Klasický švýcarák, nůž na rajčata, hodinky i stále populárnější kufry. Victorinox se v Česku dobře usadil
Legendární švýcarská značka v Česku otevřela kamenný obchod před třemi lety. V centru Prahy ho navštěvuje stále více lidí. Kupují i vůně.
Značka Victorinox má po celém světě kolem šedesáti specializovaných obchodů, v nichž nabízí výhradně své vlastní produkty. Přestože si většina lidí jako první vybaví ikonický multifunkční nůž přezdívaný švýcarák, je nabídka firmy s historií sahající do konce 19. století mnohem širší. A úspěch slaví také v Česku, kde otevřela kamennou pobočku před třemi lety. Na svou historii nicméně Victorinox nezapomíná. Nejprodávanějším artiklem jsou kapesní nože, přičemž svůj první armádní nůž firma představila už v roce 1891.
Firma byla založena Karlem Elsenerem v roce 1884 jako Messerfabrik Carl Elsener, tedy výrobna nožů. Název Victorinox vznikl až o pětadvacet let později spojením jména Karlovy matky Victorie a slova „inox“, který vychází z francouzského označení pro nerezovou ocel. Švýcarská značka se postupně rozšířila do výroby hodinek, zavazadel nebo parfémů a právě tyto produkty dnes tvoří její hlavní produktovou nabídku. Dlouho znají Victorinox také čeští zákazníci, kteří se před třemi lety dočkali prvního pražského butiku kousek od Staroměstského náměstí.
„O butik jsme měli velký zájem, již předtím jsme prodávali hodinky Victorinox a věděli jsme, jaké má značka u zákazníků renomé. I tak nás ale překvapilo, že jsme hned od otevření začali překonávat stanovené plány. Dokonce tržbu z prvního dne, která byla nebývale vysoká, majitelé Victorinoxu poslali na všechny ostatní butiky, aby ukázali, jak velký to byl úspěch,“ vzpomíná na otevření Barbora Vodičková, jednatelka společnosti Koscom, která butik jako franšízant provozuje. Jde o jeden ze zhruba šedesáti monobrandových obchodů Victorinoxu po celém světě.
Konkrétní výsledky Koscom, který je u nás jedním z největších specializovaných prodejců hodinek, prozrazovat kvůli smlouvám nemůže. Ale podle Barbory Vodičkové je obchod Victorinoxu od začátku ziskový a jeho tržby každoročně rostou. „Butiku se daří velmi dobře, ukázalo se, že čeští zákazníci značku velmi dobře znají a především dokážou ocenit její kvalitu,“ říká jednatelka Koscomu s tím, že v případě Victorinoxu pořád tvoří kamenná prodejna většinu obratu. Zejména zavazadla nebo hodinky si totiž zákazníci chtějí před koupí vyzkoušet nebo osahat – a často pak rovnou nakoupí.
Nejprodávanějším artiklem je i v českém butiku hned několik verzí ikonického „švýcaráku“ v klasické červené barvě. Na úplné špičce se drží speciální edice pražského nožíku určená výhradně pro pražskou pobočku. V popularitě pak následují univerzální kuchyňské nože na rajčata, které mají plastové rukojeti v několika různých barvách a čepele s vlnkovanou úpravou využitelnou na ovoce, zeleninu i další potraviny. „U nich zákazníci oceňují skvělý poměr ceny a výkonu,“ doplňuje Barbora Vodičková.
Výrazně má podle Koscomu růst také kategorie spojená s cestováním. Nejznámější jsou kufry, ale s logem Victorinox jsou dnes k dispozici také batohy, aktovky, kabelky nebo kosmetické taštičky a ledvinky. Švýcarská zavazadla pravidelně dostávají například finalistky soutěže Miss Czech Republic a využívají je také třeba fotbalisté německého fotbalového klubu Borussia Dortmund.
„U kufrů určitě těžíme z toho, že Praha je významná turistická destinace, a tak si je tu často pořizují zahraniční návštěvníci, kteří tento sortiment znají již z minulosti. Čeští zákazníci si cestu k zavazadlům chvíli hledali, ale teď už není výjimkou, že si tu v rámci jednoho nákupu pořídí cestovní výbavu pro celou rodinu,“ uvádí člen prodejního týmu Miroslav Hájek, který je v butiku od jeho otevření.
Spolupráce firmě fungují také v nožích. Vlastní edice má šéfkuchař Zdeněk Pohlreich a produkty od Victorinoxu odebírají například podniky Čestr, Kantýna nebo La Degustation Bohême Bourgeoise z gastroskupiny Ambiente. Před dvěma lety slavila prodejní úspěch také replika prvního nože Victorinoxu, která se prodávala za více než jedenáct tisíc korun a rychle se vyprodala. Podobné to bylo také s ještě dražší kolaborací s módní značkou Off-White.
Doplňkovým zbožím jsou pak i v českém butiku Victorinoxu vůně, které mají podle značky z vesnice Ibach na jih od Curychu vyprávět příběh Švýcarska, ať už jde o horský vzduch, křišťálově čistou vodu nebo energii měst. Ty se nicméně na celkových tržbách podílejí jen nepatrně. Vévodí jim nože a zmíněné hodinky Victorinox, se kterými měl Koscom ze svých obchodů zkušenost jako první, tvoří zhruba deset procent tržeb. To platí pro český butik i globální čísla značky, které firma oficiálně nepublikuje.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.