Když Češi zjistili, že jim vláda pomůže s energiemi, začali utrácet. Tlak na růst cen zesílí
Tempo zdražování po srpnovém poklesu v září zase stouplo, meziměsíčně ceny vzrostly o 0,8 procenta. Čechy povzbudil strop na energie.
Jak na nás dopadne inflace?
Vláda Petra Fialy v polovině září oznámila, že zastropuje ceny elektřiny a plynu pro domácnosti a malé firmy, aby jim pomohla čelit stoupajícím cenám energií. Její kritici i veřejnost po takovém kroku volali už dlouho předtím, takže kabinet musel s nějakým řešením přijít. Současně s tím ale dost možná znovu nakopl inflaci, u které se v srpnu už zdálo, že ztrácí na síle. Jak ale hlásí e-shopy – a nejen ony – v září Češi zase začali utrácet.
Český statistický úřad zveřejňuje vždy kolem 10. dne daného měsíce údaje o meziroční i meziměsíční inflaci za uplynulý měsíc a nejinak tomu bylo v říjnu. Zářijový index spotřebitelských cen podle statistiků stoupl na 18 procent při srovnání se zářím 2021. A oproti letošnímu srpnu pak ceny poskočily vzhůru o 0,8 procenta.
Mnohem důležitější je sledovat druhou hodnotu, která vypovídá o tom, co se v ekonomice aktuálně děje. Mezi srpnem a červencem se ceny zvedly „jen“ o 0,4 procenta, takže zářijových 0,8 procenta je dvojnásobný vzrůst, nicméně při pohledu na dynamiku celého roku jde o nízké číslo: průměrná hodnota mezi lednem a červencem totiž byla dvě procenta.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Ne, inflace není rekordně vysoká. Je druhá nejnižší za letošek,“ upozornil na Twitteru hlavní ekonom finanční skupiny Natland Petr Bartoň. A dodal, že ti, analytici, kteří předvídali, že se zářijová inflace oproti té srpnové dále sníží, se pletli – mimo jiné kvůli tomu, že loňská srovnávací základna byla nízko, takže se dalo čekat, že dojde k poskočení.
Nad daty ze statistického úřadu přesto nejde mávnout rukou. Celkově meziměsíčně stouply ceny zboží o 1,5 procenta, zatímco služby mírně poklesly. Výrazně se do toho propsaly upravené ceny energií a také začátek školy, kdy lidé víc nakupují hlavně různé vybavení pro děti. Jenže pro zvládnutí boje s inflací je klíčové, aby Češi jednak mírně omezili svou spotřebu, jednak aby firmy udržely na uzdě zvyšování mezd.
A v kolonce vyšších útrat zafungoval vládní strop na energie – když se lidé dozvěděli, že energie je nebudou stát tolik, kolik se mnozí obávali, začali zase utrácet. Svědčí o tom hned několik údajů. Hovoří o tom například Samuel Huba, šéf společnosti Shoptet, na jejíž platformě fungují desítky tisíc českých e-shopů.
„Vypadá to, že na Čechy zapůsobila reakce vlády, která je pomohla uklidnit a nějakým způsobem stabilizovat vyhlídky na blížící se zimu. Reakce byla okamžitá a obrovská. Objem útrat na internetu vystřelil v polovině září hned několikanásobně. A to dokonce i ve srovnání s covidovými roky,“ prohlásil ředitel Shoptetu.
V rozhovoru pro Seznam Zprávy o podobném fenoménu hovořil i známý investor Ondřej Fryc: „V portfoliu máme třeba firmu Bushman, která prodává oblečení. Tam jsme viděli obrovský pokles ochoty lidí utrácet. Přesně v okamžiku, kdy vláda řekla, že občanům pomůže s energiemi, to ale najednou vylétlo. A vím od kolegů v retailu, že se toto dělo univerzálně.“
Radiožurnál pak zase přinesl zprávu o tom, jak hoteliéři a majitelé penzionů zaznamenali poté, co Petr Fiala a spol. oznámili, že domácnostem pomohou s energiemi, výrazný nárůst rezervací pobytů přes Vánoce nebo na Nový rok. Předtím přitom Češi začínali poměrně výrazně šetřit, například agentura STEM/MARK v šetření pro dopravní společnost Anytime zjistila, že 56 procent lidí už pociťuje zdražování a začíná omezovat své výdaje.
Znovu posílená chuť lidí utrácet pak naznačuje, že tažení proti rostoucím cenám není ani zdaleka u konce. Meziměsíční nárůst cen v září o 0,8 procenta je sice letos druhý nejnižší, ale pořád je výrazně nad tím, co chce Česká národní banka v kolonce inflace mít, tedy celoročně dvě procenta (a měsíčně pak – hodně zjednodušeně – 0,2 procenta). A tomu se zatím ani náhodou neblížíme.
Jak ostatně zmiňuje Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrusu, který jinak zářijová data nevnímá nikterak mimořádně tragicky: „Za méně příznivý signál naopak považujeme opětovné zrychlení inflace u ryze poptávkových kategorií, jako je odívání, obuv, stravování a ubytování. I zde je sice příčina pravděpodobně z velké části nákladového charakteru, ovšem evidentně se setkává s koupěschopnou poptávkou, což představuje živnou půdu pro další růst cen.“