Jsme největší hráč v Evropě, ale skrýváme, že jsme z Česka. Byznysu to nepomáhá, říká Linda Šejdová
Spoluzakladatelka menstruačních kalhotek Snuggs v podcastu Money Maker popisuje dobývání Evropy a ne moc dobrou značku Made in Česko.
Ještě před pěti lety je u nás prakticky nikdo neznal. Až Linda Šejdová se po své zkušenosti s několika americkými produkty rozhodla, že se pustí do vlastního byznysu s menstruačními kalhotkami – a zákaznice nejen v Česku si je oblíbily. Ze startupu Snuggs je proto dnes velmi rychle rostoucí projekt s evropskými rozměry a Linda Šejdová se spoluzakladatelem Tomášem Zahradníkem před sebou mají velké plány. Přestěhovali se kvůli expanzi dokonce do Londýna. V podcastu Money Maker popisuje, jak těžké je soupeřit ve vysoce konkurenčním textilním prostředí a proč značka Made in Czech není úplně ideální.
Menstruační kalhotky díky speciálním materiálům a technologiím zajišťují ženám jednodušší a pohodlnější menstruaci. Jejich hlavní tváří je osmadvacetiletá spoluzakladatelka Snuggs Linda Šejdová, která o velkém byznysu a zahraniční expanzi mluvila od začátku, ale před pěti lety jejím kalhotkám ještě zdaleka ne každý věřil. Čistě ženský produkt si ale získával pozornost a do startupu vstoupili i první investoři, mimo jiné Martin Rozhoň, fond N1 či investiční skupina Wood & Company.
Jen za loňský rok firma překonala v tržbách půl miliardy korun, což jsou po pěti letech na trhu slušná čísla. Důležité jsou přitom dva rozměry: většina prodejů se už dnes generuje mimo Česko a Snuggs jsou už zhruba tři čtvrtě roku v černých číslech. Linda Šejdová, Tomáš Zahradník a spol. ale zatím zůstávají nohama na zemi. Po přestěhování do Londýna poznávají byznysově-investiční svět z úplně jiného úhlu a věří, že další velké věci ještě přijdou.
Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co v podcastu Money Maker s Lindou Šejdovou, na který se můžete podívat výše a najdete ho také ve všech podcastových aplikacích, padlo.
Jsme jednička v Evropě
„V Česku máme dominantní pozici. Jsme ti, co u nás celou kategorii budují a jsou synonymem produktu. Přibývají spíše menší lokální značky, ale situace v každé zemi je úplně jiná. Už více než padesát procent obratu děláme v zahraničí, které pořád sílí. V březnu bylo Německo větší než Česko. V Nizozemsku jsme na tom velmi podobně jako v Česku, tedy jednička na trhu, v Německu jsme mezi třemi nejsilnějšími značkami. Jsme největší hráč v Evropě, co se týče velikosti i trhu, na kterých jsme. Je řada porovnatelných značek v Německu, ale jsou jen na lokálním trhu. My jsme aktuálně na sedmi trzích, otevíráme další, a to nás v Evropě odlišuje. Konkurence vzniká v každé zemi, ale je to dobře, protože to ukazuje, že tvoříme novou kategorii. Před pěti šesti lety v Evropě nic nebylo, celý trh teď roste a je tak velký, že snese spoustu konkurence.“
Proč jsme se přestěhovali do Londýna
„Vnímali jsme to jako nezbytnou nutnost. V první řadě kvůli investorům, protože v Česku není žádný investor, který by se soustředil na segment D2C, kdy si firma produkt přímo vyrábí, dělá mu marketing a pak ho sama prodává zákazníkovi. Máme investory z Česka, ale často to jsou investoři, kteří se zaměřují na více sektorů. V Londýně je mnoho fondů, které se soustředí přímo jen na náš byznys model, perfektně mu rozumí, mají zkušenost se škálou, exitem firem. Druhý důvod byl hiring a evropský talent. Jelikož jsou v Londýně investoři a D2C firmy, jsou tam i zkušení lidé, které dokážeme najmout. Dnes máme týmy v Praze, Londýně i Amsterdamu.