Když se spojí 1984 a vlnitá lepenka. Nová hra od tvůrců Samorostu a Machinaria bude poprvé ve 3D

České videoherní studio Amanita Design představuje novinku jménem Phonopolis. Spojuje hádanky, hravost a totalitu.

Michal MančařMichal Mančař

phonopolis-boxed

Foto: Amanita Design

Hádanky, humor i totalita jako z románu 1984. Taková má být Phonopolis od Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Herní studio Amanita Design si příznivce nejen z domovského Česka už pravidelně získává málo vídaným a svěžím přístupem k videoherní tvorbě. V jeho hrách se mísí logické hádanky, vysoká míra zábavné hravosti a vždy úchvatné audiovizuální zpracování. Platí to i pro právě ohlášenou novinku Phonopolis, která tyto prvky kombinuje s antiutopickými tématy jak vystřiženými z románu 1984. A navíc je sama doslova vystřižená z kartonu.

Vůdce, diktátor ve městě Phonopolis, který snad kdysi měl i dobré úmysly, chtěl vytvořit dokonale šťastnou společnost. Vynalezl tedy systém amplionů a podprahových povelů, kterými měl společnost vést k dokonalosti. Ve výsledku ji ale zotročil. Povely lidi zbavují vlastní vůle a dělají z nich pouhé součástky v uměle vymyšlené společnosti – stroji,“ přibližuje zápletku hry Petr Filipovič, vedoucí projektu v Amanitě.

Hráči se tak zhostí role Felixe, který se pokusí autoritářskému Vůdci odkazujícímu na Velkého bratra z antiutopického románu 1984 od George Orwella zabránit v ovládnutí myslí svých spoluobčanů. A kromě vážného, avšak stále s nadsázkou pojatého tématu konfrontace s režimem  bude Phonopolis i v jiných ohledech pionýrem dosud neviděných postupů. Podle autorů hra dokonce naboří dlouholeté zvyklosti studia.

Novinka bude totiž prvním titulem českých vývojářů, který se naplno ukáže v trojrozměrné grafice. Titulní město Phonopolis je dokonce představováno skutečným modelem z vlnité lepenky. „Přestože naši hru vyvíjíme ve 3D enginu, snažíme se co největší množství kulis, postaviček a dalších prvků vyrábět ručně,“ přibližuje jeden z tvůrců Oto Dostál.

„Všechny textury malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model. Chceme, aby na lidi Phonopolis působila nejen jako počítačová hra, ale hlavně jako takový malý, ručně vyrobený svět,“ vysvětluje proces výroby Dostál, který spolu s Filipovičem a Evou Markovou, mimochodem spolužáky ze studia animované tvorby ve Zlíně, vede vývoj hry.

Přesto si Phonopolis v mnoha ohledech zachovává jedinečný rukopis dosavadní a velice úspěšné tvorby Amanity. Tituly jako Samorost, Machinarium nebo Chuchel vždy sázely na nádherné grafické pojetí, pořádnou porci vynikající atmosféry – ať už veselé, pohádkové, nebo dokonce strašidelné jako v Creaks či třeba šílené, což ukázala Happy Game – a na rozmanité hlavolamy. Stejně tak i nově představená hra.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odkaz na antiutopické myšlenky hráči naleznou nejen v příběhu Phonopolis a osobě diktátora Vůdce, ale i ve vizuálním stylu hry. Ten se totiž inspiruje meziválečným avantgardním uměním futurismu, konstruktivismu a suprematismu. Tedy směry, které se ve skutečném světě často staly nástroji propagandy autoritářských režimů. Stylizaci propojujeme s humorem a nadsázkou, která byla pro nás prvořadá. Snažíme se vycházet z avantgardního umění a přetvářet jej v groteskní obsah, dodává výtvarnice Eva Marková.

Působivý vizuál má už tradičně doplnit propracovaná audio stránka, kterou si i tentokrát vzal na starost Tomáš Dvořák známý jako Floex. Ten s Amanitou spolupracoval už i na Machinariu, Pilgrims nebo třetím Samorostu a herní soundtracky mu pomohly rozjet kariéru úspěšného skladatele. A i po zvukové stránce bude Phonopolis bořit zvyklosti. Dosud se totiž postavičky ve hrách od Amanity omezovaly na nesrozumitelné zvuky, tentokrát ale vypravěč promluví skutečným jazykem.

Phonopolis ještě neprozrazuje, na které platformy vyjde, Steam je však jistý a už teď si tam hru můžete přidat do seznamu přání. Na další detaily si však zájemci o hlavolamy s příměsí totality budou muset počkat, Amanita hlásí, že vydání hry v následujícím roce nečekají. Mírné uchlácholení nicméně může přinést skutečnost, že v současnosti ve studiu pracuje několik nezávislých týmů na vícero hrách.

