Každý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr Mára

Filip HouskaFilip Houska

petr-maraInsider

Foto: Archiv PM

Technologický evangelista, influencer a youtuber Petr Mára

0Zobrazit komentáře

Ze dne na den mu z kalendáře začaly mizet schůzky, protože se zkrátka nemohl s lidmi setkávat tak, jak byl dosud zvyklý. Jeho byznys stál odjakživa na školení, přednáškách a prezentacích, tedy formátech, přes které doručoval své know-how firmám a učil ostatní, jak lépe nakládat s časem a produktivitou. Koronavirová krize vše přetočila vzhůru nohama, a proto začal Petr Mára hledat nové cesty, jak být stále ve hře.

Petr Mára se širší veřejnosti představil hlavně přes YouTube, kde před pár lety začal natáčet videa týkající se Applu, aby později ze svého kanálu vytvořil hodnotný informační hub nejen pro technologické nadšence a osoby hledající inovativní způsoby k produktivitě a správě času. Jak ale na zmínil konferenci CzechCrunch Onlajn, YouTube je pro něj zhruba jen 15 až 20 procent pracovního nasazení. Většinou totiž funguje v offlinu.

„Leden a únor jsem měl odpočinkové měsíce, během nichž jsem si říkal, že si připravím celý rok, abych v březnu mohl začít naplno fungovat. Chtěl jsem primárně přednášet. S karanténními nařízeními však můj byznys, který jsem měl tak rád, mizel a z kalendáře se stávalo vzduchoprázdno,“ popisoval Mára v úvodu konference, v níž se řešilo téma, jak se změní naše pracovní životy a jak se řeší produktivita na home officu.

***

Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Petrem Márou se můžete podívat zde:

***

Petr Mára pochopitelně musel být ve střehu a vymýšlet cesty, jak si svůj byznys alespoň alternativně zachovat. Netušil však, co dalšího přinese budoucnost, nebo jak moc to ovlivní jeho cash flow. „Zastihlo mě to v momentu, kdy jsem odpočíval. O to rychleji jsem celý problém musel řešit,“ doplňuje.

Ukázalo se, že virtuální interakce může být efektivnější

I když se s rozvojem internetu a všemožných digitálních služeb ukazovalo, že přednášky, konzultace, školení a další formy sociálně-profesní interakce mohou běžet i online, málokdo si to plně uvědomoval. Vše se změnilo právě s koronavirem, který přetočil trh o 180 stupňů a společnosti musely reagovat, což se podle Máry většině „moderních“ firem dařilo.

„Pro mě krize přinesla otázku, co všechno jsem schopen do digitálu převést, a zároveň kde najít určitou potřebu, kterou klienti a lidé budou v nové situaci mít. Zjistil jsem, že tou největší potřebou je naučit se digitálně komunikovat,“ říká Mára a navazuje na změnu, která se v jeho případně promítla v překlopení školení a tréninků do online prostředí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky tomu prakticky rozšířil své školící portfolio o nové zaměření – vysvětlit firmám, jak se naučit v digitálu jednat a jak tam efektivně komunikovat. To bere jako důležitý aspekt práce v budoucnosti a je nutné, aby se lidé postupně zbavovali pocitu, kdy jim „aktivní, živý pobyt“ na internetu připadá nepříjemný a nekomfortní.

„Obávám se, že není jiná cesta, než udělat ten další krok do internetu. Podobně jako před 20 lety, kdy jsme se učili pracovat s e-mailem, pak s Facebookem a teď se musíme naučit koukat do kamery a komunikovat,“ míní Mára.

onlajn-2

Foto: CzechCrunch

Jedním z hostů druhé konference CzechCrunch Onlajn byl i Petr Mára

Zásadní posun se podle Máry odehrává i v tom, že transformace byznysových setkání do onlinu ušetří spoustu času i peněz za cestování. Každý má totiž počítač, kameru, mikrofon a chytrý telefon – teď stačí jen klienty naučit, aby v tomto trendu uměli chodit a nebáli se používat věci, které mají běžně po ruce, ale dosud je využívali jen výjimečně.

Dovednost, kterou budete potřebovat

„Bude to základ stejně jako odpověď na e-mail,“ zdůrazňuje Mára potřebu digitální komunikace, která se podle něj stane klíčovou dovedností, bez níž se lidé v moderním pracovním světě neobejdou. Současně předpokládá, že si lidé s růstem tohoto trendu lépe uvědomí, s kým chtějí trávit „skutečný“ čas (offline) a s kým to naopak chtějí vyřešit „pouze“ online.

