Jsem rád, že se Jana Žižku vůbec podařilo dát dohromady, říká Petr Jákl. Teď pracuje pro Hollywood
Petr Jákl, scenárista, režisér i producent Jana Žižky, mluví v rozhovoru o reakcích na film, o tom, jak ho připravoval i jak se má zaplatit.
Režisér Petr Jákl při natáčení filmu Jan Žižka
Původně to tak docela nebylo v plánu, film Jan Žižka se ale s poměrně velkým náskokem stal nejdražším projektem, který u nás vznikl. Pochopitelně si tím získal mnoho pozornosti už dlouho předtím, než ho kdokoliv viděl. A když před několika týdny konečně vstoupil do kin v Česku i v zahraničí, rozvířil diskuzi. Ať už o něm ale různí diváci říkají cokoli, Žižkovi může někdo jen těžko odepřít jednu věc: takový film u nás prakticky nemá obdoby.
„Obrovským úspěchem je pro mě samotný fakt, že se Jana Žižku podařilo dát dohromady,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch jeho producent, scenárista i režisér Petr Jákl. Sám ve filmech zpočátku působil hlavně jako kaskadér nebo dablér hollywoodských herců, v této pozici si ale vybudoval zvučné jméno a následně prorazil i v dalších filmařských profesích. Teď díky snímku o českém vojevůdci, kterého za hranicemi zná spíš málokdo (v USA skoro nikdo), pracuje jako producent na několika amerických projektech s herci jako Russel Crowe.
Při pohledu na ČSFD nebo agregátor recenzí Rotten Tomatoes by se mohlo zdát, že Jáklův historický spektákl příliš neuspěl, a toto vnímání moc nenaruší ani pohled na tržby – podle serveru Box Office Mojo teď dosahují necelých čtyř milionů dolarů při rozpočtu dvacet milionů dolarů. Záměry tvůrců ale směřují hlavně ke streamovacím platformám.
Jákl s námi mluvil třeba o tom, jak se mu podařilo investory přesvědčit, že příběh Jana Žižky dává smysl natočit a obsadit do něj světoznámé herce. V souvislosti s tím přišla řeč také na to, jak se film může dostat do zisku i při relativně nízkých příjmech. A samozřejmě jsme nezapomněli ani na tvůrčí stránku věci, takže dojde i na vysvětlení pro mnohé zvláštní scény se lvem.
Sledoval jste reakce na Jana Žižku? Co na ně říkáte?
Reakce sleduji, ale spíš než čtení recenzí je to hlavně mluvení s lidmi na premiérách nebo mi někdo zavolá či napíše e-mail. A samozřejmě, když už mi někdo zavolá nebo napíše, většinou to bude něco pozitivního. Z toho mě nejvíc potěšily zprávy, podle nichž ten film lidi různým způsobem silně zasáhl – některé přesně tak, jak jsem zamýšlel.
Zaregistroval jsem ale i kritické pohledy. Snažím se je brát s naprostým respektem, jen mi připadá zvláštní, když kritici popisují, jak by ten film měl vypadat podle nich, a nejsou konstruktivní ke snímku, který viděli. Někdy mi přijde, že už k němu přistupovali s očekáváním něčeho špatného, nebo si představovali něco jiného a nedali mu šanci. Jako by nepochopili nebo odmítli pochopit, jak jsem to myslel.
Mohou ale mít i jiný způsob vnímání filmu než já a nejsou schopni ho pojmout. To je prostě fakt. Proto jsem vždy rád i za negativní kritiky, jelikož mě posouvají dál. Chci mít co největší pokoru a tohle mi vždycky správně srazí ego – skloním hlavu jako u juda, kde se klaní soupeřovi. Vidím to jako názor, který respektuji a snažím se z něj brát pozitivní ponaučení.
Co podle vás část kritiky nepochopila?
Nechtěl jsem dělat Žižkův životopis. Chtěl jsem dělat osobní příběh někoho, kdo se později stal velkým vojevůdcem nebo obecně člověkem, který v životě něco významného dokázal. V tomhle momentě je mi jedno, jestli je braný jako pozitivní nebo negativní osobnost, protože jsem ukazoval příběh, který mohl vést k jeho pozdějším činům. Film se přitom zabývá obdobím, z něhož moc faktů o Žižkovi není známo, v podstatě ale to, co proběhlo tenkrát, se v podobném smyslu může stát někomu i dnes.
Takže jste se vlastně snažil odhadnout, co vedlo k tomu, že se Žižka stal Žižkou?
V podstatě ano. Samozřejmě jsem se snažil dohledat všechny relevantní materiály a myslím, že se mi to podařilo. S tím, že co šlo, to jsem pak použil. Potom ale k té postavě Žižky zbývá ještě vytvořit něco, čemu diváci porozumějí a spojí se to s jejich znalostmi. Třeba si zpětně řeknou: „Jo, slyšel jsem, že pracoval pro krále Václava IV., protože od něj potom dostal milost.“ Nikdo neví, co se přesně dělo, ale snažil jsem se použít co možná nejvíce známých informací – včetně nějakých myšlenek Jana Husa, písně Ktož jsú boží bojovníci nebo dalších reálií specifických pro pozdější dobu.
Totéž platí pro samotného Žižku. Například s vozovou hradbou nepřišel jako s hotovou věcí, nějak se to vyvinulo. Stejně tak cepy s hřeby – mohl vidět lidi mlátit slámu a zamyslet se, jak je s dostupnými nástroji vyzbrojit. Vím, že v začátku je ten film trochu komplikovanější a je třeba se víc soustředit, ale i když to někomu unikne, pozdější osobní příběh Žižky a Kateřiny bude pořád fungovat. To je hlavní linie. A kontext lze lépe pochopit při dalším zhlédnutí.
Jak jste přišli na nápad scény se lvem? Měli bychom v ní hledat nějaký symbolismus spojený se lvem v českém státním znaku?
Ano, chtěl jsem nějakým netradičním způsobem použít lva z našeho znaku, a tak vznikla tato scéna. Václav IV. choval plno kočkovitých šelem, takže se podobná scéna nabízela.
Co pro vás bylo hlavním motivem osobního příběhu Žižky ve filmu?
Chtěl jsem zjistit, proč a jak lidi jako on různé okolnosti mění. Také jsem chtěl i ve špatných věcech najít naději, že něco zlého může vyvolat něco dobrého. Podobnou naději vždy hledám i v životě – důvod, proč člověk jde dál. Proto jsem to chtěl vložit do filmu, vše ostatní je pak vlastně pozlátko. Samozřejmě mě zajímá politika, mám rád bitvy a drsné věci, co se do středověku hodí, nakonec jsou ale pro mě stěžejní emoce, které bude divák na konci cítit. Právě kvůli nějaké silné emoci pro mě byly důležité všechny podobné filmy, a proto jsem se k nim vracel.
Vícekrát jste zmiňoval, že scénář se mnohokrát přepracovával. Můžete nastínit, jaký byl původní návrh a v čem se udály největší změny?
Původní návrh scénáře byl o mladém Žižkovi, ale jinak byl naprosto jiný. Ve všem. I ve vyznění příběhu.
Co sám považujete za největší úspěch kolem filmu?
Obrovský úspěch je samozřejmě samotný fakt, že se Jana Žižku podařilo dát dohromady a navíc s hvězdami, jaké bych nikdy neočekával. Nakonec mě ale ještě více potěšilo, že v tom filmu je něco, co se lidí může dotknout, pokud ho na sebe nechají zapůsobit. Jednak je tam prostor pro určitou hrdost, jednak poselství, že i já můžu něco změnit, když se mi to nelíbí.