Kiwi.com dostalo miliardový úvěr. Prostředky využije i na zrychlení vrácení peněz zákazníkům za zrušené lety
Tuzemský vyhledávač letenek Kiwi.com je ze stran některých zákazníků dlouhodobě pod palbou kvůli zdlouhavému procesu vrácení peněz za lety, které byly zrušeny kvůli pandemii koronaviru a souvisejícímu zavíraní hranic některých zemí. Teď ale možná zákazníkům svítá na lepší časy.
Brněnská společnost zakladatele Olivera Dlouhého totiž v rámci podpory od státní pojišťovny EGAP pro firmy podnikající v dopravě a cestovním ruchu získala garanci na úvěr od Komerční banky a Citibank. Celkem 45 milionů eur (1,2 miliardy korun) by pak ve výsledku mohlo pomoci přinést i refundace čekajícím zákazníkům.
Kiwi.com pro CzechCrunch potvrdilo, že získané peníze chce využít mimo jiné na investice do automatizace a procesů, díky čemuž chce zrychlit právě proces refundace a s tím spojené navrácení peněz na účty zákazníků. Firma totiž v mnoha případech čeká na vrácení peněz od aerolinek, u kterých letenky sama nakupuje.
Získané prostředky tak Kiwi.com, jež po světě zaměstnává dva tisíce lidí, nevyužije na odškodnění lidí přímo. Jak totiž vysvětlil Dlouhý v rozhovoru pro CzechCrunch již na jaře, zákazníci od firmy požadovali stovky milionů eur, tedy jednotky až dvě desítky miliard korun, které však Kiwi.com nemělo a ani nový úvěr by je nepokryl.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZe stejného důvodu se ostatně vyhledávač letenek dostal do sporu s Ryanairem, kdy šéf britské nízkonákladovky kritizoval jmenovitě i Kiwi.com za to, že cestujícím s letenkami koupenými přes „neautorizované screen scraping weby“ nedokážou vrátit peníze. Dlouhý následně reagoval tak, že Ryanair úmyslně zadržoval peníze s cílem poškodit vztahy se zákazníky Kiwi.com.
Jinak je ale podle Dlouhého jeho firma finančně plně soběstačná a financovaná z vlastních zdrojů. „Kvůli bezprecedentní situaci způsobené COVID-19 jsme se však rozhodli pro čerpání této půjčky, abychom posílili naši finanční pozici a úspěšně provedli firmu dopady pandemie,“ uvedl Dlouhý, který loni v miliardovém dealu pustil do Kiwi.com jako nového většinového majitele General Atlantic.
„Jsme si plně vědomi dopadů na celý průmysl, které má pandemie globálně na svědomí, včetně úpadku aerolinek a nevídaného dopadu na pracovní místa nejen v leteckém průmyslu. Společnost Kiwi.com má velké štěstí, že byla silnou už před pandemií a bude tak v lepší pozici pro další rychlý růst po jejím skončení,“ dodal Dlouhý.