Kdo nereaguje na vývoj a neinovuje, nepřežije, říká Tomáš Szkandera z ostravského K2, které vyvíjí e-shopy i ERP
Ředitel vývoje v K2 Tomáš Szkandera
Na trhu firemních IT řešení se ostravská společnost K2 pohybuje již 27 let. Od té doby vyvíjí vlastní ERP řešení, tedy podnikové informační systémy, s důrazem na procesní řízení firem a před sedmi lety jako další produkt přidala také e-shopovou platformu.
Své klienty díky tomu K2 počítá ve stovkách, navíc s desítkami tisíc uživatelů a miliardovým obratem zákazníků, a podle posledních dostupných údajů díky tomu předloni firma utržila 300 milionů korun. A roste dál – v tržbách i produktově. Nabízená řešení totiž letos čeká několik zásadních změn.
Nejen o nich v rozhovoru pro CzechCrunch hovoří ředitel vývoje informačního systému K2 a K2 e-shopu Tomáš Szkandera. Mluví také o současné situaci na trhu, o vývoji od 90. let, kdy firma začínala, ale také proč se vůbec K2 pustilo mimo informačních systémů také do e-shopů.
A pro začátek si bude ještě dobré říct, co vlastně zkratka ERP znamená. Vyšla z anglického Enterprise Resource Planning a zatímco žádná česká zkratka se neujala, jedná se o plánování podnikových zdrojů, respektive jinak řečeno zmíněné podnikové informační systémy. Díky nim dokáží firmy řídit a také integrovat své činnosti od plánování, nákupu, prodeje přes marketing a finance až po personalistiku.
ERP řešení vyvíjíte od roku 1991. V čem se trh za těch necelých 30 let změnil nejvíc?
Já osobně jsem do sektoru ERP naskočil v druhém ročníku vysoké školy, to bylo v roce 2003, takže můžu hodnotit pouze posledních 17 let. Během této doby vidím velký posun ve vnímání ERP u majitelů a top managementu společností.
Co se z jejich pohledu změnilo?
ERP systém býval v minulosti vnímán pouze jako povinnost, zatímco dnes jsou si majitelé dobře vědomi toho, že kvalitní ERP systém výrazně pomáhá růstu firmy. Je to i díky tomu, že se mění význam ERP. Z jednoduchých systémů, které kdysi řešily účetnictví a skladovou evidenci, jde dneska o enterprise řešení, která řídí všechny procesy ve firmě i mimo ni.
V čem jsou vaše konkurenční výhody?
Vyberu tři největší. Tou první je webová K2, která umožňuje efektivní plnohodnotnou práci s naším ERP pomocí webového prohlížeče. Druhou je pak možnost v jednom systému provozovat více firem i z různých zemí, které si mohou navzájem sdílet data a know-how. A tou třetí je naše přímo do ERP integrované řešení pro e-commerce, díky kterému má e-shop vždy platné a aktuální informace bez nutnosti synchronizací.
Jak se vám tyto výhody daří udržovat, i vzhledem ke globální konkurenci?
Každý rok vydáváme novou verzi, která náš systém neustále vylepšuje a rozšiřuje jeho rozsah. Kromě zcela nových modulů tak věnujeme velké úsilí posílení zmíněných unikátních výhod K2 ERP. Na vývoji nové verze se podílí více než 50 lidí, celkem tak ročně investujeme do vývoje více než sedmdesát tisíc hodin.
V kolika firmách vaše řešení využívají? Jak jsou vaši zákazníci distribuováni regionálně, je většina v České republice?
S K2 ERP pracuje denně asi 20 tisíc lidí v pěti stovkách různých společností. Většina je v České republice a na Slovensku, ale K2 dneska běží i v různých zemích po celém světě, včetně například Německa, Turecka, Velké Británie či USA.
„Všechna data a všechny procesy jsou řízené jedním systémem, který se stará o spokojeného zákazníka.“
Proč jste se následně pustili také do vývoje řešení pro e-shopy?
Vývoj vlastního e-shopu si vyžádal trh. S rychlým růstem oblasti e-commerce přestávalo být řešení pomocí synchronizací se speciálním řešením od partnerských společností dostačující. Proto jsme se v roce 2012 rozhodli, že vyvineme vlastní řešení, které nebude mít nedostatky toho současného. A tak jsme hned následující rok vydali K2 e-shop a po sedmi letech se ukazuje, že to byla správná volba.
Jak vnímáte vývoj za těch sedm let na trhu e-commerce?
Vývoj e-commerce trhu je neskutečně rychlý, obzvlášť ve srovnání s trhem ERP systémů. Vždyť za zmíněných sedm let už máme třetí generační verzi našeho K2 e-shopu – především díky přesunu nákupů na mobilní telefony a takzvané responzivitě. Kdo nereaguje na vývoj a neinovuje, nepřežije.
Podle údajů na webu se na vašem e-shopové řešení ročně nakoupí zboží za jednu miliardu korun. Je to číslo stále aktuální? Na e-commerce trhu tak máte menší než 1% podíl?
Ano, číslo je aktuální. Je třeba vzít v potaz fakt, že nasazení K2 e-shopu je spjato s nasazením celého ERP systému. Jedině v tomto scénáři pak zákazník získává naprosto jedinečné řešení, které nejenže řeší nákupní fázi v internetovém prohlížeči, ale zároveň s tím zlepšuje také procesy v oblasti skladového hospodářství, nákupu, call centra, obchodních vztahů (CRM), účetnictví, manažerského vyhodnocování či dokonce výroby.
Všechna data a všechny procesy jsou tak řízené jedním systémem, který se stará o spokojeného zákazníka ve všech kontaktních bodech v rámci jeho nákupního procesu – od objednávky přes expedici až po fakturaci a následný upsale.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.