Kde se bere kůže do aut a na gauč? Je to odpad z jatek a česká firma s ním má velké plány
Akcie společnosti Karo posílily od roku 2019 o více než 200 procent. Firmu v jejích plánech zbrzdil covid, cílí ale na miliardové tržby.
Areál někdejšího kožedělného družstva Snaha na severním okraji městečka Brtnice u Jihlavy má svou největší slávu dávno za sebou. Za socialismu se tu vyráběly boty, rukavice i kabely, v komplexu několika hal a vícepatrových budov pracovaly stovky lidí, po revoluci je ale vystřídal postupný úpadek. Život se ovšem do areálu postupně vrací – loni jej získala společnost Karo Leather z nedalekého Boršova a má s ním, stejně jako sama se sebou, velké plány. Ale také drahé.
Karo je jedním z největších zpracovatelů kůže ve střední a východní Evropě. Nakupuje ji všude po světě v nezpracované podobě, pak ji seřezává, barví a dále upravuje. Naprostá většina produkce následně míří hlavně k velkým nábytkářským firmám v Evropské unii, především v Polsku. „Kůže, se kterou pracujeme, je odpadní. Žádná zvířata kvůli nám neumírají. Jsou to zbytky z jatek,“ upozorňuje finanční ředitel společnosti a její menšinový akcionář Jakub Hemerka.
Ten zakladateli společnosti Pavlu Klvaňovi, který Karo buduje od 90. let, nejprve pomáhal s účetnictvím a restartem podniku, který se po světové finanční krizi dostal na byznysové rozcestí. „Nakonec slovo dalo slovo a já do společnosti nastoupil jako finanční ředitel a zároveň jako podílník,“ směje se Hemerka, který zůstává spolumajitelem i poradenské a účetní společnosti.
Právě on byl spolu s mladým finančníkem Františkem Bostlem motorem vstupu firmy Karo na akciový trh Start pražské burzy. Akcie firmy se tam v listopadu 2019 začaly obchodovat za 40 korun za kus, dnes stojí přes 140 korun a tržní kapitalizace společnosti aktuálně odpovídá 560 milionům korun. Ne všechno, co bylo součástí plánů při burzovní premiéře, ale vyšlo tak, jak mělo – hlavně kvůli covidu se zbrzdil rozvoj firmy. Zatímco burzovní prospekt předpovídal, že obrat v roce 2021 bude 316 milionů korun a EBITDA, tedy provozní zisk před daněmi a odpisy, 51 milionů, nakonec loňský rok skončil tržbami 155 milionů a hrubým profitem 21 milionů. Letos by skupina ráda atakoval čtvrt miliardu korun. „Do roku 2030 bychom ale rádi byli na obratu v řádu miliard a zisku EBITDA až 750 milionů,“ říká sebevědomě František Bostl, který prostřednictvím své firmy Czegg Ventures drží v Karo podíl 28 procent. Jedním z klíčů růstu firmy je právě brtnický areál. Zpracování kůže má totiž tři základní fáze: v té první se vezme kůže z jatek a zbaví se tuku a srsti, to je takzvané vyčinění, v té druhé se kůže podélně seřízne, zarovná a základně obarví, ve třetí etapě pak dochází k nánosu finální barvy a designové úpravě. „My máme zatím jen fázi tři a brzy k ní přidáme i fázi dvě, ale chceme celý cyklus uzavřít a mít i fázi jedna. Proto jsme potřebovali rozšířit prostory a koupili jsme brtnický areál,“ vysvětluje Hemerka. To, že bude Karo schopné kůže zpracovávat už v jejich hrubé podobě, by navíc umožnilo, aby společnost, o které její majitelé rádi hovoří jako o prototypu cirkulárního podniku, mohla odebírat kůže přímo z českých nebo okolních jatek. „Teď to není možné, proto odebíráme ze zahraničí už prvotně zpracované kůže. V Česku kožedělný zpracovatelský průmysl většinově nezvládl transformaci v 90. letech, a proto tu není možné vstupy do výroby kupovat lokálně,“ dodává pětatřicetiletý Hemerka, který s finančním řízením pomáhá i známému fintechovému startupu Yieldigo. Zatímco před covidem byla společnost schopná měsíčně zpracovat a prodat 40 tisíc metrů čtverečních kůží, letos by to už mělo být 70 tisíc. Do dvou let by maximální kapacita měla činit 110 tisíc metrů. Investice do vybudování nového zázemí včetně nových strojů, které kůže řežou i barví, nebo do rekonstrukce čistírny odpadních vod si ale vyžádají velké peníze – Karo ještě čekají výdaje přes 300 milionů korun. Něco z toho, například čističku, by mohly částečně pokrýt evropské dotace, na zbytek si firma bude muset půjčit nebo jít znovu za investory, ve hře je proto dodatečná emise akcií. Nyní se na burze obchoduje s 29 procenty akcií. „Jsme konzervativní firma, nekreslíme si nerealistické plány. Covid nás zbrzdil podobně jako řadu jiných výrobních i obchodních firem. Ale už jsme zase v sedle, letos i přes válku na Ukrajině šlapeme naplno,“ říká Hemerka. A má skutečně kůže potenciál do budoucna? Nestane se i s ohledem na udržitelnost přežitkem? „Myslím, že budoucnost má, a to velkou. Je to odpadní produkt. Ano, kožešinové farmy jsou minulost, ale dokud budou lidé jíst hovězí maso a to bude pocházet z živých krav, nikoli z laboratoří, bude tu kůže. A ta má skvělé vlastnosti oproti syntetickým materiálům. Takže obavu nemám, naopak,“ uzavírá Jakub Hemerka.
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Cookies Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu. Možnosti předvolby jednotlivých cookies Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek). Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku. Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference. Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Nahlásit komentář
Vyplňte své jméno