Josef Průša: Jak v Prusa Research minimalizujeme škody a vedle 3D tiskáren si vyrábíme i vlastní dezinfekce

Josef PrůšaJosef Průša

Josef Prusa_Prusa Research_005Komentář

Foto: Prusa Research

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

0Zobrazit komentáře

Vyhlášený nouzový stav ovlivňuje všechny v České republice. Mnoho firem svým zaměstnancům ordinuje práci z domova, ale pochopitelně ne všechna práce jde dělat na dálku. Týká se to i výroby 3D tiskáren, kterou potřebují i v krizové situaci zachovat v české firmě Prusa Research.

Její spoluzakladatel Josef Průša nyní pro CzechCrunch popisuje, jak se ve firmě na nebezpečí spojená se šířením viru COVID-19 již delší dobu připravují, jaká opatření zavádějí a jak si zvládnou vedle 3D tiskáren vyrábět i vlastní dezinfekci.

***

Situaci v Číně jsem sledoval od začátku a s kamarádem Lukášem Codrem, který tam žije, jsme se často bavili o jejich poměrně dost drakonických opatřeních. Nejprve jsem se smál já jim, ale pak mi došlo, že nakonec se bude smát on nám, protože ta míra kontroly a dost výrazné omezení fungování společnosti, které zvládli oni, tady nejsme schopni dát. V Číně se přitom dnes už dostali do situace, kdy mají většinu nákaz s původem ze zahraničí a fungují téměř jako před začátkem epidemie.

Takže jsme nebyli tak úplně zaskočeni a otevřeně jsme ve firmě mluvili o tom, co nás čeká. Všechno, co vyrábíme a vyvíjíme, je open source, takže otevřenost máme tak nějak v nátuře a chováme se podle toho. Nyní děláme prakticky každý den nějaké nová opatření, o kterých pravidelně ostatní informujeme. Domácí karantény pro všechny, co se vrátili ze zahraničí, jsme zavedli někdy před 3 týdny, prakticky hned, jakmile se to rozjelo v Itálii.

Nějak jsem nesdílel tehdejší vládní stanovisko, že pokud je v nějakém městě nákaza, která může mít až dvoutýdenní inkubační dobu, během které jste infekční, ve vedlejším městě už být nemůže, a že lidi z Milána prostě na hory nejezdí. V té době jsme také začali důrazně nedoporučovat jakékoliv cestování do zahraničí – což byl v té době docela problém některým kolegům vysvětlit.

prusa-research-farma

Foto: Prusa Research

Tisková farma na výrobu 3D tiskáren Prusa Research

Abychom jim ulehčili rozhodování, nabídli jsme uhradit storno zájezdu. Pořád lepší, než se pak vrátit potenciálně nakažen, a ještě muset být 14 dní doma. Časem to pochopili všichni.

Od začátku také lidi uklidňujeme, že v našem relativně mladém kolektivu se většině nic nestane, ale jak je nás skoro 500, ať to na druhou stranu berou vážně – určitě mezi námi bude někdo, kdo má nějaký závažnější zdravotní problém, který by mohl být fatální. A ať pro jistotu nenavštěvují ani své starší rodiče/prarodiče.

Další logické opatření byl home office, ke kterému sáhla už většina firem – tedy všem potřebným včas zprovoznit VPN, nafasovat tiskárny a materiál, aby mohli fungovat z domova. Samozřejmě i zde dochází k porodním bolestem, se kterýma se dřív nepočítalo a musí se dořešit, jako když se zapomenou lidi z VPN odpojit, dívají se třeba filmy a přetíží firemní linku pro ostatní v baráku.

Klíčové ruce potřebujeme v baráku

Zároveň bohužel nejsme čistě IT firma, ale hlavně výrobní, a 3D tiskárnu, ať byste se snažili jakkoliv, vzdáleně nevyrobíte. Je tedy pro nás klíčové ty ruce v baráku mít. Máme dvousměnný provoz, kdy si směny předávají pracoviště a je tam jednu chvíli docela šrumec. Takže jsme prodloužili pauzu mezi předávkou, aby se směny nepotkaly, a je čas pracoviště vydezinfikovat.

