Kiwi mění byznys model. Levnější letenky vás nechá koupit u aerolinky, nabídne ale služby navíc
Vyhledávač letenek podle vyjádření vychází ze zpětné vazby zákazníků a chce řešit největší problémy, na které při rezervaci letu narážejí.
Nedostatečná cenová transparentnost, složité požadavky na odbavení a stres spojený s obavami, že se cestující nedostane do cíle kvůli zpoždění či zrušení letu. Podle brněnského vyhledávače letenek Kiwi.com jde o nejzávažnější problémy, s nimiž se lidé setkávají při nákupu letenek. Představil proto produktové novinky, kterými na ně reaguje.
V rámci cenové transparentnosti nově Kiwi zavedlo, že pokud samo nedokáže „porazit“ cenovou nabídku letecké společnosti, zákazníka přesměruje přímo na web aerolinek. S tím souvisí i změna tzv. Kiwi Guarantee, tedy garancí, které svým uživatelům nabízí. V rámci nich si mohou připlatit pět až dvacet eur (125 až 500 korun) v závislosti na itineráři, zarezervovat stejnou letenku jako od aerolinky a s podporou v případě problémů.
Zákazníci mají nově již od dokončení rezervace dostupné kredity, které mohou bezprostředně využít v případě zrušení letu, a nemusí tak čekat na vrácení peněz nebo vyplňovat žádosti. „Kredity mohou využít ihned, a to u jakékoliv letecké společnosti,“ vysvětluje společnost. Zároveň Kiwi cestovatelům poskytne automatické odbavení.
„Zákazníci chtějí najít ty nejlepší letové nabídky na jednom místě, s transparentními cenami a bez nečekaných poplatků. Chtějí klid a dobrou zákaznickou podporu, rozhodně nechtějí mít starosti s rušením letu, vracením peněz a odbavovacími procesy. Pokud náhodou podobné problémy nastanou, chtějí, aby byly hladce a rychle vyřešeny,“ komentuje změny zakladatel a ředitel Kiwi Oliver Dlouhý.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZměny v produktech Dlouhý naznačoval i v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch, kde zároveň popsal, že Kiwi ročně prodá letenky o celkové hodně 60 miliard korun a tržby samotné firmy jsou na úrovni sedmi miliard. „Chceme najít takový byznys model, který nám umožní ty miliardy navýšit z jednotek na deset, na padesát nebo na sto,“ komentoval dlouhodobé plány. Se změnami souviselo také lednové propouštění asi pětiny zaměstnanců, ale i urovnání dlouhodobých sporů a navázání oficiální spolupráce s aerolinkou Ryanair.
Tato spolupráce se podepisuje i na tom, jak Kiwi letenky od aerolinky prodává – po zaplacení musí zákazník na webu Ryanairu svůj nákup potvrdit. Různé podmínky pak platí i u dalších leteckých společností. Při vyhledávání letenek Kiwi někdy nabízí Guarantee přímo v ceně, jindy si musí zákazník připlatit.
„Pokud jsme schopni benefity zahrnuté v Kiwi.com Guarantee poskytnout díky našim partnerstvím za cenu srovnatelnou s přímým nákupem u aerolinky, zákazníkovi nabízíme pouze nákup u nás se zahrnutím Kiwi.com Guarantee,“ vysvětluje pro CzechCrunch mluvčí Daniela Chovancová.
„Pokud však nejsme schopni tuto službu takto nabídnout, dáváme zákazníkům na výběr – buď rezervovat přes Kiwi.com a s transparentně uvedenou cenou Kiwi.com Guarantee zaplatit něco navíc, nebo pokud je pro daného zákazníka rozhodující pouze nejnižší cena, nakoupit přímo u dané aerolinky, ale už bez benefitů plynoucích z rezervace u nás,“ pokračuje Chovancová.
Produktové novinky Kiwi spustilo před několika týdny v Česku a na čtyřech dalších středoevropských trzích s plánem postupného rozšiřování. „Hlavní důvod, proč tyto novinky zavádíme, je zpětná vazba od našich zákazníků. Ti chtějí mít jistotu, že vybrali opravdu to nejlepší, a zároveň nechtějí mít během cestování žádné starosti. Určitě jsou zákazníci, kteří vždy půjdou za co nejnižší cenou, ale věříme, že servis, který jim jsme schopni poskytovat, je k nám bude přivádět zpátky,“ dodává Chovancová.