K věci: Amazon v EU zásadně mění obchodní pravidla, prodejce čeká vyváženější konkurenční prostředí

Na Amazonu prodávají tisíce českých obchodníků, Evropská komise jej podezírala z monopolních praktik. Adam Kurzok z Expando popisuje, co se mění.

Adam KurzokAdam Kurzok

amazonKomentář

Foto: Amazon

Amazon zásadně změní obchodní pravidla v EU, vyhne se tak vysoké pokutě

0Zobrazit komentáře

Co se stalo: Obliba nakupování na velkých internetových tržištích, jako je Amazon, stále roste. V řadě zemí mají tak silné postavení, že na klasických e-shopech nakupuje jen málokdo. Háček je v tom, že na tržištích může prodávat jeden produkt mnoho prodejců, a to včetně samotného provozovatele. Protože nejde o nezávislý portál, provozovatelé mohou výrazně zvýhodnit konkrétní prodejce, typicky sebe. A to je proti antimonopolním pravidlům EU, což se přesně řešilo v případě Amazonu. Vyšetřování zaměřené na zneužívání monopolního postavení, které proti němu vedla Evropská komise od poloviny roku 2019, vyústilo v dobrovolné uzavření dohody, která se týká využívání neveřejných dat o prodejích a přístupu prodejců do tzv. Buy Boxu (panel na webu vpravo, kde nakupující přidává zboží do košíku) i programu Prime.

K věci. Dnešní doba je rychlá a informací je tolik, že ty zásadní můžou zapadnout. V novém formátu rychlých komentářů proto vypichujeme to nejdůležitější, co byste o aktuálních událostech měli vědět. A zasazujeme je do kontextu.

Proč je to důležité: Nastavení zmíněných funkcí za účelem upřednostňování vlastních prodejů je v případě společnosti s dominantním postavením z pohledu pravidel EU problematickou praktikou. V sázce bylo pro Amazon hodně a uzavření dohody lze považovat za úspěch, protože hrozila vleklá právní bitva a astronomická pokuta až 10 procent ročního obratu, což v jeho případě znamená přes bilion korun. Výhra je to ale především pro prodejce na Amazonu, protože se dá očekávat, že si Amazon dá na dodržování pravidel nyní pozor a jeho tržiště bude vyváženější konkurenční prostředí.

Podle dohody, která bude až na několik výjimek platit následujících sedm let pro celou EU, se Amazon zavázal, že:

  • nebude využívat neveřejná data prodejců pro optimalizaci vlastních prodejů zboží,
  • všem prodejcům umožní přístup do Buy Boxu za stejných podmínek,
  • v Buy Boxu bude zobrazovat také druhého doporučeného prodejce,
  • nastaví nediskriminační pravidla pro Prime prodejce a umožní jim volbu doručovatele.

Na co se zaměřit: I přesto, že není jasné, jaké parametry a s jakou váhou Amazon vyhodnocuje pro zobrazení v Buy Boxu, velkou roli hraje cena, možnosti dopravy a hodnocení prodejce, které se odvíjí od úrovně prodejcovy zákaznické podpory. Na tyto parametry se e-shop musí zaměřit, pokud chce na Amazonu aktivně prodávat. Do budoucna očekáváme posílení prodejů, protože se dá očekávat lepší přístup do Buy Boxu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi řádky: Buy box je pro prodejce na Amazonu klíčovou cestou k prodeji, protože ho využívá přes 82 procent kupujících. Po vyhledání produktu Amazon v Buy Boxu doporučí konkrétního prodejce. Problém je v tom, že není přesně jasné, na základě jakých parametrů se prodejce přesně vybírá. A v případě, že má produkt k dispozici přímo Amazon, je velmi obtížné se do Buy Boxu dostat. Kupující si může zvolit i jiného prodejce ze seznamu, ale šance je nízká i kvůli výraznému upřednostnění Buy Boxu z hlediska uživatelského rozhraní, a to především na mobilních telefonech, ze kterých nakupuje 76 procent uživatelů.

