Kdo nereaguje na vývoj a neinovuje, nepřežije, říká Tomáš Szkandera z ostravského K2, které vyvíjí e-shopy i ERP

Peter BrejčákPeter Brejčák

szkanderaRozhovor

Foto: K2

Ředitel vývoje v K2 Tomáš Szkandera

Na trhu firemních IT řešení se ostravská společnost K2 pohybuje již 27 let. Od té doby vyvíjí vlastní ERP řešení, tedy podnikové informační systémy, s důrazem na procesní řízení firem a před sedmi lety jako další produkt přidala také e-shopovou platformu.

Své klienty díky tomu K2 počítá ve stovkách, navíc s desítkami tisíc uživatelů a miliardovým obratem zákazníků, a podle posledních dostupných údajů díky tomu předloni firma utržila 300 milionů korun. A roste dál – v tržbách i produktově. Nabízená řešení totiž letos čeká několik zásadních změn.

Nejen o nich v rozhovoru pro CzechCrunch hovoří ředitel vývoje informačního systému K2 a K2 e-shopu Tomáš Szkandera. Mluví také o současné situaci na trhu,  o vývoji od 90. let, kdy firma začínala, ale také proč se vůbec K2 pustilo mimo informačních systémů také do e-shopů.

A pro začátek si bude ještě dobré říct, co vlastně zkratka ERP znamená. Vyšla z anglického Enterprise Resource Planning a zatímco žádná česká zkratka se neujala, jedná se o plánování podnikových zdrojů, respektive jinak řečeno zmíněné podnikové informační systémy. Díky nim dokáží firmy řídit a také integrovat své činnosti od plánování, nákupu, prodeje přes marketing a finance až po personalistiku.

ERP řešení vyvíjíte od roku 1991. V čem se trh za těch necelých 30 let změnil nejvíc?
Já osobně jsem do sektoru ERP naskočil v druhém ročníku vysoké školy, to bylo v roce 2003, takže můžu hodnotit pouze posledních 17 let. Během této doby vidím velký posun ve vnímání ERP u majitelů a top managementu společností.

Co se z jejich pohledu změnilo?
ERP systém býval v minulosti vnímán pouze jako povinnost, zatímco dnes jsou si majitelé dobře vědomi toho, že kvalitní ERP systém výrazně pomáhá růstu firmy. Je to i díky tomu, že se mění význam ERP. Z jednoduchých systémů, které kdysi řešily účetnictví a skladovou evidenci, jde dneska o enterprise řešení, která řídí všechny procesy ve firmě i mimo ni.

szkandera2

Foto: K2

Tomáš Szkandera

V čem jsou vaše konkurenční výhody?
Vyberu tři největší. Tou první je webová K2, která umožňuje efektivní plnohodnotnou práci s naším ERP pomocí webového prohlížeče. Druhou je pak možnost v jednom systému provozovat více firem i z různých zemí, které si mohou navzájem sdílet data a know-how. A tou třetí je naše přímo do ERP integrované řešení pro e-commerce, díky kterému má e-shop vždy platné a aktuální informace bez nutnosti synchronizací.

Jak se vám tyto výhody daří udržovat, i vzhledem ke globální konkurenci?
Každý rok vydáváme novou verzi, která náš systém neustále vylepšuje a rozšiřuje jeho rozsah. Kromě zcela nových modulů tak věnujeme velké úsilí posílení zmíněných unikátních výhod K2 ERP. Na vývoji nové verze se podílí více než 50 lidí, celkem tak ročně investujeme do vývoje více než sedmdesát tisíc hodin.

V kolika firmách vaše řešení využívají? Jak jsou vaši zákazníci distribuováni regionálně, je většina v České republice?
S K2 ERP pracuje denně asi 20 tisíc lidí v pěti stovkách různých společností. Většina je v České republice a na Slovensku, ale K2 dneska běží i v různých zemích po celém světě, včetně například Německa, Turecka, Velké Británie či USA.

