhrnout rukávy a pustit se do díla. Zakladatelé startupů proto musí reagovat na svižný růst a tým obměňovat podle aktuálních potřeb,“ doplňuje Matolín.

Mezi nejnovější projekt Aplayerz patří kariérní stránka výrobce a prodejce sušeného masa Maso Here, kde aplikují zmíněné prvky moderního HR marketingu. Kandidáti si prý vedle neotřelého podání pochvalují i třeba otevřenost kolem finančního ohodnocení. Za půl roku provozu s Aplayerz spolupracují i další klienti, mezi které patří STRV, Dateio, Pricefx, Tropic Square nebo poradenská společnost PwC.

Áčkový talent rohlíkem neopiješ

Mezi technologickými firmami je vysoký zájem o všechny profese, které mají zkušenosti s úspěšným startem projektů splňujících definici startupového podnikání – tedy takových, které rostou o stovky až tisíce procent ročně. Může jít o produktové manažery, vývojáře, obchodníky nebo marketéry. A áčkových lidí, kteří by v podobně dynamickém prostředí uměli chodit, není na trhu mnoho, situaci navíc komplikuje, že většina jich nemá o „áčkovou“ práci nouzi.

„Áčkový talent je potřeba zaujmout silným příběhem a potenciálním dopadem toho, co mohou ve startupu dokázat. Nejlepší lidé nehledají jen práci, ale příležitost, kde se budou lidsky i profesně posouvat. A to jim ukazujeme – v náboru rádi používáme video, storytelling, content marketing a další postupy, abychom v silné konkurenci dokázali pozici kandidátům prodat co nejlépe. Je to kreativní profese, která spojuje marketing, obchod, psychologii a technologie,“ zmiňuje Matolín.

Podle jeho slov není nic horšího, než kandidáta oslovit omšelým klišé: „Dobrý den, zaujal nás váš profil na LinkedInu…“ A ani banality o zajímavých projektech, moderních technologiích a přátelských týmem už dnes nikoho nenadchnou.

„Pokud chce startup obsadit vedoucí role v rozjíždějícím se kolotoči, musí si na nábor udělat čas především zakladatelé, obvykle ti nejvíce vytížení lidé ve firmě,“ je přesvědčen Matolín. Každý zakladatel je pod obrovským tlakem, kdy řeší tisíc věcí najednou. Typicky se dopouští chyb, mezi kterými podle zkušeností Aplayerz převládají následující evergreeny:

  • Vezme prvního člověka, se kterým si sedne a dobře se mu s ním povídá.
    Obranou je dobře navržené výběrové řízení, které kandidáty prověří do hloubky a pomůže firmě nabrat toho skutečně nejlepšího.
  • Nabere člověka, který se hodí do firmy dnes, v horším případě včera.
    Najímat by měl ale lidi do firmy, jaká bude za rok. Startup potřebuje talent, který kompetencemi přesahuje současné potřeby, protože do něj rychle doroste.
  • Není připraven udělat něco překvapivého, něco wow.
    Protože je nábor o emocích, musí kandidát od prvního momentu cítit, že je součástí týmu a vnímat pozitivní atmosféru. Toho se dá docílit pozváním na oběd, pivo s týmem nebo all-hands meeting, kde může nasát firemní kulturu.
  • Nemyslí dostatečně dopředu.
    Když zakladatel bude za rok potřebovat šéfa produktového oddělení, musí se začít rozhlížet už dnes. Dostat se áčkovým kandidátům na radar, networkovat a být vidět v komunitě a médiích. Obvykle je potřeba 10 až 15 různých kontaktů, než kandidát začne přemýšlet o změně práce.

Pro zakladatele je nábor a personální řízení obvykle činností, se kterou mají buď žádnou, nebo velmi omezenou zkušenost, takže se chyb dopouštějí velmi často. A přesně z toho důvodu studio Aplayerz vzniklo. „Nikdy mě nepřestane fascinovat, jak obrovský rozdíl udělá nábor normálně dobrého člověka a někoho extrémně talentovaného. Výkon nestoupá lineárně, ale exponenciálně. A startup má před sebou tvrdou cestu, takže potřebuje skutečně top lidi, aby měl šanci uspět,“ uzavírá Matolín.

