Když nemůžeme za kulturou, musí kultura za námi. Mall.tv a Donio spouští online přenosy kulturních akcí do obýváků

psh

Foto: Bigboss

Česká rapová skupina PSH (Vladimir 518, Orion a DJ Mike Trafik)

0Zobrazit komentáře

Musíme se smířit s tím, že minimálně několik příštích dnů a týdnů nebude kultura součástí našich životů, tedy ne kulturní akce, na kterých bychom si mohli poslechnout oblíbené zpěváky, podívat se na zajímavá divadelní představení a vychutnat si mnohá jiná vystoupení. Pokud ale my nemůžeme za kulturou, proč nepustit kulturu k nám domů?

Internetová televize Mall.tv spolu s dárcovskou platformou Donio připravila speciální projekt #kulturažije, v rámci kterého bude streamovat umělecká vystoupení, protože v České republice je momentálně řada umělců, kterým bylo ze dne na den de facto znemožněno provozovat své živobytí.

Může za to nařízení vlády o odvolání akcí s účastí přesahujících 30 osob, což jsou téměř všechny kulturní akce, od koncertů přes divadelní představení až po vystoupení komiků a další. Při současné epidemii koronaviru a přísným opatřením by navíc ani tak nebylo podobné akce rozumné pořádat.

kulturazije

Foto: Mall TV

Mall.tv chce podpořit umělce či jiné projekty

Nabízí se tedy otázka, jak spojit dobré s užitečným, pomoci umělcům a přinést lidem trochu zábavy i ve chvíli, kdy se nemohou příliš pohybovat venku. S odpovědí přišla internetová televize Mall.tv, která bude v pravidelných časech streamovat živé přenosy z vystoupení umělců, kteří se do této iniciativy zapojili. Vše pod hlavičkou hashtagu #kulturažije.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od 18. minimálně do 30. března bude možné ve večerních hodinách ladit vystoupení umělců, mezi kterými nechybí PSH, Cirk La Putyka, Zrní a mnoho dalších. Své oblíbené umělce budou moci diváci finančně podpořit, tedy zakoupit si jakýsi dobrovolný virtuální lístek na jejich představení. Navíc si každý z umělců může vybrat, zda poputuje vybraná částka přímo jemu, eventuálně zda jí bude chtít podpořit jiné účely.

O tom, pro jaké účely jsou peníze vybírány, budou diváci informování pod přenosem. Například peníze vybrané během koncertu PSH poputují na projekt Život 90, který podporuje seniory v nezávislém životě, a také Českému červenému kříži. Výše příspěvku je zcela dobrovolná.

89959892_204760370619085_3057187833308512256_n-min

Foto: Mall TV

Program projektu #kulturažije

Výběr darovaných částek, které poputují ve své 100% výši přímo na účel sbírky, bude zajišťovat dárcovská platforma Donio, kterou začátkem roku založil David Procházka. Mall.tv pak zajistí veškeré technické náležitosti přenosů a reklamní prostor, který bude kompletně celý vyhrazen Doniu a sbírce.

„Je radost vidět, jak současná situace vyvolala nejen vlnu obav, ale i solidarity a ohromného nasazení ze stran jednotlivců i firem. V pátek ráno jsme si zavolali s Vilémem Fraňkem z Mall.tv a přes víkend vymysleli kampaň #kulturažije na podporu české kultury, která je vlivem nařízení v ohrožení. Celý mezifiremní tým pracuje téměř nonstop, ale výsledkem je line-up, za který by se nemusel stydět kdejaký festival,“ říká Lada Brůnová, která má celou iniciativu společně s Evou Kašpárkovou za Donio na starosti.

rouska-1

Přečtěte si takéVláda se snaží, Češi si ale poradí i bez ní. Respirátory chtějí tisknout na 3D tiskárnách, vznikají i rouškové komunityVláda se snaží, Češi si ale poradí i bez ní. Respirátory chtějí tisknout na 3D tiskárnách, vznikají i rouškové komunity

Mall.tv přímo zajišťuje produkci jednotlivých vystoupení, případně převezme stream od třetích stran. Hudební vystoupení by se měly odehrávat v Lucerna Music Baru, stejně jako Slam poetry vystoupení, která jim budou předcházet. Vystoupení by měla začínat zhruba kolem 19.30, ale o přesných časech bude vždy předem informováno, jak se bude situace proměňovat.

donio-tym

Foto: Donio

Tým stojící za českým projektem Donio

V současné době je každopádně velice obtížné odhadovat, jak dlouho ještě budou trvat opatření vlády, a proto je Mall.tv připravena pomáhat umělcům touto cestou tak dlouho, dokud to jen bude možné. Diváci mohou vystoupení sledovat jak na webu, tak v mobilních aplikacích nebo chytrých televizích, kde má internetová televize skupiny Mall Group vlastní aplikaci.