„Všechna data a všechny procesy jsou řízené jedním systémem, který se stará o spokojeného zákazníka.“

Proč jste se následně pustili také do vývoje řešení pro e-shopy?
Vývoj vlastního e-shopu si vyžádal trh. S rychlým růstem oblasti e-commerce přestávalo být řešení pomocí synchronizací se speciálním řešením od partnerských společností dostačující. Proto jsme se v roce 2012 rozhodli, že vyvineme vlastní řešení, které nebude mít nedostatky toho současného. A tak jsme hned následující rok vydali K2 e-shop a po sedmi letech se ukazuje, že to byla správná volba.

Jak vnímáte vývoj za těch sedm let na trhu e-commerce?
Vývoj e-commerce trhu je neskutečně rychlý, obzvlášť ve srovnání s trhem ERP systémů. Vždyť za zmíněných sedm let už máme třetí generační verzi našeho K2 e-shopu – především díky přesunu nákupů na mobilní telefony a takzvané responzivitě. Kdo nereaguje na vývoj a neinovuje, nepřežije.

Podle údajů na webu se na vašem e-shopové řešení ročně nakoupí zboží za jednu miliardu korun. Je to číslo stále aktuální? Na e-commerce trhu tak máte menší než 1% podíl?
Ano, číslo je aktuální. Je třeba vzít v potaz fakt, že nasazení K2 e-shopu je spjato s nasazením celého ERP systému. Jedině v tomto scénáři pak zákazník získává naprosto jedinečné řešení, které nejenže řeší nákupní fázi v internetovém prohlížeči, ale zároveň s tím zlepšuje také procesy v oblasti skladového hospodářství, nákupu, call centra, obchodních vztahů (CRM), účetnictví, manažerského vyhodnocování či dokonce výroby.

Všechna data a všechny procesy jsou tak řízené jedním systémem, který se stará o spokojeného zákazníka ve všech kontaktních bodech v rámci jeho nákupního procesu – od objednávky přes expedici až po fakturaci a následný upsale.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kolik firem využívá vaše e-shopové řešení?
Aktuálně je v ostrém provozu více než osmdesát e-shopů. Každý rok spouštíme přibližně patnáct dalších.

Jakým způsobem bojujete o zakázky? Změnil se v posledních letech přístup e-shopů k výběru dodavatele řešení?
My nebojujeme o zakázky s klasickými e-shopovými developery, protože spuštění samotného e-shopu bez K2 ERP pod ním ztrácí výhody našeho řešení. Novým klientům naopak vysvětlíme přínosy spojení těchto dvou světů a pak je na nich, jestli se rozhodnou změnit s e-shopem i informační systém.

Často se nám ale stává, že dostáváme poptávku na ERP systém, kde se během schůzek dostaneme i k potřebě napojit e-shop. A tady zase získáváme s naším řešením výhodu oproti jiným ERP systémům. Změnu u klientů vybírajících dodavatele e-shopového řešení vidím. Rozhodujícím faktorem pro výběr se stává kvalita řešení a doplňující služby, nikoli jen jeho cena.

szkandera3

Foto: K2

Tomáš Szkandera z K2

Co jsou podle vás nejdůležitější kritéria e-shopů pro výběr správného řešení?
V dnešní době se e-shopy nevyvíjejí od začátku na zelené louce. Většina developerů má připravený produkt, nad kterým bude e-shop stavět. A tady je důležité zjistit, jak je podvozek kvalitní, jak se vyvíjí a jak probíhají aktualizace. Aby se zákazník nedostal za pár let do situace, kdy bude muset e-shop dělat celý znovu, což bohužel dost často vidím. Neméně důležité je poznat zázemí developera a jeho poskytované služby, aby vše nestálo na úzké skupině nebo jednotlivci. Práce na e-shopu samotným spuštěním nikdy nekončí a je potřeba mít silného partnera pro své podnikání.

