Kletba finanční negramotnosti. Penězům méně rozumí děti z chudých poměrů a zůstávají v bludném kruhu
Z kruhu finanční negramotnosti se v chudších částech Česka špatně vystupuje. Pomoci má výuka finanční gramotnosti ve školách nebo výuková aplikace.
Děti by při vstupu do života měly vědět, jak nakládat s penězi a proč si například nebrat půjčky za přemrštěný úrok. Hlavně v chudých regionech je to pro ně i cesta, jak nespadnout do exekucí, což se stalo generacím před nimi. Přesto se třicet procent středních škol v Česku stále nijak nevěnuje výuce finanční gramotnosti a to, jak moc se teenageři orientují v otázce peněz, souvisí s finanční gramotností jejich rodičů, zjistil průzkum České školní inspekce v loňském roce. Pomoci by nicméně mohla letos spouštěná aplikace organizace Nekrachni nebo materiály k výuce finanční gramotnosti, které hodlá vydat Nadace České spořitelny.
Česká školní inspekce testovala před časem finanční gramotnost studentů prvních ročníků středních škol, gymnázií a učilišť. Studenti a studentky vypracovali test s otázkami rozdělenými do pěti oblastí finanční gramotnosti, které se týkaly peněz a placení, osobních financí, hospodaření domácnosti, finančních produktů a služeb a daní. Test absolvovalo zhruba 25 tisíc žáků po celém Česku.
Celkové výsledky nedopadly špatně. Více jak polovina studentů test zvládla dobře. Zároveň ale odhalil existenci zhruba pětiny studentů, kteří správně zodpověděli méně než polovinu otázek. Školní inspekce pak v rámci dalšího šetření zjistila, že jsou to převážně děti z rodin, které žijí v horších sociálních podmínkách. Slabších výsledků také dosahují děti, které žijí na místech, kde je obecně nižší životní úroveň, vyšší nezaměstnanost a také větší počet uvalených exekucí.
Že může jít tak trochu o začarovaný kruh, uvedl Jakub Rychlý z neziskové organizace Nekrachni, která se zabývá osvětou v rámci finanční gramotnosti pro teenagery. Řekl to pro web EDUzín: „Dělali jsme si takový malý výzkum především mezi středoškoláky a sedmdesát procent z nich uvedlo, že jejich hlavním zdrojem informací jsou rodiče, kteří jim ale zároveň říkají, že jsou ještě příliš mladí na to, aby se s nimi o penězích seriózně bavili.“