Všechna ostatní oddělení, které občas musí být v kancelářích, jsme rozdělili na půlky a střídají se. Zrušení všech schůzek, veřejného fungování našeho PrusaLabu, odběrného místa e-shopu, kde lidem nevyzvednuté zboží na naše náklady zašleme dopravcem atd., to jsou už pak takové standardní opatření.

No a jak lidi dostat do práce zdravé? Jednak jsme všem přidali 7 sick days (na 15 celkem), aby nemuseli přemýšlet, když se necítí úplně OK, zda stejně mají jít do práce, nebo řešit doktory. Samozřejmě jsme měli trochu obavy, jak to bude fungovat. Ve výrobě se tyhle benefity občas zneužívají, ale zatím máme doma kolem 20 procent lidí, takže velká pochvala.

Na vstupu do budovy testujeme termokameru s alarmem na teplotu používanou na letištích, což je super věc, kterou ale teď není možné koupit, protože je chce každý. Třeba v Číně jimi osazují každý vchod prakticky všude a myslím, že i mají zákaz je vyvážet.

Měření bezdotykovými teploměry je pak standard (také už je neseženete). Vchodové dveře jsme osadili automatickým otevíráním na fotobuňku (další věc, kterou už neseženete), aby nemusel každý sahat na jednu kliku, plus od pondělí budeme mít u vchodu bezdotykové stojany s dezinfekci, nejenom na záchodech. Přece jenom to mytí rukou je jedna z nejúčinnějších prevencí.

Vyrábíme si vlastní dezinfenkci

A když jsme u těch dezinfekcí, shodou náhod máme polymerovou divizi, kde zkoumáme a vyvíjíme nové plasty a resiny pro 3D tisk, tak jsme jenom náš testovací provoz dočasně přeměnili na výrobu dezinfekce podle návodu WHO.

Kdybyste náhodou sehnali přísady (75% IPA, ale místo nedostatkové IPA se to dá dělat i z normálního alkoholu, 3% peroxid, destilována voda a glykol na zahuštění), dávejte si pozor na statický náboj, který by mohl způsobit vznícení – isopropylalkohol je vysoce hořlavý (my mícháme v inertní atmosféře a všechny komponenty důkladně uzemněné) a nikdy nevyrábějte víc než 50 litrů najednou.

prusa-dezinfekce

Foto: Prusa

Josef Průša s vlastní dezinfekcí

Po promíchání vše dávkujeme do čistých nádob, které skladujeme na vyhrazených místech a dodržujeme doporučenou dobu 72 hodin před použitím, aby byl roztok zbaven všech možných přítomných zárodečných buněk. Kromě přípravy desinfekčního roztoku byla testována i možnost připravit desinfekci ve formě gelu, a to pomocí zahušťovacích přísad využívaných v kosmetice.

Běžně dostupná zahušťovadla byla bohužel vyhodnocena jako nevhodná pro použití ve směsích obsahujících vysoký podíl alkoholu, jelikož se v přítomnosti alkoholů stávají nerozpustnými a nemohou tak plnit svou funkci. Ve vývoji formulace správně konzistentního desinfekčního gelu budeme nicméně dále pokračovat, máme suroviny zhruba na 1 000 litrů. Dezinfekce plánujeme pro interní použití a rozdávat našim lidem.

Podporujeme kola a spolujízdu

Ale jak ty lidi dostat k nám? MHD je takový pojízdný rozsévač nemocí, takže je úplně ideální se mu vyhnout. To ale není úplně jednoduché a úplné možné, ale aspoň se můžete pokusit. Pokud můžete, doporučujeme chůzi, nebo jízdu na kole. To je také proč jsme zasponzorovali v celé České republice provoz Rekol na 14 dní zdarma. Podporujeme také spolujízdu – nabízíme bonus 2 000 korun měsíčně pro řidiče plus 1 000 korun za každého jeho spolujezdce.