Podle posledních dostupných dat měla skupina K2 v roce 2018 čistý obrat 322 milionů korun a 52 milionů korun zisk EBITDA. Jakých výsledků jste dosáhli loni?
Čísla za loňský rok ještě nemáme spočítaná, právě na tom pracujeme. Obratově na tom ale budeme za loňský rok opět o kousek lépe, to můžu říct jistě už nyní.

Jaké novinky plánujete představit v nejbližší době?
V oblasti e-shopu se naši zákazníci mohou letos těšit na rozšíření modulu prodejních akcí, pokročilejší vyhledávání nebo nový modul věrnostních akcí. V celém ERP bude novinek mnohem více, včetně integrovaného DMS, modulu pro evidenci smluv nebo kalkulací ve výrobě. Další si nechám až jako překvapení na představení verze v listopadu tohoto roku. Proběhne již popáté v brněnském divadle Reduta.

3d-tisk-tul4

Přečtěte si takéČeši objevují krásy staveb z 3D tisku. Liberecká univerzita pracuje na unikátní betonové 3D tiskárněČeši objevují krásy staveb z 3D tisku. Liberecká univerzita pracuje na unikátní betonové 3D tiskárně

Kde vidíte další příležitosti svého růstu?
Největší příležitost vidím v naší webové K2, díky které se funkčnost ERP dostává do internetového prohlížeče. K2 tak spustíte třeba na mobilu u zákazníka. Díky tomu mohou být efektivnější zaměstnanci v terénu (obchodníci, řidiči, technici apod.). Další rozměr získává webová K2 ve chvíli, kdy do ní zapojí naši zákazníci své velkoodběratele. Mohou jim zpřístupnit konkrétní části systému a získat tím konkurenční výhodu ve svém vlastním podnikání.

Plánujete svůj byznys rozšířit i do dalších vertikál mimo ERP a e-shopové řešení?
Neustále rozšiřujeme funkčnost ERP o další produktové novinky, které zákazníci poptávají. Ale rozšíření do dalších oblastí, které dodnes nebyly běžnou součástí ERP, je správná cesta. Vyzkoušeli jsme si to na e-shopu a také WMS, systému pro řízení skladu. Každopádně vždy půjde o integraci celé oblasti přímo do ERP systému. Tímto spojením totiž vzniká přidaná hodnota pro zákazníka. A my se v K2 vždy zaměřujeme na to, co našim zákazníkům přinese úspěch.

Jeden z největších podcastů končí na YouTube. Joe Rogan se se svým pořadem přesouvá exkluzivně na Spotify

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

joerogan

Foto: Spotify

Joe Rogan se přesouvá z YouTube na Spotify

0Zobrazit komentáře

Joe Rogan je americký komik, komentátor, příležitostný herec, bývalý popírač přistání na Měsíci. Hlavně je ale moderátor podcastu, kvůli němuž ze dne na den spadla hodnota akcií Tesly o devět procent a výrazně vzrostla podpora několika amerických demokratických kandidátů na prezidenta. Jeho pořad, The Joe Rogan Experience, loni v dubnu dosahoval 190 milionů stažení měsíčně, patřím tedy k těm nejposlouchanějším podcastům a na konci letošního roku se kompletně přesune na Spotify.

Rogan začal podcasty vytvářet v roce 2009, kdy si takřka okamžitě získal početné publikum. To v průběhu let rychle rostlo paralelně se stoupajícím zájmem o médium samotné. Po necelém půldruhém tisíci většinou několikahodinových epizod jeho studio už dvakrát navštívil Elon Musk, Jack Dorsey, Robert Downey Jr., Edward Norton, Kevin Hart, Mike Tyson, mnoho známých komiků, vědců a stovky dalších osobností. Nic z toho si ale stále není možné pustit na největší hudební streamovací platformě na světě, která má přes 280 milionů aktivních uživatelů měsíčně.

Spotify nicméně neustále hledá další způsoby, jak získat nové posluchače. V centru samozřejmě stojí obrovská hudební knihovna, ta však sama o sobě spíše není schopna poskytnout konkurenční výhodu oproti ostatním službám. Na řadu tedy přichází doporučovací algoritmy, kurátorované playlisty a v posledních pár letech také podcasty. Švédská služba za nákup celých studií i exkluzivních práv na distribuci utratila už stovky milionů dolarů.

