Jsem rád, že se Jana Žižku vůbec podařilo dát dohromady, říká Petr Jákl. Teď pracuje pro Hollywood

Petr Jákl, scenárista, režisér i producent Jana Žižky, mluví v rozhovoru o reakcích na film, o tom, jak ho připravoval i jak se má zaplatit.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jakl_1Rozhovor

Foto: Bioscop

Režisér Petr Jákl při natáčení filmu Jan Žižka

0Zobrazit komentáře

Původně to tak docela nebylo v plánu, film Jan Žižka se ale s poměrně velkým náskokem stal nejdražším projektem, který u nás vznikl. Pochopitelně si tím získal mnoho pozornosti už dlouho předtím, než ho kdokoliv viděl. A když před několika týdny konečně vstoupil do kin v Česku i v zahraničí, rozvířil diskuzi. Ať už o něm ale různí diváci říkají cokoli, Žižkovi může někdo jen těžko odepřít jednu věc: takový film u nás prakticky nemá obdoby.

„Obrovským úspěchem je pro mě samotný fakt, že se Jana Žižku podařilo dát dohromady,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch jeho producent, scenárista i režisér Petr Jákl. Sám ve filmech zpočátku působil hlavně jako kaskadér nebo dablér hollywoodských herců, v této pozici si ale vybudoval zvučné jméno a následně prorazil i v dalších filmařských profesích. Teď díky snímku o českém vojevůdci, kterého za hranicemi zná spíš málokdo (v USA skoro nikdo), pracuje jako producent na několika amerických projektech s herci jako Russel Crowe.

Při pohledu na ČSFD nebo agregátor recenzí Rotten Tomatoes by se mohlo zdát, že Jáklův historický spektákl příliš neuspěl, a toto vnímání moc nenaruší ani pohled na tržby – podle serveru Box Office Mojo teď dosahují necelých čtyř milionů dolarů při rozpočtu dvacet milionů dolarů. Záměry tvůrců ale směřují hlavně ke streamovacím platformám.

Jákl s námi mluvil třeba o tom, jak se mu podařilo investory přesvědčit, že příběh Jana Žižky dává smysl natočit a obsadit do něj světoznámé herce. V souvislosti s tím přišla řeč také na to, jak se film může dostat do zisku i při relativně nízkých příjmech. A samozřejmě jsme nezapomněli ani na tvůrčí stránku věci, takže dojde i na vysvětlení pro mnohé zvláštní scény se lvem.

jan-zizka-02

Foto: Stanislav Honzík

Režisér filmu Petr Jákl a hlavní hvězda Ben Foster

Sledoval jste reakce na Jana Žižku? Co na ně říkáte?
Reakce sleduji, ale spíš než čtení recenzí je to hlavně mluvení s lidmi na premiérách nebo mi někdo zavolá či napíše e-mail. A samozřejmě, když už mi někdo zavolá nebo napíše, většinou to bude něco pozitivního. Z toho mě nejvíc potěšily zprávy, podle nichž ten film lidi různým způsobem silně zasáhl – některé přesně tak, jak jsem zamýšlel.

Zaregistroval jsem ale i kritické pohledy. Snažím se je brát s naprostým respektem, jen mi připadá zvláštní, když kritici popisují, jak by ten film měl vypadat podle nich, a nejsou konstruktivní ke snímku, který viděli. Někdy mi přijde, že už k němu přistupovali s očekáváním něčeho špatného, nebo si představovali něco jiného a nedali mu šanci. Jako by nepochopili nebo odmítli pochopit, jak jsem to myslel.

Mohou ale mít i jiný způsob vnímání filmu než já a nejsou schopni ho pojmout. To je prostě fakt. Proto jsem vždy rád i za negativní kritiky, jelikož mě posouvají dál. Chci mít co největší pokoru a tohle mi vždycky správně srazí ego – skloním hlavu jako u juda, kde se klaní soupeřovi. Vidím to jako názor, který respektuji a snažím se z něj brát pozitivní ponaučení.

