Ještěd, vítr na pleši a kochačka v BMW M440d aneb Jsou dny, kdy není nic lepšího než kabriolet

Pokud někdo hledá auto bez střechy, se kterým může jezdit každý den klidně celý rok, ať zkusí dieselovou „čtyřku“ od BMW.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bmwm440d-1

Foto: CzechCrunch

S BMW M440d xDrive jsme vyšplhali až pod Ještěd

0Zobrazit komentáře

Někteří určitě namítnou, že v aktuálních teplech by člověk do auta za účelem výletu a příjemně stráveného dne vůbec sedat neměl. A mají ve většině případů jistě pravdu. Změnit vše může snad jen to, když máte v garáži kabriolet, protože to je v létě silně návyková záležitost, díky které se do auta těšíte, i když je v něm jinak poměrně nelidsky. Třeba v BMW M440d se pak můžete kochat při jízdě kolem Ještědu a k dokonalosti chybí jen jedno: odvětrávané sedačky. Jinak jsou ale prostě dny, kdy nic lepšího než auto bez střechy není.

Přestože jsme testovali model BMW M440d xDrive s výkonem 340 koní se základní cenou kolem 2,1 milionu a příplatkovou výbavou za téměř další půl milion navíc, odvětrávané sedačky v tomto kabrioletu chyběly. Na kožených sedačkách se tak poměrně rychle zapotíte a automobilky by pro pohodlí člověka udělaly velkou službu, kdyby tento systém do sedaček v autech bez střechy montovaly rovnou. Ale tak to samozřejmě nefunguje. Pokud toto pomineme, pak už se můžete při cestě skutečně hlavně kochat a užívat si ubíhající přírodu.

Ne snad, že by za to nešlo v M440d vzít. Výkon 250 kilowattů, respektive 340 koní samozřejmě není zanedbatelný, navíc s točivým momentem 700 newtonmetrů má auto s třílitrovým vznětovým šestiválcem skutečnou sílu. Z nuly na sto se dostanete za pět vteřin a udávaná maximální rychlost je 250 kilometrů v hodině. Jinými slovy – i s tímto autem jde jezdit skutečně rychle. I se staženou střechou můžete díky větrné cloně jet se „zavřenými“ okny celkem komfortně klidně 130 kilometrů v hodině po dálnici. Jen to zkrátka díky nebo kvůli (tady si musí každý vybrat sám) dieselu nebude nutně taková zábava.

Vedle dieselu to ještě může být pohonem všech čtyř kol nebo automatickou převodovkou. Nic z toho určitě není špatně, jen záleží na tom, k čemu zrovna chcete auto využít. Třeba když jsme loni testovali BMW Z4 20i, tak nás manuální převodovka prakticky „nutila“ k tomu, abychom si s autem trochu zablbli. Přestože koní bylo pod kapotou mnohem méně. Fantastické kupé Lexus LC 500 (které se také dělá ve verzi kabrio) je pak díky svému atmosférickému pětilitrovému vidlicovému osmiválci kapitola sama pro sebe, a to nejen zvukem.

BMW M440d je svým projevem kultivovanější než jeho benzínoví kolegové, ať už z jakékoliv stáje, a tak nemůžete očekávat, že by vám z výfuku neustále střílelo. A to ani když automatické převodovce pomůžete a pomocí pádla pod volantem si třeba před zatáčkou podřadíte. Tenhle dieselový bavorák s plátěnou střechou, díky které je oproti předchozí generaci k dispozici o trochu více úložného prostoru, nabízí něco trochu jiného. Třeba až tisícikilometrový dojezd, který vám na displeji svítí, když natankujete plnou. Díky čtyřkolce zase máte maximální kontrolu prakticky ve všech situacích.