01_phonopolis_screenshot

Foto: Amanita Design

Phonopolis bude pro Amanitu první hrou plně ve 3D grafice

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Návrat k Operaci Flashpoint. Bohemia Interactive vydává novou válečnou hru a ohlašuje Armu 4

Arma Reforger se vrací na ostrov Everon, kde se v legendární Operaci Flashpoint rozhořela studená válka. A zahrát si ji můžete už teď.

Michal MančařMichal Mančař

arma-reforger-boxed

Foto: Bohemia Interactive

Studená válka se opět rozhoří. Arma Reforger se vrací na místo Operace Flashpoint

0Zobrazit komentáře

Největší české herní studio Bohemia Interactive posiluje svůj arzenál válečných videoher hned dvěma novinkami. Hráčům už teď přináší překvapení v podobě vydání menšího multiplayerového titulu Arma Reforger, který dává vzpomenout na slavnou Operaci Flashpoint. Dost možná ještě víc ale fanoušky potěšilo oznámením pokračování úspěšné série vojenských simulátorů Arma 4.

„Bohemka“ vyslyšela přání všech virtuálních vojínů, kteří už devět let volají po dalším díle Army, a po dlouhotrvajících spekulacích skutečně potvrdila očekávaný vývoj Army 4. Ještě předtím, než k ní budou hráči moci usednout, však vydává jiný projekt se známým jménem. Už nyní totiž do světa napochodovala Arma Reforger. Ta je k dispozici v režimu předběžného přístupu na Steamu za 30 euro, tedy přibližně 750 korun.

Víc než plnohodnotným přírůstkem do série Arma je však Reforger jakousi ochutnávkou novinek, které ji čekají. Multiplayerová hra pro PC a Xbox je především ukázkou toho, co dokáže nový herní engine Enfusion. Ten Bohemia Interactive představila na konci loňského roku. A když tak učinila, ukázala v působivé grafice vyvedený fiktivní ostrov Everon. Tedy místo, kde se odehrávala prvotina Bohemia Interactive, známá Operace Flashpoint.

Ta se dnes prezentuje pod názvem Arma: Cold War Assault, který ji pevně zasazuje na místo zakladatele vojenských stříleček Arma. A právě Reforger se k Operaci Flashpoint vrací. V enginu Enfusion totiž pro svou novinku Bohemia Interactive reprodukovala 52 kilometrů čtverečních ostrova Everon a opět nabídne střet západních a východních armád v konfliktu, který rozehřívá jinak studenou válku.

Everon ve Flashpointu v roce 2001 nadchl především české hráče zpracováním neexistujícího místa, jež vizuálně přímo čerpalo z reálií Česka. Kulisami lokálního střetu vyvolaného vzpourou sovětského velitele, který napadne místní síly NATO, tak byly příroda, domy i auta jako vystřižené z výletu pár kilometrů za Prahu ke konci minulého století. I proto se Operace Flashpoint stala jednou z nejuznávanějších tuzemských her, jak ukázaly i loňské oslavy 20 let od vydání.

Arma Reforger se v ději posouvá o pět let dále do roku 1989 – a v reálu přichází s moderním enginem jednadvacátého století, ale český nádech jí zůstává. Včetně kadibudky se srdíčkem. Na rozdíl od Operace Flashpoint je však ryze multiplayerovým titulem, hru pro jednoho hráče nabízí jen ve výukové části. Stejně jako předchůdci však sází na realistický zážitek a víc než na rychlé reflexy dává důraz na taktickou souhru sovětských nebo amerických jednotek a autentický arzenál.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V online hře přináší Reforger klasické soupeření dvou týmů s postupným zabírání cílů na mapě, ale také hru v režii Game Mastera. Ten z pozice všemocného editora může v průběhu bitvy vytvářet neočekávané herní situace a v reálném čase reagovat na to, jak si s nimi hráči poradí. Absenci singleplayerové kampaně tak do jisté míry může nahradit třeba právě zkušený tvůrce, který by hráčům chystal nové a nečekané situace.

Právě podpora hráčské kreativity je u Reforgeru možná ještě důležitější než samotná hratelnost. Titul umožňuje tvorbu modů, tedy uživatelských úprav a doplňků, které do Army tradičně přináší nepřeberné množství nového obsahu a prodlužují její životnost. Bohemia Interactive dokonce hlásí, že nástroje pro autory z řad komunity jsou právě takové, jaké používali sami vývojáři pro naplnění hry obsahem.

Arma Reforger tedy nejspíš zůstane úzce zaměřeným titulem, který na napínavý příběh Operace Flashpoint nenaváže, nicméně i tak už v předběžném přístupu poskytuje pořádně horkou ochutnávku studené války. A hlavně ukázku toho, co všechno zvládne nový engine Enfusion – a tedy i příslib toho, co nabídne plnokrevná Arma 4.

reforger-arma-3

Foto: Bohemia Interactive

Reforger se vrací na ostrov Everon z Operace Flashpoint. Nechybí ani kadibudka

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.