Co podle vás část kritiky nepochopila?
Nechtěl jsem dělat Žižkův životopis. Chtěl jsem dělat osobní příběh někoho, kdo se později stal velkým vojevůdcem nebo obecně člověkem, který v životě něco významného dokázal. V tomhle momentě je mi jedno, jestli je braný jako pozitivní nebo negativní osobnost, protože jsem ukazoval příběh, který mohl vést k jeho pozdějším činům. Film se přitom zabývá obdobím, z něhož moc faktů o Žižkovi není známo, v podstatě ale to, co proběhlo tenkrát, se v podobném smyslu může stát někomu i dnes.

Takže jste se vlastně snažil odhadnout, co vedlo k tomu, že se Žižka stal Žižkou?
V podstatě ano. Samozřejmě jsem se snažil dohledat všechny relevantní materiály a myslím, že se mi to podařilo. S tím, že co šlo, to jsem pak použil. Potom ale k té postavě Žižky zbývá ještě vytvořit něco, čemu diváci porozumějí a spojí se to s jejich znalostmi. Třeba si zpětně řeknou: „Jo, slyšel jsem, že pracoval pro krále Václava IV., protože od něj potom dostal milost.“ Nikdo neví, co se přesně dělo, ale snažil jsem se použít co možná nejvíce známých informací – včetně nějakých myšlenek Jana Husa, písně Ktož jsú boží bojovníci nebo dalších reálií specifických pro pozdější dobu.

jan-zizka-medieval-ben-foster-michael-caine-1

Foto: Stanislav Honzík

Vinzenz Kiefer, Ben Foster a Michael Caine ve filmu Jan Žižka

Totéž platí pro samotného Žižku. Například s vozovou hradbou nepřišel jako s hotovou věcí, nějak se to vyvinulo. Stejně tak cepy s hřeby – mohl vidět lidi mlátit slámu a zamyslet se, jak je s dostupnými nástroji vyzbrojit. Vím, že v začátku je ten film trochu komplikovanější a je třeba se víc soustředit, ale i když to někomu unikne, pozdější osobní příběh Žižky a Kateřiny bude pořád fungovat. To je hlavní linie. A kontext lze lépe pochopit při dalším zhlédnutí.

Jak jste přišli na nápad scény se lvem? Měli bychom v ní hledat nějaký symbolismus spojený se lvem v českém státním znaku?
Ano, chtěl jsem nějakým netradičním způsobem použít lva z našeho znaku, a tak vznikla tato scéna. Václav IV. choval plno kočkovitých šelem, takže se podobná scéna nabízela.

Co pro vás bylo hlavním motivem osobního příběhu Žižky ve filmu?
Chtěl jsem zjistit, proč a jak lidi jako on různé okolnosti mění. Také jsem chtěl i ve špatných věcech najít naději, že něco zlého může vyvolat něco dobrého. Podobnou naději vždy hledám i v životě – důvod, proč člověk jde dál. Proto jsem to chtěl vložit do filmu, vše ostatní je pak vlastně pozlátko. Samozřejmě mě zajímá politika, mám rád bitvy a drsné věci, co se do středověku hodí, nakonec jsou ale pro mě stěžejní emoce, které bude divák na konci cítit. Právě kvůli nějaké silné emoci pro mě byly důležité všechny podobné filmy, a proto jsem se k nim vracel.

Vícekrát jste zmiňoval, že scénář se mnohokrát přepracovával. Můžete nastínit, jaký byl původní návrh a v čem se udály největší změny?
Původní návrh scénáře byl o mladém Žižkovi, ale jinak byl naprosto jiný. Ve všem. I ve vyznění příběhu.

Co sám považujete za největší úspěch kolem filmu?
Obrovský úspěch je samozřejmě samotný fakt, že se Jana Žižku podařilo dát dohromady a navíc s hvězdami, jaké bych nikdy neočekával. Nakonec mě ale ještě více potěšilo, že v tom filmu je něco, co se lidí může dotknout, pokud ho na sebe nechají zapůsobit. Jednak je tam prostor pro určitou hrdost, jednak poselství, že i já můžu něco změnit, když se mi to nelíbí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Něco podobného se do filmu málokdy podaří dostat a sám bych považoval za splněný úkol, kdyby si z Žižky „něco navíc“ odnesl byť jediný divák. A jsem nadšený, že je takových diváků podle reakcí, co jsem dostal, více. Taky jsem ale byl s výsledkem spokojený, už když snímek šel do kin. Snažím se, aby mě cokoliv, co následuje, nerozhodilo, protože to stejně už neovlivním.

