Joby Aviation vypouští druhý prototyp svého vzdušného taxíku. Využije ho i americké letectvo
Joby Aviation je jedním z nejpokročilejších pionýrů vyvíjejících letouny s vertikálním vzletem a přistáním. Americká společnost má za sebou již tisíce nalétaných hodin a nyní představuje svůj druhý předprodukční prototyp, jehož pohyb ve vzduchu posvětil i letecký úřad.
Joby veškeré své úsilí směřuje k roku 2024, ve kterém by mělo zahájit provoz letecké taxislužby. Ještě předtím však musí získat komerční certifikaci, tedy úřední povolení k tomu, aby mohlo ve svých futuristických letounech přepravovat lidi.
Aby se tak stalo, musí společnost dokázat funkčnost svých strojů prostřednictvím tisíce hodin, které s nimi stráví ve vzduchu. Joby je totiž jedním z průkopníků celého sektoru, a tak místo toho, aby stavěl na určitých základech, je vytváří.
Zatím se tak dělo s pomocí prototypu vzdušného taxíku pojmenovaného S4, s nímž Joby Aviation jen za loňský rok nalétalo přes 8 530 kilometrů v rámci více než tisícovky startů.
Jedná se o jeden z mála letounů svého typu, který byl veřejnosti schopný prokázat, že dokáže vzlétnout, setrvat ve vzduchu na místě, zvládnout přechod do horizontálního letu a následně opět přistát.
Navíc má na svém kontě i prozatím historicky nejdelší let vzdušného taxíku v délce 248 kilometrů. I to je důvod, proč AAM Reality Index aktuálně řadí Joby Aviation do čela společností s potenciálem proměnit fantazie o létání několik desítek metrů nad ulicemi měst v realitu. Což je vize, kterou v minulém roce potvrdila řada dalších projektů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsK S4 se nyní přidává zcela nový prototyp letounu, kterému již byla od FAA, tedy Federální letecké správy, udělena potřebná certifikace pro zahájení letových testů. Ty bude vykonávat v rámci služby u amerického letectva v programu Agility Prime. Jeho účelem je konkurovat čínskému programu vzdušných taxíků, který je táhne tamní společnost eHang.
Joby, které se v minulém roce dostalo na burzu, prozatím nevypustilo o technických parametrech své novinky příliš informací. Ukázalo jen krátké video, které prozrazuje něco alespoň o tvarech letounu. Z technologického hlediska je prozatím jisté jen to, že dolet by se měl pohybovat kolem hranice 240 kilometrů a ve vzduchu by se měl letoun pohybovat maximální rychlostí okolo 320 kilometrů v hodině.
Jak řekl JoeBen Bevirt, generální ředitel Joby Aviation, společnost bude létat s oběma modely letounů, což urychlí samotný vývoj. „Díky dvěma letadlům budeme moci zvýšit rychlost, s níž získáváme nové poznatky, a zároveň pokračovat v plnění požadavků naší smlouvy s Agility Prime,“ uzavírá Bevirt.