V kantýně ve vedlejší budově jsme domluvili půl hodinu vyhrazenou jenom pro naše lidi a prostě se obecně snažíme co nejvíc minimalizovat jakékoliv riziko. Na cestě máme i ty generátory ozónu, kterými se čistí MHD, chceme je pouštět přes noc. Bohužel před vyhlášením nynějších zákazů si ale lidi stejně kompletně neohlídáte.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vždycky je u někoho doma partner, který dělá ve firmě, kde na veškerá opatření kašlou, nebo ani žádná nezavedla, a nikoho nepřekvapí, že člověk, co se vrátil z Itálie pár dní před povinnou karanténou, jde normálně do práce. Tak doufám, že to nyní budou brát všichni vážněji. A třeba se dočkáme i funkčních testů.

Teď se kolegyně s teplotou doma a rizikovým kontaktem po dlouhém úsilí dovolala na oficiální linku, kde jí řekli, že testují pouze lidi, co byli v rizikových oblastech v zahraničí. Nebo kolega si zajede na odběr do oficiální odběrné stanice v Ústí, kde mu řeknou, že se čeká na chemikálie do testů a nejsou mu schopni říct, kdy budou výsledky.

Půjdeme čínskou cestou

A co dál? Protože stávající stav bude trvat dlouhé týdny, ne-li měsíce, půjdeme čínskou cestou. Máme na cestě 25 tisíc roušek, mají dorazit tento týden, a budeme je dávat každému, kdo půjde do budovy. Spolu s měřením teploty je to spolehlivá cesta, jak v práci nikoho nenakazit. Zároveň nám jde i o to, aby se lidi nebáli k nám chodit. Rouška vás sice neochrání před nákazou, ale nenakazíte ani nikoho jiného – je tedy nutné, aby ji nosili povinně všichni…

prusa-termokamery

Foto: Prusa

V Prusa Research nasadili i termokamery

Pokud by takhle uvažovali všichni, za pár týdnů máme po nákaze. Bohužel, podle toho, co slyšíme od kolegů, jak to řeší ve firmách jejich partnerů, nebo jak jsou samotní lidé nezodpovědní, dříve nebo později alespoň částečné karanténě nevyhneme, i přes naše opatření.

Myslím, že názory typu „proč se snažit, když je to stejně nevyhnutelné“, jsou zcestné. Je potřeba celý tým naučit, jak se chovat a chránit co nejdřív a co nejlépe. Tahle opatření se budou velice pravděpodobně používat dlouhé měsíce nebo klidně i rok, než se rozjede opravdu masové testování nebo bude k dispozici očkování, protože stále bude hrozit reimport nákazy z okolních států, jakmile se uvolní cestování.

A ještě závěrem, opravdu se snažte udělat vše pro to, abyste se nenakazili. COVID-19 známe pár měsíců a nikdo neví, jaké budou dlouhodobé následky na vaše tělo, i když byste měli jen slabší průběh.

Ondřej Švrček z Mobilního rozhlasu: Vrací se nám roky tvrdé práce. V době krize rozesíláme stovky tisíc zpráv denně

ondrej-svrcek1Komentář

Foto: Neogenia

Ondřej Švrček, zakladatel Munipolisu

0Zobrazit komentáře

Informovanost občanů je v době vyhlášeného nouzového stavu, který kvůli šíření epidemie koronaviru zásadně omezil život v České republice, naprosto klíčová. Kanálů, jak získávat informace, je pochopitelně hned několik, ale jako velmi efektivní způsob předávání informací v konkrétních oblastech se (nejen) v posledních dnech ukazuje Mobilní rozhlas, platforma pro chytrou obecní komunikaci.