Jak se vlastně taková, na české poměry v zásadě bezprecedentní, produkce dávala dohromady? Čím se vám podařilo přesvědčit investory?
V Americe samozřejmě Jana Žižku nikdo nezná, takže to bylo trochu složitější. Potenciálním investorům jsem vždy říkal, že je to jeden ze sedmi neporažených vojevůdců na světě, podobně jako Čingischán a Alexandr Veliký. To je zaujalo, znělo to jako dobrý příběh. Pak jsem navázal tím, že podle mě v českých podmínkách dokážu natočit film s rozpočtem do dvaceti milionů dolarů, který ale bude vypadat jako několikanásobně dražší projekty. Samozřejmě nelze očekávat obří bitvy s tísici bojovníky, ale bude to vypadat jako klasický nákladnější film.

Taková byla v zásadě moje taktika. Největší vítězství pro mě bylo investory přesvědčit, že to zvládnu celé poskládat a dotáhnout do konce. Když jsem pak na Žižkovi pracoval a vypadalo to dobře, investoři měli zájem se mnou spolupracovat i na jiných filmech a připojili se k nim další. Teď díky Žižkovi produkuju filmy v Hollywoodu.

Většina investic pocházela ze Spojených států?
Je to tak.

Na tom je zajímavé, že u nás je to nejdražší projekt v historii, na poměry Hollywoodu je to ale skoro nízkorozpočtový projekt.
Přesně tak. Výprava a produkční hodnoty jsou ale zase v kategorii mnohem dražších filmů. To investory zaujalo.

Které aspekty filmu byly nakonec nejdražší?
Ve finále asi herci a lokace. Pokud vezmeme lokace, jezdili jsme všude možně po lesích, hradech, stavěli jsme vesnice. To bylo drahé. Možná ale ještě nákladnější byl štáb, co se kolem toho pohyboval. Většina peněz opravdu šla na výrobu a nebylo to tak, že dvě třetiny rozpočtu spolkly herecké hvězdy – což se u některých menších filmů děje. U nás to šlo hlavně na výrobu, postprodukci, skvělé střihače a triky. Těch bylo nakonec přes 600, včetně proměny Prahy apod. Zkrátka jsme se snažili utrácet tak, aby to bylo na plátně vidět.

Předpokládám, že u českých projektů spíš neplatí, že by výrazná část rozpočtu šla na herce?
Neplatí, většina jde na tvorbu. I u nás jsou sice známější herci, kteří dostávají více, ale není to zdaleka tak markantní jako u těch amerických. Když máme celosvětově známého herce jako Michael Caine, dosah filmu je mnohem větší a už jen díky jeho přítomnosti má šanci se prodat v zásadě do celého světa. To je přidaná hodnota herecké hvězdy pro podobné filmy. Bez nich je až na výjimky vlastně ani nejde točit, protože by se nezaplatily. Platí to i pro Jana Žižku, který je už prodaný skoro do celého světa.

Když se dostáváme k zaplacení filmu. Jaké tržby z kin či návštěvnost jste očekávali před premiérou?
Za první dva týdny jsme měli kolem 250 tisíc diváků, což by bylo velké číslo i před pandemií a je to skvělé. Lidé teď nicméně do kin prostě nechodí a je jich násobně méně než na jaře nebo v létě, kdy ještě nebyla tak výrazná energetická krize. Teď lidé obracejí každou korunu a zasáhlo to celou Evropu. Návštěvnost je tragická třeba i v Německu, Polsku, na Slovensku a v dalších zemích. Proto si říkáme, že nebýt těch problémů, mohli jsme mít dnes dvakrát nebo třikrát více diváků. Jednak to ale už neovlivním, jednak máme pořád poměrně dobrý výsledek.

karel-roden-jan-zizka-michael-caine-petr-jakl_galerie-980

Foto: Bioscop

Petr Jákl

Samozřejmě také příjmy nemáme postavené na místní distribuci, to bych byl blázen, byť by bylo super mít u nás pro investory zajímavější byznys. Na druhou stranu jsem opravdu rád, že lidé přišli do kin v takovém počtu. Třeba první víkend přišlo 63 procent veškerých diváků jen na Žižku a ostatních 37 procent si rozdělily další filmy. To je v českých kinech hodně ojedinělý jev.