CC Native

Partnerem článku je Aplayerz

Do cihel investují Češi nejraději. Amundi v novém fondu cílí na nájemní bydlení či domy pro seniory

Objem investovaných peněz do realitních fondů všeho druhu v Česku neustále roste. Objevují se i nové oblasti, na které se investoři začínají zaměřovat.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

O nájemní bydlení je zájem i ze strany investorů

O tom, že Češi rádi vlastní nemovitosti nebo do nich minimálně investují, není třeba vést dlouhé debaty. Potvrzují to i data České národní banky a společnosti Amundi. Loni Češi do realitních fondů investovali o téměř šestnáct procent více peněz než rok předtím a podobné tempo růstu se má držet i v letošním roce. Ke svým třem stávajícím fondům v této oblasti teď přední evropský správce aktiv Amundi přidává další. Plánuje se v něm zaměřit na nové investiční oblasti: nájemní bydlení, domovy pro seniory či soukromé zdravotnické kliniky.

„Chceme využít nastupujícího trendu a investovat do nově vznikajících segmentů nemovitostního trhu,“ vysvětluje Jozef Murza, který má v Amundi na starosti Realitní fond KB 4. V něm zhruba ještě rok poběží upisovací období a potenciální investory láká tím, že bude vkládat peníze takzvaně do postelí, tedy rezidencí, kolejí, hotelů či klinik. „Za covidu došlo k mírnému poklesu cen u kanceláří, propadly se hotelové služby. Díky tomu je i dnes lze pořídit za výhodné ceny, které slibují vyšší růst po ozdravení ekonomiky,“ doplňuje Murza.

V rámci čtvrtého fondu plánují v Amundi následující dva až tři roky postupně budovat nemovitostní portfolio. Fond by měl držet a pronajímat budovy minimálně do začátku roku 2030, následně by se měl rozeběhnout jejich prodej. „V případě, že by situace na trhu nebyla příznivá, máme možnost odložit prodej nemovitostí až do roku 2033,“ říká Jozef Murza a v rozhovoru vysvětluje, jaká situace na trhu realitních fondů panuje, proč Čechy tak přitahují nebo kde vidí největší příležitosti.

Na trhu s realitními fondy se pohybujete dlouho. Mění se nějak chování Čechů na tomto trhu, nebo jednoduše každoročně investují stále víc?
Objem majetku v nemovitostních fondech kontinuálně rostl posledních deset let. Dnes je zainvestována v nemovitostních fondech přibližně každá desátá koruna z celkového majetku investičních fondů, které jsou distribuovány v Česku, tedy více než 70 miliard korun. Zájem o nemovitostní fondy vždy do jisté míry koreloval s vývojem cen na nemovitostním trhu. Přirozeně se tak nemovitostní fondy prodávaly lépe, když ceny nemovitostí rostly.

Současné prostředí je pro prodej nemovitostních fondů mnohem obtížnější. Vysoké úrokové sazby, vyčkávání prodávajících, zprávy z médií o vysokých cenách nemovitostí, to vše vytváří u potenciálních investorů dojem, že by měli s investicí do nemovitostí spíše vyčkat. My s tímto názorem souhlasíme, ale zároveň dodáváme, že je potřeba být ve střehu, být připraven, mít volnou hotovost na příležitostný nákup a zaměřit se na užší segment trhu, který má silný fundament.

Co je na nemovitostních fondech pro investory z vaší zkušenosti nejvíce přitažlivé?
Hmatatelnost a bezstarostnost je hlavní výhoda na straně nemovitostních fondů. Cihla byla pro Čechy vždy nejoblíbenějším investičním aktivem. Přímé vlastnictví nemovitosti má jednu zásadní výhodu, a sice to, že máte plnou kontrolu nad svojí nemovitostí, volíte si sami, komu ji pronajmete, případně prodáte. Zároveň ale při přímém vlastnictví spotřebováváte jinou komoditu, a tou je váš čas. Pokud tedy chcete investovat do nemovitostí a vyhnout se zároveň starostem se sháněním nemovitosti a nájemníků, mohou být nemovitostní fondy vhodnou volbou.

murza

Foto: Amundi

Jozef Murza, investiční správce Realitního fondu KB 4

V posledních letech rostly ceny nemovitostí a logicky i nemovitostní fondy. Teď se hodně mluví o tom, že ceny stagnují či klesají a fondy nebudou schopné vykazovat takové zhodnocení jako v předchozích letech. Jak je to ve vašich fondech?
Výkonnost nemovitostních fondů je primárně určena pěti faktory: výnosy z nájemného, přeceněním nemovitostí v portfoliu, zhodnocením volné likvidity, měnovým zajištěním a náklady spojenými se správou fondu a držených nemovitostí. Dominantním katalyzátorem růstu pro většinu nemovitostních fondů na trhu bylo v uplynulých letech přecenění vlastněných nemovitostí. Pokud tato složka dočasně vypadne, bude nulová nebo dokonce záporná, je přirozené, že výkonnost nemovitostních fondů bude dočasně zaostávat za nedávnou výkonností. Tento trend vidíme na trhu, ale také u našich realitních fondů.

