Když internet chrání stavaře. Senzory Vodafonu sledují rychlost větru na jeřábu, ale i pohyb vozidel

Univerzální čidla využívající internet věcí se uplatní ve výrobě i na vinici. Dovedou nejen pasivně sledovat různé veličiny, ale i aktivně zasáhnout.

Michal MančařMichal Mančař

header_2360x1180

Foto: Vodafone

Senzory Vodafonu využívající internet věcí dovedou měřit rozmanitá data. I na jejich základě reagovat

Osadit výrobu čidly, která sledují různé veličiny od provozní teploty strojů až po vlhkost vzduchu, není ve velkých provozech ničím výjimečným. Ale propojit takové senzory do chytrého řešení, které podle naměřených hodnot umí nejen upozornit pracovníky, ale i jednotlivé faktory ovlivnit a upravit, to už je zajímavější propozice. Navíc v okamžiku, kdy finančně a technicky dává smysl také u menší firmy, nikoliv pouze v obří tovární hale. A kdy kromě samotné produkce může sledovat třeba pohyb zboží po světě. Anebo rychlost větru na jeřábu.

Technologie internetu věcí může být přínosná nejen pro velké podniky, ale i pro firmy, které mají pár zaměstnanců,“ říká pro CzechCrunch Jiří Zdražil ze společnosti Vodafone, která nabízí i firemní řešení využívající internet věcí neboli IoT z anglického internet of things. Dostupnost technologií i pro menší podniky podtrhuje také jejich cena – i při započtení individuálních úprav pro specifické potřeby té či oné firmy se pohybuje v řádech stovek, případně tisíců korun za IoT senzor.

Přitom není výjimečné, že dodáváme jediný kus hardwaru, který poskytuje potřebné informace. A stejně tak za sebou už máme projekty, které kombinují stovky kusů zařízení a softwarovou integraci,“ popisuje obchodní manažer pro IoT ve Vodafonu šíři nasazení těchto technologií v českých podnicích. Bez ohledu na rozmanité požadavky jednotlivých zákazníků pak zůstává jádro použití internetu věcí v byznysu stejné. Takříkajíc vdechnout život strojům a produktům prostřednictvím konektivity.

V praxi to může znamenat třeba sledování podmínek na moravských vinicích. Případně pomoc při monitoringu dronů létajících nad Českem. Anebo chytrý monitoring flotily firemních vozů či použití pro tak specifické případy, jako je zajištění bezpečnosti práce na stavbách. Právě posledním jmenovaným způsobem využívá služby Vodafonu společnost Wolffkran Lokus, jeden z největších domácích pronajímatelů stavebních jeřábů.

Z padesáti metrů nad zemí řeší spory

Podle potřeby dovedou univerzální NB-IoT senzory Vodafonu monitorovat třeba teplotu ovzduší nebo vlhkost prostředí, ale i rychlost větru. Což je veličina pro provoz jeřábu nesmírně důležitá. Anemometry neboli větroměry na stavbách samozřejmě nebyly nijak neznámé, ale před rozšířením technologií se výsledky ručního měření pracovníků prostě zapisovaly do stavebního deníku. U moderních jeřábů se pak zobrazily na displeji v kabině nebo v aplikaci.

Osazení stroje čidlem – které se připevní jednoduše pomocí stahovacích pásků – tento proces posouvá opět o něco dál a moderní schopnosti propůjčuje i starým typům jeřábů. „Když rychlost větru dosáhne limitní hodnoty, systém upozorní obsluhu stroje i pověřenou osobu na stavbě. A přístup k údajům díky senzorům mohou získat všechny zainteresované osoby, stačí kliknout na odkaz, kde uvidí aktuální data,“ vysvětluje Jan Drastík, předseda správní rady Wolffkran Lokus.

wolffkran_1920x1280

Foto: Vodafone

NB-IoT senzor od Vodafonu funguje i jako anemometr neboli větroměr

Tím IoT technologie mimochodem pomáhají i při řešení sporů. Na zemi a ve výšce padesáti metrů se totiž povětrnostní podmínky mohou výrazně lišit, což mohlo při ručním měření – a v průmyslu notoricky citlivém na termíny a jakékoliv přerušení činnosti – snadno vést k neshodám. Automatické měření proti tomu spolehlivě ukládá nezkreslená a dostupná data.

A jaká že je ona maximální rychlost větru, při které senzor upozorní odpovědnou osobu a jeřábnická práce se zastaví? „Záleží na jeřábu, limity stanovuje výrobce, ale většinou se pohybují okolo 15 metrů za sekundu, tedy 54 kilometrů za hodinu,“ upřesňuje Drastík. Ale dodává, že přerušení provozu jeřábu ještě neznamená, že by jeřábník musel dolů.

