Hit blížícího se léta? Do Česka vtrhly stylové brazilské tenisky, které neničí přírodu

Cariumy jsou hlavně pro skejťáky, díky univerzálnímu vzhledu ale sednou i nesportovcům – a navíc jsou vyráběné s ohledem na životní prostředí.

Filip HouskaFilip Houska

cariuma-mvp-x

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Cariuma

Tenisky Cariumy

0Zobrazit komentáře

Odmala obrážel své rodné Rio de Janeiro na skateboardu a poměrně pravidelně si přinášel domů nějaká zranění. Skateboarding pro něj ale byl takovou vášní, že mu ani četné pády nevadily. Něco mu ale na scéně chybělo: nedařilo se mu najít tenisky, které by plnily jeho představy o ekologii a zároveň byly co nejlepší pro skejťáky. A tak se spojil se svým kamarádem, s nímž založil značku Cariuma, která zazářila i na olympiádě.

Když se Fernando Porto a David Python do společného byznysu vrhali, středobodem jejich podnikatelské dráhy byla ochrana životního prostředí. Oba dva vyrůstali v Brazílii, kde se o přírodu zajímali, proto nechtěli vyrábět něco, co by planetu zatěžovalo více, než by bylo nutné. Napadlo je, že by sáhli po přírodních materiálech, typicky organické bavlně, bambusových vláknech nebo přírodním kaučuku. A to jim vesměs stačilo.

Opustili svá dosavadní zaměstnání, Porto se oklepal z předchozího byznysového nezdaru a před sedmi lety založili značku Cariuma, která si dala za cíl kombinovat stylový design tenisek s minimální uhlíkovou stopou během výroby. „Cítili jsme, že máme povinnost postavit se proti plýtvání, které je součástí rychlé módy. Bylo pro nás zásadní znovuobjevit celou tu hru s teniskami,“ říkají zakladatelé.

cariuma-1

Foto: Cariuma / CzechCrunch

David Python a Fernando Porto

Aby své odhodlání být svědomitější vůči přírodě posílili, zaručili se, že za každý prodaný pár tenisek vysadí v Brazílii dva stromy. Stejně tak si dali za cíl, že budou využívat recyklované plastové lahve pro výrobu. Jednoduše chtěli, aby se na Cariumu pohlíželo jako na značku, která vystupuje z davu a snaží se být šetrnější vůči planetě.

Jen na ekologii ale svůj byznys stavět nechtěli. I když například francouzská firma Veja ukázala, že to je možné (ostatně patří mezi nejznámější značky tohoto typu), Cariuma chtěla mít přesah i jinam. A kam jinam než do skateboardingu, z něhož vzešla. Dobrou strategií se ukázala spolupráce se známými jezdci, kteří by logo podniku mohli zviditelnit na globální scéně. Třeba na olympiádě.

A tak když na letních hrách v Tokiu, které se konaly před čtyřmi lety, získali Brazilec Kelvin Hoefler a Američan Jagger Eaton stříbrnou a bronzovou medaili ve streetu, měli během tohoto úspěchu na nohou právě tenisky od Cariumy. To značce vysloužilo opět o něco větší pozornost.

Její boty se začaly těšit oblibě nejen ve skejtové komunitě, která si pochvalovala jejich odolnost a pohodlí během nošení, ale i mezi běžnou veřejností. Nebo třeba mezi politiky, což je případ někdejšího německého ministra pro hospodářství a ochranu klimatu Roberta Habecka, který byl v jednom modelu vyfocen. Nikdy ale nešlo o ryze mainstreamovou značku, která by okupovala pulty obchodů.

nike-jordan-1-bred-1985-cc-mp-xyz

Přečtěte si takéKonec Air Jordan? Ne, jen chytrý marketingový tah NikeNečekaný tah v Nike. Zrušili sociální sítě Jordanu a začernili tenisky, aby nalákali na comeback snů

I přes to, že jen za loňský rok prodala Cariuma celosvětově zhruba jeden milion párů a prakticky dokázala obsloužit celou planetu, v záplavě tradičních značek bot spíš zanikala. V Česku neměla firma žádné oficiální zastoupení, i když se některé modely daly koupit přes specializované e-shopy.

Teď ale chtějí brazilské udržitelné kecky naplno ovládnout i tuzemský rybníček – a přiváží je sem skupina Sprint, která je mimo jiné oficiálním distributorem švýcarské značky On, na níž se z pozice spolumajitele podílí i tenisová hvězda Roger Federer.

„Vždycky jsem skateboarding obdivovala,“ zmínila slavná česká snowboardcrossařka Eva Adamczyková, která dorazila na včerejší pražskou launch party Cariumy. „Mám k tomu vztah, i když nejezdím na klasickém prkně, ale na longboardu. Skateboarding jako takový mě ovšem fascinuje,“ dodala olympijská vítězka.

K dispozici by na českém trhu měly být nejen vlajkové modely jako Oca, Catiba nebo Naioca v nejrůznějších barevných kombinacích, ale také kreativní spolupráce, které Cariuma dělala například se Star Wars, Simpsonovými nebo s partičkou Peanuts. Obecně se chce stát zajímavou alternativou například k vanskám, které jsou stále velkým synonymem pro skateboardingovou obuv. Konkurovat mohou ale i skejtové edici od Nike.