V Hollywoodu se pracuje s pravidlem, že marketingová kampaň filmu stojí stejně jako jeho vznik. Platilo to i pro Žižku?
Je to v podstatě tak. Když jsem byl v Americe a řešili jsme kampaň, distributoři a další za ni chtěli utratit dvacet milionů dolarů a více. S tím jsem nesouhlasil, protože to bylo příliš velké riziko. Jen reklama by nám mohla spolknout všechny příjmy z USA. Sice by tržby mohly být násobně větší, situace v amerických kinech je ale velice složitá. Není to například jako v Čechách, kdy do kin jdou automaticky všechny filmy. Dostane se tam třeba jen jeden ze sta filmů.

Už když jsme Žižku testovali a publikum mělo zájem vidět ho v kinech, byl jsem nadšený. Stejně jsem ale navrhl jít cestou menší reklamy a pak se soustředit na to, že budeme mít dlouhou životnost na dalších platformách. Nakonec jsme to tak udělali.

Zmínil jste testovací projekce, dělají se i u českých filmů?
Moc ne. Já jsem sice v minulosti zval lidi, aby se podívali a řekli mi své názory, v Hollywoodu se ale najímají celé specializované agentury, které mají rekrutované lidi chodící na testovací projekce a dvacetistránkové formuláře s detailně rozepsanými aspekty filmů. Bodově se tam hodnotí začátek, prostředek, konec, jednotlivé postavy, tempo, jestli by film doporučili do kin, jaká je milostná zápletka, akce atd. Když takto hodnotí tři sta lidí, máte už dost přesný vzorek širší populace.

Přesně tohle jsme dělali u Žižky. Po první projekci jsme měli dobré výsledky, ale části filmu jsme přestříhali a dostali lepší výsledek. Pak jsme už věděli, že to může fungovat. I mně to pomohlo uvědomit si několik věcí. Člověk na to nesmí dát úplně, ale potěšilo mě, jak to diváci vnímali třeba i ve vztahu s jinými velkými filmy v podobném žánru. Testování je finančně poměrně náročné a pořád ne stoprocentně spolehlivé, ale myslím, že se vyplatí.

U zkušebních projekcí mi také přijde zajímavé hledání nějaké rovnováhy mezi jejich výsledky a kreativní vizí režiséra. Jak jste se k tomu stavěl vy?
Tím, že jsem byl producent, scenárista i režisér, tak každá z těch profesí ve výsledcích hledala to svoje. Jako producent jsem si říkal: „Lidem se to líbí a chtěli by ještě něco navíc, tak to pojďme dotočit.“ Z pohledu režiséra mi zase stejný nápad přišel jako hloupost, která nezapadá do mého záměru. Testovací projekce navíc neukazují úplně finalizovaný film, takže něco mohou podávat zkresleně. Jako scenáristovi mi pak něco nedávalo smysl z hlediska příběhu, ale něco jiného bylo dobré vystřihnout.

Z toho všeho jsem si udělal závěr a ujasnil si, co jsem chtěl opravdu měnit já, aby to nebylo jen v reakci na testy, to bych neudělal. Pomohlo mi to ale se nad tím filmem zase nově zamyslet.

zizka-08

Foto: Stanislav Honzík

Sophie Loweová ztvárnila Kateřinu

Jste bývalý kaskadér, promítly se vaše zkušenosti z této pozice do toho, jak přemýšlíte jako režisér? V čem?
Každopádně. U mnoha akčních scén vidím, jaké jsou možnosti, a snažím se využít jejich potenciál na maximum.

K Žižkovi se často objevují komentáře o tom, jak středověk ve skutečnosti hýřil barvami, film je ale zahalen do tlumenějších odstínů. Co k tomuto pojetí vedlo?
Ukazujeme prostředí žoldáků, které takové bylo. A pestré barvy jsou znakem především husitství, které začalo až o 18 let později. Doba, kterou ukazujeme ve filmu, byla dle našich průzkumů taková, jakou ji ukazujeme. A nemyslím si, že je příliš temná.

Třeba některé kostýmy jsou zcela přesné. Některé jsou poupravované, ale stále reálné. Bylo to jak v dnešní době – každý si své oblečení řešil dle svého, speciálně žoldáci. Žádné uniformy.

