Češi na lovu nejlepších kaváren. Stačí pár kliknutí a výbornou kávu si dáte kdekoliv v Evropě
Aplikace European Coffee Trip oslovuje stovky tisíc uživatelů, kterým doporučuje celkem 4600 kavárenských podniků napříč 43 zeměmi.
Aplikace European Coffee Trip
Dát si dobrou kávu pro mnoho lidí znamená jeden z vůbec nejlepších prožitků. Zatímco ve svém městě máte o kavárnách přehled, při cestách do zahraničí je situace mnohem složitější a například ani hodnocení na Google Mapách často neodpovídá požadované kvalitě, protože uživatelé mohou oceňovat například jídlo, prostor či třeba dobrou obsluhu. Kde tedy dobrou kávu najít? Pomoc nabízí český projekt European Coffee Trip, který letos slaví deset let od založení, každý měsíc jeho aplikaci využívají desítky tisíc lidí po celém kontinentu a počet jeho fanoušků na YouTube dosahuje téměř 350 tisíc.
Samotná aplikace hledá dobré kavárny jen po Evropě a nejlepší ukázkou toho, jaký typ podniků v ní najdete, jsou konkrétní příklady – z těch pražských jde například o EMA espresso bar, Hrneček, Kavárna Místo, Mazelab a Můj šálek kávy, z brněnských pak o Industra Coffee, Monogram Espresso Bar, QB coffee roasters či Stav se.
Já osobně jsem měl možnost aplikaci v posledních letech v praxi otestovat kromě několika českých měst doslova po celé Evropě – od Londýna přes Řím po Sarajevo a Bělehrad, či od Tallinnu a Rigy přes Barcelonu po Lisabon. Dohromady jde o desítky podniků a ani jednou jsem volby nelitoval. Na rozdíl od Google Map, kde hodnocení nebývá známkou opravdu dobrého kafe.
Aleš Pospíšil se do výběrové kávy zamiloval během brněnského festivalu Týden Kávy na jednom z workshopů Jaroslava Tučka, spoluzakladatele známé pražírny Doubleshot. Jak Pospíšil vypráví pro CzechCrunch, v roce 2012 měl čerstvě vystudovaný obor teleinformatiky na VUT a kariéru si rozběhl v technologických startupech jako brněnská Safetica, švýcarský Better či pražské Brand Embassy.
Koncem roku 2013 se Pospíšil vracel ze zahraničních štací zpátky do České republiky a přemýšlel o vlastním podnikání. „Popravdě spíše shodou okolností to vyhrála právě výběrová káva,“ usmívá se. European Coffee Trip tehdy společně s Radkem Nožičkou zakládal jako magazín.
„Důvodem byla absence média, které by tvořilo obsah o výběrové kávě v angličtině a nezaměřovalo se jen na Londýn, případně velká města. Z osobní zkušenosti jsme viděli, že trh roste, otevírají se zajímavé kavárny a pražírny, ale možnost se o nich dozvědět přes hranice jednotlivých států byla malá,“ popisuje Pospíšil s tím, že v začátcích magazín bral jako vzdělávání, ale po pár měsících se do projektu pustili naplno a hledali cesty, jak projekt přetavit do podnikání.
„Po deseti letech stále existujeme a tvoříme, takže se to asi povedlo,“ směje se a doplňuje také čísla – aplikace ukazuje celkem 4600 kaváren ve 43 zemích, měsíčně se registruje 80 až 100 nových kaváren a dalších 500 až 800 jako tipy přidají uživatelé, kterých je každý měsíc aktivních 60 tisíc. Celkem prý Coffee Trip zaznamenal 195 tisíc stažení, v ještě v listopadu očekává překročení hranice 200 tisíc.