Jako taxi nebo záchranář. EHang v Jižní Koreji demonstroval schopnosti svého autonomního elektroletounu

ehang1

Foto: EHang

EHang demonstroval, že autonomní eVTOL letouny již jsou schopny nabídnout své služby

0Zobrazit komentáře

Společnosti, které vyvíjí vlastní vzdušné taxíky budoucnosti, se prozatím pohybují jen na úrovni vývoje a grafických vizualizací. Jen hrstka z nich je schopna dostat své stroje do vzduchu, natož pak nad střechy městských budov, kde bychom se s nimi měli v budoucnu setkávat nejčastěji. Neplatí to však o čínské společnosti EHang.

Ta svůj futuristický letoun s označením EHang 216 vyslala na tři dobrodružné výpravy, během kterých měl tento autonomní prostředek prokázat, že letouny eVTOL, tedy elektrické letouny s kolmým vzletem a přistáním, již dávno nejsou jen myšlenkou uvězněnou na papíře. A podařilo se.

První let se odehrál z ostrova Yeouido, který je nazýván Manhattanem Soulu. V této lokalitě by měly letouny sloužit především jako vzdušná taxislužba propojující hustě osídlené oblasti s bankovní a finanční čtvrtí města. Druhý zkušební let proběhl nad městem Tegu, při kterém byl letoun pověřen úkolem dodat záchranné hasičské a lékařské vybavení.

ehang4

Foto: EHang

EHang 216 nad městem

ehang6

Foto: EHang

EHang 216 je schopen zajistit městskou mobilitu

Během posledního testu pak letoun obletěl i pobřeží kolem ostrova Čedžu, což je oblíbená trasa mnoha vyhlídkových letů. Ve všech těchto lokalitách by měly stroje běžně nabízet své služby od roku 2023, potažmo o dva roky později, EHang ovšem musí vyřešit veškeré úřední náležitosti s tamním ministerstvem, jež orgány pro leteckou přepravu zastřešuje.

Mimo jiné probíhají jednání s partnery, přičemž je potřeba navázat spolupráci s jednotlivými obcemi, ve kterých bude dopravce své letecké služby nabízet. Konkrétně město Tegu již o tyto služby projevilo zájem a ostrov Čedžu hledá finance na podporu a rozvoj operací spojených s městkou mobilitou. A o vzdušné mobilitě s nadšením mluví i samotný starosta Soulu Seo Jeong-hyup.

Z technického hlediska by pak měly autonomní letouny nabízet místo pro dvoučlennou posádku, která by se do vzduchu dostávala s pomocí šestnácti rotorů namontovaných na osmi ramenech. A pokud se vše podaří podle plánu, stroj bude schopen vyvíjet rychlost až 130 km/h, přičemž standardní letová rychlost je 100 km/h. Na jedno nabití pak zvládne zhruba 20 minut a vzdálenost 30 kilometrů.

Celkově by měl mít EHang za sebou přes dva tisíce letů ve více než 21 městech a šesti zemích světa. Model EHang 216 si dokonce na konto připsal i vůbec první let autonomního eVTOL letounu s živou posádkou na palubě. Tato událost se odehrála letos v červnu v Číně a celý let dopadl nad očekávání dobře. Firma má proto v plánu již brzy začít svůj letoun vyrábět v Rakousku a naplno rozjet novou budoucnost nejen městské mobility.

K tomu mají velmi blízko i společnosti Volocopter a Lilium, jejichž stroje se v rámci nejrůznějších letových testů také pravidelně odlepují od země. Obě původem německé společnosti zároveň ve velkém pracují i na infrastruktuře, která je pro poskytování městské letecké mobility stejně důležitá jako samotné stroje. Lilium plánuje zahájit přepravu okolo roku 2025, Volocopter by pak první odvážlivce chtěl převážet již za dva roky.