Nejen měří, ale také upozorňuje a řídí

S nutností vydržet rozmanité a potenciálně náročné podmínky například na vrcholku jeřábu jde ruku v ruce i nutnost vydržet dlouho bez výměny baterie. IoT senzor podle Vodafonu zvládne klidně až deset let provozu. Ačkoliv samozřejmě záleží na zvoleném řešení. Senzor obsahuje různé komponenty, ne všechny musí baterii neustále zatěžovat.

Můžeme si pomoci přirovnáním k životnosti baterie telefonu. Pokud si potřebujete jen občas zavolat a koupíte si tlačítkový telefon, vydrží vám klidně týden. Ale jestli budete přes telefon provádět časté videohovory, dostanete se jen na několik hodin výdrže,“ říká Jiří Zdražil. Ale připomíná, že zatímco u telefonů hovoříme o kapacitě pro nanejvýš několik dní, u chytrých čidel je životnost baterie zcela jinde, a to v řádu měsíců a let.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odolnost fyzickou doplňuje i robustnost technologická. Internet věcí od Vodafonu běží odděleně od veřejného internetu na tisícovkách vlastních vysílačů, z nichž každý zvládne obsloužit statisíce jednotlivých senzorů. „A díky tomu je komunikace ještě lépe zabezpečená než standardní mobilní internet, který všichni bez starostí používáme i například pro internetové bankovnictví,“ doplňuje svého kolegu specialista na IoT technologie Jakub Vitvar.

Taková míra zabezpečení navíc umožňuje nasadit chytré senzory nejen coby pasivní pozorovatele ve výrobě (či na jeřábu), ale i jako dynamické prvky pro její aktivnější správu. „Absolutně to není výjimečné, naopak je to žádoucí. Takový nejjednodušší příklad je měření teploty. Například pokud klesne pod určitou hodnotu, systém zajistí zvýšení teploty na termostatu a pošle informace o změně na tým zodpovědných lidí,“ nastiňuje Zdražil.

Notifikací to však nemusí končit. Řešení lze dokonce nakonfigurovat tak, aby při dalším opakování sledované situace upozornilo na potřebu servisního zásahu. Přičemž automaticky označí místa, kde k poklesu teploty došlo. A kdyby se celá situace opakovala ještě několikrát? Tak v rámci bezpečnosti může zajistit odpojení kotle.

Sleduje výrobu i auta

Technologie internetu věcí nicméně mohou tvořit i méně komplexní systémy. Přímočařejší uplatnění však neznamená nižší užitek. Příkladem je řešení Vodafonu pro českou společnost Praktik system, jež zpracovává elektroodpad a plastový odpad. Její byznys je založený na vytěžení surovin například z vyřazených domácích spotřebičů, z nichž je schopná znovu využít a na trh navrátit téměř 90 procent materiálu. Takové podnikání si ale žádá zapojení velké dopravní flotily.

Právě s její správou firmě pomáhá chytrý monitoring od Vodafonu. Ten využívá GPS jednotky s globální konektivitou a národním roamingem, jež jsou vybavené senzorem pro sledování pohybu vozového parku a přepravních kontejnerů. S jejich pomocí a prostřednictvím aplikace ve firmě mohou snadno sledovat a plánovat dopravu materiálu. Což se promítá do menší administrativní zátěže a do snížení nákladů.

praktik_1920x1280

Foto: Vodafone

Internet věcí ve firmě Praktik system pomáhá se sledováním flotily vozů

Když jsme před pěti lety službu nasadili, odpadla nám práce s papírováním a zároveň jsme získali větší přehled o tom, co se děje s našimi kontejnery. Víme, kde se nachází a jestli s nimi někdo neoprávněný nemanipuluje,“ říká vedoucí logistiky Pavla Vitvarová. A dodává, že administrativa odpadla nejen pracovníkům na ústředí, ale i samotným řidičům, kteří nemusí neustále vypisovat knihy jízd nebo zaznamenávat tankování pohonných hmot.

Osazení kontejnerů magnetickými jednotkami s baterií, jež vydrží zhruba půl roku, přineslo další úspory také díky snazšímu plánování logistiky. „Z aplikace zjistíme třeba to, jaké trasy řidiči využívají. Můžeme jim tak poradit, která cesta by byla vhodnější a rychlejší. Anebo vidíme, jak moc jsou kontejnery využívané, podle čehož je můžeme přesunout jinam, kde jsou potřeba,“ dodává Vitvarová.

Stejně jako v případě jeřábů Wolffkran Lokus bylo i u Praktik system nasazení IoT řešení otázkou několika týdnů. Obecně platí, že konkrétní podoba a požadovaný rozsah systému se nastíní během pár schůzek, načež během měsíce až dvou se spouští pilotní projekt. Jakmile se v testovacím provozu osvědčí a zákazník dá svůj souhlas, je ostré nasazení otázkou několika dní.

Partnerem článku je společnost Vodafone. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Alternativní platby pomalu dohání transakce kartou, hlásí TrustPay, přes který tečou desítky miliard

Poskytovatel platebních řešení na některých trzích pozoruje rapidní nárůst alternativních platebních metod. Obchodníci se musí přizpůsobit.