Vraťme se ještě k příjmům. V současnosti se tedy počítá s tím, že velká část výdělku Žižky přijde z prodeje na streamovací služby?
Určitě. U všech filmů se dnes při určování rozpočtu počítá s příjmy z následného prodeje online. Někdo to koupí na jeden a půl roku, další na dva, jiný na tři roky a tituly se přesouvají mezi sebou. Jindy zase jedna služba koupí film na dlouhou dobu nebo permanentně. Je to dnes velká součást příjmů, často větší než prodeje lístků do kina.

Kdysi velká část z celkových výdělků vycházela z prodeje DVD nebo Blu-Ray, což dnes prakticky zmizelo. Myslíte, že to streamovací služby dokážou nahradit?
U nás trh s DVD dnes už prakticky nefunguje, ve Spojených státech a několika dalších zemích ale pořád ano. Záleží ovšem na tom, o jaký jde film. Jinak myslím, že příjmy ze streamovacích služeb určitě dokážou nahradit trh s DVD.

Máte už domluvenou online distribuci, kterou můžete zmínit?
Máme předdomluvenou, ale zmínit zatím nemůžu.

V posledních letech jsou populární seriály odehrávající se nebo inspirované středověkem – jako Vikingové a Hra o trůny. Překvapivě ale stejná popularita neplatí u filmů v kinech, třeba zcela propadl Poslední souboj od Ridleyho Scotta, nedávný Seveřan se také v kinech zdaleka nezaplatil. Napadá vás, čím to je?
Já jsem tyhle dva filmy právě bral jako určité měřítko, protože jim podobné v kinech už několik let nebyly. Na podobné věci se chodilo v 90. a nultých letech, o něco později tu byl Robin Hood. Pak ten žánr přešel spíš do televize a po delší době se čekalo, jak to bude fungovat v kinech. No a teď tu byl Ridley Scott s velkým obsazením a byl to naprostý propadák. To mě samozřejmě vyděsilo.

jan-zizka-01

Foto: Stanislav Honzík

Výprava nejdražšího českého filmu je náležitě bohatá

Je něco jiného se na něco takového podívat na Netflixu a jít na to do kina. Ty dva filmy právě ukázaly, že to v kinech moc nefunguje. Proto jsem taky nechtěl jít do většího rizika nákladné propagace. I vzhledem k tomu, že u Posledního souboje a Seveřana se za reklamu zaplatilo opravdu hodně.

Myslíte, že by Jan Žižka fungoval jako seriál nebo minisérie třeba na Netflixu, kde by bylo víc prostoru pro jeho postavu?
Myslím, že by jako seriál fungoval. A bylo by více prostoru na vysvětlení motivací postav a politiky, což by bylo zajímavé. Spolupráci s Netflixem jsem ale v žádném bodě nezvažoval.

Vzhledem k námětu Jana Žižky a jeho závěru mnoho diváků zmiňuje viditelný náběh na pokračování. Bylo to někdy záměrem, případně je to stále možnost?
Kdysi mě chtěli přesvědčit, abych udělal dvoudílný film, ale to by bylo neuvěřitelně nákladné. O pokračování neuvažuji a nikdy jsem ho ani neměl v plánu. Ve filmu je vše, co jsem chtěl k tématu říct. Není to film o husitství, ale o lidském příběhu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Podnikatel je jako otužilec. Nová doba bude přát lidem s drajvem, říká byznysový rádce Pirner

David Pirner z Grant Thornton radí top manažerům i majitelům firem a tvrdí, že v byznysu je sice cítit opatrnost, ale paniku ani škrty nečeká.

Luboš KrečLuboš Kreč

pirnerRozhovor

Foto: Grant Thornton

Šéf Grant Thornton v Česku David Pirner

0Zobrazit komentáře

Posledních dvacet let se David Pirner pohybuje v první byznysové linii – radí a pomáhá vlastníkům firem i top manažerům korporací. Nejprve jako majitel vlastní agentury, od roku 2011 coby řídící partner zdejší pobočky globálně šesté největší poradenské kanceláře Grant Thornton. Má tak unikátní vhled do útrob české ekonomiky. A říká: „Ekonomika se zpomalí. Ale krize jako v letech 2008 a 2009 to nebude. Tehdy to byl šok a panika, což se dnes neděje.“

Auditoři, daňaři, právníci, konzultanti… K velkému byznysu patří stejně neodmyslitelně jako saka a kravaty k nim. Dvaapadesátiletý David Pirner se na první pohled liší – rád nosí tričko a džíny, na nohou má conversky a čelo mu zakrývá zrzavá patka, za kterou by se nemusely stydět ani korejské boybandy. Grant Thornton sídlí na pražském Pankráci v jednom z moderních administrativních komplexů, když tam ale sedíme, má u sebe na stole netypicky velkou termosku s domácím kafem, v němž je spousta, ale opravdu spousta mléka.

