Kam zmizelo Adio a jak se daří Horsefeathers? Před 20 lety přišli Snowboarďáci a s nimi nová módní vlna
Film Snowboarďáci slaví 20 let od premiéry. Tehdy v Česku rozpoutal módní vlnu, kterou zařízla až světová krize. Co jsme vlastně nosili?
Snowboarďáci slaví 20 let od své premiéry
Kdo by neznal peripetie dvou marných puberťáků Jáchyma a Rendyho, kteří se ve snaze být cool dostali až na zasněžené svahy Krkonoš? Film Snowboarďáci režiséra Karla Janáka by u dnešních teenagerů nejspíš nepochodil, před dvaceti lety se však trefil do černého. Okamžitě se uchytily výrazy jako bambán či bembeřice, puberťáci začali dělat tlaky a řvali „stříkéj“. Hlavně se však spustila snowboardová mánie a značky jako Horsefeathers, Vehicle, Adio, Burton či Volcom měly v Česku žně. Jak čeští výrobci snowboardového oblečení vzpomínají na zlatou éru, kdy chtěl na prkně jezdit každý? Co se stalo s Volcomem a kam zmizelo Adio či Vehicle?
Právě dnes je tomu 20 let, co v kinech proběhla oficiální premiéra filmu Snowboarďáci. Z pohledu české kinematografie se nejednalo o nikterak přelomové dílo, výrazný dopad však mělo na kariéru herců Vojty Kotka a Jiřího Mádla a také tehdejší snowboardovou a s ní spojenou skateboardovou kulturu v Česku. Z lyží se stalo retro pro milovníky Sněženek a machrů, nová generace chtěla pod stromeček prkno nebo alespoň oblečení od snowboardových značek a poslouchat On My Head od Dana Bárty.
„Díky filmu šel snowboarding celkově nahoru, i když samozřejmě nebylo možné změřit, do jaké míry, protože v té době byl i tak dost na vzestupu. Na Freeride.cz jsme ale zvýšení zájmu určitě pocítili. Tenkrát nebyly sociální sítě, takže lidé hledali veškeré informace u nás – jako třeba tipy na výbavu nebo různé snowboardové akce, přehled snowparků, inspiraci ve formě reportů z akcí, rozhovory, fotky, videa a tak dál,“ vzpomíná Martin Večerka, zakladatel magazínu Freeride.cz.
Celé tohle období označuje za zlatou éru, byť přiznává, že samotnou snowboardovou scénu film i to, co způsobil, trochu rozděloval. „Nejvíc core snowboardisti ten film hejtovali, na druhou stranu většinu lidí, co jezdili, bavil. Parta ze Špindlu dokonce hrála ve filmu komparz, tak se to zajímavě provázalo,“ dodává Večerka.
O zlatou éru se jednalo i pro výrobce snowboardového, potažmo skateboardového oblečení. Všichni na sobě najednou chtěli nosit značky Burton a Volcom, české Horsefeathers, Vehicle, Meatfly či Nugget. Žádaným zbožím se staly i boty od výrobců jako DC Shoes, Adio, DVS, Osiris, Etnies, éS či Emerica a dařilo se třeba i Dakine a jejich batohům.
Podle Marka Sochora, spoluzakladatele značky Vehicle, vznik filmu prodeje snowboardového vybavení jednoznačně nakopl, což potvrzuje za Horsefeathers i Hanuš Salz. „Jenom v Praze bylo přes padesát skate & snowboard obchodů. Jeden náš byznys partner z Kalifornie to ani nechápal, když jsme ho vzali na túru po pražských shopech. Pokud se nedělalo něco vyloženě špatně, tak značky, distribuce a obchody rostly a prosperovaly,“ vzpomíná Salz.
Rostlo podle něj všechno – zisky i množství prostředků, které šly do marketingu, eventů, médií a celkově kultury boardsportů. „V té době bylo možné vymyslet, zorganizovat a profinancovat skoro cokoliv. Takže celkově to bylo období rozkvětu a vrcholu celého odvětví. Nějaký radikální řez v podobě finanční krize si tehdy nikdo nedokázal představit,“ dodává Salz.
Když krize kosí
Naráží tím na rok 2008 a příchod krize, která pořádně zamávala s celým trhem. Jednou z jejích obětí se stal například i český Vehicle. „Lidé se naučili kupovat levné věci a už se nevrátili k těm drahým. My jsme byli nuceni pořád tvořit, abychom si udrželi místo v továrně, spousta firem nám dlužila a navíc odešel i boom okolo toho, být cool surfař, skejťák nebo snowboarďák,“ popsal v našem nedávném rozhovoru důvody zániku značky Marek Sochor.
Ten však potkal i daleko větší hráče. Adio, založené v roce 1998 skateboardistou Chrisem Millerem, přešlo do rukou značky K2, která jej později zařízla právě z důvodu opadajícího zájmu. Adio přitom platilo za naprostou legendu.