„Ke všemu pochopitelně přistupujeme maximálně obezřetně a dbáme na veškerá hygienická opatření. Například všichni, co se na projektu podílí, mají respirátory, nebo roušky a prostor je řádně dezinfikován. Roušku nebude mít jen zpěvák, který bude zrovna zpívat,“ říká Vilém Franěk z Mall.tv.

Podobnou iniciativu projevila také Coca-Cola, která začala nabízet na svém facebookovém, instagramovém a YouTube účtu živé přenosy z koncertů. Své vystoupení zde měla zpěvačka Ewa Farna, písničkář Pokáč, kapela Mirai nebo zpěvák Pavel Callta. Další vystoupení jsou momentálně projednávána.

Pražské Brainz Studios loni utržilo přes 50 milionů. Po změnách sází na virtuální a rozšířenou realitu i disruptivní marketing

Peter BrejčákPeter Brejčák

brainz-f

Foto: Brainz

Zakladatelé kreativní agentury Brainz Štěpán Kleník a Robin Pultera

Lépe vystihnout specializaci od budování a komunikace značek přes virtuální a rozšířenou realitu včetně VR kina až po hudební a vzdělávací platformu. S takovým cílem koncem loňského roku vznikla značka Brainz Studios.

Ta zahrnuje původní digitální agenturu Brainz zaměřující se na strategické budování značek a jejich 360stupňovou komunikaci (s novým názvem Brainz Disruptive) či její sesterskou Brainz Immersive navazující na zkušenosti v oblasti VR a AR služeb (předtím působící jako Brainz VR).

„Jdeme dopředu a chceme růst. Jednotlivá kreativní studia dostala výstižnější názvosloví, protože škála našich možných výstupů je široká. Od prototypování nových konceptů v rámci kampaní až po strategické budování značek a jejich profilace pro vznikající trhy. Nabízíme také komplexní služby v oblasti rozšířené a virtuální reality,“ představují kreativní skupinu majitelé Štěpán Kleník a Robin Pultera.

„Osvědčily se nám menší týmy, znamenají vyšší míru zapojení a motivaci lidí uvnitř studií. V rámci Brainz Studios však stále sdílíme část know-how, vlastní nástroje a postupy,“ popisuje Kleník.

brainz-studios

Foto: Brainz

Prostory pražské kanceláře Brainz Studios

Skupina zaměstnávající čtyřicet lidí v loňském roce dosáhla obratu na úrovni 51 milionů korun, letošní cíle obratu i zisku si nastavila podobné, protože růst alokovala na vznik interních projektů. V byznysu se přitom částečně opírá o zahraničí, třetina klientů skupiny je mimo Českou republiku.

Vlastní kino ve virtuální realitě nebo vzdělávací platforma

„Dlouhodobě spolupracujeme s řadou nadnárodních firem jako je IKEA, MSD, L’Oreál nebo Škoda Auto a u řady z nich často cílíme na globální trhy. Pro Brainz Immersive jsme se navíc od počátku rozhodli cílit, kvůli specifickému zaměření a nabídce služeb, na zahraniční trhy a konkurovat evropské špičce. V minulém roce se nám povedla například zajímavá spolupráce pro Audi,“ říká Štěpán Kleník.

Nejen v oblasti rozšířené a virtuální reality (AR a VR) se však skupina snaží mít permanentně alokovanou kapacitu na vznik vlastních platforem a produktů. Příkladem může být interní produkt vzdělávací platformy Catalystic, hudební VR platformy Brainz Music House nebo například vlastní Brainz VR Cinema, jako jediná v Česku nabízející službu virtuálního kina.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Virtuální kino divákům umožňuje prostřednictvím speciálního softwaru a hardwaru ocitnout se přímo v trojrozměrném filmu, který se spouští na několika sledovacích zařízeních současně. Službu v praxi otestovalo několik českých filmových festivalů, teď ji čeká rozšíření do zahraničí.