Peter BrejčákPeter Brejčák

trustpay-min

Foto: TrustPay

Tým společnosti TrustPay

Společnost TrustPay patří od svého založení v roce 2009 mezi první platební instituce, které začaly nabízet služby e-shopům a online obchodníkům. Původem slovenská firma rychle začala obsazovat trhy po celé Evropě i mimo ni, v posledních letech přitom napříč zeměmi pozoruje zvyšující se popularitu alternativních platebních metod. Jak sama říká – jejich využívání je už tak velké, že je na místě označovat je jako ‚lokální‘ namísto ‚alternativní‘. Pokud totiž chtějí obchodníci na jednotlivých trzích opravdu prorazit, potřebují zákazníkům nabídnout i je, aby tím posílili svou pozici.

„Naše působení bych mohla shrnout jednoduše do vyjádření desítek miliard korun objemu zpracovaných plateb na roční bázi, přičemž jsme všechno zvládli ve více než 65 světových měnách a 42 zemích,“ popisuje pro CzechCrunch Karin Milková, obchodní ředitelka TrustPay. Projevuje se to i na ukazatelích byznysu – během let 2019 až 2021 firma své tržby navýšila z úrovně v přepočtu asi 270 milionů na přibližně 550 milionů korun.

TrustPay přitom nabízí největší výběr platebních metod na trhu. „Předtím jsme je nazývali alternativními metodami, teď už jim říkáme lokální, protože v některých zemích jsou využívanější víc než klasická platba kartou,“ doplňuje Milková.

Jako příklady kromě mezinárodně známých Apple Pay a Google Pay zmiňuje lokální projekty jako Blik v Polsku nebo GiroPay v Německu. Implementace těchto řešení v platformě TrustPay spolupracujícím e-shopům ulehčuje i expanzi na nové trhy, protože zákazníkům dokážou nabídnout platební metody, na které jsou nejvíc zvyklí.

trustpay-brana-copy

Foto: TrustPay

Platební brána TrustPay

„V Česku vidíme spíš přesun od online bankovních převodů ve formě tlačítek směrem ke kartám, což evropský trend zvyšující se popularity lokálních platebních metod nekopíruje. V zahraničí na podobném způsobu jako online bankovní tlačítka fungují některé lokální platební metody, obecně jsou ale uživatelsky přívětivější,“ komentuje Milková.

I když TrustPay začínal na Slovensku a klienty má po celém světě, hlavním trhem pro něj je Evropská unie, kde také drží licenci. Jedna z jeho cílových skupin na lokálním trhu jsou e-commerce hráči, a to od menších až po větší e-shopy, konkrétně například Sygic, Sizeer, Autobazar EU, iZlato, Farmasi, Sanitino nebo VNET.

„Na český trh jsme neměli oficiální vstup, klienti u nás ale mohou procesovat transakce v české koruně a také je v korunách umíme vyplácet, takže základnu zdejších klientů máme již delší dobu. Díky jazykové i kulturní blízkosti a pasportizaci naší licence zde působíme dlouho, Česko považujeme za velmi blízký trh a zmiňované výhody nám umožňují obsluhovat jej efektivně,“ říká Milková.

Díky dlouholetým zkušenostem TrustPay dokáže pokrýt všechny aspekty související s implementací a provozem platebních řešení od technické podpory přes tým na posuzování rizik až po konzultace. „Jsme víc než jen platební brána, pro klienty jsme partnery a díky individuálnímu přístupu jim dokážeme připravit nabídku přímo na míru včetně nacenění,“ popisuje obchodní ředitelka firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě toho TrustPay nabízí další výhody jako například maximální přehled ve financích díky inovativnímu uživatelskému rozhraní, implementaci do čtyřiadvaceti hodin bez potřeby podepisování fyzických dokumentů nebo také speciální nabídku, kdy si obchodníci mohou řešení vyzkoušet až na jeden rok zdarma.

Nedávno firma představila novou verzi své platební brány, která je dynamičtější, plně optimalizovaná na všechna zařízení a obchodník si v ní může nastavit také vlastní logo. Novinkou je pak i funkce Restart platby, jež podporuje úspěšnost dokončení transakce. Když je zákazníkovi poprvé platba zamítnuta, možnost opakovat ji mu nabídne rovnou platební brána a nemusí se tak opětovně překlikávat ze stránek obchodníka.

jiri-smejc

Přečtěte si takéŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán a straní se realitŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán, kupuje firmy od čtvrt miliardy výš a straní se realit

V nejbližších měsících TrustPay plánuje zavést několik novinek včetně přidávání dalších platebních metod, čímž otevírá také nové možnosti i pro své klienty. Produkty firmy se ale netýkají jen platebních řešení. Například Obchodnický portál funguje jako moderní online back office. „Umožňuje efektivně a přehledně zpracovávat široké portfolio webů, pro každý z nich navíc mohou využívat separátní reporting a grafy,“ dodává Milková.

Partnerem článku je TrustPay. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.