Kdysi populární Vine vstává z mrtvých. Pod novou identitou Byte sází na nostalgii šestivteřinových videí
Je to už bezmála sedm let, co světlo světa spatřila aplikace Vine, která umožňovala natáčení krátkých šestivteřinových videí. Poté mu ale začal šlapat na paty Instagram nebo Snapchat, až se jeho vlastník Twitter rozhodl postupně aplikaci přepnout až do podoby pasivního archivu. Vine byl přitom základem mnoha nových tváří na poli zábavy, které se dokázaly díky své kreativitě dostat do popředí pozornosti.
Nyní ale původní zakladatel Vine Dom Hofmann oznámil, že po dlouhém vývoji spouští aplikaci Byte, která na základech té původní staví. Bude ale sloužit ke sdílení pouhých šesti sekund videa a tvůrci jsou tak nuceni tvořit ještě radikálněji nahuštěný obsah, než mohou uživatelé konzumovat například na TikToku, aktuálně nejspíš nejrychleji rostoucí sociální síti světa.
Jako každá podobná sociální síť má uživatelské profily, notifikace, news feed i stránku na objevování nového obsahu. Po Vinu zdědil i některé původní kategorie na třídění příspěvků. Od jiných populárních platforem se však odlišuje tím, že chce už od brzké doby nabízet populárním tvůrcům partnerství a tedy i přímou monetizaci videí.
Konkrétně aplikace bude nabízet rozdělení výdělků z reklam a eventuální nahrazení vlastními financemi. V podstatě se vrací ke principu, který fungoval na YouTube (ještě před několika stačilo málo, aby mohl být kanál monetizován) a odlišuje se například od TikToku, který přímou monetizaci nijak nenabízí. Je tak možnost, že některé z populárních tvůrců naláká na svou platformu už od startu.
Aplikace startuje s heslem creativity first a alespoň por tuto chvíli nenabízí příliš široké možnosti editace nebo efektů. Inspirace TikTokem je přesto patrná – velmi podobné jsou některé ovládací i design.
Nostalgie a strastiplný vývoj
„Přinášíme zpátky šestivteřinová opakující se videa komunitě, která je měla ráda. (…) Nostalgie je náš počáteční bod, ale kam se vydáme dál, je na vás,“ stojí v popisku aplikace na App Store.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNostalgie byla ostatně poznat i v procesu vývoje samotné aplikace. Hofmann odešel od původního projektu už ve chvíli, kdy ho koupil Twitter, v roce 2013.
Do roku 2016 už měl Hofmann hotový první prototyp nového počinu a v roce 2018 oznámil projekt zvaný V2, aby ho o pár měsíců později zastavil a nakonec ještě téhož roku poprvé představil světu jméno Byte. Původně ho chtěl spustit už na jaře 2019.
Nakonec se aplikace oficiálně ukázala letos 24. ledna a jen během prvního dne na ní nasbíraly některé z „bytů“ stovky tisíc zhlédnutí. Je tak otázkou, kam se bude dál síť ubírat a jestli nostalgie zapůsobí v konkurenci gigantů jako TikTok, Instagram, nebo stále relevantního Snapchatu.
Teprve se ale ukáže, zda je tento koncept řešením novodobé zábavy a nebo zda se bude opakovat historie jako s Vine.