Jsme největší hráč ve střední a východní Evropě. Heureka už není jen srovnávač cen, říká Tomáš Braverman

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

braverman3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Braverman, výkonný ředitel Heureka Group

0Zobrazit komentáře

Když nakupujete na internetu a potřebujete si srovnat, kolik daný produkt stojí v různých obchodech, jdete dost možná na Heureku. Nejde sice o jediný cenový srovnávač, ale během let se z něj stal ten největší, a to nejen v Česku, ale také v několika dalších zemích. Šéf Heureky Tomáš Braverman teď v novém díle CzechCrunch Podcastu hovoří o tom, že už to ale zdaleka není jen o srovnání cen, a popisuje velké plány na další rozvoj firmy.

„Mezi agregátory, srovnávači a podobnými platformami jsme největší ve střední a východní Evropě. V počtu návštěv jsme jednička v Česku, na Slovensku a Maďarsku. Na dalších trzích rosteme,“ popisuje Tomáš Braverman. Heureka dnes operuje také v Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku a Bosně a tak trochu nenápadně vyrostla v jednoho z největších e-commerce hráčů v regionu.

Tomáš Braverman v podcastu popisuje i to, díky čemu Heureka vydělává tolik peněz, a odhaluje velké plány na další rozvoj, který půjde podobným směrem jako globální e-commerce. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Tomášem Bravermanem řeč?

***

„V Česku máme zhruba pět milionů uživatelů, chodí k nám v zásadě všichni. Nejčastěji k nám lidé stále chodí pro porovnání cen, ale v závěsu za tím je pomoc při výběru produktů. Máme miliony recenzí a spoustu dalšího obsahu, který radí, jaký produkt si koupit,“ popisuje vývoj Heureky její šéf, který se svým týmem významně šlápl na plyn a rozvíjí firmu byznysově, produktově a také geograficky.

Heureka se rozhodla usadit napříč regionem střední a východní Evropy, kde využívá i toho, že sem ještě nedorazila velká konkurence ze západních trhů. „Loajalita českých zákazníků k e-shopům je poměrně malá. To je pro nás dobře, protože o to víc nás lidé využívají, když se rozhodují, kde nakoupí. V Německu nebo Spojených státech jdou automaticky na Amazon,“ říká Tomáš Braverman.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby mohla celá firma růst ještě rychleji, vydala se Heureka v poslední době také na nákupy. Letos oznámila investici do analytického startupu Dataweps a před rokem získala také další tuzemský startup Testuj.to. „Fúze a akvizice jsou cesta k růstu i expanzi. Dataweps i Testuj.to jsou akvizice, které nám dávají velký smysl. Hledáme firmy, které nás obohatí produktově, službově či geograficky,“ vysvětluje akviziční strategii Braverman.

O startupu Testuj.to si můžete poslechnout v předchozím díle CzechCrunch Podcastu, ve kterém jsme s jeho zakladatelkou Evou Čejkovou probírali její životní příběh, budování obří testovací komunity žen i náročné byznysové okamžiky, při kterých ji mnoho lidí zrazovalo. Nakonec ale Testuj.to úspěšně skončilo pod křídly Heureky a společně pokračují v rozvoji. Významně přitom vyrostla i samotná Heureka.

Tomáš Braverman popisuje, jak za uplynulé dva roky jeho firma nabrala přes 150 nových kolegů a díky tomu akcelerovala růst na všech možných polích. V CzechCrunch Podcastu šéf Heureky mluví také o tom, jak se řídí rychle rostoucí mezinárodní byznys, a čím chce dál dobývat středo- a východoevropské trhy. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Vybudovala obří komunitu žen a do jejího startupu investovala Heureka. Někteří mi radili, ať radši skončím, říká Eva Čejková

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

eva-cejkova-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Eva Čejková, zakladatelka Ženy s.r.o. a startupu Testuj.to

0Zobrazit komentáře

Vždy snila o práci v televizi, což se jí splnilo. Rozjela velkou PR agenturu, u které osudově prováhala moment na velký prodej. Nijak ji to ale nezlomilo a vzápětí vybudovala stotisícovou komunitu žen, které testují produkty. Ze všeho nakonec vznikl startup Testuj.to, který přilákal i Heureku a teď rychle roste. Podnikatelský příběh Evy Čejkové je hodně barvitý a teď ho popisuje v novém díle CzechCrunch Podcastu.

