Jsme největší hráč v Evropě, ale skrýváme, že jsme z Česka. Byznysu to nepomáhá, říká Linda Šejdová

Spoluzakladatelka menstruačních kalhotek Snuggs v podcastu Money Maker popisuje dobývání Evropy a ne moc dobrou značku Made in Česko.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Ještě před pěti lety je u nás prakticky nikdo neznal. Až Linda Šejdová se po své zkušenosti s několika americkými produkty rozhodla, že se pustí do vlastního byznysu s menstruačními kalhotkami – a zákaznice nejen v Česku si je oblíbily. Ze startupu Snuggs je proto dnes velmi rychle rostoucí projekt s evropskými rozměry a Linda Šejdová se spoluzakladatelem Tomášem Zahradníkem před sebou mají velké plány. Přestěhovali se kvůli expanzi dokonce do Londýna. V podcastu Money Maker popisuje, jak těžké je soupeřit ve vysoce konkurenčním textilním prostředí a proč značka Made in Czech není úplně ideální.

Menstruační kalhotky díky speciálním materiálům a technologiím zajišťují ženám jednodušší a pohodlnější menstruaci. Jejich hlavní tváří je osmadvacetiletá spoluzakladatelka Snuggs Linda Šejdová, která o velkém byznysu a zahraniční expanzi mluvila od začátku, ale před pěti lety jejím kalhotkám ještě zdaleka ne každý věřil. Čistě ženský produkt si ale získával pozornost a do startupu vstoupili i první investoři, mimo jiné Martin Rozhoň, fond N1 či investiční skupina Wood & Company.

Jen za loňský rok firma překonala v tržbách půl miliardy korun, což jsou po pěti letech na trhu slušná čísla. Důležité jsou přitom dva rozměry: většina prodejů se už dnes generuje mimo Česko a Snuggs jsou už zhruba tři čtvrtě roku v černých číslech. Linda Šejdová, Tomáš Zahradník a spol. ale zatím zůstávají nohama na zemi. Po přestěhování do Londýna poznávají byznysově-investiční svět z úplně jiného úhlu a věří, že další velké věci ještě přijdou.

linda-sejdova2

Foto: Tomáš Svoboda / CzechCrunch

Linda Šejdová, spoluzakladatelka Snuggs

Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co v podcastu Money Maker s Lindou Šejdovou, na který se můžete podívat výše a najdete ho také ve všech podcastových aplikacích, padlo.

Jsme jednička v Evropě

„V Česku máme dominantní pozici. Jsme ti, co u nás celou kategorii budují a jsou synonymem produktu. Přibývají spíše menší lokální značky, ale situace v každé zemi je úplně jiná. Už více než padesát procent obratu děláme v zahraničí, které pořád sílí. V březnu bylo Německo větší než Česko. V Nizozemsku jsme na tom velmi podobně jako v Česku, tedy jednička na trhu, v Německu jsme mezi třemi nejsilnějšími značkami. Jsme největší hráč v Evropě, co se týče velikosti i trhu, na kterých jsme. Je řada porovnatelných značek v Německu, ale jsou jen na lokálním trhu. My jsme aktuálně na sedmi trzích, otevíráme další, a to nás v Evropě odlišuje. Konkurence vzniká v každé zemi, ale je to dobře, protože to ukazuje, že tvoříme novou kategorii. Před pěti šesti lety v Evropě nic nebylo, celý trh teď roste a je tak velký, že snese spoustu konkurence.“

Proč jsme se přestěhovali do Londýna

„Vnímali jsme to jako nezbytnou nutnost. V první řadě kvůli investorům, protože v Česku není žádný investor, který by se soustředil na segment D2C, kdy si firma produkt přímo vyrábí, dělá mu marketing a pak ho sama prodává zákazníkovi. Máme investory z Česka, ale často to jsou investoři, kteří se zaměřují na více sektorů. V Londýně je mnoho fondů, které se soustředí přímo jen na náš byznys model, perfektně mu rozumí, mají zkušenost se škálou, exitem firem. Druhý důvod byl hiring a evropský talent. Jelikož jsou v Londýně investoři a D2C firmy, jsou tam i zkušení lidé, které dokážeme najmout. Dnes máme týmy v Praze, Londýně i Amsterdamu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Třetí důvod bylo know-how. V Londýně se potkáváme s dalšími zakladateli D2C firem, jejich markeťáky a nasáváme know-how. Za tu dobu, co jsme v Londýně, jsme firmu výrazně posunuli. I loňské výsledky jsou toho důkazem. Plánovali jsme to dlouho. Nebylo to tak, že bychom se jeden den rozhodli a přestěhovali se. Od začátku jsme tvořili firmu tak, aby byla připravená na to, že budeme fungovat na dálku z různých míst. Náš přesun do Londýna trval dohromady rok a půl.“

