Jedničky a nuly umí léčit naši mysl. Terapií přes virtuální realitu se zabývají čeští odborníci i experti z Oxfordu
Když jedničky a nuly léčí naši mysl. Britské Oxford VR získalo na svou terapii pomocí virtuální reality rekordní investici, čeští odborníci jim však šlapou na paty. Neuropsychická onemocnění se začínají stávat závažným problémem současné populace. Psychicky nemocných přibývá i v České republice, jelikož lidé podceňují samotnou prevenci i následnou léčbu, která mnohdy není vůbec jednoduchá.
To by se však mohlo do budoucna změnit díky odborníkům z České republiky i Oxfordské univerzity. Jak v Česku, tak i ve Velké Británii je vyvíjena zcela nová metoda léčby psychických poruch pomocí virtuální reality. A výsledky jsou velmi obohacující, stejně jako investice ve výši téměř 300 milionů korun, která nedávno zamířila oxfordským badatelům.
Mezi nejčastější neuropsychické obtíže patří deprese a úzkost. Jejich důsledkem může být trvalým způsobem poškozeno psychické i fyzické zdraví člověka a může docházet i ke snížení kvality sociálního života. Studie Global Burden of Disease predikuje, že v první polovině 21. století budou neuropsychické choroby jednou z nejčastějších příčin předčasných úmrtí a výrazného narušení kvality života lidstva, způsobeného dlouhodobější závažným onemocněním, jako je například deprese.
Jak těmto problémům předcházet? Důležitá je tzv. duševní hygiena, tedy určitý komplex opatření a postupů, jak se psychickým problémům vyvarovat. Příkladem je například osvojování si schopnosti asertivity, udržování aktivních sociálních vazeb, mluvení o svých problémech či vyhýbání se osobnímu prožívání pracovních problémů.
Dobrá rada nad zlato, ovšem někdy je její dodržování extrémně náročným úkolem, zvláště pokud člověk pracuje ve stresovém prostředí, popřípadě se mu příliš nedaří v osobním životě. I proto je podle Světové zdravotnické organizace postižen některým z duševních onemocnění každý čtvrtý člověk.
Pomocnou „virtuální“ ruku chtějí těmto osobám podat vědci z Oxfordské univerzity. Na tamní katedře psychiatrie probíhal v posledních dvaceti letech výzkum pod vedením Daniela Freemana, který zkoumal potenciál virtuální reality při léčbě osob s úzkostmi, depresemi a také posttraumatickými poruchami.