„Podnikat jsem se na začátku učila hlavně chybami. Měla jsem ale štěstí na lidi, kteří mi radili a pomáhali. Doporučuji to i dnes každému, aby si našel mentora, komu může zavolat, když si neví rady, a může mu všechno říct,“ říká Eva Čejková, která se nechala zaměstnat jen na pár měsíců, než zjistila, že to není nic pro ni, a raději si začala řídit život sama.

V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme o tom, jak ji v pětadvaceti najednou pod rukama vyrostl velký agenturní byznys, jak ho v tichosti opustila a co se vlastně skrývá pod značkou Ženy s.r.o – jen málokdo to totiž na první dobrou uhodne. Podcast si můžete pustit v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů a dozvíte se i to, v čem ji příjemně překvapily námluvy s velkým hráčem v podobě Heureky.

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Evou Čejkovou řeč?

***

„Sedm let jsme v Česku zastupovali velké světové značky, dařilo se nám. Tenkrát jsem dostala nabídku prodat agenturu za 15 milionů, ale mně to přišlo málo. Udělala jsem tehdy asi nejvíc osudovou chybu, ale měla jsem mimo jiné strach, že bych byla bez práce,“ vzpomíná dnes devětatřicetiletá Eva Čejková na to, jak po angažmá v televizi spustila agenturu, ale místo velkého prodeje nakonec odešla na mateřskou. A na ní začala psát nový příběh.

Rozjela komunitu Ženy s.r.o., v rámci níž se testují produkty všeho druhu a píšou uživatelské recenze. „Původně to mělo být jen médium a součást agentury, ale stal se z toho samostatný byznys,“ popisuje podnikatelka, která postupně sdružila pod jednu střechu přes 100 tisíc aktivních testerek a spolupracovala s největšími značkami. Tak velká iniciativa už pochopitelně nešla přehlídnout.

Jednoho dne tak přišli zástupci vydavatelství Vltava Labe Media a Evě Čejkové řekli, že buď s nimi začne spolupracovat, nebo rozjedou vlastní konkurenci. „Měli jsme tehdy vypilovanou technologii a byli v tom jednička na trhu, ale přišlo mi strategičtější se propojit a nabídnout možnost testovat i na dalších médiích, kde budeme mít domluvený byznys, než aby naši klienti odešli jinam a my z toho neměli nic. Byla to jasná volba,“ vzpomíná na pragmatické rozhodnutí a jeden ze zlomových momentů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak se byznys rozvíjel a rozšiřoval, na půdorysech testovací komunity vznikl startup Testuj.to, se kterým chtěla Eva Čejková začít rychle růst, expandovat – zkrátka škálovat, jak to startupy dělají. Zatímco Ženy s.r.o. financovala z toho, co vydělala, pro Testuj.to začala hledat investory, jelikož věděla, že bez dalšího kapitálu nepůjde růst. S několika už byla skoro domluvená, ale pak na jednom večírku potkala Tomáše Bravermana, šéfa Heureky, a všechno do sebe zapadlo.

Jenže ještě předtím musela zakladatelka testovacího startupu překonat asi nejsložitější období své kariéry. Po několika měsících od startu muselo Testuj.to měnit svůj obchodní model a někteří menší akcionáři, kteří s rozjezdem pomáhali, nevěřili, že na to Eva bude mít. „Přišli za mnou s tím, ať firmu radši položím. Bylo to hodně nepříjemné, řešila jsem do toho navíc problémy v osobním životě, byl to velký psychický tlak,“ vzpomíná.

Tradičně nezlomná Eva Čejková se ale nevzdala, u několika kolegů našla důležitou oporu, startup otočila správným směrem a za několik měsíců si plácla s Heurekou. Pro velký cenový srovnávač přitom byla podpora Testuj.to jeho vůbec první takovou investicí a Eva Čejková popisuje i to, jak probíhala jednání s majiteli Heureky v čele s Rockaway a proč ji právníci při vyjednáváních zakazovali mluvit.

V CzechCrunch Podcastu zakladatelka Testuj.to hovoří o tom, jak důležité je vybrat si dobré lidi do managementu, za kým si šla při rozjezdu startupu pro peníze, nebo o pochybách sebe samotné i ostatních. S Heurekou ale prý udělala nejlepší rozhodnutí a už teď se těší na další roky. A proč doufá, že pozná, kdy bude na čase odejít? I to si můžete poslechnout na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.