Jen v prvních třech měsících roku 2019 koupila za 340 milionů dolarů tři velká podcastová studia s prohlášením, že chce být Netflixem pro audio. To znamená mnohem větší spolehnutí na vlastní obsah, u něhož se nemusí o příjmy z předplatných a reklamy tolik dělit s třetími stranami. Navíc se jedná o lákadlo třeba i pro lidi, kteří přílišný zájem o hudbu na vyžádání nejeví.

Tato strategie se v řádů měsíců ukázala jako velmi úspěšná, když Spotify půl roku po velkých akvizicích vzrostly příjmy z reklamy o třetinu. V posledním loňském čtvrtletí se pak ukázalo, že popularita podcastů na platformě se meziročně zvětšila až o 200 procent. Nehudební obsah tak má potenciál být výrazným aspektem dlouhodobé udržitelnosti byznysu firmy, která revolucionalizovala hudební průmysl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jméno Joe Rogan patří v tomto kontextu k těm vůbec nejzásadnějším a k danému médiu často přitahuje nové publikum. Proto působí adekvátně údajných více než 100 milionů dolarů (přes 2,5 miliardy korun), které streamovacímu gigantovi podle informací The Wall Street Journal zajistily exkluzivní distribuční práva na Roganův pořad na několik let dopředu.

Hlavními distribučními kanály Roganova podcastu jsou v současnosti jeho vlastní web, iTunes a YouTube. Více než u jiných je přitom důležitá vizuální složka. Spotify sice video na své platformě poprvé představilo už v roce 2015, ale až nedávno s ním začalo experimentovat ve spojitosti s podcasty. Širší nasazení lze nejspíš očekávat v horizontu několika měsíců, kdy se sem přesune právě i jeden z nejsledovanějších videopodcastů.

daniel_ek_4-min

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Na streamovací službě se nyní na profilu The Joe Rogan Experience objevil první příspěvek ve formě minutového ohlášení spolupráce. Kompletní knihovna zde bude dostupná od 1. září, přičemž zatím není známo, kdy přesně zmizí s ostatních oficiálních zdrojů. Kanál na YouTube s více než osmi miliony odběratelů má zůstat aktivní i poté, bude však obsahovat jen vybrané úryvky. Vše se přesune na nový kanál na Spotify.

Rogan zdůraznil, že z jeho strany se nic nezmění, i nadále bude pracovat se stejným týmem na stejném typu obsahu, který bude všem dostupný zdarma. Jediným rozdílem tak má být platforma, kde ho půjde přehrávat. Jeho přesun na Spotify každopádně vzbudil v komunitě posluchačů a odborníků značný rozruch a bude zajímavé sledovat, jak se bude bude dál podcastový trh vyvíjet.

mafiade6

Přečtěte si takéZnovuzrození kultovní trilogie Mafia je tady. Jednička dostane nový scénář i český dabing, dva díly už jsou venkuZnovuzrození kultovní trilogie Mafia je tady. Jednička dostane nový scénář i český dabing, dva díly už jsou venku

Například autor populární podcastové aplikace Overcast Marco Arment si na Twitteru nebral servítky a napsal: „Do háje se Spotify a do háje s každým ‚podcastem‘, který je možné přehrát jen v jediné aplikaci.“ Jako zastánce otevřeného podcastového formátu tvrdí, že „zamčení“ podcastu na konkrétní platformu může i pro slavného Rogana znamenat zásadní propad v poslechovosti.

O jednom z největších přesunů v mediálním světě za poslední dobu hovoří pro změnu úspěšný technologický youtuber Marques Brownlee, známý jako MKBHD: „Tohle je pravděpodobně #1 podcast na světě. Plně nezávislý. Multiplatformní. A najednou bude na konci roku pouze na Spotify. Skvělý tah pro Spotify, bláznivý pro zbytek.“