Pokud bych si měl takové auto brát jednou za čas někam na výlet a chtěl si v něm užít trochu víc zábavy, diesel s náhonem na všechna čtyři kola by asi nebyla moje první volba. BMW M440d se nicméně může stát naprosto ideálním společníkem, pokud toto auto se stahovací střechou chcete používat celý rok, a klidně jako takzvaný daily driver. Mnoho řidičů si vůz bez střechy pořizuje jako své druhé nebo třetí auto hlavně pro zábavu, což znamená, že více stojí v garáži, než jezdí. V případě BMW M440d to tak ale rozhodně být nemusí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nevýhodou kabrioletů v zimních měsících, pokud se je rozhodnete využívat po celý rok, může být horší tepelná izolace, ale na to byl námi testovaný bavorák připraven. Sedačky sice neměl odvětrávané, ale vyhřívané ano – a (nejen) v zimě dokonce umí foukat teplý vzduch přímo za krk. Spolu s vyhřívaným volantem jsou to do chladnějšího počasí příjemné benefity a sundanou střechu můžete mít klidně i v zimě. Samotné sedačky nabízí široké možnosti nastavení včetně slušné boční opory, pokud se do toho hodláte při řízení více opřít, a skvělou vychytávkou je podavač bezpečnostního pásu.

K dispozici jsou sice i dvě zadní sedadla, ta vám ale pravděpodobně budou sloužit hlavně jako další zavazadlový prostor, protože na pohodlnou jízdu na delší vzdálenosti to není. V interiéru je to jinak „staré dobré“ BMW posledních let, kdy si velmi rychle osvojíte všechny ovládací prvky, ať už přímo na volantu, jinde v kokpitu, nebo na velkém dotykovém displeji uprostřed. Pokud využíváte systémovou navigaci, můžete si ji nechat promítat i přímo na displeji za volantem, sám nicméně stále zapínám přes Apple Carplay tu od Googlu. A auto sice podporuje bezdrátové nabíjení včetně bezdrátového připojení telefonu, ale nejednou se během našeho testování telefon v přihrádce přehrál a odpojil. Tohle by ještě chtělo vychytat, nejen u BMW.

Dieselové čtyřkové kabrio jsme prohnali i po dálnici, ale prakticky jen v nezbytně nutných případech, protože když máte staženou střechu, a ideálně i okénka, tak vás to táhne spíše mimo hlavní tahy, kde si můžete jízdu naplno užít. Přes Dubou a Doksy jsme se nakonec klikatými cestami vyšplhali až těsně pod Ještěd, zatímco nám celou cestu foukal vítr na pleš – a na tu je třeba v kabrioletu dávat pozor. V letních dnech na vás totiž praží sluníčko prakticky nonstop, a tak se bez pokrývky hlavy neobejdete. Jelikož jsme při tomto výletu auto úplně nešetřili, spotřeba byla vyšší než v papírech udávaných 6,6 litru na sto kilometrů. Na tu, ale klidně ještě o něco nižší hranici, se nicméně podle jiných testů dokážete bez problémů dostat.

Vyzkoušeli jsme odstředivku od Tesly. Nadupanou verzi Modelu 3, která dá stovku za 3,1 sekundy

Model 3 Performance je nejnadupanější verze tohoto vozu. Vyzkoušeli jsme, co jeho zrychlení znamená ve skutečnosti.

1b8c0895-5989-4be6-be1a-f090ffef236f-1

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Tesla Model 3 v konfiguraci Performance

1Zobrazit komentáře

No ty… Asi si domyslíte, jaká slova padají nejčastěji v momentě, kdy u Modelu 3 ve verzi Performance pořádně dupnete na plynový pedál a během mrknutí oka se dostanete na rychlost přesahující sto kilometrů v hodině. Ještě aby nepadala, moc osobních automobilů nedokáže nabídnout tak radikální zrychlení jako tento. Svůj zběsilý charakter na sobě přitom na první dobrou nedává příliš znát, je však důkazem, že i v Tesle se umí zbláznit.

