Kdyby Křetínský koupil od Babiše Mafru, 500 lidí by dostalo padáka, říká publicista Motejlek
Ekonomický novinář Miroslav Motejlek už celé čtvrtstoletí mapuje český byznys. V rozhovoru popisuje i poslední vývoj v tuzemských médiích.
V českých byznysových kruzích je tak trochu šedou eminencí. Zná ty nejvlivnější podnikatele, získává z jejich blízkosti i exkluzivní informace, ale odlišuje ho to, že se je následně nebojí zveřejňovat jen pro relativně malou, ale o to důležitější skupinu čtenářů. A také třeba investuje do vína. Miroslav Motejlek ve své výřečnosti pokračuje i přesto, že mu jeho aktivity někdy přinášejí problémy.
Důkazem je i nový rozhovor, který poskytl Investičnímu podcastu Vojty Žižky, jenž si můžete přehrát níže. Ekonomický publicista a podnikatel začal svou novinářskou dráhu v roce 1997 – nejdříve v Lidových novinách, v časopisu Týden a později v Českém Rozhlase. V podstatě jako průkopník placeného zpravodajství pak založil v roce 2009 server motejlek.com, později přeformovaný na motejlekskocdopole.com ve spolupráci s Petrem Skočdopolem.
Pod kůži se tak českému byznysu dostává pomalu a trpělivě už 25 let, což mu umožnilo si vybudovat silnou síť kontaktů a respekt. Prý by si těžko vzpomněl na někoho, kdo by znal tolik bohatých lidí jako on. Zároveň tím získal vhled do široké palety ekonomických témat. V současné době pečlivě sleduje například vývoj na českém mediálním trhu.
České mediální domy jsou totiž často v problémech kvůli upadajícímu zájmu o inzerci ze strany firem. Ani v době konjunktury na tom ovšem ekonomicky nebyla velká vydavatelství nejlépe. „Není to profitabilní byznys a vlastnit ho mohou v Česku jen lidé, co si mohou dovolit ho dotovat z jiných částí podnikání. Kvůli tomu nenajdete mezi vlastníky velkých mediálních domů nikoho, pro koho by média byla hlavní část podnikání,“ vysvětluje Motejlek důvod, proč za většinou českých médií stojí oligarchové.
I přes ztrátovost jde ovšem o hodnotné podniky, a tak když se pro některý hledá kupec, zpravidla prodává jeden miliardář jinému miliardáři. To je i případ obchodu, o němž se v mediálních kuloárech mluví už posledních několik měsíců. A sice případného prodeje mediálního domu Mafra, který vlastní bývalý premiér a neúspěšný prezidentský kandidát Andrej Babiš.