„S řadou klientů se rád potkám u kávy a povykládám si s nimi, ale co si budeme povídat – je to neefektivní. Pokud jde čistě o byznys, tak chci čas využít co nejlépe a zbytek naopak investovat do rodiny nebo koníčků. To se hodně změní a myslím si, že to bude normálně akceptováno,“ dodává.

Vše se ovšem odvíjí i od povahy a mindsetu lidí, který se taktéž bude muset proměnit. Pro někoho je naprosto normální být tři dny odříznut od fyzického světa a stále efektivně pracovat, pro jiné je však myšlenka jakési izolace děsivá a raději sedí s jinými lidmi v kanceláři. To by mohlo pomoci i vybudování nových coworkingových center v malých městech, kde budou zaměstnanci hledat pracovní útočiště.

petr-mara2

Foto: Archiv PM

Technologický evangelista, influencer a youtuber Petr Mára

Stejně jako psychiatr a psychoterapeut Tomáš Rektor i Mára však reflektuje vyčerpání z online schůzování, respektive tzv. synchronní komunikace, kdy musí být člověk neustále ve střehu. „Když budete mít pět až deset takových meetingů, večer skončíte vyčerpaní a nebudete mít čas na asynchronní komunikaci, respektive řešení e-mailů, Slack a podobně,“ zmiňuje.

I tak ale bere krizi jako ideální příležitost něco změnit a mohou z toho těžit i další. Stačí mít jen dostatečné know-how, odvahu a najít ten správný impuls k novým věcem, kterým pandemie udusala půdu.

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Petra Máry na ní mluvili například Zdeněk Cendra, Michal Mička, Jan Řežáb nebo Martin Stára.

Z polí rovnou do ulic. Český startup Agdata digitalizuje zemědělce a pouští se do měření kvality ovzduší v obcích

agdata6

Foto: Agdata

Jiří Večeřa, Jiří Musil a Lukáš Musil, zakladatelé startupu Agdata

0Zobrazit komentáře

Procházky Prahou jsou bezpochyby malebnou záležitostí, zvláště v těchto dnech bez obrovského návalu turistů. Z důvodu špatné kvality ovzduší však mohou představovat i určité zdravotní riziko, byť si to většina z nás asi ani nepřipouští. Tento problém se bohužel netýká pouze našeho hlavního města. Kolísavá kvalita ovzduší trápí i celou řadu dalších obcí v Česku. Pomocnou ruku v podobě možnosti měření intenzity znečištění ovzduší jim chce podat česká společnost Agdata.

Znečištění ovzduší ve městech nejčastěji způsobuje lokální průmyslová činnost, vytápění domácností a také silný provoz. Konkrétně Česká republika se nejvíce potýká se znečištěním způsobeným prachovými částicemi, uvolňovanými do ovzduší při vytápění tuhými palivy, činností elektráren a silným automobilovým provozem, který částečky prachu dále víří.

Na základě zjištění projektu Clear Air For Europe by měla Praha být z 30 měřených evropských metropolí dokonce tím nejvíce znečištěným městem prachovými částicemi. Ty člověk není mnohdy schopen svými smysly zaznamenat, což navyšuje jejich nebezpečnost. Jejich intenzitu je proto nutné měřit technikou a právě takové měření znečištění na určených lokalitách nabízí český technologický startup Agdata.

agdata4

Foto: Agdata

Instalace půdní sondy

Své řešení, které až doposud nabízel pouze českým zemědělcům, by nyní chtěl poskytnout také obcím, přičemž v některých z nich již zahájil pilotní monitoring. Agdata City, jak je řešení optimalizované pro použití ve městech nazýváno, je schopné pomocí na místě nainstalovaných čidel sledovat úroveň znečištění ve vybraných lokalitách, a to nejen prachovými částicemi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sledovat lze také koncentrací molekul oxidu dusičitého, oxidu uhličitého, oxidu siřičitého, oxidu uhelnatého, ozonu a kyslíku. K tomu je navíc v první fázi uvádění produktu na trh nabízena i meteostanice pro sledování počasí.

Teď nevětrejte

Sbíraná data mohou obce pravidelně monitorovat a nastavit si hraniční hodnoty, na jejichž překročení jsou následně upozorněni. Jedná se tedy o jakéhosi hlídače, který je schopen velmi rychle informovat, zda je kvalita ovzduší v ulicích v únosné míře, nebo je již zdraví nebezpečná. Tyto informace navíc nemusí sloužit jen vedení obce, ale mohou být dostupné každému, třeba prostřednictvím obecního webu.

agdata3

Foto: Agdata

Meteostanice posílá data přímo do mobilní aplikace

Příkladem využití tohoto systému v praxi jsou brněnské Popůvky, které se nacházejí nedaleko dálnice D1. Jak zde senzory pomáhají, vysvětluje jejich starostka Miluše Červená.