Vy jste už přecenění portfolia i případného zhodnocení, aby vše odpovídalo aktuální situaci na trhu, provedli?
Přecenění nemovitostí v našich fondech realizujeme jednou ročně, zpravidla na konci listopadu. Ocenění našich nemovitostí tak reflektuje situaci na trhu v daném časovém okamžiku.

Jaký očekáváte do konce letošního roku, případně v dalších letech v rámci realit vývoj?
Domníváme se, že výnosy na nemovitostním trhu budou prozatím stagnovat, případně v některých segmentech mírně růst. Důležité bude mimo jiné, jak dlouho úrokové sazby zůstanou na současných vysokých úrovních. Příležitost vidíme v rámci vznikajících segmentů, jakou jsou například nájemní bydlení nebo domy pro seniory.

Spravujete čtyři realitní fondy. Na jaká aktiva se v nich zaměřujete?
První dva realitní fondy jsou zaměřeny na prémiové komerční nemovitosti v Praze. V portfoliu prvního fondu najdeme tři nemovitosti, budovu Square na Budějovické, menší kancelářskou budovu CityPoint na Pankráci a trofejní nemovitost v centru Prahy na adrese Pařížská 3. Ve druhém fondu jsou celkem čtyři nemovitosti, dvě budovy v Karlíně, konkrétně Keystone a Forum Karlín, kancelářská budova Polygon na Praze 4 a hotel Ibis v ulici Na Poříčí.

Strategie našeho třetího fondu se odlišuje od předchozích. Polovinu portfolia tvoří komerční nemovitosti v Německu a Polsku, druhou polovinu pak komerční nemovitosti v Česku. Tento fond se nachází stále v investiční fázi. Náš čtvrtý realitní fond, který je aktuálně ve fázi úpisu, má za cíl investovat do nově vznikajících segmentů nemovitostního trhu, konkrétně do sektoru nájemního bydlení a domů pro seniory.

Dalším segmentem nájemního trhu, který v Česku teprve čeká na svůj boom, je bydlení pro studenty.

Proč jste si vybrali právě tento segment?
Chceme využít nastupujícího trendu nájemního bydlení, perspektivně vypadá také investice do bydlení pro seniory a soukromých zdravotnických klinik. Zatímco v Česku se jedná o novinku, kterou zatím rozvíjí jen pár vizionářů, v sousedních zemích je už byznys slušně nastartovaný. Je to logické. S tím, jak populace stárne a zároveň přibývá lidí ochotných si za komfort připlatit, roste i zájem o specializované nemovitosti pro seniory, soukromé kliniky a servisované apartmány.

Dalším segmentem nájemního trhu, který v Česku teprve čeká na svůj boom, je bydlení pro studenty, jde především o vysokoškolské koleje. Soukromí majitelé mohou studentům nabídnout vyšší standard, než je obvyklý na státem spravovaných ubytovnách, a movitější studenty lákají hlavně na komunitní život, který jim nyní v soukromých podnájmech často chybí. Aktuálně v těchto oblastech hledáme vhodné investiční příležitosti, a to nejen mezi postavenými budovami, ale také nemovitostmi, které jsou ve fázi výstavby nebo před jejím zahájením. Mix je v poměru půl na půl.

Říkáte, že vyšší výnos slibují investice právě do projektů, které jsou zatím jen na papíře. Vzhledem k nevypočitatelnosti stavebního řízení v sobě ale také nesou značnou dávku rizika zpoždění nebo odložení projektu. Jak k takovým projektům přistupujete?
Hotové projekty by měly mít přednost. Pokud budeme investovat do projektů na papíře nebo ve fázi vzniku, tak to za podmínky, že budeme mít vyřešené krytí rizik, a to se řeší individuálně. Nabízí se například zástava pozemku, fázování investice, spolupodíl s developerem, pojištění, externí financování nebo i předpronájem, ale to se spíše řeší až v pokročilejším stavu výstavby projektu.

TOP GUN: MAVERICK

Přečtěte si takéRežisér F1 plánuje třetí Top Gun. Ten druhý je vedle něj malý, říkáRežisér F1 plánuje třetí Top Gun. Maverick má čelit ještě větším problémům a krizi než dřív

Zaměřují se vaše fondy pouze na Česko?
Nemovitosti v Česku by měly hrát prim v portfoliu. Nevylučujeme ale, že v portfoliu představíme i nemovitost z blízkého zahraničí (Německo, Rakousko, Slovensko, Polsko), pokud to bude výhodné.

CC Native

Partnerem článku je Amundi

Rubriku Investice podporujíxtb2025