Zkrátka jako korporátní válečník nevypadá, ale o fungování byznysu a velkých firem (ovšem i těch malých) toho ví požehnaně. V 90. letech začínal jako bankéř v Komerční bance, odkud se mimochodem dobře zná s Radovanem Vávrou, někdejším ředitelem banky, má za sebou manažerskou zkušenost z ČEZu a od poloviny nultých let se začal naplno věnovat poradenství. Posledních deset stojí v čele české filiálky společnosti Grant Thornton – ta má stoletou historii a patří globálně k předním konzultačním kancelářím a operuje v závěsu za velkou čtyřkou, tedy za EY, PwC, Deloitte a KPMG.

Když má Pirner srovnat to, co se v ekonomice děje nyní, s finanční krizí, která následovala po pádu Lehman Brothers v roce 2008, neváhá: „Tehdy to bylo šokové, firmy začaly okamžitě plošně spořit, vypovídaly se marketingové, poradenské, vzdělávací smlouvy. Tohle se teď neděje.“ Neočekává ani masové propouštění, byť k dílčímu ochlazení prý už dochází a část firem podle něj zvažuje kvůli cenám energií přesun výroby do ciziny. V rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak o nadcházející recesi přemýšlí podnikatelé, proč je důležité desetkrát spadnout a desetkrát se zvednout a že na světovou válku se nedá připravit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Říkal jste mi, že záměrně nesledujete moc dění v politice ani nečtete zprávy. Neměl byste jako poradce ale mít aktuální informace?
Nečtu noviny dvacet let a televizi doma nemám patnáct let. Každý den ale absolvuju osm až deset schůzek s majiteli firem, vysoce postavenými manažery, s těmi, kteří dělají rozhodnutí. Řešíme konkrétní problémy a případy, takže se od nich dozvídám, co se děje. A formou mikropříběhů si skládám komplexnější obrázek. Když mi majitel miliardové firmy řekne, že jeho účet za energie stoupl z pěti milionů na padesát milionů, beru to jako určitý střípek. Takových střípků se postupně sejde víc a já si z nich utvořím názor. A věřím mu víc než tomu, co se obvykle dočtu v médiích.

Média vždy nabízejí do určité míry zkreslený obrázek, ale jsou potřeba.
Ano. A nechci, aby to vyznělo, že mám pochybnosti o práci novinářů nebo že bych si myslel, že média jsou zbytečná. To vůbec. Jenže v oblasti, která mě zajímá a které rozumím, což je byznys a ekonomika, dokážu mít přesnější informace i jinak. Mnoho z lidí, kteří třeba teď chodí do televize a hovoří o energetické krizi a o tom, jak se blíží apokalypsa, osobně znám a vím, proč to říkají.

A jaký se vám tedy momentálně skládá obrázek o české ekonomice?
Pojďme krok za krokem. Lidé hodně řeší inflaci. Pokud mám základní důvěru v ČNB – a já ji mám –, nevidím důvod, aby se inflace nezačala na konci příštího roku dostávat k nějakým normálním jednociferným hodnotám. Samozřejmě za předpokladu, že se nestane něco mimořádného. Ano, vím, že poslední tři roky jsou plné mimořádností, ale snad už žádné další nepřijdou. Klíčové je ale to, co se bude dít v byznysu. A tam například vidím, že některé firmy začínají přesouvat výrobu do zahraničí.

pirner-a

Foto: Grant Thornton

David Pirner z Grant Thornton

Kvůli energiím?
Ano. Slýchám, že zvažují přesun na západ, třeba do Skandinávie nebo prostě někam dál od Ruska. Jinak my jsme v Evropě na tuto zimu plynem v zásadě zásobení, problém je další a přespříští zima. Plynu je na světě hodně, lodí o něco méně, ale pořád dost, pak jsou LNG terminály, které jsou určité úzké hrdlo, ale hlavní obtíž je potrubí, kterým se plyn distribuuje po celé Evropě. To ovšem nevyřešíte do podzimu příštího roku, hlavně střední a východní Evropa může mít plynu v určité chvíli nedostatek. Firmy byly poslední roky zvyklé, že všechno máme na zavolání, teď to ale je tak, že se vrací umění telefonu a schopnosti přesvědčovat.