Místo pobočky sázkové kanceláře fitko. Ajťák po Česku staví síť gymů, kde cvičíte sami

Zatím má PrivateGym přes deset poboček – kromě Prahy ho najdete i v Liberci, Olomouci či Brně. Do pěti let jich ale chce mít tolik co McDonald’s.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jakub-zelenka-mvpStory

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Jakub Zelenka

0Zobrazit komentáře

„Paradoxní je, že já cvičit sám moc nedokážu, potřebuju parťáka,“ směje se Jakub Zelenka, zakladatel PrivateGym. Poněkud překvapivé to opravdu je, PrivateGym je totiž síť soukromých posiloven, které si uživatelé mohou pronajmout a využívat čistě pro sebe bez případných zvídavých nebo opovrhujících pohledů dalších návštěvníků. Profesí programátor ji začal budovat po odeznění pandemie koronaviru. Jednotlivé pobočky nabízí všechno potřebné na základní trénink a naleznete je v různých lokalitách po republice. Cíl si přitom Zelenka nestanovil malý – do pěti let se chce svou sítí poboček, co se počtu týče, vyrovnat fastfoodu McDonald’s.

„K počítačům“ měl dnes dvaatřicetiletý Zelenka blízko od dětství – již od osmé třídy na své základní škole vypomáhal se správou serverů, počítačů a souvisejících licencí. Během studia na ČVUT pracoval jako markeťák a vývojář na projektech pro různé klienty, jako reference uvádí například tým designérky Anny Marešové, aplikaci uLékáře.cz, výrobce elektroniky ETA či e-mailingového klienta Ecomail. Aktuálně se pořád stará o software a IT chod dvou ambulantních urologických klinik.

„Zároveň jsem ale vždy chtěl dělat něco svého,“ popisuje Zelenka v rozhovoru pro CzechCrunch s tím, že před více než deseti lety například prodával čínské zboží na Aukru a určitou dobu provozoval i vlastní e-shop. K nápadu na rozběhnutí většího byznysu se Zelenka dostal trochu oklikou. Během pandemie chodil cvičit s fitness trenérkou Denisou Dědinovou do vinohradského fitka, které však již mělo své nejlepší časy za sebou.

„I když bylo náčiní udržované, bylo již staré, navíc hygienické zázemí zahrnovalo dvojsprchu s hadrovým závěsem, nebyl tam ani sprcháč,“ vypráví Zelenka s tím, že jeho trenérka chtěla postavit klasické fitko, které by mohla využívat se svými klienty. „Mě to ale v takovém neinspirativním prostředí nepřišlo podnikatelsky vůbec zajímavé,“ popisuje.

privategym-zelenka-1-copy-4

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Zakladatel PrivateGym Jakub Zelenka

Místo toho dostal nápad – mít k dispozici malou posilovnu, kterou by si člověk mohl rezervovat celou jen pro sebe. Jako programátora jej zaujala hlavně myšlenka propojení rezervačního webu a zámků. „Vnímal jsem, že to mohlo být technicky zajímavé,“ říká Zelenka, pro kterého tehdy byly inspirací carsharingové služby jako HoppyGo či již zaniklé Ajo a BeRider.

„Líbila se mi jejich jednoduchost. A ve své podstatě jsem řešil to samé – jen místo odemčení auta jsme potřebovali platformu na otevření dveří do fitka,“ přibližuje Zelenka. Následně takový systém naprogramoval, se zmiňovanou trenérkou Dědinovou se dohodli na spolupráci a v roce 2021 otevřeli první pobočku soukromé posilovny.

Jak celý systém funguje? PrivateGym staví právě na jednoduchosti. V kalendáři si uživatel vybere termín a rezervuje časové okno o délce 75 minut, klidně i na měsíce dopředu v jedné objednávce a kombinovat lze jakékoliv pobočky. Po zaplacení obdrží instrukce, jak se do dané pobočky dostane, nejpozději dvě hodiny před návštěvou pak získá i unikátní kód pro vstup. Následně má k dispozici celé fitko – ať už cvičí sám, s partnerkou či partnerem, trenérem, kamarády… Kvůli hygienickým normám je ale limit nastavený na maximálně pět lidí naráz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesné vybavení celkem jedenácti poboček – jejichž velikost se pohybuje mezi 30 až 65 metry čtverečními – se může lišit, každá má ale dostatek pomůcek a nástrojů pro protažení, klasický silový trénink i kardio. K dispozici jsou také reproduktory s bluetooth připojením i malá lednička, kde si přes QR kód mohou uživatelé koupit různé nápoje či proteiny.

V koupelnách je pak kromě fénu k dispozici mimo jiné mýdlo, sprchový gel i šampon od moravské eco a bio značky Tierra Verde. „Ve fitku, kam jsem předtím chodil, jsem si sprchový gel bral svůj. Nejednou jsem ho tam nechal a přišel o něj,“ popisuje Zelenka.

