K věci: Amazon v EU zásadně mění obchodní pravidla, prodejce čeká vyváženější konkurenční prostředí
Na Amazonu prodávají tisíce českých obchodníků, Evropská komise jej podezírala z monopolních praktik. Adam Kurzok z Expando popisuje, co se mění.
Amazon zásadně změní obchodní pravidla v EU, vyhne se tak vysoké pokutě
Co se stalo: Obliba nakupování na velkých internetových tržištích, jako je Amazon, stále roste. V řadě zemí mají tak silné postavení, že na klasických e-shopech nakupuje jen málokdo. Háček je v tom, že na tržištích může prodávat jeden produkt mnoho prodejců, a to včetně samotného provozovatele. Protože nejde o nezávislý portál, provozovatelé mohou výrazně zvýhodnit konkrétní prodejce, typicky sebe. A to je proti antimonopolním pravidlům EU, což se přesně řešilo v případě Amazonu. Vyšetřování zaměřené na zneužívání monopolního postavení, které proti němu vedla Evropská komise od poloviny roku 2019, vyústilo v dobrovolné uzavření dohody, která se týká využívání neveřejných dat o prodejích a přístupu prodejců do tzv. Buy Boxu (panel na webu vpravo, kde nakupující přidává zboží do košíku) i programu Prime.
K věci. Dnešní doba je rychlá a informací je tolik, že ty zásadní můžou zapadnout. V novém formátu rychlých komentářů proto vypichujeme to nejdůležitější, co byste o aktuálních událostech měli vědět. A zasazujeme je do kontextu.
Proč je to důležité: Nastavení zmíněných funkcí za účelem upřednostňování vlastních prodejů je v případě společnosti s dominantním postavením z pohledu pravidel EU problematickou praktikou. V sázce bylo pro Amazon hodně a uzavření dohody lze považovat za úspěch, protože hrozila vleklá právní bitva a astronomická pokuta až 10 procent ročního obratu, což v jeho případě znamená přes bilion korun. Výhra je to ale především pro prodejce na Amazonu, protože se dá očekávat, že si Amazon dá na dodržování pravidel nyní pozor a jeho tržiště bude vyváženější konkurenční prostředí.
Podle dohody, která bude až na několik výjimek platit následujících sedm let pro celou EU, se Amazon zavázal, že:
- nebude využívat neveřejná data prodejců pro optimalizaci vlastních prodejů zboží,
- všem prodejcům umožní přístup do Buy Boxu za stejných podmínek,
- v Buy Boxu bude zobrazovat také druhého doporučeného prodejce,
- nastaví nediskriminační pravidla pro Prime prodejce a umožní jim volbu doručovatele.
Na co se zaměřit: I přesto, že není jasné, jaké parametry a s jakou váhou Amazon vyhodnocuje pro zobrazení v Buy Boxu, velkou roli hraje cena, možnosti dopravy a hodnocení prodejce, které se odvíjí od úrovně prodejcovy zákaznické podpory. Na tyto parametry se e-shop musí zaměřit, pokud chce na Amazonu aktivně prodávat. Do budoucna očekáváme posílení prodejů, protože se dá očekávat lepší přístup do Buy Boxu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMezi řádky: Buy box je pro prodejce na Amazonu klíčovou cestou k prodeji, protože ho využívá přes 82 procent kupujících. Po vyhledání produktu Amazon v Buy Boxu doporučí konkrétního prodejce. Problém je v tom, že není přesně jasné, na základě jakých parametrů se prodejce přesně vybírá. A v případě, že má produkt k dispozici přímo Amazon, je velmi obtížné se do Buy Boxu dostat. Kupující si může zvolit i jiného prodejce ze seznamu, ale šance je nízká i kvůli výraznému upřednostnění Buy Boxu z hlediska uživatelského rozhraní, a to především na mobilních telefonech, ze kterých nakupuje 76 procent uživatelů.
Kontext: Pokuty za zneužívání platforem pro vlastní propagaci nejsou novinkou. S upřednostňováním výsledků vyhledávání bojoval Google, kterému byly nakonec Evropskou komisí uloženy sankce přesahující čtyři miliardy eur, vyšetřování bylo zahájeno i vůči Apple v rámci doporučování aplikací v AppStore. Těžko si představit, že vlastník platformy na ní sám nebude prodávat, ale nastavení stejných pravidel pro všechny prodejce je krok správným směrem.
Ponořte se hlouběji: Více podrobností o dohodě včetně odkazu na její text získáte na stránkách Evropské komise.