Kontext: Pokuty za zneužívání platforem pro vlastní propagaci nejsou novinkou. S upřednostňováním výsledků vyhledávání bojoval Google, kterému byly nakonec Evropskou komisí uloženy sankce přesahující čtyři miliardy eur, vyšetřování bylo zahájeno i vůči Apple v rámci doporučování aplikací v AppStore. Těžko si představit, že vlastník platformy na ní sám nebude prodávat, ale nastavení stejných pravidel pro všechny prodejce je krok správným směrem.

Ponořte se hlouběji: Více podrobností o dohodě včetně odkazu na její text získáte na stránkách Evropské komise.

Budou v roce 2023 slevy konečně férové? Děláme pro to všechno, říká ředitelka e-shopu CZC.cz

Jitka Dvořáková reaguje na kritiku jednoho ze šéfů Alzy o tom, že řada českých e-shopů klame spotřebitele. I CZC.cz chce jít v tomto ohledu příkladem.

jitka-dvorakovaKomentář

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz

0Zobrazit komentáře

Slevy, slevy a zase slevy. Čeští zákazníci by si bez nich snad ani nedokázali nákupy na internetu představit a neobejdou se bez nich tedy ani samotné e-shopy. Ne každá udávaná sleva však musí být automaticky slevou. Například obří zlevnění v desítkách procent mohou být počítána z cen, za které se dané produkty nikdy neprodávaly. Tuzemská e-commerce scéna nicméně v posledních letech prošla významnou proměnou a slevová šílenství už bývají mnohem férovější. Mezi pionýry změny se řadí také e-shop s elektronikou CZC.cz.

Jeho ředitelka Jitka Dvořáková proto ve svém v komentáři reaguje na nedávný příspěvek Petra Beny pro CzechCrunch, v němž místopředseda představenstva tuzemské e-shopové jedničky Alza.cz uváděl, že většina obchodů minimálně při povánočních výprodejích pořád klame. Ukazoval přitom i právě na CZC.cz, což si jeho šéfka nechce nechat líbit. Není podle ní fér, že Alza kritizuje CZC za chyby, které má jednička na svém webu také, ale veřejně se k nim nehlásí. Zároveň přiznává, že chyby se stávají, ale spolu s kolegy usilovně pracuje na tom, aby jich bylo co nejméně. Nastavit správně všechny algoritmy prý není snadné.

***

Byť jsem na sklonku roku chtěla psát veselejší téma, musím zareagovat na komentář Petra Beny, který se týká úpravy zákonů o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. V článku jsou ukázky toho, jak od 6. ledna nemají vypadat slevové akce, přičemž takové se Petru Benovi podařilo najít i u nás na CZC. Samozřejmě mě to mrzí, ale bohužel nepřekvapuje.

Cennou zpětnou vazbu, že nám slevy nesedí, obvykle dostáváme od našich zákazníků, kteří většinou vědí, že patříme mezi první, kdo se k nové metodice výpočtu slev přihlásili a přidali navíc i vlastní graf transparentní historie ceny. Upozorněním Alzy jsme se samozřejmě ihned zabývali. A vlastně jsme v tom ospalém povánočním čase vděční za to nakopnutí, které nastartovalo naše kontrolní mechanismy.

Nestali jsme se přece už dávno pionýry férových slev, abychom následně naše zákazníky klamali. Ručně kolegové prošli kompletní výprodejovou nabídku, aby z ní odstranili slevy, které mohou z pohledu zákazníka působit nepřesně nebo neférově. A samozřejmě jsme řešili i otázku, jak je možné, že jsme ve výprodeji měli prezentované produkty nezlevněné nebo dokonce zdražené.

czc-ceny1

Foto: CzechCrunch

E-shop CZC.cz zobrazuje u jednotlivých produktů historii jejich cen

Jedním z důvodů je fakt, že náš algoritmus výpočtu slev v čase je nastavený jinak než u ostatních hráčů. Z toho důvodu dochází (a bohužel ještě nějakou dobu, než to dáme do pořádku, může docházet) k situacím, které z této podstaty ale primárně klamáním zákazníka nejsou. Připouštím nicméně, že mohou působit minimálně zmatečně. S tím se vypořádáme technickou úpravou nastavení v našich systémech.