Co po nás chtějí investoři

„Pro zahraniční investory je velmi důležité vidět úspěch na velkém trhu v západní Evropě, jako je Německo, Francie, Velká Británie. To je pro ně zásadní. Máme sice trakci v Česku, ale to je tolik nepřesvědčí, protože to pořád neznamená, že náš byznys umíme replikovat na velkém Německu při stejné efektivitě. Investoři chtějí vidět, že uspějeme v zahraničí, kde budeme dělat signifikantní obrat. Zajímavá pro ně také může být kombinace, že jsme na dalších trzích, máme i Nizozemsko, Rakousko a tak dále. Pořád ale chtějí vidět stejné metriky, zároveň je zajímá delší časový horizont, třeba jestli se zákazníci vrací. Prioritou teď pro nás je posílit na významných trzích, jako je právě Německo nebo Velká Británie.“

Je výhoda začínat a uspět v Česku?

„Nad tím pořád přemýšlíme. Jsme rádi za náš příběh, ale kdyby někdo zakládal něco nového, tak je sporné, kde se více vyplatí začít. Jedna limitace je v tom, že v Česku obecně není v D2C segmentu příliš mnoho firem, takže tu nejsou ani lidé, kteří mají zkušenosti s marketingem, navíc v takové rychlosti a směrem na západ. My už jsme teď ve fázi, kdy je firma dostatečně velká na to, aby byla zajímavá pro nejlepší talent v Evropě. Poprvé vnímáme, že nejlepší lidé z nejlepších D2C firem k nám chtějí jít, zajímá je to, líbí se jim náš příběh, ale před pár lety to tak určitě nebylo.

Nerada se rouhám a jsme určitě rádi za to, že jsme z Česka a co jsme tu dokázali, ale také záleží, odkud člověk pochází a jaký má background. Nevím, jaké by to bylo, kdybychom přišlo do Londýna před pěti lety a začali celý byznys budovat z nuly a bez konexí, které máme teď. Když tam ale člověk nějakou dobu žije a pak tam založí startup, možná je to ideální scénář. Jedna věc je know-how, druhá věc je velikost trhu.

snuggs

Foto: Snuggs

Menstruační kalhotky od české značky Snuggs

Pro D2C firmu je často důležité, aby měla velký trh. To je případ německých konkurentů. Jsou odtamtud, jsou lokální a trh je tak velký, že na něm mohou dlouho růst. Je to výhoda v tom, že mohou dlouho růst, z druhé strany je to nemotivuje jako nás jít tak rychle do zahraničí. My jsme museli mnohem rychleji expandovat, než být v klidu na domácím trhu, který byl pro nás příliš malý, ale to jsme od začátku chtěli.“

Proč Česko nemá dobré jméno

„Česko bohužel v zahraničí nemá tak dobrý brand. Zákazníků v Německu jsme se ptali, jestli jim zní lépe Vyrobeno v Evropě, Vyrobeno v Evropské unii nebo Vyrobeno v Česku a Česko mělo řádově úplně nejhorší výsledek. Když někdo vyrábí ve Švédsku nebo Itálii, tak to má zvuk, ale u Česka jsme to zatím nenašli. Proto v zahraničí spíše skrýváme, že jsme z Česka, a zdůrazňujeme, že jsme z Evropy.

V Německu se do posledního detailu snažíme, abychom vypadali úplně lokálně. To už se musí člověk hodně snažit, aby zjistil, že jsme česká značka. V Nizozemsku si lidé také myslí, že jsme tamní značka. A platí to i pro investory – není to tak, že bychom řekli, že jsme z Česka, a nějak je to ohromilo. Musíme toho hodně dokazovat, což nás hodně motivuje, je to motor, abychom to urvali. Nemyslím si, že má Česko úplně špatnou konotaci, ale je hodně neutrální a v byznysu nepomáhá. Musíme se hodně prodávat přes zkušenosti, přes to, co jsme udělali.“