Elektromobilita má moc i nevinně vyhlížející vozy měnit na monstra se schopnostmi sportovně laděných modelů. Tesla Model 3 v konfiguraci Performance je toho jasným důkazem. Posouvá v základu již tak zajímavý vůz na zcela novou úroveň, kdy vylepšuje maximální rychlost z 201 km/h na 262 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h ze 6,1 na 3,1 sekundy. Pro příklad hybridní Porsche 911 Carrera GTS dá stovku z nuly o sekundu pomaleji. Čísla nezprostředkují pocity, ale věřte, že zrychlení Tesly je masakr.

Řidičům se dostává do ruky malá kapesní raketa, která se na první pohled tváří jakoby nic. Že je něco jinak, napovídá jen decentní úprava nárazníků s difuzory, jemné zadní křídlo z karbonu a bystrému oku neujdou ani dvacetipalcová kovaná kola s aerodynamickými prvky, za kterými nenápadně vykukují červeně lakované třmeny brzd.

Kdo má Teslu rád a ví, kam se dívat, ovšem okamžitě nahlédne na záď vozu. Zde se nachází malý štítek s grafikou připomínající průchod hvězdnou bránou nadsvětelnou rychlostí poté, co na ní byl zadán sedmý symbol. Tato grafika se opakuje i v interiéru vozu a prozrazuje, že má člověk co dočinění právě s Performance konfigurací.

Zpropadená tlačítka směrovek

Interiér u Tesly je něco, co mi vždy zvedá koutky úst. Interiér, volant a nic víc, to je setup, na který si člověk musí pokaždé chvilku zvykat. Že se klimatizace, a dokonce i proudění toku vzduchu z jejích výdechů nevolí manuálně, ale přes displej, je věc, která se poddá. Ovšem volant, za nímž není žádný přístrojový štít, je prostě zvláštní. Majitelé Tesly však tento detail po několika týdnech používání nejspíš vůbec neregistrují.

Veškeré důležité informace, dokonce i řazení, totiž zprostředkovává displej, kterému se to daří uživatelsky velmi přívětivě. Ostatně právě obrazovka je základním jádrem know-how Tesly a nabízí některé zajímavosti, které konkurenti prostě nemají. Příkladem může být velký fokus na entertainment, kdy můžete s Modelem 3 lámat rychlostní rekordy, zatímco děti v zadní části sledují pohádky na Netflixu. Po zastavení si lze kroucením volantu odjet závod v Beach Buggy Racing 2 nebo pokosit pár nepřátel v jiných arkádách. S hravě založenými uživateli a milovníky digitálních inovací to Tesla zkrátka umí, jak jsme popisovali i v našem nedávném testu Modelu Y ve verzi Long Range.

V interiéru nabízí M3 ve verzi Performance sedadla s větším bočním vedením a některé optické detaily, jako jsou pedály z nerezu či karbonové výplně částí palubní desky. Jinak je vše strohé a maximálně utilitární. Našla se však věc, která mě při řízení extrémně rozčilovala.

Absence manuálních ovladačů znamená i chybějící páčky pod volantem. Jak tedy ovládat směrovky? K tomu jsou určena dvě tlačítka přímo na volantu. Člověk vypadá trochu zvláštně, když odbočuje a naprázdno máchá rukou vedle volantu, protože zvyk je železná košile. Rychle si však vzpomene a tlačítko zmáčkne.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velký problém mi však tlačítka dělala v momentě, kdy jsem potřeboval vyjet z kruhového objezdu. Jejich poloha se samozřejmě s tím, jak člověk točí volantem, přesune na opsané kružnici z výchozího bodu A na neznámou pozici X a věřte, že není úplně příjemné v daný moment luštit rovnici o jedné neznámé. Do výpočtu navíc vstupuje i prohazování polohy směrových tlačítek. Zatímco ve výchozí poloze volantu je směrovkou doprava tlačítko nahoře a doleva zase tlačítko dole, s otočením volantu o 180 stupňů se tyto pozice prohodí.

Zanechme však interiér interiérem a pojďme k tomu nejdůležitějšímu, co Model 3 Performance nabízí, tedy k výkonu a jízdním vlastnostem. Po položení rukou na volant se jezdec ujímá otěží 460 elektrických koní, jejichž síla je převáděna na kola vozu s efektivitou 723 Nm. To znamená, že v momentě, kdy do těchto koní zhurta prásknete, se začnou dít nevídané věci.

