Jižní Korea zakročila proti Applu a Googlu. Už nemohou nutit vývojáře k využívání jejich platebních systémů

Filip HouskaFilip Houska

pichai-cook-1

Foto: ICDPP/Nguyen Hung Vu

Šéf Applu Tim Cook a šéf Googlu Sundar Pichai

0Zobrazit komentáře

Je už běžnou praxí, že vývojáři třetích stran musí Applu a Googlu odvádět poplatek ve výši až 30 procent tržeb za to, že mohou své aplikace nabízet v jejich virtuálních obchodech. Čím dál častěji se ale vedou spory o tom, zda je fér, aby technologičtí giganti takové podíly z prodejů vyžadovali. A nelíbí se to ani vládním představitelům v Jižní Koreji, kteří dnes proti Applu a Googlu rázně zakročili.

Jižní Korea může v potenciálně přelomovém rozhodnutí omezit nadvládu amerických internetových firem Apple a Google v platbách za aplikace v jejich virtuálních obchodech. Jak informuje server CNBC, stala se tak první zemí, která takto radikálně zasáhla, přičemž o schválení nového zákona hlasovalo 180 ze 188 zákonodárců jihokorejského parlamentu. Byl tudíž schválen jednoznačně.

V praxi to znamená, že Apple ani Google už nebudou moci vývojáře nutit, aby zákazníci za aplikace platili prostřednictvím jejich platebních bran v App Storu, respektive Google Play, tedy příslušných obchodech s aplikacemi. Standardní proces je totiž takový, že pokud si uživatel například stáhne Spotify a sjedná si přes platební systém Applu předplatné, třicet procent z této transakce putuje do kasy Applu. Podobně to má i Google.

Jak se ovšem začaly regulační úřady na tento segment více zaměřovat, začaly Apple i Google ustupovat a nabídly vývojářům nižší poplatky. Apple například minulý týden oznámil, že se s vývojáři dohodl a že jim umožní, aby mohli přímo kontaktovat zákazníky a informovat je o jiných možnostech platby než přes App Store. Ani to dosud činit nemohli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vývojářům, kteří nedosáhnou při prodeji svých aplikací hrubých tržeb alespoň jeden milion dolarů za rok, pak Apple sníží poplatek na polovinu, tedy na 15 procent. Podobně Google už v březnu oznámil, že svůj třicetiprocentní poplatek sníží na 15 procent u prvního milionu dolarů, který daný vývojář na platformě Googlu za rok utrží.

Jižní Korea přitom patrně nebude zdaleka poslední, kdo nad podobným opatřením přemýšlí. Proti Applu a Googlu se chystá zakročit i Austrálie. Její ministr financí Josh Frydenberg řekl, že vláda uvažuje o nových zákonech, které zpřísní regulaci služeb na trhu digitálních plateb. Jde o služby Apple Pay, Google Pay, ale také o službu WeChat Pay, která spadá do portfolia čínské společnosti Tencent.

Nyní ale vyvstává otázka, zda to něco reálně změní. Zajímavý pohled na to má samotný šéf Applu Tim Cook. Ten během soudního slyšení ve sporu Applu a Epic Games, který nastal z důvodu nepovoleného obejití platební brány Applu ze strany Epic Games (tvůrců hry Fortnite), řekl, že i když budou vývojáři aplikací používat své platební systémy, Apple se stejně bude dožadovat provizí.

„Museli bychom vymyslet alternativní způsob výběru provize a nastavit proces, jak sledovat, co se děje, a fakturovat to vývojářům. To vypadá jako proces, který přece nemusí vůbec existovat,“ zmínil Cook, který nedávno oslavil desetileté výročí v pozici CEO Applu. Trefně pak celou situaci v Jižní Koreji komentuje i analytik Rene Richie na svém Twitteru.

„Takže každý vývojář v Jižní Koreji, který nepoužívá platební systémy Applu nebo Googlu, dostane na konci každého měsíce účet na 15 až 30 % a nakonec z toho bude o něco víc práce a nákladů?“ napsal známý komentátor dění ve světě Applu a do závorky připsal s odkazem na nedávné vyjádření Tima Cooka řečnickou otázku, zda si lidé mysleli, že podíl z příjmů musí být vázán přímo na transakce. Evidentně tomu tak být nemusí.