Už nejen kalhotky

„Budeme spouštět větší kolekce nemenstruačních kalhotek, protože vnímáme, že je o to zájem. Spustili jsme také náhradu za intimní vložky, u nichž používáme stále naši technologii, jen trochu upravenou. To byl první krok. Pak přišly podprsenky, ve kterých se budeme dál rozšiřovat, a také nemenstruační kalhotky nebo intimní mycí gely. Naší dlouhodobou vizí je vytvořit ekosystém intimní hygieny a první vrstvy. Mohou to být doplňky k menstruaci, zároveň je to také strana textilu, protože máme spoustu zpětné vazby od zákazníků, že jim vyhovují naše střihy, naše materiály. Mimo funkční vrstvy pracujeme hodně i na tom, aby tělo kalhotek bylo z dobrých a příjemných materiálů, dobře sedělo. I tohle je další krok a brzy představíme další novinky.“

Byznys nakopli „oživením“ frontmana Linkin Park. Hudební aplikaci jim stvořilo české STRV

České vývojáře našel startup Kaiber přes prompt v ChatGPT a pak s nimi vymysleli aplikaci, která může mít zajímavý dopad na hudební průmysl.

Filip HouskaFilip Houska

victor-wangStory

Foto: STRV

Victor Wang, spoluzakladatel startupu Kaiber

0Zobrazit komentáře

Na účtu měli v přepočtu asi dvacet tisíc korun a přemýšleli, jak z toho vyčarují pětinásobek, aby mohli alespoň zaplatit za práci vývojáři, s nímž tehdy spolupracovali. Do toho měli pořád v hlavách neúspěch se svým předchozím startupem. Shodou okolností ale objevili krásu umělé inteligence, přes kterou později oslnili i slavnou kapelu Linkin Park nebo rappera Kid Cudiho. V ten moment se jim začal rýsovat byznys, který v hudebním průmyslu může mít velký dopad. A je u toho i česká vývojářská společnost STRV.

Nahrát videoklip může být pro umělce velká rána do rozpočtu, jenže pokud chtějí svou hudbu prezentovat na YouTube, nějaký vizuální podklad potřebují – a ne nutně za stovky tisíc korun. Populárními se totiž staly i animace na základě textu, na které se poslední měsíce zaměřuje americký startup Kaiber. Ten dává hudebníkům možnost si vytvořit vlastní animaci i podle šablon, díky čemuž ušetří jak čas, tak peníze.

„Nejprve jsme rozjeli projekt s NFT, kde jsme poznali, jak internetové podnikání funguje. Jenže jak humbuk okolo NFT odezněl, rychle jsme si uvědomili, že na trhu nemáme šanci uspět,“ říká pro CzechCrunch Victor Wang, spoluzakladatel Kaiberu. „Startup jsme proto zavřeli a začali se soustředit na umělou inteligenci v souvislosti s hudební branží, kde jsme cítili, že je nevyužitý potenciál,“ pokračuje.

Se svým parťákem si nejprve začal hrát s generativní umělou inteligencí, pomocí které tvořili rytmické podklady pro písničky. „Zpočátku to bylo dost psychedelické, ale věřili jsme, že by to mohlo zapůsobit – a že by se z toho mohl jednou stát byznys,“ doplňuje Wang. Vyrobili první sadu videí a začali je rozesílat do hudebních vydavatelstvích, většina je ale odmítala. Pak se ale ozvalo zastoupení známého rappera Kida Cudiho.

kaiber

Foto: STRV

Rozhraní aplikace Kaiber

„Řekli nám, že jestli dokážeme udělat čtrnáct animací s textem skladeb do osmačtyřiceti hodin, vydají je jako oficiální videa. Nevěděli jsme, jestli nás to někam dostane, ale zkusili jsme to. Dva dny jsme makali – a zvládli to. Nebýt toho, možná bychom se nedostali tam, kde jsme teď,“ popisuje Wang začátky nového byznysu. Díky zájmu od týmu Kida Cudiho se pustili do vývoje nové hudební služby.

Výsledkem se stala platforma, do které může kdokoliv nahrát vlastní písničku a současně popíše, jak by animace měla vypadat: od tématu přes vizuální prvky až po technické parametry typu poměr stran. O zbytek se pak postará sám Kaiber. „Nedávno jsme přidali i funkci editování videa, kdy můžete na pár kliknutí změnit psa v medvěda a jiné šílenosti. Ale pořád se profilujeme hlavně jako pomoc pro hudebníky,“ říká Wang.