Propadne se ekonomika?
Trochu určitě. Inflace se ale uklidní, věřím, že nás nečeká turecký scénář. Ekonomika se sice mírně zpomalí, ale ne ve všech segmentech stejně. Říkám tomu noty na buben, někde bude propad zásadní, v jiném sektoru minimální.

Půjde to srovnat s poslední finanční krizí?
Tehdy to bylo šokové, firmy začaly okamžitě plošně spořit, vypovídaly se marketingové, poradenské, vzdělávací smlouvy. Tohle se teď neděje. Vnímám hlasy, že firmy upravují mírně rozpočty, je znát opatrnost, některé projekty se posouvají v čase, ale zatím žádná panika ani škrtání. Pomáhá tomu částečně i rekordně nízká nezaměstnanost. Vzpomínám si, že ještě před válkou mi řada podnikatelů říkala, že by rádi zaměstnali migranty ze zahraničí, klidně stovky i tisíce, pokud by byli dostupní. S válkou na Ukrajině se jim toto přání nečekaně rychle splnilo. Příjezd ukrajinských uprchlíků tedy v žádném případě nevnímám z pohledu ekonomiky negativně. Po pravdě bychom měli spíš mít černé svědomí, že Ukrajině bereme vzdělanou aktivní pracovní sílu, protože po válce ji budou potřebovat víc než my tady.

lng-lod

Přečtěte si takéU břehů Evropy se štosují desítky tankerů, nemají kde vyložit LNGU břehů Evropy se štosují desítky tankerů, nemají kde vyložit LNG. Cena plynu padá, ale jen na chvíli

Takže propouštět se nebude?
Co se propouštění týče, pro řadu firem bylo ponaučení to, co se restauracím stalo za covidu. Hodně lidí muselo odejít a už se tam nevrátili, zůstali v jiných oborech. Vidím, že podnikatelé mají obavy ze ztráty cenných zaměstnanců. Nechtějí zažít, že by se jich zbavili a pak je nemohli získat zpět. Takže podnikatelé budou opatrní. Není to fenomén jen v Česku, ale i ve světě. Zrovna nedávno jsem se bavil s kamarádem, jak se zhoršil servis v restauracích v USA, který byl tradičně na mnohem vyšší úrovni než u nás, ale to, co tam hosta čeká dnes, a co bylo v roce 2019, je velký rozdíl.

Třeba se jen upustí pára pod hrncem, což také nebude zlé…
Všechno, co se děje, má vždy i pozitivní stránku. Podívejte se na ceny nemovitostí. Skokové změny nejsou dobré, ale postupná úprava žádoucí je. A na trhu práce to je stejné. Každopádně tahle krize bude jiná než ta z let 2008 a 2009.

A nemůže to být jen ticho před bouří?
To, co je na obzoru, je samozřejmě tak velké, že to nemůžeme pominout. Ale zároveň se nelze snadno přizpůsobit a připravit na něco, co vlastně nevíme, jak bude vypadat. Jak se připravíte třeba na světovou válku? Jestli se někdo chystá, že nebude plyn a zvládne v řádu měsíců přesunout výrobu, je to úžasné. Že někdo teď jede na tři směny, aby v lednu mohl jet jen na jednu, taky palec nahoru. Ale něco víc? To už je na politicích, musíme jim věřit, že hledají cesty.

