K dispozici mají 50 milionů záznamů denně. Datová analýza není v Sazce jen frází

Nejsme datově zaměřená firma jen na slajdu v prezentaci, říká Martin Košina ze Sazky v seriálu Cloudová civilizace od CzechCrunche.

0Zobrazit komentáře

Homo sapiens neboli člověk moudrý se i přes svůj výmluvný biologický název ne vždycky rozhoduje na základě faktů. Lidé rádi pokoušejí štěstí a nejistý výsledek je pro ně často vyhledávaná forma adrenalinu. Lidé v Sazce jsou sice taky jen lidé, ale v práci své projekty staví na robustní datové analytice. Jak funguje sběr a taky využití dat v Sazce, v druhém díle seriálu Cloudová civilizace přiblíží šéf Business Intelligence (BI) oddělení Martin Košina.

„Po celé republice je osm tisíc terminálů Sazky, ze kterých sbíráme data. Víme, kolik lidí si který den vsadilo nebo kolik si jich vyzvedlo balík. Zároveň máme několik set tisíc aktivních zákazníků na online platformě, což je druhá obrovská část dat, která máme k dispozici. Kromě objemu pracujeme taky s rychlostí – všechna data umíme číst i real-time,” vysvětluje Martin Košina.

Velkým tématem je pro BI oddělení Sazky projekt Data Governance, který se zaměřuje na ochranu dat. Firma si poměrně složitým procesem nastavila to, že přesně ví, jaká data má, v jaké kvalitě jsou, kdo je za ně zodpovědný a kdo k nim má přístup. Tým Sazky dnes v tomto směru dokonce školí další české firmy.

Sazka profil by CzechCrunch

Přečtěte si takéSazka: Špičkové technologie, komunikace a výsledkyPodívejte se do Sazky: Špičkové technologie, komunikace a výsledky

„K dispozici máme 50 milionů záznamů denně, to už je pořádná porce. Pomocí strojového učení v nich můžeme sledovat třeba i různé anomálie, tedy že se něco chová jinak, než by mělo,” doplňuje Košina.

Propojování analytického světa a světa byznysového tady zajišťuje zajímavá pozice datového vědce. „Moje práce spočívá v tom, že si na základě dat, která máme, vymýšlím úkoly, hledám na ně řešení a následně ta řešení ‚prodávám‘ managementu. V podstatě jim tak pomáhám zformulovat směrování našich budoucích byznysových projektů,” popisuje BI Data Scientist Lukáš Pastorek.

Podívejte se na celou Epizodu #2 seriálu Cloudová civilizace se Sarou Polak!

České Behavio nabírá desítky milionů. Do nástroje pro kvalitnější marketing investují Holanďané

Behavio zlepšuje marketingové kampaně díky výzkumům, investici využije i na implementaci umělé inteligence pro přesnější data.

Peter BrejčákPeter Brejčák

photo: Lukas Neasi

Foto: Behavio

Tým Behavia

0Zobrazit komentáře

Prostřednictvím sociologicko-marketingových výzkumů zjišťuje, jak se zákazníci chovají nebo jaké kampaně na ně nejvíc fungují. A na základě toho Behavio čtyřem stovkám klientů na třech kontinentech včetně značek jako T-Mobile, LEGO či Livesport radí, co by měli dělat pro lepší výsledky. Teď firma uzavřela své druhé investiční kolo. Přinášíme přehled nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný startup: Behavio

Kdo investuje: amsterdamská firma Airbridge Equity Partners

Kolik: 2,25 milionu eur (56 milionů korun) v takzvaném late-seed kole

Kolik již Behavio získalo celkem: 3,5 milionu eur, kromě nového investora šlo o české fondy Presto Ventures, J&T Ventures a několik andělů včetně Václava Dejčmara nebo bývalého člena společnosti Emplifi Nikoly Pantoviče.

Co Behavio dělá: Původně fungovalo jako agentura, před dvěma lety představilo první marketingovou platformu na testování účinnosti reklam. Rok nato ji doplnilo o nástroj, kterým mohou marketéři sledovat efektivitu značky. „Chceme umožnit marketérům dělat skutečně efektivní brand marketing a snadno prokázat jeho byznysovou hodnotu vedení firmy,“ vysvětluje ředitel a spoluzakladatel Jiří Boudal.

behavio_skupinovazakladatele_behaviotalks

Foto: Behavio

Zakladatelé firmy Behavio

Jak funguje: „Stále více značek si uvědomuje důležitost vstupní části tzv. marketingového funnelu (trychtýř, který potenciální zájemce přemění v zákazníky – pozn. red.), a proto hledají moderní nástroje, které jim s ní pomůžou. Nemají čas ani velké rozpočty na obrovské výzkumy, ze kterých zpravidla vypadnou prezentace s nepřeberným množstvím slajdů a minimem praktických tipů,“ přibližuje Boudal.

„Behavio marketérům za zlomek ceny dodá srozumitelné dashboardy, které jim rovnou ukážou, co v jejich marketingu funguje a kde je naopak potřeba trochu přidat – jak u konkrétních reklam, tak značky jako celku,“ doplňuje. Nástroje Behavia vycházejí z pokročilých metod behaviorálního výzkumu a poskytují praktické tipy, co a jak v marketingu zlepšit.

Zakladatelé: Behavio v roce 2014 založilo pět spolužáků z českobudějovického gymnázia: Jiří Boudal, Libor Mořkovský, Marek Nebesář, Vojtěch Prokeš a Lukáš Tóth.

Sídlo startupu: Praha, v současnosti měří marketingovou výkonnost v třinácti zemích Evropy, Ameriky a Asie.

Jak je Behavio velké: Spoléhá na něj více než 400 spotřebitelských značek a agentur včetně globálních jmen jako T-Mobile, LEGO nebo Publicis. Většinu klientů však tvoří firmy z oblasti e-commerce, fintechu, online služeb či potravin jako Footshop, Livesport či Bonami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co na to investoři: „Naše investice do Behavia není jen finančním rozhodnutím. Věříme jejich vizi efektivnějšího reklamního prostředí, které rezonuje i po emoční stránce. Behavio podpoříme při rozšiřování inovativních služeb, jež značkám po celém světě přináší přidanou hodnotu,“ komentuje Rick van Boekel, spoluzakladatel a partner společnosti Airbridge Equity Partners.

„Behavio patří mezi vůbec první investice z druhého fondu Presto Ventures. Vsadili jsme na šikovné zakladatele a jejich expertízu i zkušenosti na poli behaviorálních věd a působení reklamy na podvědomí zákazníků. Softwarový produkt tehdy existoval zatím jen v hlavách zakladatelů – dnes se největší firmy v regionu předhání o jeho nasazení do svých reklamních kampaní,“ komentuje investiční kolo Přemysl Rubeš, zakladatel a šéf Presto Ventures.

Na co startup plánuje využít investici: Zejména k dalšímu rozvoji platformy, kam chce implementovat umělou inteligenci, jež by poskytla přesnější data o tom, jak a kam lidé soustředí svou pozornost, když reklamu sledují. „Chceme také přidat AI chatbota, který bude umět vyzdvihnout ty nejdůležitější závěry a vhledy z nasbíraných dat,“ doplňuje Boudal. Vedle zapojení umělé inteligence chce rozšířit stávající funkce o detailnější data například o cílových skupinách.

Vše o startupových investicích