Protože jsou tyto privátní gymy zcela bezobslužné, pokud to prostor dovoluje, jsou otevřené čtyřiadvacet hodin denně sedm dní v týdnu, u některých je kvůli nočnímu klidu otevírací doba omezená. Cena za jeden časový slot se pohybuje v rozmezí od 180 do 290 korun v závislosti na konkrétní pobočce a jejím vybavení, ale i podle dnů v týdnu či času během dne i noci.

Svou síť Zelenka dále rozšiřuje, začátkem února otevíral již jedenáctou pobočku na pražských Vinohradech, další jsou pak na Smíchově, Břevnově, Bubenči či v Nuslích. Expandoval ale i mimo hlavní město, konkrétně do Liberce, Olomouce a Brna, v dalších týdnech má přibýt i jedna posilovna v Plzni. Byznys PrivateGym roste rychleji, než se otevírají jednotlivé pobočky – zatímco loni přibyly čtyři, samotný obrat firmy narostl o trochu více než 130 procent na vyšší jednotky milionů korun.

„Peníze ale nejsou moje hlavní motivace, je to jen palivo na další cestu. Co mě opravdu těší, jsou lidé, co píší, že jim nějakým způsobem pomáhám změnit život, protože se třeba styděli jít do běžné posilovny,“ vypráví Zelenka, kterého baví i samotná komplexita tohoto podnikání – od hledání prostor přes programování softwaru, komunikaci s úřady a stavební úpravy až po marketing a komunikaci se zákazníky.

„Dále mě těší, když vidím, jak prostor, ve kterém dříve byla pobočka sázkové kanceláře, nyní plní dle mého názoru mnohem prospěšnější funkci,“ doplňuje Zelenka, jehož cílem je do konce roku pokrýt většinu krajských měst. „Ale i ve městech, kde už PrivateGym je, pořád hledám vhodné prostory na rozšíření,“ dodává.

Fitness a fastfood jsou přirozeně protipóly. Když tady provozují tolik restaurací, proč by po republice nemohlo být i tolik privátních gymů?

Dohromady mělo již jednotlivá fitka využít přes pět tisíc unikátních návštěvníků. Dle statistik přitom necelá polovina lidí cvičí sama, další téměř polovina v páru s trenérem, kamarády či dětmi – když mají rodiče problém s hlídáním, či případně díky možnosti přijít s kočárkem, což u návštěvy běžné posilovny většinou není možné.

Donedávna přitom podle Zelenky nebylo jen tak jednoduše možné ani objednat si vlastní prostor na cvičení. „Zarezervovat šla místnost v rámci většího komplexu, a to přes telefon nebo recepci, navíc bez vlastní koupelny. Nebylo to tedy jednoduché,“ vzpomíná a dodává, že až do otevření první pobočky PrivateGymu o podobném modelu v Česku neslyšel. Po světě služby fungovaly – například kanadský Silofit, jenž od investorů získal přes 330 milionů korun. Ten ale nakonec svůj byznys ukončil.

vencl1

Přečtěte si takéOtužuje se a je pořád spokojený. I to je klíč k dlouhověkosti, říkáNeřeší svůj věk, miluje otužování a je pořád spokojený. I to je klíč k dlouhověkosti, říká ledový muž

Konkurence se pak v Česku začala objevovat asi po dvou letech a stále přibývá. „Zpočátku to bylo těžké… jít po ulici a najednou vidět výlohy se stejnými nápisy, téměř doslova zkopírovaný web nebo identické obchodní podmínky, které jsme si nechali udělat na míru u advokátů,“ vypráví Zelenka s tím, že se s tím pár dní srovnával a nějaké noci probdil.

„S PrivateGym jsme otevřeli trh, který zde vůbec nebyl, ale teď už vím, že to jen potvrzuje smysl snažení a že zdravá konkurence nás posune dopředu. Není to jen o budování nových poboček, ale o neustálém zlepšování stávajících, zjednodušování procesu reklamace a zkvalitňování celé služby,“ doplňuje Zelenka.

Potenciálu celého trhu se tak i navzdory zvyšující se konkurenci ale neobává. S tím souvisí také jeho dlouhodobý cíl: „Do pěti let chci mít stejný počet poboček jako má McDonald’s.“ Fastfoodový řetězec v poslední době – co se týče počtu restaurací – bojuje o prvenství s konkurenčním KFC, aktuálně jde u obou sítí o přibližně 130. Na rozdíl od nich ale Zelenka neplánuje využívat franšízový model a ani investory, místo toho hledá spíš partnery z řad menších a středních stavebních developerů.

„Fitness a fastfood jsou přirozeně protipóly,“ uznává Zelenka při otázce, proč si za svou metu vybral zrovna McDonald’s. „Když tady provozují tolik restaurací, proč by po celé republice nemohlo být i tolik privátních gymů?“ ptá se řečnicky. Ovšem, i toto číslo zasazuje do skromnějšího kontextu: „Hlavní rozdíl je v počtu lidí. Zatímco fitko jich obslouží jednotky denně, u fastfoodů to mohou být i tisíce.“