Nebude jedním z poučení poslední doby návrat mistrovství improvizace?
Možná, ale vidím lekci ještě někde jinde. Já jsem stará generace a můj životní modus byl, že jsem mladý a makám dvanáct, čtrnáct hodin denně, abych získal zkušenosti a pak na nich mohl vydělat. Dnes je ale velké množství lidí, kteří vám řeknou, že půjdou radši do korporace, kde budou pracovat od devíti do pěti. Nemyslím, že by se tam flákali, ale cítím jiný přístup, chybí jim drajv. A doba, která přichází, bude přát lidem s drajvem.

b-2

Foto: Grant Thornton

Řídící partner Grant Thornton David Pirner

Každá krize je očistná…
Kdy se roste nejlépe? Když je hůř. Ve chvíli, kdy všechno šlape, vrazíte do země lopatu a ona vykvete. Ale když se podmínky ztíží, začne se rozlišovat na ty, co jsou schopní a byli připravení, a na ty, co tak dobří nejsou. Tohle už tady je.

Tomáš Raška z Natlandu mi nedávno povídal, jak mají nabitý seznam projektů, na které se koukají, protože se dostaly do problémů. Vy nic takového nevidíte?
My jsme hlavně auditoři, daňaři, právníci, poradci a tam zatím žádný propad necítím, vše jede víceméně v kolejích z posledních let. A když to srovnám s projekty, na kterých jsme dělali před deseti lety, zdá se mi, že ty nynější jsou realističtější, více zasazené do kontextu, prostě selským rozumem uchopeno mají smysl. Před finanční krizí v roce 2008 tomu bylo jinak. Zatím žádný pokles poptávky nevnímám a totéž slyším i od konkurence.

Na druhou stranu, když přijde recese a firmy budou mít trable, budete to zase vy, kdo bude pomáhat s jejich řešením, kdo bude hledat možné kupce, kdo se bude podílet na restrukturalizacích…
Špatné časy generují peníze pro poradce, tak to prostě je. Nepochybně bude řada byznysů měnit vlastníka. Ostatně jen ve svém okolí mám dost lidí, kteří si nakoupili byty a apartmány s tím, že měli vidinu výnosu ze služby Airbnb, spoléhali na nízké hypoteční úroky a teď se pro ně situace stává neúnosná. Takové příběhy budou přibývat. Ale můžeme se na to podívat i z druhé strany, spousta lidí se vrhá do instalace solárních zdrojů, protože se jejich návratnost skokově zlepšila. Je z toho takový boom, že firmy v solárním byznysu nestíhají. Takže nic není černobílé, někde to padá, něco jde nahoru.

Dnes je velké množství lidí, kteří vám řeknou, že půjdou radši do korporace, kde budou pracovat od devíti do pěti. Ale doba, která přichází, bude přát lidem s drajvem.

Takže vy jste optimista.
Jsem sice poradce, ale hlavně jsem podnikatel. A podnikatel musí být na riziko a improvizaci připravený, bez nich to nejde. Jsme na ně zvyklí. Podnikání není o tom, že kliknu na mobilu a vydělám sto tisíc třeba na investicích do kryptoměn. Být podnikatelem je o otužilosti. Desetkrát spadnete na zem, desetkrát zase vstanete. Nic není dané. Je to dobře vidět, když se bavím s kamarády, kteří pracují na manažerských postech. Říkám jim, že jsme vyrostli a máme čtyři sta zaměstnanců a oni mě plácají po zádech a že prý to je báječné. Pak totéž řeknu kamarádům, kteří podnikají, a ti se chytnou za hlavu a první, co je napadne, jsou starosti se mzdami a kolik peněz nás to měsíčně musí stát. Jsou to dva různé pohledy na věc. Takže asi bych o sobě neřekl, že jsem bezbřehý optimista, ale že jsem připravený na různé situace a jejich řešení.

Také ale často slýchám, jak jsou zakladatelé hlavně rodinných firem po posledních třech letech unavení a chtějí s byznysem seknout, že už nemají sílu.
Je to tak. Slýchám to také často. Jenže i tady platí, že v dobrých časech je fajn se chystat na těžší časy. A pokud si někdo nenašel včas následovníka a pokud s ním firma stojí i padá, je to špatně. Pokud se neřešil přechod firmy na korporátnější model se systémem pravomocí a odpovědností a všechno visí na jednom člověku, je teď pozdě bycha honit. Takhle to bohužel často i ve větších rodinných firmách vypadá. Je možné, že současná krize povede k urychlení některých transakcí a vybrané firmy mohou mít zásadní problémy. Z mého pohledu je nicméně rodinná firma o zachování a dlouhodobém rozvoji rodinného jmění. To neznamená, že členové rodiny musí být zároveň manažeři.