„Vzniká celá řada snímků určených pro virtuální realitu. Ta začíná vedle nových filmových studií zajímat i ta zavedená, včetně známých režisérů, jako je Kathryn Bigelowová nebo Ridley Scott. Mexický režisér Alejandro González Iñárritu dokonce získal za svůj krátkometrážní VR film Carne y Arena v roce 2017 Oscara,“ uvádí Pultera a věří, že virtuální realita by mohla po 4DX a 5D kinech představovat další úroveň kinematografie.

Rozšířená a virtuální realita budou všude

I když jsou někdy AR a VR vnímána jako konkurenční média, Brainz Immersive očekává, že tyto technologie budou dlouhodobě existovat paralelně vedle sebe a v některých místech se navíc budou moci i protínat. O jejich využití přitom nebude nouze.

„Využití postupně naleznou v průběhu následujících let v zásadě všude, jsme teprve na úplném počátku. V obecné rovině se VR hodí tam, kde je potřeba uživatele ponořit do kompletně digitálního světa, AR zase v případech, kdy je digitální svět třeba prolnout do toho našeho,“ popisuje Robin Pultera.

vr-brainz

Foto: Brainz

Virtuální realita v Brainz Studios

„Dle celosvětového průzkumu XR Industry Insight Report společnosti Reuters za rok 2019, skoro všechny značky uvažují o nějakém druhu investice v oblasti AR nebo VR v následujících letech. Společnosti které XR technologie již využívají, jsou navíc skoro z 90 % s vlivem na jejich byznys spokojené,“ doplňuje Pultera.

Česká republika přitom má v této technologické oblasti vybudované globální jméno, a to i díky projektům, jako je miliardová VR hra Beat Saber, kterou nedávno koupil Facebook, startup LIV s milionovými investicemi nebo špičkové VR brýle od VRgineers.

rouska-1

Přečtěte si takéVláda se snaží, Češi si ale poradí i bez ní. Respirátory chtějí tisknout na 3D tiskárnách, vznikají i rouškové komunityVláda se snaží, Češi si ale poradí i bez ní. Respirátory chtějí tisknout na 3D tiskárnách, vznikají i rouškové komunity

„Úspěch Čechů je podmíněn řadou faktorů, Česko je jakýmsi pomyslným Silicon Valley virtuální reality. Češi včas odhadli příležitosti, které bude virtuální realita nabízet v budoucnu. Zároveň je zde obrovská příležitost neustále inovovat. Je super, že v tomto nově vznikajícím technologickém oboru mohou malé týmy, jako jsou Beat Games, LIV nebo i náš Brainz Immersive, realizovat projekty s globálním dosahem a odezvou,“ dodává Pultera.

Disruptivní marketing jako strategie změny

Rozšířená a virtuální realita však nejsou jedinou oblastí, na kterou se skupina zaměřuje. Ve studiu Brainz Disruptive chce, jak napovídá název, využívat a rozvíjet disruptivní přístup, a to zejména ve snaze narušit zažité představy o fungování trhu nebo dosavadní komunikace klientských značek.

Studio tak nabízí škálu výstupů od prototypování nových digitálních konceptů v rámci kampaní až po strategické budování značek a jejich profilace pro vznikající trhy.

brainz-zak

Foto: Brainz

Zakladatelé Brainz

„Důležitým krokem je nejprve reflexe produktu, služby nebo značky na pozadí technologických, společenských a byznysových změn. Díky zkušenostem v oblasti výzkumu trendů jsme pak schopni značkám poradit, jak svou nabídku nebo značku nejlépe přizpůsobit vznikajícím se příležitostem trhu. Nejedná se tedy o strategii komunikace, ale strategii změny,“ popisuje disruptivní marketing Kleník.

Jako konkrétní příklad spolumajitel skupiny Brainz Studios uvádí vytváření značky pojišťovny Simplea, u které finanční skupina Partners přijala možnost výrazně se lišit od svých konkurentů pojistného trhu a nechala si vytvořit celkový komunikační koncept včetně názvu a vizuální identity. Pro své startupy si studio Brainz Disruptive vybral také Jan Řežáb a Cyril Höschl se softwarovou firmou Time is Ltd., Bob Tetiva s tréninkovou VR platformou Sense Arena nebo Tomáš Lichtenberg s vizionářským projektem Farm Planet.