Jiné nastavení algoritmu vyplývá z toho, že CZC zavedlo férové slevy v Česku jako jeden z prvních, a to v době, kdy ještě nebylo jasné, jakým způsobem bude česká legislativa novelu zákona vykládat. Naše metodika se proto liší, nicméně stále odpovídá výkladu zákona. Navíc zákazníkům předkládáme graf historie ceny, takže klamat nemůžeme, protože naše „karty“ jsou na stole.

V principu jde o to, že většina e-shopů počítá slevu vůči nejnižší ceně v intervalu 30 dní zpětně, a poté ji drží, tzn. pracují s pevným intervalem 30 dnů. Na CZC je výpočet slev nastavený na klouzavých 30 dnů a procento slevy se tedy může dynamicky měnit, což má za následek například to, že i když je cena v cenové akci stále stejná, v některých případech se může procento slevy měnit, protože v tom intervalu 30 dnů zpětně došlo k nějaké – třeba jednodenní – změně. To může zákazník vnímat negativně a my teď pracujeme na tom, abychom výpočet upravili a sjednotili se s ostatními.

Druhým důvodem, který mě trápí víc, jsou lidské chyby a nepozornost. Ty se sice z dlouhodobého hlediska odstraňují hůř, ale aspoň se rychleji napravují. V obou případech se jedná o situace, s nimiž se budou potkávat i další prodejci, kteří budou na nový výpočet slev související s novelou zákona o ochraně spotřebitele přecházet. Zatím nevíme, jak moc přísně bude tyto přešlapy Česká obchodní inspekce vyhodnocovat, ale to je až druhořadá starost – na prvním místě je vnímání zákazníka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Trochu v nevýhodě budou velké e-shopy s větším počtem nabídek a s potenciálně větším množstvím rizikových slev a také automatickým nastavováním, které musí zahrnout velký počet cenových scénářů. Protože co si budeme povídat, ani pionýři férových slev na českém trhu nedokázali za ty roky, kdy férové slevy uplatňují, svou metodiku stoprocentně vypilovat a zcela sjednotit s Hlídačem shopů.

Obecně platí, že čím větší je katalog produktů daného e-shopu, tím vyšší je riziko chyby, ať už lidské (například špatně nastavená cenová strategie, chybná měna, zapomenutá akční cena a podobně), tak systémové (například přepočet tzv. „nedoběhne“, protože zahltí databázi). Komplexita je tady obrovská.

Vychází z toho, že většina hráčů pro výpočet ceny používá sadu konkurenčních cen od relevantních konkurentů, které sleduje, takže databáze pracuje s datovým objemem daným počtem položek v katalogu a ten se dále násobí s počtem definovaných konkurentů. Navíc je potřeba zachovávat historii cen, aby bylo možné pracovat s intervalem 30 dnů zpětně, a ještě to celé přepočítávat do cizích měn. Nároky na výpočetní výkon a stabilitu celého systému jsou tedy obrovské a může docházet k tomu, že se systém zahltí.

alza-sleva

Foto: CzechCrunch

Ani Alza zatím nemá všechny slevy v souladu s Hlídačem shopů

Čeká nás všechny ještě hodně práce – a to nemluvím o ostatních legislativních novinkách, týkajících se třeba používání zákaznických recenzí nebo úpravy reklamačního procesu, a dalších aspektech právě začínajícího roku, který bude i kvůli očekávané recesi po letech výzvou pro celou e-commerce. Ale jinak zcela souhlasím s tím, co zaznívá v komentáři Petra Beny. „Mít ve výprodeji zboží bez slev – nebo dokonce zdražené – není prostě košer.“ A ještě není košer jedna věc. Zakládat si na férovém jednání, poukazovat na nesrovnalosti druhých, a zároveň se dopouštět těch stejných přehmatů*.

Věřím, že i tyto patří do škatulky „chyb“, perfektní nejsme nikdo. A že se podíváme k sousedům, až si chyby opravíme, snad bylo jasné :)

*Bylo jich víc, ale stejně jako u nás byly v průběhu dne opravovány, a tak to má být.

Namátkově k 2. 1. 2023 ve 14.30.

https://www.alza.cz/media/27-satu-valentynska-edice-dvd-d6409688.htm

https://www.alza.cz/candy-chw-6br4w-gtgh-d5657989.htm