Za Mobilním rozhlasem stojí Ondřej Svrček, který nyní pro CzechCrunch popisuje své nadšení z toho, že se konečně ukazuje význam chytré digitální komunikace, již nosil v hlavě již od roku 1997.

***

Jsou momenty, kdy člověk pochybuje o tom, co dělá. Přemýšlí, jestli jeho mise není pouze chiméra, za kterou se bude hnát až do úplného vyhoření. A jestli celkově nepřeceňuje roli svého projektu. Myslím, že to zažil každý, kdo na jedné věci pracoval několik let v kuse. Ale pak jsou naštěstí momenty, které vám to všechno vrátí, kdy máte dojem, že se veškeré odříkání vyplatilo. A tento moment paradoxně zažívám právě teď, v době, kdy zemi svírá bezprecedentní krizový stav.

Myšlenku na Mobilní rozhlas, tedy platformu, která by dokázala zkonsolidovat komunikaci a následně ji emitovat libovolným kanálem, jsem držel v hlavě od roku 1997. Tenkrát můj rodný Přerov zasáhly povodně, Bečva zaplavila většinu města a my se ocitli bez jakýchkoliv informací. Seděli jsme v bytě a obvolávali krizová čísla i příbuzné, jedno za druhým však utichla, jak pevné linky zaplavovala voda. A pak utichla i ta naše.

„Jsme připraveni jet s týmem nonstop, abychom dostali obecní informace ke všem, kteří je potřebují.“

Přesně ten strach, kdy nevíte, co se děje, na co se připravit, co bude s vámi a vašimi blízkými, protože se nemáte na koho obrátit, jsem si předsevzal v krizových situacích vymýtit. Právě Mobilním rozhlasem, gov-tech startupem, kterému se věnuji poslední roky. Řešení si v posledních letech postupně pořídila více než desetina českých obcí.

mobilni-rozhlas-aplikace

Foto: Mobilní rozhlas

Aplikace Mobilní Rozhlas

Navzdory obrovským nákladům jsme ho vždy stavěli tak, aby obstálo v nejtěžší krizi – a to i přesto, že v průběhu roku bývají nejrozesílanější informace o kulturních akcích nebo uzavírkách. Teď se ukazuje, že se to vyplatilo.

7300 %. To je nárůst v trafficu za jediný den. Zatímco na počátku týdne se poslalo možná tak dva tisíce esemesek denně, teď jich rozesíláme 150 tisíc. K tomu skoro 100 tisíc e-mailingů a 60 tisíc push notifikací. Denně máme skoro 2 500 nových registrací.

Města a obce, se kterými jsme domlouvali často neúspěšně zapojení v posledních měsících, přichází a službu jim aktivujeme v řádech dnů. Že to jde jsme si dokázali ve spolupráci s Prahou 3 a jejími 70 tisíci obyvateli – zapojili jsme ji během několika dnů, okamžitě vybrali 600 kontaktů a počet zapojených lidí stoupá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Vlastně mi teprve teď dochází, že jsme to – zatím – ustáli. A hlavně – že jsme i nadále akceschopní a máme tedy šanci stát se v současné situaci strategickým partnerem. Protože se konečně ukazuje skutečný přínos a hodnota digitální komunikace. Dohodli jsme se proto, že Mobilní rozhlas nyní nabídneme všem obcím v Česku i na Slovensku zdarma pro krizovou komunikaci. Jsme připraveni jet s týmem nonstop, abychom dostali obecní informace ke všem, kteří je potřebují.

A pokud nám chcete pomoci, můžete. Dejte vědět starostům z obcí, kde máte třeba rodiče nebo prarodiče. Urgentní zprávy o dění v oblasti včetně užitečných informací například o dostupnosti lékařské péče může senior dostat i jako hlasový hovor. A pokud se budete registrovat i Vy, budete mít okamžitý přehled co se děje na místech, která jsou pro vás důležitá.