Vůz okamžitě vyletí dopředu, elektromotory začnou hučet, jako byste seděli ve vesmírné lodi, ale zároveň je vše až sterilně klidné a tiché. Tělo se zaboří hluboko do sedadla a cítíte, jak se vaše orgány vydají směrem ke kufru. Z pohodového vozu M3 se najednou stává berserk s očima podlitýma krví, který nezná nic než zuřivost.

tesla-m3-performance10

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Tesla míří s Performance modelem na milovníky rychlosti

Samozřejmě, že si takovou zábavu nechcete nechat jen pro sebe, a tak jsem do této odstředivky vhodil každého, kdo projevil zájem. Dokonce i z úst mé vždy distingované matky se při akceleraci vydralo „ty vole“ a otec měl plné ruce práce s brýlemi, které se jaly cestovat z jeho hlavy kamsi do zadní části vozu.

Nadšený byl i jedenáctiletý synovec, který si vyžádal repete, protože takovou horskou dráhu k nám do města nevozí ani kolotočáři. O něco méně nadšená však byla manželka, kterou jsem vhodil do odstředivky jako první a ještě jsem ji na schopnosti vozu moc dobře nepřipravil, což mělo za následek mírnou nevolnost z přetížení. Kosmonaut z ní asi nebude.

Na hraně legislativy

Aby bylo možné s M3 Performance podobné psí kusy předvádět, je nutné aktivovat Insane mód. Tesla však nabízí i předem nadefinované módy Normal a Sport, přinášející relativně citelný rozdíl v nastaveních adaptivních tlumičů a podvozku. Je tu také možné nalézt konfiguraci určenou pro závodní jízdu a driftování, a Tesla dokonce umožňuje vytvořit i zcela vlastní profily a v nich nastavit sílu rekuperace, přetáčivost či nedotáčivost. Experimenty jsou ale samozřejmě doporučeny výhradně na uzavřeném okruhu.

Model 3 Performance bych rozhodně neoznačil za závodní speciál. Jeho řízení je zábava, ale spíše na rovinatých úsecích než v zákrutách svíjejících se jako had. Přece jen se pořád jedná o klasický Model 3, u kterého se v Tesle pokusili vymáčknout naprosté maximum z jeho potenciálu. Je ho dost, ale na vyladěné závoďáky to nestačí.

Jízda s Performance je ale určitě zážitek, který ocení vášnivý řidič i posádka. U vozů vždy rád zkouším, jak obstojí i jako rodinné. V tomto případě si vedla M3 na jedničku. Stačilo jen nastavit ambientní barvu na oblíbenou růžovou, na zadním displeji pustit pohádku a o rodinném voze roku bylo rozhodnuto. Snad jen kdyby byl o něco větší zavazadlový prostor. Přední kufr nabízí 88 litrů, zatímco vzadu je v nabídce 594 litrů, do kterých je ovšem počítán i prostor pod podlážkou.

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

Rodiče navíc může potěšit fakt, že i přes neustálé brykule s Performance po najetí přibližně 350 kilometrů stav baterie hlásil 20 %, tedy přibližně 100 kilometrů dojezdu. S rukou na srdci tedy mohu říci, že i pokud budete dávat tomuto vozu pořádně napít z akumulátoru, stále budete schopni na jedno nabití ujet zhruba 400 kilometrů, což vzhledem k výkonu není špatné.

Tou poslední dobrou zprávou je, že vás pořízení nejnadupanější verze nepřijde zas tak draho. Model 3 Performance je dostupný od 1 405 990 korun. Kdo využije dotační srážku, ten si může odečíst 200 tisíc a hned má cenu, která je v souvislosti se schopnostmi vozu opravdu zajímavá. Možná až nebezpečně zajímavá vzhledem k tomu, jak jednoduché je se ním dostat za hranu toho, co na našich silnicích dovoluje legislativa.