„V těsné blízkosti této dálnice máme postavenou školu i školku, proto jsme uvítali nabídku Agdata City na možnost měření kvality ovzduší v naší obci. V současné době máme v obci umístěna tři čidla, která nám umožní sledovat stav ovzduší. Můžeme tak operativně komunikovat s vedením školy a školky, kdy není vhodné větrat, nebo pobývat venku,“ říká starostka Popůvek.

Technologie pro farmáře

Projekt bratří Musilů a Jiřího Večery vznikl v roce 2016 a za tu dobu se vyvinul v komplexní systém pro řízení zemědělských podniků. Stejně jako v řešení pro města, tak také u systémů pro zemědělce se farmáři spoléhají na senzory, půdní sondy a čipy, které je zásobují důležitými daty. Z nich lze následně vyčíst, jak se daří polnostem a predikovat vývoj úrody. V roce 2018 celý projekt zaujal i investiční fond Pale Fire Capital, který do něj investoval částku ve výši 4,8 milionu korun.

virtual-lab

Přečtěte si takéJe to na zkoušku, ale vaše tělo vám neuvěří. Virtuální realita má šanci usadit se a posunout české zdravotnictvíJe to na zkoušku, ale vaše tělo vám neuvěří. Virtuální realita má šanci usadit se a posunout české zdravotnictví

Systém Agdata City již používá také obec Petrovice u Karviné. Ta se nachází v jednom z nejhůře postižených regionů znečištěným ovzduším v České republice, a proto je zde monitoring velice důležitý.

„Čidla jsou umístěna ve třech částech obce, ve kterých se nachází naše školní a předškolní zařízení. Těmto institucím tak umožníme získat důležité informace o momentálním stavu ovzduší tak, aby mohly bezpečně realizovat své venkovní aktivity s dětmi,“ uvádí příklad využití systému starosta Petrovic u Karviné Marian Lebiedzik, který vyzdvihuje i dostupnost řešení proti jiným produktům na trhu.

agdata1

Foto: Agdata

Lukáš Musil, Jiří Večeřa a Jiří Musil, trojice zakladatelů Agdata

Rychlé informování občanů se nabízí například prostřednictvím různých forem chytré obecní komunikace. „Propojením s těmito systémy mohou zástupci měst a obcí okamžitě informovat obyvatele a firmy v konkrétních lokalitách. Dlouhodobé měření jim zároveň poskytne důležitý nástroj pro silnější vyjednávací pozici v případě sporů s lokálními znečišťovateli,“ uvádí další výhodu systému Lukáš Musil, obchodní ředitel Agdata.

V této chvíli již nic nebrání tomu, aby starostové, kteří mají o systém od Agdata zájem, začali s objednávkami. Systém je nabízen jako služba, za kterou se platí měsíčně okolo 4 tisíc korun. V ceně je zahrnut přístup k datům, jejich skladování, API a také veškerý servis.

perspektiv-gopay-min

Přečtěte si takéPlně se opřít do udržitelnosti. Studio Perspektiv postaví pro GoPay jednu z největších dřevostaveb v ČeskuPlně se opřít do udržitelnosti. Studio Perspektiv postaví pro GoPay jednu z největších dřevostaveb v Česku

„Při pohovorech se se starosty radíme, abychom jim mohli systém ‚ušít na míru‘ a obce využily ty senzory, které opravdu potřebují. Samotní starostové nemusí být školeni v tom, jak s meteostanicemi či senzory nakládat, protože se o nic nemusí starat. Veškerou instalaci či úpravy provádí přímo Agdata. K samotným výstupům a nakládání daty máme zřízené webináře, ve kterých se snažíme zodpovědné osoby vzdělávat a poskytnout jim co největší informační servis,“ vysvětluje Jiří Musil, ředitel společnosti.

Na měření znečištění ovzduší a sledování počasí není potenciál Agdata City ani zdaleka vyčerpán. Společnost by se svou technikou chtěla v budoucnu monitorovat kvalitu městské zeleně, teplotu v ulicích či zajišťovat efektivitu městských služeb, například monitoringem spotřeby paliva u vozů MHD.