Jejich byznys jde ruku v ruku s tím, jak se hudba stává stále dostupnější – a především je jednodušší ji vyrábět, což v rozhovoru pro CzechCrunch před nedávnem potvrdil i český producent a DJ NobodyListen. „Každý hudebník chce mít videoklipy, ale žádné vydavatelství za ně nechce platit. Pokud nejste Drake nebo Taylor Swift, je to opravdu složité. My se to snažíme aspoň trochu zpřístupnit, ačkoliv plnohodnotný živý klip u nás zatím stejně neudělají,“ vysvětluje Wang.

lubo-smid2

Přečtěte si takéČeští vývojáři z STRV zažili těžký rok. Obrat nakonec opět rekordníČeští vývojáři z STRV zažili těžký rok. Zisk sice klesl, ale obrat nakonec znovu vytáhli na rekord

V dnešní internetové době je ovšem s online službou takového typu těžké prorazit, resp. ji rozšířit mezi lidi. Obzvlášť když jde o platformy poháněné umělou inteligencí, které se rojí jako houby po dešti. Díky svému původnímu, neúspěšnému projektu se ale tvůrcům Kaiberu podařilo navázat kontakt s Mikeem Shinodou, slavným členem kapely Linkin Park. „To, že se začínáme inovativně profilovat do hudby, ho zaujalo,“ uvádí Wang.

Zvýšený zájem o Kaiber přišel ze strany Linkin Park v momentě, kdy se chystali dělat video v rámci oslav dvacetiletého výročí zlomové desky Meteora. O věhlasné americké skupině, která formovala mládí nejednoho z nás, se navíc vědělo, že se ve videoklipech nebojí experimentovat.

Když se proto Shinoda a spol. rozhodli svěřit klip do rukou Kaiberu, rázem se o nich v hudebních kruzích začalo mluvit. Ne však nutně jen v tom nejlepším slova smyslu.

„Vyvolalo to spoustu kontroverzí. Na takové nenávistné komentáře jsme nebyli připraveni, zato Linkin Park to vůbec neřešili. Bavilo je, že mohli využít novou technologii, a negativní reakce je absolutně nezajímaly. Ještě nás navíc podpořili, když nám řekli, ať jsme hrdí na to, co jsme tady postavili,“ vzpomíná Wang. Videoklipový vizuál pro Linkin Park růst Kaiberu nastartoval a rychle se na něj začali obracet i další, spíše menší umělci, že něco takového také chtějí.

Kontroverzní reakce se na Kaiber, potažmo Linkin Park nesnášely jen za to, jak video vypadá. Velké téma byl někdejší frontman kapely Chester Bennington, který v roce 2017 spáchal sebevraždu, přičemž videoklip ke skladbě Lost byl prvním, kde „vstal z mrtvých“. Řada fanoušků si ale „oživení“ zřejmě představovala jinak, uctivěji. Ať je to ale jakkoliv, k dnešnímu dni má klip přes 82 milionů zhlédnutí na YouTube a jde o nejúspěšnější věc od Linkin Park za poslední roky.

„Nová technologie vždy vyvolá kontroverzi, ale my věříme, že náš přístup je správný. Pomáháme umělcům tvořit umění, nenahrazujeme je. Od té doby jsme si vypěstovali docela hroší kůži,“ zakončuje Wang. Teď vyloženě vlastní videa již nedělají, naopak se soustředí na to, aby vylepšovali platformu pro ostatní. Od momentu s Linkin Park se pohybují na úrovni okolo 65 tisíc předplatitelů a očekávají, že základna poroste. Možná i díky české společnosti STRV.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do další budoucnosti Kaiberu od konce loňského roku totiž promlouvají právě i vývojáři z českého STRV, kteří pro startup navrhli mobilní aplikaci. Dosud služba fungovala pouze ve webovém prohlížeči. „Potřebovali jsme mobilní aplikaci, protože si o ni lidé psali. Tak jsme do ChatGPT napsali, že hledáme takovou a takovou firmu, že potřebujeme doporučení. No a vyskočilo na nás STRV, které jsme dosud neznali,“ popisuje Wang úsměvné – a náhodné – střetnutí.

„Jojo, to, že se o nás dozvěděli přes ChatGPT, mi přišlo fakt parádní,“ zmiňuje pro CzechCrunch Lubo Smid, který STRV vede. „Je to vlastně úplná AI story od začátku do konce,“ dodává s tím, že na vývoji mobilní aplikace Kaiberu pro iOS a Android pracovali lehce přes půl roku. Tedy o nějakou dobu méně než v případě fitness aplikace The Pump, kterou vymysleli pro Arnolda Schwarzeneggera.