Na obou je vidět, že chtějí startupům skutečně pomoci právě v jejich v začátcích, jež mohou být z logických důvodů velmi náročné. Sláma tak neváhá rozhodit sítě mezi svými kontakty ještě předtím, než je jakákoliv spolupráce navázaná. Napojení na partnery začínajícím podnikatelům podle něj totiž často chybí.
Investování přitom Slámovi přišlo jako přirozená součást podnikání s tím, jak se mu na stůl dostávaly nové projekty. Prostě proto, že ho to bavilo, začal nezištně pomáhat, hledat kontakty nebo potenciální rizika. A v Jiřím Hlavenkovi teď na svou „investorskou“ činnost našel ideálního parťáka.
Foto: NNTB
Jan Sláma, Pavel Ihm a David Špunar, zakladatelé FaceUp.com
„Když to řeknu natvrdo, tak já dodávám peníze a Honza intenzivní, až spoluzakladatelskou práci,“ směje se Hlavenka, který se objevil i v našem CzechCrunch Podcastu. „Je schopný ve vyhledávání osobností zakladatelů, já se zase dívám třeba více na byznysový potenciál,“ doplňuje.
Třicetileté zkušenosti s investováním se tak pojí se sítí mladých nadějných lidí. „Asi neznám člověka s větším byznysovým rozhledem, než je Jirka. Já ho doplňuji vhledem do mladší generace a aktuálních trendů,“ říká Sláma a tvrdí, že výsledkem tohoto spojení má být ucelený obrázek o potenciálu daného projektu.
Ačkoliv bychom z dosavadní kariéry obou podnikatelů mohli hádat jinak, aktuální portfolio Jinýho fondu není přímo zaměřené na technologie. „Vlastně ani nemám zase tolik rád čistě technologické startupy, nejsem ajťák. Naopak mám rád projekty s přesahem do tzv. skutečného světa. Ale s tím, že je tam technologie, která ten obor proměňuje,“ vysvětluje Hlavenka.
Cenná kombinace know-how
Jinej Fond právě v těchto dnech uzavřel svou poslední a dosud největší investici. V pre-seed kole investoval do aplikace Twigsee , která pomáhá s managementem mateřským škol, digitalizuje je a napojuje blíže k rodičům. Její zakladatelka Vanda Horáčková Seidelová nedávno v rozhovoru pro CzechCrunch prozradila, že aplikace funguje na zhruba stovce školek a chystá se expandovat za hranice.
„Vanda má vysoké ambice a promyšlený každý detail. Nenašli jsme nic, co bychom jí nevěřili. Digitalizace školek nám dává smysl a zapadá do naší snahy investovat do projektů s přidanou hodnotou. Bonusem jsou parádní výsledky firmy a spousta spokojených klientů,“ říká Sláma k potenciálu Twigsee.
„Jinej fond kombinuje Jiřího zkušenosti s projekty se silným růstovým potenciálem a zároveň ty Honzovy s technologiemi ve vzdělávání, což je velmi zajímavá a pro nás cenná kombinace. Investici využijeme k nastavení mezinárodně stabilní a bezpečné infrastruktury projektu a na nové členy týmu,“ doplňuje pro CzechCrunch Vanda Horáčková Seidelová.
Foto: Ilja Hubálek
Vanda Horáčková Seidelová, zakladatelka startupu Twigsee
Jinej fond už investoval také do projektu Reknihy. Ten má na svědomí mladý podnikatel Tadeáš Kula a jde o online second hand s knihami, který si ale svůj sortiment pečlivě vybírá. Hraje také na notu udržitelnosti – Kula totiž garantuje, že s každou objednávkou zachrání až 400 metrů čtverečních lesů, a to přes světovou organizaci Rainforest Trust, kam posílá konkrétní obnos peněz.
„S rečtenáři jsme na jedné vlně, ale ze začátku pro nás bylo těžké oslovit i čtenáře, kterým eko nic moc neříká. Dnes už je to jinak, a to nejen díky týmu Reknih, ale také díky finanční injekci od Jinýho fondu. Díky nim dnes může putovat naše myšlenka udržitelného čtení mezi všechny čtenáře,“ říká Tadeáš Kula, zakladatel startupu Reknihy, jenž prodal už přes deset tisíc titulů a generuje stovky tisíc korun měsíčně.
„Chceme nadějným začínajícím projektům především pomoci.“
Hlavenka a Sláma se nebojí pustit ani do čistě potravinářského byznysu. Třetím zainvestovaným startupem je totiž značka Loklok, která vyrábí nápoj zvaný kombucha a inovuje starou recepturu. Jde o fermentovanou a přírodně perlivou lahůdku a alternativu ke slazeným limonádám, která postupně získává na popularitě i v Česku.
„Dnes máte v restauraci na výběr buď pivo, nebo sladké limonády. Vidíme tedy na trhu prostor a západní trhy nástup kombuchy potvrzují,“ analyzuje Sláma. Spoluzakladatel Lokloku Michal Ďuriník pak dodává: „Investice slouží k tomu, abychom urychlili růst. Máme skutečně pocit, že nastal v Česku čas na náš produkt a chceme výrobu rozjet ve větším.“
Foto: Loklok/Instagram
Kombucha Loklok
Sláma s Hlavenkou se shodují na tom, že nadějná podnikatelská osobnost je na prvním místě a byznys okolo už jde vymyslet. Přímo se nezaměřují na mladé podnikatele, avšak obvykle do jejich fondu míří lidé okolo třiceti let nebo mladší.
Konkrétní rozpočet dvojice ve svém novém fondu nemá – rozhodují se až podle startupů, které jim přijdou na stůl. „Můžeme ale začínat s docela malými penězi, klidně půl milionem korun. A pokud vše jde podle plánu, postupně škálujeme do násobně vyšších částek,“ nastiňuje Hlavenka investiční strategii, kterou zároveň zasazuje i do smluv se zakladateli.
Pěkně pomalu
Hlavenka nevidí smysl v tom, aby projekty ve fázi naprostých začátků dostávaly na rozjezd několikamilionové částky, a upozorňuje na to, že i ve Spojených státech je průměrná výše andělské investice 30 tisíc dolarů, což je přibližně 700 tisíc korun.
„Vidím velké množství startupů, které získají peníze a honí se za valuací. Ale pak se nedokáží přetočit ve fungující byznys, což je v pozdějším stádiu může doběhnout a zbankrotují. Tomu se přesně chceme vyhnout,“ říká Sláma. Vymezuje se i proti známému klišé investorů, kteří klidně nechají devět firem z deseti padnout a na té desáté – když se vše dobře sejde – vydělají miliardy.
„Ne, tak to skutečně nemáme a chceme nadějným začínajícím projektům především pomoci,“ doplňuje Sláma. Další projekty mají v Jiným fondu na radaru – za půl roku diskutovali už s více než stovkou začínajících startupů. Ač jsou oba zkušení podnikatelé, jejich celá strategie je velmi upřímná a přátelská. Může se zdát, že až na míle vzdálená od často dravé reality startupového světa.