Joby Aviation vypouští druhý prototyp svého vzdušného taxíku. Využije ho i americké letectvo

joby-aviation1

Foto: Joby Aviation

Nový předprodukční prototyp letounu Joby Aviation

0Zobrazit komentáře

Joby Aviation je jedním z nejpokročilejších pionýrů vyvíjejících letouny s vertikálním vzletem a přistáním. Americká společnost má za sebou již tisíce nalétaných hodin a nyní představuje svůj druhý předprodukční prototyp, jehož pohyb ve vzduchu posvětil i letecký úřad.

Joby veškeré své úsilí směřuje k roku 2024, ve kterém by mělo zahájit provoz letecké taxislužby. Ještě předtím však musí získat komerční certifikaci, tedy úřední povolení k tomu, aby mohlo ve svých futuristických letounech přepravovat lidi.

Aby se tak stalo, musí společnost dokázat funkčnost svých strojů prostřednictvím tisíce hodin, které s nimi stráví ve vzduchu. Joby je totiž jedním z průkopníků celého sektoru, a tak místo toho, aby stavěl na určitých základech, je vytváří.

Zatím se tak dělo s pomocí prototypu vzdušného taxíku pojmenovaného S4, s nímž Joby Aviation jen za loňský rok nalétalo přes 8 530 kilometrů v rámci více než tisícovky startů.

joby-aviation2

Foto: Joby Aviation

Model vzdušného taxíku S4 startupu Joby Aviation

Jedná se o jeden z mála letounů svého typu, který byl veřejnosti schopný prokázat, že dokáže vzlétnout, setrvat ve vzduchu na místě, zvládnout přechod do horizontálního letu a následně opět přistát.

Navíc má na svém kontě i prozatím historicky nejdelší let vzdušného taxíku v délce 248 kilometrů. I to je důvod, proč AAM Reality Index aktuálně řadí Joby Aviation do čela společností s potenciálem proměnit fantazie o létání několik desítek metrů nad ulicemi měst v realitu. Což je vize, kterou v minulém roce potvrdila řada dalších projektů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K S4 se nyní přidává zcela nový prototyp letounu, kterému již byla od FAA, tedy Federální letecké správy, udělena potřebná certifikace pro zahájení letových testů. Ty bude vykonávat v rámci služby u amerického letectva v programu Agility Prime. Jeho účelem je konkurovat čínskému programu vzdušných taxíků, který je táhne tamní společnost eHang.

Joby, které se v minulém roce dostalo na burzu, prozatím nevypustilo o technických parametrech své novinky příliš informací. Ukázalo jen krátké video, které prozrazuje něco alespoň o tvarech letounu. Z technologického hlediska je prozatím jisté jen to, že dolet by se měl pohybovat kolem hranice 240 kilometrů a ve vzduchu by se měl letoun pohybovat maximální rychlostí okolo 320 kilometrů v hodině.

Jak řekl JoeBen Bevirt, generální ředitel Joby Aviation, společnost bude létat s oběma modely letounů, což urychlí samotný vývoj. „Díky dvěma letadlům budeme moci zvýšit rychlost, s níž získáváme nové poznatky, a zároveň pokračovat v plnění požadavků naší smlouvy s Agility Prime,“ uzavírá Bevirt.

V Brně roste zájem o elektronické jízdenky na MHD. I tak je ale konec papírových kuponů v nedohlednu

Filip HouskaFilip Houska

Tramvaj v Brně

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety bylo téměř nutné, abyste do tramvaje přišli s malým lístkem, který jste si uvnitř sami orazili. Alespoň pokud jste chtěli cestovat v souladu se zákonem. Čím dál častější je ale dnes situace, že cestující do MHD nastupují již s elektronickou verzí jízdenky, případně si ji bezkontaktně kupují rovnou ve voze. Potvrzuje to i Brno, jež o takzvané e-jízdenky eviduje vyšší zájem. Konec papírové klasiky je ale stále v nedohlednu.

Brněnský dopravní podnik oznámil, že během loňského roku se nákup jízdenky kartou ve vozidle (aniž by se kupon fyzicky tiskl) zvýšil natolik, že překonal zájem o SMS jízdenky. Zatím nejvíce si jich lidé koupili loni v září, dohromady necelých 1,3 milionu, z toho 953 tisíc pomocí platební karty.

Jak mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková uvádí, ani tento počet však nepřevýšil počet prodaných papírových jízdenek. Těch se loni prodávalo v průměru 1,6 milionu za měsíc. I proto zatím podnik neplánuje, že by s papírovými jízdenkami skončil a šel po vzoru Ostravy, která jednorázovým kuponům dala sbohem 1. ledna roku 2020.

Kdy se brněnské MHD naplno překlopí do elektronických jízdenek, je proto zatím v nedohlednu. „Počty jízdenkových automatů už nerozšiřujeme a zachováváme jen ty stávající,“ říká Tomaštíková. Na druhou stranu se už s jednou „papírovou érou“ moravská metropole rozloučila, a to hned během prvního letošního dne.

Od 1. ledna si totiž cestující v Brně už na pobočkách dopravního podniku nekoupí papírovou předplatní jízdenku a mohou si ji nahrát pouze na platební kartu, případně na kartu bez vazby k bankovnímu účtu. Stále je ale možné si papírovou jízdenku pro brněnské zóny koupit například na pokladnách Českých drah a na dalších prodejních místech, i tam to ale spěje ke konci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možností, jak si elektronicky koupit jízdenku, je v Brně více. Kupony na bázi SMS fungují několik let, nákup kartou ve vozidle je možný od července předloňského roku. Růst zájmu o nákup kartou zkresluje v některých měsících pandemie covidu a snížený pohyb lidí, trend je však zřejmý a v posledních třech měsících loňského roku nebyl pokles proti rekordnímu září nijak zásadní.

Zatímco v roce 2020 bylo maximem 433 tisíc jízdenek placených kartou v prosinci, loni už to bylo po skončení tvrdého lockdownu v dubnu 466 tisíc. A zájem dále rostl. Loni už neklesal ani nákup SMS jízdenek. Ještě v lednu 2020, před začátkem pandemie, využilo SMS jízdenku či další možnost, aplikaci Sejf, 462 tisíc lidí, v červnu 2020 před nástupem nákupu kartou 433 tisíc lidí. Poté zájem kolísal a loni v posledních čtyřech měsících se usadil na hodnotách okolo 300 tisíc jízdenek měsíčně.

S přispěním ČTK.