Jedou nízkonákladově jako Ryanair a funguje to. Přes českou platební bránu Comgate tečou miliardy
Firma z Hradce Králové je druhým největším poskytovatelem platebních bran v Česku. Pomohla jí k tomu inspirace v průkopnické aerolince.
Ředitel Comgate Jakub Ouhrabka
Před dvaceti lety začínali se zakázkovým vývojem mobilních webů, byli jedním z největších hráčů s call centry a nyní je královehradecká společnost Comgate druhým největším poskytovatelem platebních bran v Česku. Za celou dobu svého působení na trhu přitom dokázala růst bez pomoci externích investorů a pořád jde o ziskový i zvětšující se byznys s tržbami ve stovkách milionů korun ročně. Jeho majitelé Nikolaj Šťáhlavský s Jakubem Ouhrabkou přitom inspiraci čerpají z leteckého průmyslu.
„Chceme zákazníkům poskytovat maximální užitek za co nejnižší cenu, proto hledáme nejefektivnější způsoby, jak platební bránu a terminály neustále vylepšovat. Inspirací pro nás je Ryanair. Dříve byla letecká doprava drahá a nedostupná, oni díky maximální efektivitě provozu výrazně rozšířili její dostupnost,“ líčí Ouhrabka, který je minoritním podílníkem Comgate.
Právě na paralele s letectvím podle svých slov nejlépe dokáže vysvětlit způsob, jak v Comgate nad rozvojem byznysu přemýšlí. Letectví bylo původně exkluzivním způsobem dopravy, a i když se stávalo masovějším, pro mnoho lidí bylo pořád nedostupné. S příchodem Ryanairu a dalších nízkonákladových společností se ale situace změnila, letenky po Evropě za pár set korun si mohl dovolit každý.
„Také platební karty byly v počátku čímsi exkluzivním. A i po jejich rozšíření byla jejich akceptace pro obchodníky velmi drahá – běžně platili poplatek přes dvě procenta za obyčejné transakce. Následně Evropská unie regulací snížila mezibankovní poplatky pro spotřebitelské karty. Do toho jsme přišli my s veřejným ceníkem a nízkými poplatky,“ přibližuje Ouhrabka.
Cílem Comgate je dlouhodobě nabízet nejnižší ceny na trhu a ve všech směrech tlačit na možnou efektivitu. Ceník ale není jediná paralela s letectvím. Stejně jako Ryanair musí svá letadla servisovat podle pravidel platných pro všechny aerolinky, musí poskytovatel platebních bran a souvisejících služeb splňovat kritéria regulátora trhu, tedy České národní banky.
V nízkonákladovkách našli majitelé Comgatu také inspiraci v rámci poskytovaní produktů. Například Ryanair nenabízí vstupy do letištních salonků, proto se Comgate nerozptyluje individuálními projekty pro korporace nebo ve velkých veřejných zakázkách. „Chceme se soustředit na to hlavní – dodat našim klientům dobrou službu za nejlepší možnou cenu,“ shrnuje poslání firmy Ouhrabka.
Od SMS k platebním řešením
Takový přístup se firmě vyplácí. Zatímco předloni dosáhla tržeb 328 milionů korun, loni to už bylo o 28 procent víc, tedy 419 milionů. Zisk před zdaněním, úroky a odpisy EBIDTA ve stejném období vzrostl z osmi milionů na bezmála sedmnáct milionů korun. Z pohledu objemu zpracovaných transakcí došlo k navýšení z téměř 10 miliard korun na loňských 17,4 miliardy.
I když dnes přes platební brány Comgate protečou miliardy, úplné zárodky firmy leží jinde. V roce 2000 vznikl její předchůdce SmartNet, ve kterém tým studentů začal tvořit mobilní internetové stránky pro sportovní kluby. „Byl to studentský tým se vším, co k tomu patří. Málo pravidel, málo peněz, kreativní přístup,“ vzpomíná Jakub Ouhrabka.
Samotný produkt ale nebyl moc komerčně úspěšný, firma proto začala vyvíjet systém na SMS komunikaci pro marketingové soutěže. „To se ukázalo jako trefa do černého,“ vypráví Ouhrabka s tím, že v časech největší poptávky tým realizoval přes dvě stě projektů ročně včetně kampaní pro značky jako Coca-Cola, Pepsi, Kofola, Shell či Nestlé.