S přispěním ČTK.

Herní obchod Xzone.cz sází na raketově rostoucí segment oblečení a figurek z her i filmů. Kupuje českého prodejce Gamlery

Michal MančařMichal Mančař

spiderman_figurky

Foto: Mulyadi/Unsplash

Xzone.cz a Gamlery.cz nabídnou herní, filmový i seriálový merch

0Zobrazit komentáře

Hráči videoher nejsou jen vášnivými sběrateli achievementů za plnění rozmanitých herních výzev, ale i fyzických upomínek na své oblíbené tituly. Připomínají tak třeba nejhorlivější filmové fanoušky, jejichž náklonnost ke slavným snímkům se promítá nejen při jejich sledování, ale i ve sbírání figurek oblíbených postav a dalších doplňků s motivem milovaných filmů. A právě na takové zboží se soustředí české Gamlery.cz, které se nově stává součástí herního obchodu Xzone.cz.

Český obchod s videohrami Xzone výrazně rozšiřuje svůj záběr na výrazně rostoucím poli merchandisu, tedy doplňků jako postaviček, hrnečků nebo oblečení s motivy z populárních filmů, seriálů i her. Od současných majitelů a zakladatelů Michala Veseckého a Ondřeje Macouna kupuje za nezveřejněnou částku specializovaného prodejce Gamlery.cz.

„Zakladatelé Gamlery za těch více než deset let odvedli neuvěřitelný kus práce a v komunitě kolem her a herního oblečení se stali celebritami. Je pro nás velká čest, že se stávají součástí týmu Xzone, který díky tomu opět zvedne úroveň v herním merchandise,“ říká k akvizici Martin Schovanec, zakladatel a spolumajitel Xzone.cz.

„Spojením získáme stabilního partnera, který je českému a slovenskému publiku dobře znám. Našim úkolem pak bude přinést nadšení a zkušenosti z oblasti herního a filmového merche, kterému se věnujeme od vzniku naší značky. Jsme rádi, že Xzone, stejně jako my, je povahou rodinnou firmou, kde lidé vkládají srdce do své práce,“ dodává Michal Vesecký, spoluzakladatel Gamlery.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro milovníky popkultury a zákazníky obou firem se kromě větší nabídky nic nezmění, obě značky dokonce budou nadále působit samostatně. Pro samotné Xzone se však jedná o zajímavý krok vzhledem k dříve oznámeným plánům na zahraniční expanzi i k narůstající důležitosti merche v jeho vlastním byznysu.

Trh s ním totiž raketově roste a skladové zásoby herních i filmových produktů se v Xzone jen za letošní rok zdvojnásobily. A o tom, že právě rozmanité doplňky a nejen videohry budou pro budoucnost firmy v blízké budoucnosti klíčové, hovořil její zakladatel Martin Schovanec už v dubnovém rozhovoru pro CzechCrunch.

gamlery_xzone_prodejna

Foto: Gamlery.cz

Obchod Gamlery se specializuje na herní a filmový merchandise

„Segment merchandisu je pro nás velkým projektem a hodně na něj sázíme. V provozní ziskovosti už merch hrám výrazně konkuruje a počítáme, že tento rok už nám bude generovat více než hry,“ řekl tehdy Schovanec. S novým prodejcem pod křídly se tak zdá pravděpodobné, že se tato předpověď skutečně vyplní.

Gamlery působí i v Maďarsku a Polsku, Schovanec a jeho tým by tak mohli využít zkušeností jeho zakladatelů při plánované expanzi Xzone mimo Česko. Už v roce 2015 zamířili na Slovensko, kde převzali obchod Game Expres, nejnovějším krůčkem v naplňování zahraničních cílů pak byla před měsícem proměna této značky přímo na Xzone.sk.

Pro Xzone je akvizice další příznivou zprávou letošního léta, společnost nedávno i díky rostoucímu zájmu o merch oznámila zhruba třicetiprocentní meziroční nárůst tržeb na 112 milionů korun a vykázala zisk v řádu stovek tisíc korun. Dvojka českého trhu se navíc možná stane největším specializovaným herním obchodem, dosavadní jedničku JRC totiž koupila skupina Smarty a v jejích prodejnách plánuje prodávat i elektroniku. Současně ale slibuje vznik vlastních herních center.